Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoulu ja uskonto

Vierailija
29.11.2006 |

Me ei kuuluta mihinkään kirkkoon kun ei uskota jeesuksiin sun muihin sellasiin.

Esikoisen esikoulussa on nyt joulun alla alettu laulamaan kaikenlaisia jeesustelulauluja ja se ei oikein meitä miellytä. Voiko sellasesta sanoa vai vetääkö ne herneen nenään?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonto ei ole tärkeä. Raha luo nykyään turvaa ja korvaa uskonnon joillekin koville ihmisille. Jos tulisi joku suuri kansakunnan kriisi, niin jälleen turvauduttaisiin uskontoon. Esimerkiksi sotatila Suomeen ja puute kaikesta sen mukana.

Uskonnollinen vapaus ilman paheksuntaa on ollut hyvin lyhyen ajan ja luulen, ettei se kestä kauaa. Nyt on vallalla ohimenevä kaikenlaisia suvaitseva välivaihe.

Vierailija
62/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että ateisti määrittää maailmaa rahalla? Mihin sinä oikein uskot, kun ymärrät ihmistä noin vähän? Taidat olla hieman hullu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuulu kirkkoon enkä usko jumalaan joten en myöskään tarvitse enkä halua kirkollista vihkimistä. Sen takiahan avioliitto on olemassa että jumalan edessä tullaan aviopariksi eikä eletä synnissä, siviilivihkimisellä ei ole samanlaista " syytä" , sillä ateisti ei " elä synnissä" avoliitossakaan sillä jos ei ole jumalaa, ei ole syntiäkään joten avioliittoa ei tarvita mihinkään.

Kuka on sanonut että homous on tavoiteltava arvo? En mä tavoittele homoutta mitenkään, eikä varmaan yksikään homokaan niin tee, heterona kun pääsisi helpommalla kun se on kuitenkin yhteiskunnan normi ja yleisesti hyväksyttyä. Sitä vain ei voi valita kehen rakastuu, ja joillekin ne ihmiset ovat samaa sukupuolta. Yksikään mun tuntema homo ei ole millään tavoin missään vaiheessa päättänyt olevansa homo, moni on siitä homoudesta jopa yrittänyt murrosiässä päästä eroon, lähinnä siksi että ovat pelänneet muiden ihmisten suhtautumista.

Mä en hyväksy sitä että kahden aikuisen ihmisen välinen suhde olisi väärin vain siksi että he sattuvat olemaan samaa sukupuolta, ei mulla ole jumalaa joka sellaisen kieltäisi eikä se homous itsessään ketään vahingoita. Joten en näe mitään syytä vastustaa homoutta(kaan)

Vierailija:

avoliitto, homous yms ovat tavoiteltavia arvoja. Minusta niissä ei ole mitään ylevää ja on vain hyvä, jos uskonto toimii selkärankana niiden vastustamisessa.

.

Vierailija
64/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella ateistiperheet ovat rikkinäisiä ja ateistit moraalittomia? Tai miksi luullaan että ateisti on ihminen joka uskoo jumalaan mutta ei vain halua noudattaa käskyjä? Koittakaa tajuta että ateisti ei usko jumalaan eikä moni siksi esimerkiksi näe homoudessa tai avoliitossa mitään tuomittavaa, sillä ei ole ketään jonka määräyksestä ne pitäisi kieltää.

Vierailija
65/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tarkoita siis suoranaisesti rahaa pelkästään, vaan ylipäätään sitä, että nykyään on kaikilla todella turvattu olo Suomessa ja kaikki perustarpeet tyydytetty. Uskontoa ei tarvita toivon tuojana ja suojan antajana. Jokaisella on mahdollisuus toteuttaa itseään ja omia itsekkäitä tarpeitaan.

Jos olisi sota, puute ja ainainen kuolemanpelko kaikilla, niin uskonnosta tulisi turva monelle. Perustarpeet olisivat uhattuja ja toivo paremmasta olisi myös siellä kuoleman tuolla puolen.

Vierailija
66/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku ei usko Jumalaan kun itselleni se antaa niin paljon iloa ja rauhaa elämään.

Vierailija
67/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suorassa tv-lähetyksessä? Musta se olisi hienoa.

Vierailija
68/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskova tuttuni sanoo ateisti aviomiehelleen, että anna lasten uskoa, sillä se tuo heidän elämäänsä paljon onnea ja toivoa. Tämä ateistimies on samaa mieltä ja suo mielellään lapsilleen uskon onnen, vaikkei millään itse pystykään uskomaan, vaikka ehkä haluaisikin.

Vierailija
69/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei usko jos sitä ei erikseen opeteta, enkä mä näe syytä opettaa.

Vierailija:

uskova tuttuni sanoo ateisti aviomiehelleen, että anna lasten uskoa, sillä se tuo heidän elämäänsä paljon onnea ja toivoa. Tämä ateistimies on samaa mieltä ja suo mielellään lapsilleen uskon onnen, vaikkei millään itse pystykään uskomaan, vaikka ehkä haluaisikin.

Vierailija
70/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaikka eläisi sodassa, nälässä je niin edelleen. Ateisteja on aina ollut ja tulee olemaan, välillä vain on aikoja jolloin on parempi pitää pää kiinnio ettei joudu vankilaan tai hirteen saatika sitten roviolle

Vierailija:

en tarkoita siis suoranaisesti rahaa pelkästään, vaan ylipäätään sitä, että nykyään on kaikilla todella turvattu olo Suomessa ja kaikki perustarpeet tyydytetty. Uskontoa ei tarvita toivon tuojana ja suojan antajana. Jokaisella on mahdollisuus toteuttaa itseään ja omia itsekkäitä tarpeitaan.

Jos olisi sota, puute ja ainainen kuolemanpelko kaikilla, niin uskonnosta tulisi turva monelle. Perustarpeet olisivat uhattuja ja toivo paremmasta olisi myös siellä kuoleman tuolla puolen.

Vierailija
71/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa ja kouluissa ei pitäisi olla uskontoa ollenkaan. Ja katinkontit se on suomalaista kulttuuria. Väkipakolla kristinusko on tänne aikoinaan tuotu ja sillä korvattu alkuperäinen suomalainen usko ja kulttuuri.

Vierailija
72/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Enkä ala kenellekkään puolustelemaan vakaumustani. Mun mielestä tietenkin mun vakaumus on paras ja niin elän. Ei mun vakaumukseni muuttuisi, vaikka kuin kuolema uhkaisi. Ne jotka alkavat uskoa harjoittamaan noissa ääriolosuhteissa usein uskovat jo ennestään tai ovat saaneet uskonnollisen kasvatuksen.

Vierailija
73/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kyllä ymmärtää tosi paljon kun heille selittää asiat iän mukaisesti. Mutta teillä on oikeus päättää osallistuuko lapsene uskonnon opetukseen vai ei. Meillä tämä myös edessä, hoitopaikassa vain vähän tullut näitä tilanteita ja kun on hoitajan kanssa avoimet ja hyvät välit, pystyy aina puhumaan.

Vierailija
74/85 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina pistänyt rastin elämänkatsomus-ruutuun. Silti lapseni saa ihan täysillä uskontokasvatusta päiväkodissa. Opetetaan virsiä ja hengellisiä lauluja, ja puhellaan Jumalasta ja Jeesuksesta. Päiväkotiin on jopa kutsuttu seurakunnan työntekijä antamaan uskontopropagandaa joka toinen viikko.

Kyse ei siis ole jostain pienestä joululaulun laulamisesta kerran vuodessa, vaan ihan täydestä käännyttämisestä. Tämä on jo toinen kunnallinen päiväkoti, jossa tätä tapahtuu. Edellisessä oli niin uskonnollinen joulujuhla pappeineen, että päiväkodin työntekijäkin sitä vähän ihmetteli.

Miksi kysellään, jos vanhempien mielipiteestä ei välitetä? Varmaan uskovaisetkaan eivät pitäisi siitä, että vastoin heidän nimenomaista toivettaan päiväkodissa annettaisiin säännöllisesti ateismipropagandaa.

Vierailija
75/85 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai joulun alla laulettaisiin stalinistisia lauluja.

Vierailija
76/85 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset uskovat johonkin aina, sen ei tarvitse olla jumala. Se voi yhtä hyvin olla vaikka pääsiäispupu tai Uppo-Nalle. Kyseessä on sitä paitsi yhden ihmisen mielipide, tässä tapauksessa ilmaisesti jumalaan uskovan sellaisen. Isäni on myös psykiatri eikä hän kotona opettanut meille uskontoa sillä verukkeella että (kristin)usko olisi lapselle tärkeää.

Vierailija:

Siinä lastenpsykiatri Tuula Tamminen sanoo että lapsilla on oikeus uskoa Jumalaan ja se on myös hyvin tärkeää. Antaa paljon hyvää lapselle tässä nykyajan maailman menossa.

Vierailija
77/85 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan joulujuhlaan joulupukkikin, joka taas rassaa esim. lestoja.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja opettakaa kotona mielenne mukaan. On se sitten Jumalaa, Jeesusta, Allahia tai Darwinia:

Vierailija
78/85 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä oli hänen kirjoituksensa MML:n lehdessä ja samaa jankutti siinäkin. Olen aiemmin pitänyt Tammista jotenkin järkevänä ihmisenä, mutta nyt kyllä muuttui kuva hänestä.

Nimenomaan se on paha asia, että kotona opetetaan jotain muuta ja koulussa toista. Tämän takia koulun pitäisi olla täysin uskontovapaa. Kukin perhe opettakoon lapsilleen oman vakaumuksensa mukaista uskontoa tai sitten uskonnottomuutta. Ei siinä pitäisi yhteiskunnalla olla mitään tekemistä koko asian kanssa. Tämä on ihan pöyristyttävää nykyaikana.

Joulupukki on hieman eri asia, sen kun yleensä koululaiset jo tietää, että on satuolento. Rassaako lestoja tosiaan joulupukki? Ainakin meidän naapurissa lestadiolaisperheessä käy pukki joka joulu.

Vierailija
79/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ja uskonto ovat taalla kaksi taysin eri asiaa ja kouluja on monille eri uskontokunnille omansa. Ja jos ei tunnusta minkaanlaista uskontoa, voi laittaa lapsensa nk. avoimeen kouluun (openbare basisschool), jossa ei uskonto-opetusta ole lainkaan. Tallaiseen olemme ilmoittaneet myos oman lapsemme ja minusta on hieno asia, etta voimme yksiloina valita lapsellemme omiin arvoihimme sopivan koulun.

Omilta suomalaisen koulun uskontotunneilta muistan ala-asteen yliuskonnollisen tiukan naisopettajan, joka naytti juuri paasiaisen aikaan meille 7-8 vuotiaille ihan jarkyttavia filmin patkia ja itki itsekin ne nahdessaan. Aidin kanssa sitten kaytiin moneen kertaan lapi niiden sisaltoa ja tuli niista painajaisiakin nahtya...Tietysti riippuu todella paljon opettajasta, etta kuinka fanaattista se uskonnon opetus ala-asteella on mutta jotenkin tuntuu etta juuri ne uskonnon ja liikunnan opettajat ovat aina sielta fanaattisemmasta paasta!

Eli olisi hienoa, jos Suomessakin luovuttaisiin pakkouskonnosta ja siita tosiaan, etta luterilaisuus on valtion uskonto. Homot, avoliitto, yksilonvapaus, naisten ja miesten valinen tasa-arvo ja eutanasia siis kunniaan!

Vierailija
80/85 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa ei pitäisi opettaa uskontoa. Kukin vanhempi opettakoon lapselleen oman uskonsa.

Itse olen entinen uskovainen, nykyisin ateisti. Lapseni kuuluu kirkkoon ja himouskovainen opettaja opettaa uskontoa. Uskonto aiheuttaa lapselle pelkotiloja.. Kirkosta erottamisprosessi on käynnissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi