Ärsyttää palkasta valittajat, jotka eivät osaa käyttää rahaa!
Ymmärrän, että ihmisillä tiukkaa, mutta en ymmärrä kun ruikutetaan, että palkka ei riitä ja samaan aikaan käydään joka päivä työpaikkalounaalla ravintolassa tai joku 5e valmis salatti kaupasta. Siihen kylkeen lipitetään pari redbullia tai batteryä päivässä. Tuskin kulutustottumukset paljo poikkeaa työpaikan ulkopuolella vaan todennäköisesti ostokset hoidetaan jossai kuppaisessa salessa tai pienessä k-marketissa, että päästään varmasti maksamaan tuplahinta jokaisesta tuotteesta. Onko muut törmännyt vastaavaan?
Kommentit (40)
Juu ja porukka tilaa noutoruokaa 300 eurolla kk ja sitten on kaikki maksukanavat kotona joihin menee 150 euroa ja puhelinlasku on 300 euroa ja valittavat kun 3000 euron nettopalkka ei riitä. On vielä autolaina, asuntolaina, opintolainakin päällä. Itse olen työssä käyvä enkä ole lainaa ikinä ottanut. Olen kaiken omaisuuteni ja säästöt säästänyt pikkuhiljaa ja oon asunut alle 400 vuokra kämpässä. Nettopalkkani ollut 3600 joskus mutta nykyään 2300 euroa koska vaihdoin alaa. Enkä ole edes matkustellut vaan nekin raha säästän. 10 vuotta sitten viimeksi kävin ulkomailla.
Ja se tässä valitusepidemiassa on kummallisinta, että juuri ne valittavat joilla on suhteellisen hyvät tulot, ja elävät parisuhteessa eli on kaksi maksajaa. Kahden työntekijän perheessä tulot helposti yli 4000, eikä silti riitä. Ne, joilla on oikeasti pienet tulot eivät yleensä valita vaan osaavat elää "suu säkkiä myöten".
Liian helppo elämä - pakko kaivaa jostain jotain, mistä valittaa. Huvittavasti, mitä isompi omaisuus (tai isommat tienestit), sitä varmempia siitä, että se raha on ihan itse ansaittu (vaikka olis perinyt joka pennin isukilta/äityliltä). Ja jostain kumman syystä tällaisia ihmisiä sitten pidetään onnistujina ja yhteiskunnan valioyksilöinä sekä ihailun kohteina.
Kyllä palkasta valittaminen ON TÄYSIN AIHEELLISTA !!!
SUOMALAISTEN OSTOVOIMA ON EU:N HEIKOIMPIA !!!!!
Matalapalkka-aloilla duunaavat eivät ainakaan ruikuta tyhjästä, se on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Joten äkkiä leikkaamaan mm asumistuesta. Ja työttömyysturvasta. Ja toimeentulotuesta. Näin saadaan Suomi nousuun! (Huom! Kommentti saattaa sisältää pieniä määriä sarkasmia. Ja pähkinää)
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Suomen ostovoima EU:ssa on kymmenen parhaan joukossa.
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1202185/umfrage/kaufkraf…
Kansa elää leveästi ja rahaa on. Silti joka päivä valitetaan palkan pienuudesta, vaikkei se ole todellisuudessa pieni. Suomen verotuskaan ei ole EU:n huippua, se on emävale jos joku niin luulee. Sanonta, ettei palkalla pysty elämään herroiksi tai että palkalla ei pysty rikastumaan. Onko se ainoa päämäärä elämässä, rikastua ja elää herroiksi? Miksi tavallinen tallaaja on asettanut itselleen tälläiset päämäärät? Saadakseen valittaa joka päivä palkkansa pienuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten äkkiä leikkaamaan mm asumistuesta. Ja työttömyysturvasta. Ja toimeentulotuesta. Näin saadaan Suomi nousuun! (Huom! Kommentti saattaa sisältää pieniä määriä sarkasmia. Ja pähkinää)
No eikö ole loogista, sohvaperunoitten ja muiden loisijien on mentävä töihin kun tukia leikataan. Sillä Suomi nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö ole loogista, sohvaperunoitten ja muiden loisijien on mentävä töihin kun tukia leikataan. Sillä Suomi nousee.
Ihan kuin olisit kutsunut minua loiseksi...mutta se kai oli vain kärpäsen surinaa, eikö?
Työtekijä kirjoitti:
Juu ja porukka tilaa noutoruokaa 300 eurolla kk ja sitten on kaikki maksukanavat kotona joihin menee 150 euroa ja puhelinlasku on 300 euroa ja valittavat kun 3000 euron nettopalkka ei riitä. On vielä autolaina, asuntolaina, opintolainakin päällä. Itse olen työssä käyvä enkä ole lainaa ikinä ottanut. Olen kaiken omaisuuteni ja säästöt säästänyt pikkuhiljaa ja oon asunut alle 400 vuokra kämpässä. Nettopalkkani ollut 3600 joskus mutta nykyään 2300 euroa koska vaihdoin alaa. Enkä ole edes matkustellut vaan nekin raha säästän. 10 vuotta sitten viimeksi kävin ulkomailla.
Aa että miten ihanaa elämää elätkään! Ei ole omaa auntoa, et matkustele, et syö ulkona? Mihin siis säästät?
Kyllähän tuo anoppikin valitteli kun ei ole rahaa tulla kylään, silti kun nähtiin niin maksoi meidän kaikkien syömiset joihin meni n. 200e. Ei pyydetty maksamaan vaan tarjoutui. Toki jos olisi vaikka jättänyt tarjoamatta, olisi ollut rahaa vaikka junalippuun ja tulla kylään, eikä valittaa kun ei ole rahaa. On sitä ja vapaus valita mihin sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Suomen ostovoima EU:ssa on kymmenen parhaan joukossa.
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1202185/umfrage/kaufkraf…
Älä itse valehtele, ostovoiman kehitys on ollut erittäin heikkoa jo pidemmän aikaa:
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/selvitykset/2022/palk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla eläjät monesti pahin ryhmä siitä ettei vahingossakaan kaupassa tehdä hintavertailua ja uusi osamaksupuhelinkin päivitetään hyvissäajoin ennenkun edellinen on pois maksettu. Auto ja vähintään yksi koira löytyy tottakai. Sitten koetaan olevan niin hemmetin köyhiä kun tuistakin valtaosa menee täysin turhiin asioihin.
Kallepäätalo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla eläjät monesti pahin ryhmä siitä ettei vahingossakaan kaupassa tehdä hintavertailua ja uusi osamaksupuhelinkin päivitetään hyvissäajoin ennenkun edellinen on pois maksettu. Auto ja vähintään yksi koira löytyy tottakai. Sitten koetaan olevan niin hemmetin köyhiä kun tuistakin valtaosa menee täysin turhiin asioihin.
Itse elän opintotuella ja säästön 20e/kk rahastoon. Syön halvasti. Puhelin keskitasoa ja liittymä halpa. Isoin menoerä on vuokra, koska haluan asua lähellä koulua. Syön ulkona vaan mitä onnistun lisätuloja tienaamaan. www.lisatuloja.com ihan hyviä vinkkejä miten sen perjantaipizzan ja limun saa tienattua. Opintolainaa miettinyt ja sen sijoittamista, mutta mieluummin eläisin ilman velkaa (tiedän, että "tyhmää" olla nostamatta). Onneksi tuntuu, että ainakin meistä nykynuorista yhä isompi osa ymmärtää edes vähän sijoittamisen alkeita ja sen helppoutta.
Kallepäätalo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en voi ymmärtää että tuilla pitää olla varaa pitää koira ja auto.
Ruokapussi jaot pitäisi lopettaa kokonaan muuten kuin hävikki ruuan jakamiseksi ruokaloihin missä söisi ilmatteeksi mutta ei siihen pitäisi veronmaksajien rahoja laittaa. Sinne ei pääse muuta kuin terveet ihmiset ja kuka tahansa olematta edes köyhä jonottamaan ruokaa niin ihan vääristynyttä se jako on. Voi säästää rahaa viinaan, tupakkaan tai matkustelemiseen kun hakee ruokajonosta ruokaa.
Järkyttävintä on että lastenkin kanssa siellä jonotetaan ja lasten ei pitäisi siellä joutua jonottamaan nähden tämmöistä sillä se jää alitajuntaan että ruokaa kerjätään jostain.
Meillä duunissa ammattivalittaja, kun rahat ei riitä ikinä.
Tänään taas perjantai. Lähtee baariin. Kiskoo kännit sielllä ilman pohjia. Grillin kautta taxilla himaan. Huomenna herää krapulassa, niin ekana pitsalista kädessä ja syö sen pitsan. Suihkuun ja taxi alle ja baariin ja ilman pohjia. Tulee pilkku, niin grillin kautta taxilla kotiin. Sunnuntaina tilaa kebben ja pitsan ja kituu sohvalla.
Maanantaina safkiksella raflaan syömään ja sitten kotiin kaupan kautta ja suoraan lihatiskiltä kalliita lihoja ja niitä salaatteja missä saa ite keräillä kippoon ja hinta silläkin se 15e laaki. Siihen limut ja muut päälle. Netti himassa auki ja voisin tilaa vähän vaatteita mitä ei edes tarvi. Hups 250e meni vaatteisiin. Sitten taas netti auki ja vedonlyöntisivut auki. 100e panos jollekin pellehermannille ja oho voi veeee en voittanut. tota jatkuu sen 3 viikkoa ehkä ellei ole jo lainannut rahaa jostain taas.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot 😬
Vierailija kirjoitti:
Työtekijä kirjoitti:
Aa että miten ihanaa elämää elätkään! Ei ole omaa auntoa, et matkustele, et syö ulkona? Mihin siis säästät?
En ole tuo, jota kommentoit, tämä on minun elämääni: oma asunto on, mutta ensin kannatti asua halvasti vuokralla, jotta sai kasaan asunnon alkupääoman ja oston myötä tulleet kulut, alkuvuosina oston jälkeen sain verovähennystäkin ja vielä nytkin maksan vastiketta ja lyhennystä vain vähän enemmän kuin maksoin vuokraa ja silti oma asunto on isompi ja paremmassa kunnossa kuin vuokrakoti.
Miksi mieltää matkustelu vain ulkomailla käymiseen?! Aika moni ei tunne omaa kuntaansa ja maakuntaansa juuri lainkaan, miksi siis lähteä kauemmaksi? Suomessakin voi esim. liikkua ja kokea myös kohtuullisella hinnalla, ellei melkein ilmaiseksi.
Voi hyvin syödä "ulkona" tai kirjaimellisesti ulkona ilman että käyttää siihen suurta summaa joka kuukausi. Harvakseltaan tapahtuvana siitä nauttiikin eri tavalla.
Tuossa muutama asia, ei säästäväisyys tarkoita elämätöntä elämää!
Sanoisin että etenkin koko ikänsä yltäkylläisyydessä eläneet nykyiset keski-ikäisistä ja nuoremmista valtaosa kuuluu tuohon porukkaan. Meillä työpaikalla nuo energiajuomatölkit päätyvät juomisen jälkeen kierrätyksen sijaan roskikseen. Onhan se ymmärrettävästi liian iso vaiva käydä palauttamassa se rahan arvoinen tölkki kauppaan.