Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään poksahtaa shampanjapullo! Asuntolaina maksettu!

Vierailija
13.04.2023 |

Viimeinen asuntolainan lyhennys meni tänään ja tässä nyt ihmettelemme kuinka hyvä tulee taloudellinen tilanteemme olemaan tästä eteenpäin! Lyhennysten verran jää enemmän käyttöön tästä eteenpäin! Ihan mahtavaa!

Onko muita joilla lainat maksettu? Miten on muuttanut elämää kun rahaa jää huomattavan paljon enemmän käteen?

Sijoituksiin toki tulee menemään enemmän mutta eiköhän tuosta riitä ihan elintason korottamiseenkin aika reilusti!

Kommentit (324)

Vierailija
61/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 63 v ja en kyllä yhtään usko, että tulen nykyisessä asunnossani asumaan kuolemaan saakka eli todennäköisesti vielä asuntolainaa tulee otettua tai sittei ei, jos vaihtaa halvempaan. 

Vierailija
62/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin maksettua laina pois viime syksynä. Velattomassa omakotitalossa on kyllä halpaa asua, on nyt huomattu. Meillä on pörssisähkö, josta voi hyödyntää hyvin edulliset ajat. Lisänä kaksi varaavaa takkaa, edes talvella ei montaa kertaa olleet patterit päällä.

Kotivakuutus muutaman satasen vuodessa, yhden velattoman auton kulut, jäteastian tyhjennys kerran kuukaudessa...

Me on aina tykätty matkustaa ja nyt on sillä saralla vähän lähtenyt lapasesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin 8:ssa vuodessa koko lainan. Elin melkein vedellä ja leivällä mutta sen jälkeen on ollut helppoa. Nytkin elän omaehtoisella eläkkeellä kun ei huvita enää työnteko.

Vierailija
64/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuosi vielä, suunnilleen saman ikäisiä ollaan. Ei se nyt varmaankaan ihan kauheana elämään vaikuta kun ihan hyvin tullaan nytkin toimeen mutta kyllä sitä silti odottaa. Jotain erityisen mukavaa voidaan sitten tehdä! Ehkä ottaa vaikka sapattivuodet ja lähteä jollekin pidemmälle reissulle. Sen verran on säästöjäkin että se onnistuisi sitten.

Vierailija
65/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä...

Niin kokemuksia olin siis hieman vailla, yleisen iloitsemiseni lisäksi. Onko muilla vaikuttanut elämään millä tavoin?

Uusia harrastuksia tai vastaavaa elämänlaadun kohottamista?

Enemmän ulkona syömistä? Jotain hankintoja?

Vierailija
66/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen koti tuli maksettua n 10 v sitten.

Ostimme 2019 nykyisen ja otettiin 10 v laina

Eipä sitä hirveesti tuu rahaa käytettyä, vaikka rahaa jääkin enemmän käteen.

Sain vähän vanhemmilta rahaa ja aloin tekemään ylitöitö. Kesäkuussa tehdään keittiöremontti.

Luult pitää siihenottaa vähän myös lainaa, tarkoituksena elää tässä lopun iän

Vierailija
67/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä...

Niin kokemuksia olin siis hieman vailla, yleisen iloitsemiseni lisäksi. Onko muilla vaikuttanut elämään millä tavoin?

Ala käyttämään rahaa. Nauttikaa elämästä

Vierailija
68/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kelpaa olla eläkkeellä :)

Ei olla eläkkeellä, vajaa viisikymppisiä eli parhaassa iässä. Vielä saadaan töitä paiskia! Ehkä kesämökki voisi olla mukava juttu!

Paljonko sitä lainaa oli? Meinaan kun noin kauaa meni maksaessa. Molemmat lapseni saivat lainat maksettua ennen kuin täyttivät 40 v, minä jo 35 v, mutta minun taloni oli vaatimattomampi, nuorisolla on isot talo isoilla tonteilla. Niin ha nuoret maksioivat samalla kesämökkilainat pois.

Vierailija
69/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä...

Laina oli mitoitettu "oikein" eli ei tullut muutoksia elämään muuten kuin että rahoitusvarallisuuden kasvu nopeutui.  Eli haluttua elintasoa oli pystytty pitämään jo lainan takaisinmaksun aikana.

Vierailija
70/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 50+ ikäinen ja 17 v lainaa maksellut yksin pienestä palkastani, välillä ollut työtönkin. Kohta tulee kattoremppa eli siihen nyt säästän etukäteen. Ellen sitten saa myytyä pois ennen sitä. Suunnitelmissa ostaa pienempi asunto toiselta paikkakunnalta.

Vierailija
71/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni velka, voisi maksaa heti pois jos huvittaisi..Maksetaan 500 e yhteensä kuussa..Eipä se paljon elämää muuttaisi.. Ostin auton pari vuotta sitten ja sitä makselen vielä, se varmasti jo tuntuu kun saa nämä molemmat lainat pois parin vuoden sisällä. Sijoittelen jo nyt, myöhemmin sitten varmaan enemmän

Vierailija
72/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä...

No joo, kyllä on lisääntynyt. Tehdään Suomessa välillä viikonloppureissuja, on ihan hauskaa mennä vaikka Tampereelle hotelliin, käydä syömässä hyvin ja tutustua kaupunkiin. Kotia on remontoitu, voi vihdoin ostaa vaikka sellaisen sohvan josta tykkää jonkun Ektorpin sijaan. Käyn kampaajalla, kuntosalilla, mies osti sähköpyörän. Kaikkea tällaista arjen kivaa.

Vierailija
73/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla eläkkeellä, vajaa viisikymppisiä eli parhaassa iässä. Vielä saadaan töitä paiskia! Ehkä kesämökki voisi olla mukava juttu!

Paljonko sitä lainaa oli? Meinaan kun noin kauaa meni maksaessa. Molemmat lapseni saivat lainat maksettua ennen kuin täyttivät 40 v, minä jo 35 v, mutta minun taloni oli vaatimattomampi, nuorisolla on isot talo isoilla tonteilla. Niin ha nuoret maksioivat samalla kesämökkilainat pois.

Ei kait tämäkään mikään kilpailu ole että kuka nopeimmin/nuorimpana maksaa pois? Talot tai asunnot kaikki eri hintaisia, palkat eri suuruisia, joillakin tuloja edellisen asunnon myynnistä jolloin lainaa tarvitsee uuteen vähemmän tai joskus ei yhtään. Ihmisten taloustaidoissakin hurjat erot kuten myös kiinteissä kuluissa. Naurettavaa rehentelyä!

T:eri

Vierailija
74/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! Meillä vielä lainaa 16 vuodeksi. Tosin säästän koko aika rahaa, jotta voidaan maksaa sitten könttänä pois. Noin kuuden vuoden päästä se on mahdollista jollei nyt kovin isoja pakko remontteja tule.

Säästät miten? jos tilille säästät, olet typerä, koska maksat korkoja lainasta. Ainoa tapa jolla tuo on järkevää on että sijoittaa siten että riskikorjattu tuotto-odotus on korkeampi kuin lainan korko.

Sijoittaminen > lainan ennakkoonmaksu > tilisäästäminen.

Toki pieni käteisbufferi on syytä olla lainaa ennakkoon maksaessakin.

Nyt en tosiaan laske sitä minkä olisi kannattavaa laina korkojen suhteen. Tämä talo on ostettu ensisijaisesti asumista varten. Yllättäviä remontti kuluja saattaa tulla ja nytkin uhataan energiaremonteilla ym.

En halua niihin ottaa lainaa. Jos raha ei kulu mihinkään niin maksan asuntolainan pois jättäen n. 10000€ puskurin. Sijoituksissa on tällä hetkellä vähän rahaa. Voi olla, että uusi autokin täytyy hankkia. Ilman velkaa aion senkin ostaa. Nyt yli 2% tuottavalla säästötilillä rahat. Saa nostaa niin monta kertaa vuodessa rahaa kuin haluaa.

Vierailija
75/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi voittekin sitten erota.

Ajattelimme vahvistaa aviovalamme ensi kesänä. Hyvin meillä menee. Joillain ilmeisesti on todella kurjaa kun muiden onnesta ei voi yhtään iloita... Ankeuttajat ankeuttaa.

Ei hyvässä liitossa tarvita mitään aviovalojen uusimisia. Kertoo pikemmin jostakin muusta. Ainakin kulissien vaalimisesta.

Vierailija
76/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä...

Lainaa oli sen verran että unelmiemme asunnon Tampereen keskustasta saimme, 7v meni tähän viimeisimpään lainaan (mainitsin aiemmin). Kuten myös aiemmin sanoin, aika rennolla aikataululla olemme makselleet koska viimeisten 20v matalien korkojen aikana olisi ollut hölmöä maksaa nopeaa. On kannattanut sijoittaa osa, myös hajauttamisen vuoksi. Muutakin varallisuutta on siis kertynyt kuin tämä asunto.

Asunnotkin ovat matkan varrella vaihtuneet ja ulkomaillakin käytiin pari vuotta työhommissa kun tilaisuus sattui kohdalle.

Ensiasuntojen arvon verran on maksettu jo vuosia sitten, ja siirrytty pari kertaa mukavampaan kotiin. Olemme olleet onnekkaita kun muutama vuosi sitten pystyimme hankkimaan tämän unelmiemme asunnon. 😊

Ilmeisesti kokonaismaksuaikamme on ollut aika keskiverto.

Olemme hyvin tyytyväisiä taloudenpitoomme tällä hetkellä. Tuo vajaa 1000€ on siis täysin ylimääräistä käteen. Sijoituksiin on mennyt aina varojen mukaan jotain kasvamaan korkoa korolle.

Vierailija
77/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi voittekin sitten erota.

Ajattelimme vahvistaa aviovalamme ensi kesänä. Hyvin meillä menee. Joillain ilmeisesti on todella kurjaa kun muiden onnesta ei voi yhtään iloita... Ankeuttajat ankeuttaa.

Ei hyvässä liitossa tarvita mitään aviovalojen uusimisia. Kertoo pikemmin jostakin muusta. Ainakin kulissien vaalimisesta.

Höpöti! Kuulostaa hauskalta "tekosyyltä" hieman juhlia ja kestitä ystäviä ja läheisiä! Kaikille hyvää mieltä! 😍

Ihana ajatus!

Vierailija
78/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon seinien omistamisesta. Kannatti varmasti kituuttaa.

Vierailija
79/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asuntolainaa ja autostakin vain maltillisesti. Mutta onnea teille.

Vierailija
80/324 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituista lyttäämistä! Anna toisten iloita, ja ehkä voisit itsekin koettaa opetella iloitsemaan toisten puolesta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi