Jos perin isäni omakotitalon mutta nykyinen vaimo jää siihen asumaan, miten maksan perintöveron?
En voi myydä taloa mutta en saa todennäköisesti lainaakaan (olen hyvin pienituloinen).
Kommentit (924)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, jos Suomessa jo lausuntokierroksella ollut uusi perintölaki saataisiin voimaan tällä vaalikaudella. Siinä ykkösasioita on lesken aseman vahvistaminen ja lakiosuuden poisto, myös oikeus testamentata muu kuin yhteinen asunto kenelle haluaa.
Näin on lähes kaikissa länsimaissa.
Yritin kysyä jo aiemmin, mutta osaako joku selittää tuota ajatusta tuossa taustalla, että miksi lesken asemaa tarvitsee vahvistaa? Ymmärrän täysin, että tarvitsee, jos leski on ollut kotirouvana ja siis ikään kuin miehelleen töissä saamatta varsinaista palkkaa, ja näin ollen on aina eletty miehen tuloilla ja rouvalla ei ole omaa uraa. Tuohan se on se tilanne esim. monesti Keski-Euroopan maissa. Silloin hän on toki heikossa asemassa miehen kuollessa. Mutta miten Suomessa, kun leskellä on oma ura ja omat tulot kodin ulkopuolelta, niin miksi hänen asemaansa tarvitsisi parantaa suhteessa esim. vainajan lapsiin?
En tiedä lain perusteista, mutta minusta on jokseenkin itsestäänselvyys, että omaisuutta jaetaan vasta siinä vaiheessa kun pariskunnan kumpikin osapuoli on kuollut. Lapset ei ole sen pariskunnan yhteisen omaisuuden eteen laittaneet tikkua ristiin. Leskelle se asunto on koti. Minusta voisi tehdä vaikka sellaisen lain, että oesä jätetään kokonaan jakamatta kunnes leski on kuollut. Seuraavan sukupolven haaskalinnut saisi rauhassa odottaa vuoroaan. Tai - hui kauhistus - mennä itse töihin ja lakata kärkkymästä kieli pitkällä läheisten kuolemaa.
Vähän on hassu oletus tuokin, etteikö lapset olisi tikkua ristiin laittaneet tuon pariskunnan talon suhteen. Jos se talo on nyt jo aikuisten lasten lapsuudenkoti, ja leski on tullut kuvioon vasta hiljattain (siis sanotaan, että vaikka 60-vuotiaana kuoleva on mennyt uusiin naimisiin 55-vuotiaana), niin kauemminhan ne lapset on siinä asuneet, siellä siivonneet ja tehneet pihatöitä teininä. Ja kyllä minut ainakin aina aikuisenakin on kutsuttu paikalle (ja olen mennyt, jos suinkin olen päässyt), kun vanhempieni kodissa jotain suurempaa tehdään, siis talkoohommiin.
Kyllä mä ennemmin ajattelen, että se uusi puoliso siinä on tullut kärkkymään apajille, eikä ne lapset.
Jaa että siivoamisesta ja pihahommista teininä pitäisi saada kymmeniä ellei satoja tuhansia euroja? Itse näkisin, että kotityöt ovat osa normaalia elämistä. Aika kalliita talkootyötunteja nuo aikuisenakin tehdyt, jos niistä odotetaan taloa palkkioksi.
Perintövero pitäisi muuttaa niin että tuolla eläjät, perintöä odottavat maksaisivat eniten.
Mitäh? Minä kirjoitin tuon, että lapsetkin osallistuvat sen talon ylläpitoon. Minä itse tienaan 100000e/v ja omistan toki itsekin 300000e asunnon - tosin siitä on vielä paljon lainaa, koska olen 38v. Minä mitään perintöä tässä itselleni mieti. Olen eronnut, mulla on lapsia ja kauhulla vaan mietin, että lasten isä varmaan tulee just ottamaan jonkun heitukan (ei ole vielä ottanut), mutta lapsillani voi olla hassut paikat aikanaan isänsä uuden kanssa, jos sellainen kuvioihin tulee. Isänsä ihan rehellisesti saisi olla enemmän kartalla itse omista asioistaan. Meidänkin eron syy oli, etten jaksanut mieslasta. Kyseessä siis ihan hyvätuloinen, korkeakoulutettu mies, mutta hän mielellään jättää kotiasiat jonkun toisen hoidettavaksi.
Sen uuden vikako se on että tuhlaat tulosi johonkin turhaan? Tuloillasi sulla pitäisi olla velaton asunto heille jättää. Olen 36v., velaton kahden lapsen äiti, meiltä jää koti ja kaksi sijoitusasuntoa lapsille. Heille tule mieleenkään kysellä yhtään mitään, jos meistä mieheni kanssa jommallekummalla kuvioissa on toisen kuoleman kohdatessa uusi puoliso. Meidän omaisuus kunnes molemmat kuolee.
Ai mun tuloilla pitäisi olla velaton asunto? Ymmärrätkö sinä,että kustannan itseni ja kahden lapsen elämisen pk-seudulla ja olen tienannut näin 38-vuotiaana näin hyvin vasta about 2v. Verot on kovat, maksan täydet päiväkotimaksut jne. Tuloni on nousseet pikkuhiljaa, kuten yleensä, että vielä 5v sitten tienasin aika paljon vähemmän. Jos itselläsi on kolme kämppää maksettuna jo 36v, niin ymmärtänet, ettet ole ihan tavis.
Semmonen purkaus sitten sieltä. Hänhän sanoi pitäisi olla jättää, ei että sulla pitäisi olla nyt velaton asunto.
Enkä usko että kommentin idea oli lainattomuus. Eiköhän siinä ollut tarkoitus sanoa että vaikka omaisuutta olisi enemmänkin, lapsille ei pitäisi tulla mieleenkään valittaa vanhempiensa mahdollisista uusista puolisoista. Exästä nyt puhumattakaan.
Eihän uudesta puolisosta sinänsä tule ongelma, kunhan eivät vaan mene naimisiin. Koska jos menee naimisiin, niin sitten siitä tulee ongelma, kun se uusi puoliso voikin asustella loppuelämänsä lasten omistamassa asunnossa, jonne lasten täytyy maksaa putkiremontit yms. Se on ihan käsittämätöntä, että tuo on noin. Toivottavasti kaikki ihmiset ymmärtää tuon naimisiin menon vaikutuksen.
Kyllä ymmärrämme, siksi menemme naimisiin, että sillä rakkaalla elämänkumppanillamme on koti vielä senkin jälkeen kun minä ole kuollut, eikä perikunta pysty heittää häntä katuojaan.
Täh? Oliko hän katuojassa ennen kuin tapasitte? Oliko vaimosi siis ihan varaton, kun menitte yhteen (ja ikää teillä oletettavasti on, kun lapset on jo edellisistä liitoista, kun sellaisesta tilanteesta tässä puhutaan). Siis miten siitä uudesta puolisosta yhtäkkiä tulee ihan rutiköyhä katuojaan joutuva, jos olette menneet yhteen vaikka 50-vuotiaina? Luulisi hänelläkin nyt olevan työt ja varallisuutta, vaikka asuisittekin sinun asunnossasi.
Jos haluaa asua siinä asunnossa, niin eikö se puoliso voisi rehellisesti ostaa sen (sinun perillisiltäsi) ja maksaa itse asunnon remontit? Miksi haluat, että sun lasten täytyy alkaa maksaa remontteja asuntoon, jossa sun puoliso asuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa testamentti, jossa omistusoikeus siirtyy toiselle. Miehellä yksi lapsi aiemmasta liitosta.
En halua joutua pois kodistani jos mieheni kuolee.
Meillä yhteinen talo juuri tuosta syystä Minulla 1 lapsi, ja miehellä 2.
Aiot siis pistää lapset maksamaan perintöverot ja sinun asumistasi, jos puolisosi omistus siirtyy lapsilleen?
Ja tuntuu sinusta ihan hyvältä?
Lapset savat tehdä mitä lystäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa testamentti, jossa omistusoikeus siirtyy toiselle. Miehellä yksi lapsi aiemmasta liitosta.
Et joutuisi muutenkaan, mutta saahan sitä tehdä testamentin. Omistusoikeustestamentti on rintaperillisille ikävä, mutta jokainen tekee miten haluaa.
Ei meillä ainakaan ole. Vaimoni on kirjaimellisesti pelastanut elämäni, ja vaikka hän ei miljonääri olekaan, niin hän on minulle maailmassa se THE henkilö, jollaista ei ole ollut kukaan muu koskaan.
Lapseni perivät äidiltään omakotitalon sitten joskus, mikäli heidän äitinsä niin haluaa. Toinen opiskelee nyt lääkiksessä ja toinen aloittaa kohta opinnot oikiksessa. He ovat saaneet koko lapsuutensa ja nuoruutensa elatusta minulta ihan riittävästi, ja siitä on jäänyt äidilleen vielä ylikin. Esim. vanhemman viimeisen vuoden maksoin elareita äidille joista lapsi ei saanut penniäkään.
Lapsille on myös kerrytetty kassaa heidän syntymästään asti, joten kymppitonnit on jo heillä pesämunana.
Jos minä kuolen ennen nykyistä vaimoani, niin se on vissi ja varma, että talo jää kokonaisuudessaan vaimolleni, eikä kenellekään muulle.
Minulla on vanhat vanhemmat, ja sisarusteni kanssa olemme rohkaisseet heitä käyttämään omat rahansa itseemme, kyllä me lapset präjätään ilmen heidän roposiaan. Mihin tämä mentalitetti on hävinnyt, ja nykyään ollaan näin paljon kädet ojossa kuolleiden vanhempien perään että mulle rahaa nyt? Eikö teillä ole omia töistä ja elantoa ollenkaan kun jostain murjusta riidellään lesken kanssa?
Pointti tässä ketjussa on se, että leski saa jäädä ILMAISEKSI loisimaan asuntoon, jota ei omista. Selitetty jo monta kertaa.
Tämä on loisimista vain sinulle. Naimisiinmenon tarkoituksena nimen omaan on että LESKI SAA JÄÄDÄ LESKEN ASUMISOIKEUDELLA OMAAN KOTIINSA ASUMAAN. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteinen talo juuri tuosta syystä Minulla 1 lapsi, ja miehellä 2.
Aiot siis pistää lapset maksamaan perintöverot ja sinun asumistasi, jos puolisosi omistus siirtyy lapsilleen?
Ja tuntuu sinusta ihan hyvältä?
Eikä pelkästään perintöverot, vaan myös jos asuntoon täytyy tehdä putki- tai ikkunaremontti, niin ne lapset joutuu niitä remontteja asunnon omistajina maksamaan, ja sinä vaan asut siinä ihan pokalla ja maksatat heillä tuollaisia?
Ei sun tarvitse ottaa perintöä vastaan jos putkiremontit harmittaa.
Jos kaikki perijät ja heidän lapsensa jne. kieltäytyvät perinnöstä, kuka asunnon lopulta "perii" ja omistaa? Valtio? Saako leski jäädä asumaan silti siihen asuntoon, elämänsä loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki perijät ja heidän lapsensa jne. kieltäytyvät perinnöstä, kuka asunnon lopulta "perii" ja omistaa? Valtio? Saako leski jäädä asumaan silti siihen asuntoon, elämänsä loppuun asti?
Osaako kukaan vastata tähän?
Juuri tämän takia jokaisen vanhemman pitäisi suunnitella perintöasiat ennakkoon. Tärkeä osa lapsista huolehtimista jo vauvaiässä. Aloittaa voi miettimällä, mitä konkreettisesti tapahtuu, kun minulle sattuu jotain?
Suomalainen tyypillisesti säilöö kaiken omaisuutensa seiniin. Tilanne on lapsille armoton, kun perintöverolappu tipahtaa luukusta. Huomattava perintövero voi tulla eteen ennen aikojaan, kuten minulle kävi lukioikäisenä.
Omille lapsille olen järjestänyt samoin kuin omat vanhempani. Kaikki ohjeet ja testamentti tehty ja helposti löydettävissä. Vakuutuksia en saa, joten varat ja helposti realisoitavat sijoitukset turvaavat hautajaiset ja perintöverot. Ei huonokuntoisia murjuja huonolla sijainnilla omistuksessa eikä yhteisomistuksia kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia jokaisen vanhemman pitäisi suunnitella perintöasiat ennakkoon. Tärkeä osa lapsista huolehtimista jo vauvaiässä. Aloittaa voi miettimällä, mitä konkreettisesti tapahtuu, kun minulle sattuu jotain?
Suomalainen tyypillisesti säilöö kaiken omaisuutensa seiniin. Tilanne on lapsille armoton, kun perintöverolappu tipahtaa luukusta. Huomattava perintövero voi tulla eteen ennen aikojaan, kuten minulle kävi lukioikäisenä.
Omille lapsille olen järjestänyt samoin kuin omat vanhempani. Kaikki ohjeet ja testamentti tehty ja helposti löydettävissä. Vakuutuksia en saa, joten varat ja helposti realisoitavat sijoitukset turvaavat hautajaiset ja perintöverot. Ei huonokuntoisia murjuja huonolla sijainnilla omistuksessa eikä yhteisomistuksia kenenkään kanssa.
Eikä naimisiin kenenkään kanssa ettei leskeä jää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä naimisiin kenenkään kanssa ettei leskeä jää?
Eikä ikinä enää naimisiin:)
Asumiseen liittyvät kuviot voivat olla melkoisia, jos perittävä on sattunut asumaan asunnossa, jossa merkittävä yhtiölaina ja leski jää asumaan asuntoon. Valtava yhtiölaina, jolla on katettu ostohetkellä jopa 70% asunnon arvosta, voi kaatua lasten maksettavaksi nousevine korkoineen. Nämä tilanteen yleistyvät varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat on vielä yhdessä, ikää heillä n. 65v, ja kyllä minä luulen, että jos isäni kuolisi, niin äitini ei varsinkaan haluaisi yksin jäädä asumaan omakotitaloon, jossa on paljon lumitöitä, nurmenleikkuuta, räystäiden putsausta jne.
Kerroin joskus aiemmin ketjussa appeni nykyisestä vaimosta, joka on jo nyt ilmoittanut, ettei hän tule muuttamaan heidän omakotitalossaan pois, vaikka hänen miehensä kuolisi ensin. Mieheni kysyi kerran varovasti, mitä hän ajatteli tehdä kaikille omakotitaloon kuuluville töille, joita hän ei nytkään tee. Vastaus: te lapset teette ne! Eli tosiaan nämä lapset, joista suurin osa on aiemmasta liitosta ja jotka maksavat tässä kuviossa hänen asumisensa, tulevat vieläpä hyvää hyvyyttään tekemään ison omakotitalon kotityöt. Odotan kyllä innolla, miten tämä kuvio tulee toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat on vielä yhdessä, ikää heillä n. 65v, ja kyllä minä luulen, että jos isäni kuolisi, niin äitini ei varsinkaan haluaisi yksin jäädä asumaan omakotitaloon, jossa on paljon lumitöitä, nurmenleikkuuta, räystäiden putsausta jne.
Kerroin joskus aiemmin ketjussa appeni nykyisestä vaimosta, joka on jo nyt ilmoittanut, ettei hän tule muuttamaan heidän omakotitalossaan pois, vaikka hänen miehensä kuolisi ensin. Mieheni kysyi kerran varovasti, mitä hän ajatteli tehdä kaikille omakotitaloon kuuluville töille, joita hän ei nytkään tee. Vastaus: te lapset teette ne! Eli tosiaan nämä lapset, joista suurin osa on aiemmasta liitosta ja jotka maksavat tässä kuviossa hänen asumisensa, tulevat vieläpä hyvää hyvyyttään tekemään ison omakotitalon kotityöt. Odotan kyllä innolla, miten tämä kuvio tulee toimimaan.
Ei tietenkään omistajalle kuulu kotityöt, pihatyöt, lampunvaihdot ym. sellaiset, jotka vuokra-asunnossakin kuuluvat asukkaalle, eivät omistajalle.
Vierailija kirjoitti:
Asumiseen liittyvät kuviot voivat olla melkoisia, jos perittävä on sattunut asumaan asunnossa, jossa merkittävä yhtiölaina ja leski jää asumaan asuntoon. Valtava yhtiölaina, jolla on katettu ostohetkellä jopa 70% asunnon arvosta, voi kaatua lasten maksettavaksi nousevine korkoineen. Nämä tilanteen yleistyvät varmasti.
Ei voi, koska velkaista kuolinpesää ei kenenkään kannata ottaa vastaan. On hyvä tarkistaa ensin perukirja ennen kuin päättää, ryhtyykö perintöön vai luopuuko siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa.
Kuka maksaa yhtiövastikkeen? Tulevat remontit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, koska velkaista kuolinpesää ei kenenkään kannata ottaa vastaan. On hyvä tarkistaa ensin perukirja ennen kuin päättää, ryhtyykö perintöön vai luopuuko siitä.
Jos kukaan ei ota perintöä vastaan, saako leski silti jäädä asumaan? Kuka tuon valtavan yhtiölainan maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei ota perintöä vastaan, saako leski silti jäädä asumaan? Kuka tuon valtavan yhtiölainan maksaa?
Eikös se hallintaoikeuden haltija maksa kaikki kulut. Velka on kuitenkin velka perunkirjassa ja se menee asumisoikeuden edelle, että velka saadaan hoidettua. Eli olisiko tuollaisessa tapauksessa yhtiölaina suuri siunaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä käyty jo moneen kertaan tässä ketjussa, että leski joutuu ottamaan kontolleen velkaosuuden jos aikoo pitää asumisoikeutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa.
Kuka maksaa yhtiövastikkeen? Tulevat remontit?
Leski tietysti koska perii jos kaikki muut kieltäytyy, eihän se valtiolle mene.
Eikä pelkästään perintöverot, vaan myös jos asuntoon täytyy tehdä putki- tai ikkunaremontti, niin ne lapset joutuu niitä remontteja asunnon omistajina maksamaan, ja sinä vaan asut siinä ihan pokalla ja maksatat heillä tuollaisia?