Jos perin isäni omakotitalon mutta nykyinen vaimo jää siihen asumaan, miten maksan perintöveron?
En voi myydä taloa mutta en saa todennäköisesti lainaakaan (olen hyvin pienituloinen).
Kommentit (924)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän lesken hallintaoikeuteen saisi muutosta? Aivan sairashan se on!
Jos et halua leskellesi asumisoikeutta, niin älä mene naimisiin kumppanisi kanssa. Näin.
Oon jo naimisissa ja onnex hän on lasteni isä. Mietin vaan mitä kaikkee omat vanhempani keksivät mennä tekemään? Eroavat ja molemmat ottaa uuden parikymppisen siipan. Siinä on sitten naurussa pitelemistä.
Niin. Olet _vielä_ naimisissa. Ensin mielestäsi on aivan sairasta lesken asumisoikeus, ja seuraavassa lausessa siinä onkin naurussa pitelemistä.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän lesken hallintaoikeuteen saisi muutosta? Aivan sairashan se on!
Jos et halua leskellesi asumisoikeutta, niin älä mene naimisiin kumppanisi kanssa. Näin.
Oon jo naimisissa ja onnex hän on lasteni isä. Mietin vaan mitä kaikkee omat vanhempani keksivät mennä tekemään? Eroavat ja molemmat ottaa uuden parikymppisen siipan. Siinä on sitten naurussa pitelemistä.
Niin. Olet _vielä_ naimisissa. Ensin mielestäsi on aivan sairasta lesken asumisoikeus, ja seuraavassa lausessa siinä onkin naurussa pitelemistä.
Ok.
Eikö suomi ole äidinkielesi, kun et jälkimmäisen lauseen merkitystä ymmärtänyt?
Se on vähän niin kuin "posti ei ole enää entisensä", kuten eräässä mainoksessa.
Miten verotetaan perinnöksi saatua taloa jos sen myy kun perunkirjoitus on tehty joutuuko vielä maksamaan myyntivoittoveroa perintöveron lisäksi jos talosta saa saman hinnan kuin perunkirjaan on arvioitu?
Entäpä jos talon laittaa vuokralle ja myy talon myöhemmin pitääkö myyntivoittoveroa maksaa aikoinaan maksetun perintöveron lisäksi vai pitääkö talossa itse asua ensin sen 2 vuotta jolloin myynti pitäisi olla verovapaa?
Tai jos talo on niin huonokuntoinen että sen joutuu purkamaan ja myy pelkän tontin miten verotus siinä tapauksessa menee?
Perintövero saataisiin tällöin kierrettyä ihan vaan pesän jakamatta jättämisellä. Ei toimi ei.
Lesken vuokran ja yhtiövastikkeen maksua taas aika mahdotonta säädellä.
Tuo on sen verran marginaaliporukan ongelma, että ihan jo se riittäisi että perintöveron vapaata osaa korotettaisiin.
Ei ole iso ongelma vaikka toki sille yksilölle se tuntuu omalle kohdalleen osuessaan siltä.