Ärsyttää palkasta valittajat, jotka eivät osaa käyttää rahaa!
Ymmärrän, että ihmisillä tiukkaa, mutta en ymmärrä kun ruikutetaan, että palkka ei riitä ja samaan aikaan käydään joka päivä työpaikkalounaalla ravintolassa tai joku 5e valmis salatti kaupasta. Siihen kylkeen lipitetään pari redbullia tai batteryä päivässä. Tuskin kulutustottumukset paljo poikkeaa työpaikan ulkopuolella vaan todennäköisesti ostokset hoidetaan jossai kuppaisessa salessa tai pienessä k-marketissa, että päästään varmasti maksamaan tuplahinta jokaisesta tuotteesta. Onko muut törmännyt vastaavaan?
Kommentit (40)
Itse kyllä sanoisin että mitä alhaisempi koulutus sitä huonommin osaa käyttää rahaa. Itse opiskelin reilu kuusi vuotta vain opintotuella ja kesätyön tienesteillä niin oppi laskemaan mihin kannattaa rahaa laittaa ja mihin ei. Työpaikoilla olen törmännyt näihin pienestä palkasta valittajiin. Yksikin esim. pyyhki perseessä lambilla, osti kotimaisia tomaatteja talvella, tilasi useampaa naistenlehteä ja maksoi kuukausimaksua kalliille kuntosalille. Minä ja mieheni emme tehneet näistä mitään vaikka tienasimme paljon enemmän.
Olen sitten se toinen ääripää. Kun muut valittaa ettei meidän palkalla elä ja elävät juuri ap:n kuvailemaan elämää, niin minä elän työttömän elintasoa ja laitan puolet käteen tulevasta palkasta säästöön ja sijoittamiseen. Sitten mulle ollaan äkäisiä, kun elän väärin tai en oikeastaan elä ollenkaan. Kyllä elän, mutta en elä kallista elämää. Toiset eivät saa lainojaan ikinä maksettua, minä voisin jäädä eläkkeelle vaikka heti.
Tämä. Sitten kuvitellaan, että ne ihmiset jotka eivät käytä rahaa niin heidän elämä on yleisestiottaen aivan perseestä ja hoetaan samaa mantraa, että "ei niitä rahoja hautaan saa mukana kuitenkaan". Todellisuudessa kuitenkin fiksu säästäminen ja menojen tarkempi tutkiminen ei hievauta elintasoa todellakaan huonompaan suuntaan vaan elämässä saattaa olla paljon enemmän luksusta kun näillä "tili tuli, tili meni" kavereilla vaikka säätöön jää siinä sivussa merkittäviäkin määriä kuukaudessa.
Opintomaakari02 kirjoitti:
Kallepäätalo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkasta valittaminen ON TÄYSIN AIHEELLISTA !!!
SUOMALAISTEN OSTOVOIMA ON EU:N HEIKOIMPIA !!!!!
Joten äkkiä leikkaamaan mm asumistuesta. Ja työttömyysturvasta. Ja toimeentulotuesta. Näin saadaan Suomi nousuun! (Huom! Kommentti saattaa sisältää pieniä määriä sarkasmia. Ja pähkinää)
Tuilla eläjät monesti pahin ryhmä siitä ettei vahingossakaan kaupassa tehdä hintavertailua ja uusi osamaksupuhelinkin päivitetään hyvissäajoin ennenkun edellinen on pois maksettu. Auto ja vähintään yksi koira löytyy tottakai. Sitten koetaan olevan niin hemmetin köyhiä kun tuistakin valtaosa menee täysin turhiin asioihin.
Itse elän opintotuella ja säästön 20e/kk rahastoon. Syön halvasti. Puhelin keskitasoa ja liittymä halpa. Isoin menoerä on vuokra, koska haluan asua lähellä koulua. Syön ulkona vaan mitä onnistun lisätuloja tienaamaan. www.lisatuloja.com ihan hyviä vinkkejä miten sen perjantaipizzan ja limun saa tienattua. Opintolainaa miettinyt ja sen sijoittamista, mutta mieluummin eläisin ilman velkaa (tiedän, että "tyhmää" olla nostamatta). Onneksi tuntuu, että ainakin meistä nykynuorista yhä isompi osa ymmärtää edes vähän sijoittamisen alkeita ja sen helppoutta.
Itsellä käytössä sivulla mainituista kyselyt jos oikein hyviä sattuu ja sitten tuo kohta 11. Freecash on kyllä hyvä jos tykkää kännykkäpeleistä. Eipä pullotkaan roskiin mene ja matsmart/fiksuruoka käytössä säännöllisesti. Puhelinliittymä ja vakuutukset kannattaisi kaikkien laittaa ajantasalle. Ihmisillä käytössä aina joku 200megan hypermeganetti mikä maksaa 50e/kk vaikka pärjäisi puolet huonommalla. Kaikista surullisimmissa tapauksissa maksetaan jättimäistä hintaa aivan surkeasta netistä kun ei ole laiskuuttaan kilpailutettu määräaikaisen loppuessa. Peukku sijoittamisesta opiskelijalle. Olisipa itsekkin älynnyt. Ja rohkeasti vaan se opintolainakin töihin sijoituksien muodossa jos ei tarvetta ole käyttää.
Isoin ongelma tässä on se, että ne jotka tuhlaavat eniten täysin turhuuksiin eivät vaan ymmärrä elävänsä miten elävät vaan kuvittelevat monesti, että menot on täysin suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Kansa elää leveästi ja rahaa on. Silti joka päivä valitetaan palkan pienuudesta, vaikkei se ole todellisuudessa pieni. Suomen verotuskaan ei ole EU:n huippua, se on emävale jos joku niin luulee. Sanonta, ettei palkalla pysty elämään herroiksi tai että palkalla ei pysty rikastumaan. Onko se ainoa päämäärä elämässä, rikastua ja elää herroiksi? Miksi tavallinen tallaaja on asettanut itselleen tälläiset päämäärät? Saadakseen valittaa joka päivä palkkansa pienuudesta?
Sanoisin että suurin syy miksi ihmiset joilla ei ole varsinaista puutetta mistään kokevat olevansa köyhiä, johtuu siitä, että monet ihmiset nykyään mieltää yltäkylläisyyden puutteen ja odottamisen köyhyydeksi. Jos ei voi ostaa mitä tahansa haluamaansa välittömästi, niin sitten koetaan olevan köyhiä.
Eräällä työkaverillani on luottokortin velka täysillä. Siis sillä on luottokortti mutta se ei voi käyttää sitä kun luotottaja on täynnä. Maksaa pelkkiä korkoja. Yritin puhua sille järkeä päähän. En onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä työkaverillani on luottokortin velka täysillä. Siis sillä on luottokortti mutta se ei voi käyttää sitä kun luotottaja on täynnä. Maksaa pelkkiä korkoja. Yritin puhua sille järkeä päähän. En onnistunut.
Monesti ihmisillä luottokortteihin pankin toimesta sitä haettaessa laitettu, että aitomaattinen lyhennys vaan jonku 10%. Sitten ei itse älytä sitä pudottaa ja maksetaan helvetinmoisia korkoja pahimmillaa vaikka vuosikausia vaikka olisi rahaakin maksaa se kerralla pois...
Yksi ongelma aivan tulotasosta riippumatta on, että tälläinen toiminta on omiaan periytymään sukupolvelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti ihmisillä luottokortteihin pankin toimesta sitä haettaessa laitettu, että aitomaattinen lyhennys vaan jonku 10%. Sitten ei itse älytä sitä pudottaa ja maksetaan helvetinmoisia korkoja pahimmillaa vaikka vuosikausia vaikka olisi rahaakin maksaa se kerralla pois...
Tämä virheen toistin vuosia ja maksoin siitä varmaan aika mukavan summan ennen kuin edes älysin... Aina se 100% automaattinen lyhennys päälle luottokortteihin!
Tavallaan tämä ei ole ihmisten vika. M e idät on totutettu, että luottoa saa ja rahaa on loputtomasti. Nyt on ajettu päin seiniä. Kyllä tämä vielä tästä iloksi muuttuu.
Minun ihmisuhteissa sopimus ei puhuta Raha, ei Uskonto ,ei Politikka.Ja se todella pitää.Valitse Ap.seurasi paremmin.
Minä en valita vaikka pieni 3100€ netto/kk palkka onkin.
Tyydyn osaani ja olen hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en valita vaikka pieni 3100€ netto/kk palkka onkin.
Tyydyn osaani ja olen hiljaa.
🤣
Opintomaakari02 kirjoitti:
Kallepäätalo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkasta valittaminen ON TÄYSIN AIHEELLISTA !!!
SUOMALAISTEN OSTOVOIMA ON EU:N HEIKOIMPIA !!!!!
Joten äkkiä leikkaamaan mm asumistuesta. Ja työttömyysturvasta. Ja toimeentulotuesta. Näin saadaan Suomi nousuun! (Huom! Kommentti saattaa sisältää pieniä määriä sarkasmia. Ja pähkinää)
Tuilla eläjät monesti pahin ryhmä siitä ettei vahingossakaan kaupassa tehdä hintavertailua ja uusi osamaksupuhelinkin päivitetään hyvissäajoin ennenkun edellinen on pois maksettu. Auto ja vähintään yksi koira löytyy tottakai. Sitten koetaan olevan niin hemmetin köyhiä kun tuistakin valtaosa menee täysin turhiin asioihin.
Itse elän opintotuella ja säästön 20e/kk rahastoon. Syön halvasti. Puhelin keskitasoa ja liittymä halpa. Isoin menoerä on vuokra, koska haluan asua lähellä koulua. Syön ulkona vaan mitä onnistun lisätuloja tienaamaan. www.lisatuloja.com ihan hyviä vinkkejä miten sen perjantaipizzan ja limun saa tienattua. Opintolainaa miettinyt ja sen sijoittamista, mutta mieluummin eläisin ilman velkaa (tiedän, että "tyhmää" olla nostamatta). Onneksi tuntuu, että ainakin meistä nykynuorista yhä isompi osa ymmärtää edes vähän sijoittamisen alkeita ja sen helppoutta.
Vähän väärä nimi sivustolla. Puolet kohdista oikeastaan vaan arkeen liittyviä perus taitoja. Varsinaiset lisätienestit ainakin noita piiperryksiä joihin ei itsellä riitä into.... Ehkä juuri jollekkin opiskelijalle sopivia.
Ei niin hyvin mene jos työpaikkalounas on tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Minun ihmisuhteissa sopimus ei puhuta Raha, ei Uskonto ,ei Politikka.Ja se todella pitää.Valitse Ap.seurasi paremmin.
Sanattomasti jaette kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansa elää leveästi ja rahaa on. Silti joka päivä valitetaan palkan pienuudesta, vaikkei se ole todellisuudessa pieni. Suomen verotuskaan ei ole EU:n huippua, se on emävale jos joku niin luulee. Sanonta, ettei palkalla pysty elämään herroiksi tai että palkalla ei pysty rikastumaan. Onko se ainoa päämäärä elämässä, rikastua ja elää herroiksi? Miksi tavallinen tallaaja on asettanut itselleen tälläiset päämäärät? Saadakseen valittaa joka päivä palkkansa pienuudesta?
Sanoisin että suurin syy miksi ihmiset joilla ei ole varsinaista puutetta mistään kokevat olevansa köyhiä, johtuu siitä, että monet ihmiset nykyään mieltää yltäkylläisyyden puutteen ja odottamisen köyhyydeksi. Jos ei voi ostaa mitä tahansa haluamaansa välittömästi, niin sitten koetaan olevan köyhiä.
Aliarvioit nyt toisten ymmärrystä. Kyllä normi 5000 netto tienaavat tietää, että ei ole köyhä, vaikka ei voi ostaa kaikkea heti. Myös pienemmillä tuloilla tajuaa. Ja ostamisista huolimatta alle 2000 brutto tienaava on Suomessa melko köyhä, jos on elätettäviä, eikä velaton asunto.
No niinpä! Itse olin 7 vuotta työmarkkinatuella, kun hoidin lapsiani kotona. Lyhensin sillä asuntolainaa ja nyt se on maksettu.
Nyt voi sitten keskittyä muihin hankintoihin. Olla välillä töissä ja esim kesät työttömänä.
Olen törmännyt joo. Meillä on työkaverin kanssa tasan sama kk-palkka, nettona 2000-2900e välillä (toimitaan yrittäjinä saman katon alla).
Hänellä kuluu palkka todella nopeasti jatkuviin pikkuostoksiin, esim. tilaa palkkaviikolla lounaan joka päivä Foodorasta, mässyttää tauolla kympin edestä karkkia, litkii energiajuomia jne. Hänellä on kaikki mahdolliset suoratoistopalvelut, tekokynnet, aina uusin puhelinmalli ja läppäri. Samalla pihistelee työvälineiden hankinnassa ja kitisee miten pienellä palkalla pitää kituuttaa.
Minulle tällainen palkka on koko elämän kestäneen köyhyysrajan alapuolella sinnittelyn jälkeen oikea lottovoitto, josta olen tosi kiitollinen joka päivä. Tuntuisi pilkkaamiselta tuhlata palkka älyttömiin juttuihin ja sitten valittaa tyhjästä.