Esikoulu ja uskonto
Me ei kuuluta mihinkään kirkkoon kun ei uskota jeesuksiin sun muihin sellasiin.
Esikoisen esikoulussa on nyt joulun alla alettu laulamaan kaikenlaisia jeesustelulauluja ja se ei oikein meitä miellytä. Voiko sellasesta sanoa vai vetääkö ne herneen nenään?
Kommentit (85)
Nyt kaikki toimimaan tämän erittäin tärkeän asian puolesta!
Siinä lastenpsykiatri Tuula Tamminen sanoo että lapsilla on oikeus uskoa Jumalaan ja se on myös hyvin tärkeää. Antaa paljon hyvää lapselle tässä nykyajan maailman menossa.
siitä mitä hänelle on kotona opetettu.
Lapsella on myös oikeus olla uskomatta Jumalaan laisinkaan.
Vierailija:
Siinä lastenpsykiatri Tuula Tamminen sanoo että lapsilla on oikeus uskoa Jumalaan ja se on myös hyvin tärkeää. Antaa paljon hyvää lapselle tässä nykyajan maailman menossa.
olemme uskovainen perhe. Lapsemme ovat päiväkodissa ja siellä ei lueta esim. ruokarukousta, vaan ruokaloru tms. Kotona siunaamme ruuan ja 5v muistuttaakin siitä jos se meinaa arkitohinassa joku päivä unohtua :) Minusta olisi hienoa jos kouluissa/eskareissa/päiväkodeissa vaalittaisiin kristillisiä arvoja, mutta kun ei hlökunnassakaan välttämättä ole uskovia, jotka siihen " kykenevät" , eli heillä on mahdollisesti eri vakaumus. Pidänkin tärkeänä kotona saatavaa uskontokasvatusta. Joku siitä jo taisi mainitakin jotain.
Minusta joulun aikaan tonttu- yms. jutut ovat ihan hauskoja. Meillä ei joulupukkia kotona käy, mutta se ei haittaa jos/kun lapset pukkiin törmäävät kauppakeskuksissa, päiväkodissa tms. Joulupukki ja tontut kuuluvat osaltaan suomalaiseen jouluun, enkä koe että lapseni menevät siitä pilalle tai saavat huonoja vaikutteita jos he päiväkodissa kuulevat tontuista eikä Jeesuksesta. (Meillä aattona avataan lahjat ja mm. luetaan jouluevankeliumi.)
Käymme seurakunnassa ja haluammekin että lapsemme juurtuvat kristinuskoon ja oppivat Jumalasta, etenkin kotoa. Kodista se kasvatus lähtee, näinä aikoina etenkin se uskonnollinen kasvatus.
En tiedä kuinka moni aikuinen on esim. pilannut elämänsä kun lapsuudessa kuitenkin niitä Jeesus-joululauluja laulettiin, oli kinkerit ja ruokarukoukset, rippikoulu jne. Tuskin ne lapset siitä pilalle menee jos esikoulussa Jeesus-aiheisia JOULUlauluja kerran vuodessa lauletaan. Mutta ymmärrän kyllä ap huolesi siinä, että en minäkään haluaisi että lapseni rukoilisivat päiväkodissa esim. Allahia tai muita jumalia tai lauleskelisivat heistä.
häissä ja hautajaisissa. Kun mulla tuli aika mennä päiväkotiin ei muualla ollut paikkaa kuin katolisessa todella uskonnollisessa päiväkodissa jossa opettajat olivat nunnia.
Siellä mä vietin 3 vuotta kunnes menin kouluun. Se ei millään lailla aivopessyt mua. Tänä päivänä olen kirkkoon kuulumaton mutta muistan lämmöllä päiväkotia jossa olin. Opin siellä paljon suvaitsevaisuutta sillä ryhmissä oli jo silloin paljon muiden kulttuurien lapsia (70-luvun loppu 80-luvun alku) ja uskontonumero oli aina koulussa 10 :) Lisäksi siellä puhuttiin paljon esim. hyväntekeväisyystyöstä ym.
Tänä päivänä olen itse lto ja ehkä se kipinä lähti sieltä... sen vaan sanon että jos te ette kuitenkaan halua lapsenne osallistuvan uskonnollisiin hetkiin päiväkodissa päiväkodilla on velvollisuus järjestää teidän lapsille muuta toimintaa sen ajaksi. Joskus se on vaan lapsille aika vaikeaa kun eivät ihan ymmärrä miksi eivät saa osallistua johonkin mihin muut saavat...