Tänään poksahtaa shampanjapullo! Asuntolaina maksettu!
Viimeinen asuntolainan lyhennys meni tänään ja tässä nyt ihmettelemme kuinka hyvä tulee taloudellinen tilanteemme olemaan tästä eteenpäin! Lyhennysten verran jää enemmän käyttöön tästä eteenpäin! Ihan mahtavaa!
Onko muita joilla lainat maksettu? Miten on muuttanut elämää kun rahaa jää huomattavan paljon enemmän käteen?
Sijoituksiin toki tulee menemään enemmän mutta eiköhän tuosta riitä ihan elintason korottamiseenkin aika reilusti!
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ette nyt sairastu esim syöpään.
Ei prkl! Kyllä suomalaiset on oikeasti paska kansa!!
Nämä ankeuttajat ovat kyllä aivan omanlaisensa eliöryhmä. Mitään kivaa ei koskaan saisi muille tapahtua, onneksi nuihin voi suhtautua naurahtamalla ja unohtamalla. Täytyy tosiaan olla aika masentavaa elää niin että kaikesta pitää löytää jotain negatiivista! Surullista sinänsä.
#BÖLLIS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#BÖLLIS kirjoitti:
Mökkeily omalla mökillä on ikuinen työmaa. Haravointia, mettätöitä, puiden pilikkomista, lumenluontia talvella, maalaamista, remonttia...
Ei nuita ole itse mikään pakko tehdä, aina voi palkata jonkun muun.
Eli joku ulkopuolinen on koko ajan hääräämässä omalla mökillä.
Aika harva on mökillään koko ajan, silloinhan se ei enää olisi mökki vaan koti. Meillä käy kotonakin puutarhuri, lumityöt on ulkoistettu eikä kotonakaan kyllä mitään remontteja itse tehdä vaan palkataan ammattilaiset. Eikä täälläkään "koko aikaa" ulkopuolisia pyöri. Klapitkin voi mökille ostaa valmiina.
Minkä ikäisiä olette ml. ap, jotka olette jo lainanne maksaneet? Ite 32 ja lainan maksua vielä 24 v ja 11 kk jäljellä.... Vasta viime vuonna ostin oman asunnon.
Jos asun tässä asunnossa sinne asti, niin mun laina on maksettu 60-vuotiaana. Asunnon arvo vähän päälle 300000e. Toki muutakin varallisuutta, että voisin maksaa nopeamminkin, mutta en näe syytä, kun laina on kerran myönnetty. Olen alle 40v eronnut kahden lapsen äiti.
Onneksi olkoon aplle! Hieman käy kateeksi, toivottavasti itsellänikin olisi tuohon ikään mennessä maksettu!
Itse olen harkinnut sijoitusasunnon myymistä, saisin lainat pois mutta toisaalta miettii että se maksaa koko ajan itsestään lainaa pois ja on älyttömän hyvä vuokralainen joka tykkää asua siinä. Korko vaan nyt nousi, tosin sen saa vähentää.. Eläkkeelle jään ehkä 2 vuoden päästä, sitä ennen pitää päätökset tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette ml. ap, jotka olette jo lainanne maksaneet? Ite 32 ja lainan maksua vielä 24 v ja 11 kk jäljellä.... Vasta viime vuonna ostin oman asunnon.
Olin 45 kun sain talolainan maksettua. Jos mulla olisi ollut kumppani, se olisi tullut maksettua aiemminkin. Mutta avioeron jälkeen ja sen jälkeen yksinhuoltajana siinä meni vähän kauemmin. Mutta ei sitä lainaa ollutkaan kuin 180 tuhatta alunperin. Ei kai sillä juuri mitään saa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei myöskään kerrota, minkä arvoinen ko. asunto on. Jos asunnon arvo on 150000e (millä hinnalla maakunnista voi saada ihan käyvän omakotitalon), on se vähän eri juttu, kuin jos on miljoonan euron asunto ilman pankkilainaa.
Ja tosiaan, kaikessa on kyse ajasta. Jos on ottanut lainansa vaikka 25-vuotiaana, on 25 vuoden laina maksettu jo 50-vuotiaana (oliko ap, kun sanoi olevansa 50 jossain kommentissa?). Jos lainan ottaa 40-vuotiaana, on se maksettu 65-vuotiaana jne.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Olemme neljän ja viidenkymmenen välillä. Muutakin varallisuutta on ehtinyt kertyä toki kuin tämä asunto mutta kyllähän tämä mukavalta tuntuu kun yksi iso menoerä poistui! Aika rennolla aikataululla tuloihin nähden olemme molemmat makselleet nyt viime vuosina kun korot olivat alhaalla ja sijoitukset tuottivat enemmän kuin lainan korot söivät. Nyt alkaa tilanne olla eri.
Ensimmäisen asuntoni ostin jo parikymppisenä, ja pidin alkuun lyhennysvapaata. Miehestä en ihan varma ole minkä ikäinen oli, arvelisin että noin 30v.
Mulla oli toi tilanne kymmenen vuotta sitten! Mutta ei kestänyt kauaa, koska lapsi syntyi ja piti ostaa uusi asunto:( 54 000 vielä jäljellä..
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli toi tilanne kymmenen vuotta sitten! Mutta ei kestänyt kauaa, koska lapsi syntyi ja piti ostaa uusi asunto:( 54 000 vielä jäljellä..
Hyvä pointti. Ihminen ei aina asu samassa asunnossa koko elämäänsä. Esimerkiksi joskus voi syntyä iltatähtiä vielä vaikka 45-vuotiaille vanhemmille ja sitä myötä tarvitaankin isompi asunto kuin se, mistä on jo lainat (lähes) maksettu ja missä on asuttu vaikka kahden ensimmäisen lapsen kanssa. Kolmas lapsi ei siihen välttämättä mahdukaan ja tarvitaan isompi ja lisää lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Ihminen ei aina asu samassa asunnossa koko elämäänsä. Esimerkiksi joskus voi syntyä iltatähtiä vielä vaikka 45-vuotiaille vanhemmille ja sitä myötä tarvitaankin isompi asunto kuin se, mistä on jo lainat (lähes) maksettu ja missä on asuttu vaikka kahden ensimmäisen lapsen kanssa. Kolmas lapsi ei siihen välttämättä mahdukaan ja tarvitaan isompi ja lisää lainaa.
Myös paikkakunnan vaihto tai remonttilaina voi nostaa lainamäärää vielä siinäkin vaiheessa, kun laina jo melkein olisi maksettu.
Onneksi olkoon! Meillä vielä lainaa 16 vuodeksi. Tosin säästän koko aika rahaa, jotta voidaan maksaa sitten könttänä pois. Noin kuuden vuoden päästä se on mahdollista jollei nyt kovin isoja pakko remontteja tule.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon! Meillä vielä lainaa 16 vuodeksi. Tosin säästän koko aika rahaa, jotta voidaan maksaa sitten könttänä pois. Noin kuuden vuoden päästä se on mahdollista jollei nyt kovin isoja pakko remontteja tule.
Säästät miten? jos tilille säästät, olet typerä, koska maksat korkoja lainasta. Ainoa tapa jolla tuo on järkevää on että sijoittaa siten että riskikorjattu tuotto-odotus on korkeampi kuin lainan korko.
Sijoittaminen > lainan ennakkoonmaksu > tilisäästäminen.
Toki pieni käteisbufferi on syytä olla lainaa ennakkoon maksaessakin.
Meilläkin oma asuntolaina maksettu pois, kun olimme kolmikymppisiä, mutta meillä on sijoitusasuntolainoja vielä maksettava. Toki sen oman asunnon poismaksaminen tuntui hyvältä, etenkin kun olin kotihoidontuella sillä hetkellä.
Onneksi olkoon ap ja muut! Tällaisessa tilanteessa alkaisin kerryttämään varallisuutta, tulevaisuudesta ei koskaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon myös että inflaatio syö lainan reaaliarvoa. Jos on sellaista koulutusta ja osaamista että töitä riittää niin palkan noustessa kokemuksen mukaan ja inflaation syödessä lainan reaaliarvoa lainan maksamista voi usein nopeuttaa ajan kuluessa. Tai sitten ottaa lisää lainaa ja siirtyä isompaan perheasuntoon.
Jos olet osaava ja koulutettu niin ei tuossa lainassa aivan nuin kauaa mene jollei mitään suuria vastoinkäymisiä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon myös että inflaatio syö lainan reaaliarvoa. Jos on sellaista koulutusta ja osaamista että töitä riittää niin palkan noustessa kokemuksen mukaan ja inflaation syödessä lainan reaaliarvoa lainan maksamista voi usein nopeuttaa ajan kuluessa. Tai sitten ottaa lisää lainaa ja siirtyä isompaan perheasuntoon.
Jos olet osaava ja koulutettu niin ei tuossa lainassa aivan nuin kauaa mene jollei mitään suuria vastoinkäymisiä tule.
Ja jatkan vielä sen verran että onneksi olkoon omasta kodista! 😊
Onnea kovasti! Samaa odotellessa, vaikka sitä saakin odotella. Mun lainan pitäisi olla maksettuna, kun täytän 39 vuotta, mutta katsotaan nyt mitä näiden korkojen kanssa tulee käymään. Siihen on siis 9 vuotta aikaa vielä.
Eli joku ulkopuolinen on koko ajan hääräämässä omalla mökillä.