Niin mikä tässä avokeittiössä olikaan hienoa?
Siis mä vihaan tätä! Ollaan nyt vuosi asuttu tässä kämpässä missä on keittiö-olohuone yhdistelmä eli kaikki samaa avaraa tilaa. Ottaa päähän kun koko ajan kämppä sotkuisen oloinen jos keittiön tasolla on vähääkään astioita.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut vaikka minkälaisissa kopeissa ja murjuissa. Myös isommissa ja vähän arvokkaammissakin.
Lapsiakin on kertynyt jo neljä.
Siitä huolimatta olen kyennyt laittamaan tiskit koneeseen ja pyyhkimään pöydän käytön jälkeen. Lattiat imuroidaan, pyyhitään nihkeällä tarvittaessa. Pyykit koneeseen, sänky pedataan, lakanat vaihdetaan, takit laitetaan naulakkoon jne jne. Osaan sanoa kiitos, ole hyvä, anteeksi.
Tiedän että nämä ultimaattiset suoritteet ovat monelle extremeä, mutta minun kieroutuneessa lapsuudenkodissani moista kulttitoimintaa kutsuttiin kotikasvatukseksi.
M41
Kokeilepa valmistaa, pleitata ja tarjoilla 3-5 ruokalajin päivällinen kymmenelle hengelle hienoilla käsin tiskattavilla astioilla ja syödä vielä vieraiden kanssa. Onko keittiösi silloinkin siisti? Yhteen astianpesukoneelliseen ei mahdu edes ruoan valmistusastioita muusta puhumattakaan.
Laiskalla MAMMAlla sotkuinen koti oli avokeittiö tai ei.
Meillä käy aika vähän vieraita syömässä ja tykkään tosi paljon avokeittiöstä. Niemeke ruokailutilan ja keittön välillä . Niemekkeessä liesi ka siinä toisella puolella takka.
Toimii meillä. Vanhassa talossa oli erillinen keittiönja tykkään tästä paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö vähentää tosi paljon kaapeille ja komeroille tarpeellista tilaa. Siihen väliseinälle voisi sijoittaa paljon kaappeja tai komeroita molemmin puolin. Tietysti jos muuten on hehtaariasunto, niin silloin ei tarvise tuosta huolehtia-
No ei todellakaan
Meillä on laatikoita 26kpl (40-80cm), alakaappeja 5, yläkaappeja 13kpl 3 seinällä ja saarekkeessa. Työtasoa 9m (-liesi ja allas) + saareke 140x120.
Ihan riittävästi avokeittiöön, itseasiassa kerää vaan turhaa tavaraa kun tilaa on liikaa!
Voin vaan kuvitella miten teillä kokkailu menee jo liikunnasta, kun pitää hyppiä 9m ees taas tavaroita hakiessa yms.
Kuule, se olisi ihan parasta arkiliikuntaa 99% mammoista🤣 Ehkä juuri siksi herkkuruuista huolimatta olemme normaalipainoisia.
Toki toiminnot on sijoitettu järkevästi eikä ihan 9m tarvitse juoksennella. Yhtään ei rasita
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iso keittiö keskellä asuntoa ja toimii ainakin meillä. Keittiö on auki eteiseen ja puoliksi olkkariin. Keittiöön mahtuu 8 hengen ruokapöytä. On hyvä ja hiljainen liesituuletin ja ikkuna jonka saa auki. Mutta ei mikään yleensä pahalta haise vaan tehdään ruokaa mistä tykätään ja hyvältä tuoksuu. Ja aina on siistiä ja kivan näköistä. Olen hyvin järjestelmällinen kokkaaja.
Miten keskellä taloa olevassa huoneessa voi olla ikkuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään putkikeittiöstä, jonka päässä on ruokailutila, joka on avoin olohuoneeseen. Pystyy kokkailee rauhassa, mutta samalla myös seurustelee vieraiden kanssa.
Kuinka usein tällaisia tilanteita ihmisillä oikeasti vuoden aikana on, että kannattaisi asunnon/talon pohja suunnitella tai valita sen mukaan miten olisi mukavin vieraita viihdyttää? Ja kun omia vierailuja ajattelee, on ruuat aina tehty jo valmiiksi.
Meillä on nyt 3. itselle suunniteltu talo ja kaikki on lähtenyt 3,5m ruokapöydästä ja enemmän tai vähemmän avoimesta keittiöstä. 1.prioriteetti vaikka olemme kahden!
Joka viikko meillä on muutakin porukkaa syömässä. Yleensä 6, enimmillään yli 20 henkeä.
Välillä ruuat on valmiina, välillä tehdään yhdes
No eilen mulla oli 2 pellillistä pullia, 1 kakku- ja 2 leipävuokaa samaan aikaan tasoilla. 3 kulhollista taikinaa, piti olla tilaa pyöritellä ne pullat, tarvikkeita esillä jne. Vaikka siivoankin sitä mukaa kun teen töitä on kivaa että kaikki mahtuu hyvin. Eilen vielä 2 apukokkia kun lastenlapset oli hiihtolomalla ja auttoivat leipomisessa.
I-keittiössä on tilaa 60-40cm tiskialtaan ja hellan vieressä ja 1-1,2m vastapäätä. Siinä sitten nyhrää yksinään leipomukset ja ruuat...
Asun yksin kaksiossa ja pidän keittiön pöytätasot siistinä, mutta minua ärsyttää kun koko kämppä haisee ruoanvalmistuksen jälkeen sille ruoalle, erityisesti jos paistaa paistinpannulla jotain vaikka on huoneistokohtainen ilmanvaihto ja liesituuletin. Haju leviää koko kämppään. Inhottavaa. Suosinkin mikroa tai vain keittoruokia.
Mutta kyllä tuo avokeittiö tuo tilaa ja avaruutta muuten pieneen asuntoon, en tykkäis keittokomerosta.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia asuntoja, joissa on perinteinen erillinen keittiö ei ole tarjolla. Tai on jossain ehkä, remonttikuntoisina. Tai ylikalliissa asunnossa.
Remonttikuntoinen asuntohan on paras, jos vain pohja on hyvä. Voit tehdä siitä juuri sinun näköisen. Me ostettiin sisätiloiltaan täysi pommi ja rempattiin lattiasta kattoon. Hieno tuli. Ei ole sellainen kuin edellinen on halunnut.
Sanovat aina sisustus -ja remonttiohjelmissa, että avokeittiö on siitä mukava, että voi tehdä ruokaa ja samalla seurustella vieraiden kanssa. Minä en kyllä halua seurustella vieraiden kanssa ruokaa tehdessäni ja jos kutsun vieraita syömään valmistan ruuat ennen vieraiden tuloa. Nämä avokeittiö- ja olohuoneyhdistelmät ovat vähän parempi versio entisajan hellahuoneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään putkikeittiöstä, jonka päässä on ruokailutila, joka on avoin olohuoneeseen. Pystyy kokkailee rauhassa, mutta samalla myös seurustelee vieraiden kanssa.
Kuinka usein tällaisia tilanteita ihmisillä oikeasti vuoden aikana on, että kannattaisi asunnon/talon pohja suunnitella tai valita sen mukaan miten olisi mukavin vieraita viihdyttää? Ja kun omia vierailuja ajattelee, on ruuat aina tehty jo valmiiksi.
Meillä on nyt 3. itselle suunniteltu talo ja kaikki on lähtenyt 3,5m ruokapöydästä ja enemmän tai vähemmän avoimesta keittiöstä. 1.prioriteetti vaikka olemme kahden!
Joka viikko meillä on muutakin porukkaa syömässä. Yleensä 6, enimmillään yli 20 henkeä.
Välillä ruuat on valmiina, välillä tehdään yhdessä. Siksi on kivaa että on tilaa. Arkenakin meitä
Viiden hengen perhe, keittiössä 1800x900 ruokapöytä ja viereisessä ruokasalissa maksimissaan n.4200x1230 ruokapöytä. Isovanhemmat harva se sunnuntai mukana, usein ystäviä kylässä. Kyllä me kaikki viisi mahdumme sinne keittiöön yhtä aikaa, vaikka keittiön ruokapöytä on maksimipituudessa. Viikonloppuna syödään aina ruokasalissa, onneksi keittiön ovet saa kiinni ja siellä on paljon laskutilaan
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin kaksiossa ja pidän keittiön pöytätasot siistinä, mutta minua ärsyttää kun koko kämppä haisee ruoanvalmistuksen jälkeen sille ruoalle, erityisesti jos paistaa paistinpannulla jotain vaikka on huoneistokohtainen ilmanvaihto ja liesituuletin. Haju leviää koko kämppään. Inhottavaa. Suosinkin mikroa tai vain keittoruokia.
Mutta kyllä tuo avokeittiö tuo tilaa ja avaruutta muuten pieneen asuntoon, en tykkäis keittokomerosta.
Avokeittiö on oiva ratkaisu pieneen asuntoon. Ongelma on se, että isoihin perheasuntoihin halutaan väkisin tehdä avokeittiöitä, vaikka näissä olisi hyvin tilaa erilliselle keittiölle.
Näitä vuosisadan aikaisia asuntoja pilattu repimällä seiniä ja yhdistämällä kauniit huoneet keittiöön. Stuckatuurit rikottu ja muutenkin moderni keittiö kauniin olohuoneen yhteydessä.Jotenkin rikollista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut vaikka minkälaisissa kopeissa ja murjuissa. Myös isommissa ja vähän arvokkaammissakin.
Lapsiakin on kertynyt jo neljä.
Siitä huolimatta olen kyennyt laittamaan tiskit koneeseen ja pyyhkimään pöydän käytön jälkeen. Lattiat imuroidaan, pyyhitään nihkeällä tarvittaessa. Pyykit koneeseen, sänky pedataan, lakanat vaihdetaan, takit laitetaan naulakkoon jne jne. Osaan sanoa kiitos, ole hyvä, anteeksi.
Tiedän että nämä ultimaattiset suoritteet ovat monelle extremeä, mutta minun kieroutuneessa lapsuudenkodissani moista kulttitoimintaa kutsuttiin kotikasvatukseksi.
M41
Kokeilepa valmistaa, pleitata ja tarjoilla 3-5 ruokalajin päivällinen kymmenelle hengelle hienoilla käsin tiskattavilla astioilla ja syödä vielä vieraiden kanssa. Onko keittiösi silloinkin siisti? Yhteen astianpesukoneelliseen ei mahdu edes ruoan valmistusastioita muusta
Tai vaikka tehdä tämä:
https://sendvid.com/apx3s2pf
https://i.postimg.cc/3NZJ8HQz/652771641559885.jpg
On minun erillisestä keittiöstäni. Huippuimurilla varustettu ravintolakäyttöön tehty huuva on 2m korkeudessa ja vetää hyvin. Tuo on Secreto Iberico:a, joka on aivan tolkuttoman rasvaista, ja siitä flare-up:it. Suolasin yön yli jääkaapissa (0,7 painoprosenttia) ja kypsensin ensin höyryuunissa 57 asteeseen ja sen jälkeen viimeisteltiin Grillgrate:eilla kaasulieden päällä ja lopuksi vedin raksatoholla vähän päältä. Teen usein isompia satseja erilaisiin sukujuttuihin, sun muihin.
https://i.postimg.cc/66VQLC4z/8421917777777917952.jpg
Avokeittiö olisi ihan totaalinen painajainen.
Suuri puhallus, taas kerran! Oikeastiko uskotte, kun rakennusfirmat hokevat tätä mantraa, että näitä halutaan? Niin halutaan, mutta eivät suinkaan asiakkaat, vaan ahneet rakennusfirmat itse. Suurin floppi asuntojen pohjien suunnittelussa ikinä! Keittiöseinä olohuoneessa, jee!
Asun mieheni kanssa hyvin hoidetussa, tasokkaasti rakennetussa kerrostalokolmiossa 60-luvun talossa. Tehokkaasti suunniteltu pohja 62m2. Vähäinen määrä neliöitä, mutta loistavasti suunniteltu. Erillinen keittiö, mihin mahtuu 4 hengen ruokapöytä, jatkettuna isompi. Kodikkaassa ja toimivassa keittiössä ollaan paljon, mutta se on oma ja käytännöllinen tila yhdistettynä avoimella oviaukolla reilunkokoiseen olohuoneeseen, missä rentoudutaan arjen touhuista erillään. Miksi ihmeessä nykyisin pitää väkisin tehdä näitä keittiöseiniä ja pakotetaan ihmiset hyväksymään ne? Ovatko ne syvärunkoiset talot syynä tähän uuteen epätoivoiseen muotiin, meillä on ikkunat kolmeen suuntaan, siitäkin saa nykyisin vain haaveilla.