Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niin mikä tässä avokeittiössä olikaan hienoa?

Vierailija
13.04.2023 |

Siis mä vihaan tätä! Ollaan nyt vuosi asuttu tässä kämpässä missä on keittiö-olohuone yhdistelmä eli kaikki samaa avaraa tilaa. Ottaa päähän kun koko ajan kämppä sotkuisen oloinen jos keittiön tasolla on vähääkään astioita.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis avokeittiön suurin ongelma on se, että keittiötä ei voi pitää pskaisena oven takana? Opetelkaa siivoamaan.

Minulle suurin ongelma on keittiön äänet (apk, liesituuletin, laitteet jne). Puuttuvat seinät myös hankaloittavat sisustamista ja pakottaa siihen että keittiön on sisustuksellisesti sovittava olohuoneeseen ja toisinpäin. Ei siis voi luoda esim eri värimaailmoja tai tunnelmia eri huoneisiin, kun kaikki on sellaista yhtä vähän epämääräistä rajatonta tilaa.

Vierailija
22/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään putkikeittiöstä, jonka päässä on ruokailutila, joka on avoin olohuoneeseen. Pystyy kokkailee rauhassa, mutta samalla myös seurustelee vieraiden kanssa.

Kuinka usein tällaisia tilanteita ihmisillä oikeasti vuoden aikana on, että kannattaisi asunnon/talon pohja suunnitella tai valita sen mukaan miten olisi mukavin vieraita viihdyttää? Ja kun omia vierailuja ajattelee, on ruuat aina tehty jo valmiiksi.

Aina kun on vieraita joutuu puuhastelee keittiössä, ei kaikki ole valmiina, kun porukat astuu ovesta sisään.

Joo, mutta että sen vuoksi pitää suunnitella asunnon pohja?

Kyllä.

Me olemme rakentaneet 3 taloa ja suunnittelu lähti aina isosta avokeittiöstä.

Vaikka olemme nyt miehen kanssa kaksin omaa perhettä saattaa olla paikalla 11-16 henkeä! Olisi kamalaa sulloutua erilliskeittiöön kun nyt tila jatkuu luontevasti ruokailutilaan, olohuoneeseen ja aina terassille saakka. Kaikki näkö - ja kuuloetäisyydellä.

Avoin u-keittiö saarekkeella on n 25m2 joten hyvin mahtuu, tilan jakaa olohuoneesta 2 puoleinen takka.

1-4x kk ruokavieraita ja aina aloitetaan saarekkeen ääreltä.

Lomatalomme keittiö on erillinen (100v vanhasta kivitalosta vaikea modernisoida) mutta tilaa niin paljon että kaapistojen lisäksi huoneeseen mahtuu 14 hengen pöytä, antiikkinen astiakaappi, sohva ja kamina. Uloskäynti pihalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koti itseä eikä vieraita varten. On kyllä keittiön ja olkkarin välissä aukko, mutta sen saa halutessaan umpeen.  Juurikin tuoksuu, kun isäntä kuorii valkosipuleita.

Tuo avokeittiö alkaa olla jo vähän last season. Pari vuotta sitten kansainvälisillä sivustoilla oli käänne. Samaten valkoiset kaapit ym ovat jo historiallinen jäänne.

Jos on pieniä lapsia, joita pitää arjessa kokatessaan vahtia, silloinhan tuo on perusteltu ratkaisu. Mutta herranen aika vieraiden viihdyttämiseen ruokaa laittaessa. Kun on normaali hyvänkokoinen keittiö pöytineen, niin sinnehän ne ruuanlaitosta kiinnostuneet vieraat tulevat juttelemaan emännälle, ja kenties auttamaan kokkailussa.

Tämä avo-villitys on kyllä ollut sellainen koko maailman kiertänyt sisustusaalto, että sellaista ei ole ennen nähty. Mutta ainahan ne tulevat lopulta vaihtumaan. Tosin tuo on usein aika edullinen korjata, kevytseinä vain väliin ja siihen saa tilaa sitten kaapeille tai hyllyille.

Vierailija
24/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tyytyväinen että voin kirjoittaa tätä olohuoneessani ja keittiössä saa perunat ja punajuuret kiehua ihan itsekseen. Ei tarvitse olla höyryssä eikä katsella astioita.

Vierailija
25/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista kamalin on keittiö yhdellä seinällä olohuoneessa. Ei sellaista kukaan voi haluta, pelkät neliöt hyötykäytössä.

Vierailija
26/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koti itseä eikä vieraita varten. On kyllä keittiön ja olkkarin välissä aukko, mutta sen saa halutessaan umpeen.  Juurikin tuoksuu, kun isäntä kuorii valkosipuleita.

Siis mikä juuri tuoksuu? Valkosipulin juuri? Rupesin miettimään tuota tuoksuvaa juurta.

Vierailija
27/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan isoa keittiötäni jossa minulla on oma istumasoppi ikkunan äärellä. Kun ärsyttää tai haluan olla esim viikonloppuna rauhassa suljen oven, kuuntelen musiikkia ja selaan nettiä viinilasillisen kanssa. Ja kun se ovi on kiinni niin mies ja lapset tietävät että äiti haluaa olla yksin, ja kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
28/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään putkikeittiöstä, jonka päässä on ruokailutila, joka on avoin olohuoneeseen. Pystyy kokkailee rauhassa, mutta samalla myös seurustelee vieraiden kanssa.

Kuinka usein tällaisia tilanteita ihmisillä oikeasti vuoden aikana on, että kannattaisi asunnon/talon pohja suunnitella tai valita sen mukaan miten olisi mukavin vieraita viihdyttää? Ja kun omia vierailuja ajattelee, on ruuat aina tehty jo valmiiksi.

Just. Ruoat on suunniteltu ja tehty valmiiksi, kun vieraat tulee. Tuo huhuilu on aika kaoottista. Vieraillekin tulee sellainen olo, että tarttis tehdä jotain/ mitä voisin tehdä. Organisoikaa kunnolla ja sitten kaikki voi yhdessä rentoutua. Oma äitinikin harrasti tätä koko illan passaamista. Ujo kun oli, livahti seurustelemasta vieraiden kanssa. Olipa leppoisaa.

Vierailija
29/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vieraita niin niiden kanssa voi seurustella samalla <3

...Ja kuinka paljon mahtaa käydä sellaisia vieraita, että keittiössä pitää hääriä pitkiä aikoja?

Vierailija
30/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tykkään älyttömästi tästä avaruudesta nyt kun asun yksin. Kun oli miesystävä huushollissa aina keittiön meteli(vedenkeitin, kokkaamis- ja tiskaamisäänet jne.) kuuluivat vierestä eikä esim keskusteluohjelmaa kuullut hyvin. Turhia seiniä olo edellisessä kodissa tilaa viemästä. Mutta tämä on yksinelävän näkemys.

Vierailija
31/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tyytyväinen että voin kirjoittaa tätä olohuoneessani ja keittiössä saa perunat ja punajuuret kiehua ihan itsekseen. Ei tarvitse olla höyryssä eikä katsella astioita.

Meillä liesituuletin hoitaa hajut ja höyryt.

Vierailija
32/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä juuri tuoksuu? Valkosipulin juuri? Rupesin miettimään tuota tuoksuvaa juurta.

Ihmettelin samaa.

Vierailija
33/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on vieraita niin niiden kanssa voi seurustella samalla <3

...Ja kuinka paljon mahtaa käydä sellaisia vieraita, että keittiössä pitää hääriä pitkiä aikoja?

Taitaa olla enempi niin päin, että emäntä tai isäntä ei itse osaa tehdä vierastarjottavia. Hän haluaa ruokavierailtaan apua ruuanlaitossa ja kattauksessa yms. Oikeampi homma olisi tehdä ne tarjottavat jo ennakkoon valmiiksi, joten vieraitten läsnäollessa ei tarvitse muuta kuin tarjoilla.

Vierailija
34/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä liesituuletin hoitaa hajut ja höyryt.

Ei se vie tarpeeksi paistetun silakan ja keitetyn kaalin hajua. Todennäköisesti sinä et osaa edes laittaa niitä.

Vierailija
35/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä juuri oikein on? En tajua.

Vierailija
36/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koti itseä eikä vieraita varten. On kyllä keittiön ja olkkarin välissä auä kko, mutta sen saa halutessaan umpeen.  Juurikin tuoksuu, kun isäntä kuorii valkosipuleita.

Ihmettelin samaa.

En ihmetellyt. Tajusin että just nyt - siis isäntä kuorii sillä hetkellä valkosipulia kun emäntä selaa vauvapalstaa ja kirjoittaa viesinsä. Mikä tässä oli ihmettelemistä. 

Vierailija
37/74 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
38/74 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö vähentää tosi paljon kaapeille  ja  komeroille tarpeellista tilaa. Siihen väliseinälle voisi sijoittaa paljon kaappeja tai komeroita molemmin puolin. Tietysti jos muuten on hehtaariasunto, niin silloin ei tarvise tuosta huolehtia-

Vierailija
39/74 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin remontti kolmisen vuotta sitten. Mies oli avokeittiön fani. Kovasti tahtoi, että seinä keittiön ja olohuoneen välissä puhkaistaisiin. Väliin olisi jäänyt saareke. Minä inhosin jo ajatusta; Juurikin siksi, että jos ei jaksa aina tasoja juuri siistinä pitää niin ei siinä paljon olohuoneessakaan mieli lepää.

Onneksi meillä kävi niin, että olohuoneen ja keittiön välisen seinän sisällä meni yhtä sun toista (mm. kantavia rakenteita) niin seinän purku olisi noussut tähtitieteellisiin hintoihin. Ei tarvinut vängätä ja tingata. 

Tyytyväinen olen. Keittiö on erillinen ovella erotettava tila. Pitkän mallinen; Ovesta sisään ja vasemmalla puolella ikkuna ja ruokaryhmä. Oikealla puolella U-muotoinen keittiö. Oikein hyvä ja toimiva. Ja tämä U-malli on kuulkaas omiaan, ettei vahingossakaan muualta asunnosta katse tiskipöydälle pääse. 

Vierailija
40/74 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kyllä sellaisesta avokeittiöstä jossa on jonkinlainen saareke tai puoliseinä keittiön ja olkkarin välissä. Nykyisessä asunnossani keittiötila on osittain näkyvissä olkkariin niin se tuntuu tavallaan erilliseltä tilalta mutta on kuitenkin avaran oloista. Tällaisessa pienessä kaksiossa tuo on mielestäni ihan kiva ratkaisu. Asuin aiemmin hyvin pienessä asunnossa jossa oli erillinen pieni koppero keittiönä ja siitä en pitänyt yhtään.

Se kyllä harmittaa kun nykyisin niin monissa uusissa asunnoissa keittiö on vain yhdellä seinällä ja alkaa esim. suoraan eteisestä. Hassun näköistä ja tosi vähän jää mitään laskutilaa.

Olen ehtinyt asua sen verran monessa asunnossa/talossa että suunnilleen jokainen keittiötyyppi on tullut nähtyä. Eniten olen pitänyt sellaisesta että on erillinen keittiö jossa on tilaa pienelle ruokapöydälle mutta olkkariin mahtuu isompi ruokapöytä. Sellaisessakin on nimittäin tullut asuttua jossa isoon keittiöön mahtui iso ruokapöytä mutta olkkariin taas ei minkäänlaista. Silloin ruokavieraat oli pakko kestitä keittiössä mikä ei tuntunut ihan ideaalilta.