Tänään poksahtaa shampanjapullo! Asuntolaina maksettu!
Viimeinen asuntolainan lyhennys meni tänään ja tässä nyt ihmettelemme kuinka hyvä tulee taloudellinen tilanteemme olemaan tästä eteenpäin! Lyhennysten verran jää enemmän käyttöön tästä eteenpäin! Ihan mahtavaa!
Onko muita joilla lainat maksettu? Miten on muuttanut elämää kun rahaa jää huomattavan paljon enemmän käteen?
Sijoituksiin toki tulee menemään enemmän mutta eiköhän tuosta riitä ihan elintason korottamiseenkin aika reilusti!
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kelpaa olla eläkkeellä :)
Ei olla eläkkeellä, vajaa viisikymppisiä eli parhaassa iässä. Vielä saadaan töitä paiskia! Ehkä kesämökki voisi olla mukava juttu!
Ennemminkin matkailuauto, niin voi lomailla missä vaan. Ja sillä pääsee karkuun, jos sota alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon seinien omistamisesta. Kannatti varmasti kituuttaa.
Pitäähän sitä vuokraakin maksaa. Ja talosta aina saa rahat poiskin jos haluaa.
Onnea.mulla myös helmikuussa maksoin viimeisen erän. Eipä tuo erä ollu suuri kaikki kallistunut ettei huomaa edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Minulla on pieni sijoitusasunto jossa se vuokralainen maksaa minun lainaani pois. Eli kyllä se pidemmän päälle on se vuokralla asuja joka joutuu kituuttamaan kun maksaa toisen lainoja pois ilman että itselle jää mitään siitä käteen.
Juu ei oo maksettu . Yli 700k€ vielä jäljellä . Muutaman lyhennyksen joutuu vielä makselee .
Täällä myös velkansa maksellut. Vajaa kymmenen vuotta vanhempina kuin ap saatiin omat makseltua pois, elämä on kyllä sen muuttunut rennompaan suuntaan. Matkailuun, viikonlopun kylpylälomiin ja kaikkeen mukavaan on jäänyt enemmän. Lapsenlapsia hemmottelemme, heidän vanhemmillaan ei olisi varaa lasten suosikkiharrastuksia maksella ja välillä otetaan mukaan lomailemaan myös.
Meillä on pian myös maksettu, vajaa puoli vuotta vielä! Asunto oli kallis, mutta se ei ole harmittanut yhtään. Talonyhtiö on erittäin hyvin hoidettu, ja omistaa alakerran liikehuoneistot joista saa hyvää vuokraa joten yhtiövastikettakaan ei tule maksettavaksi kuin aivan pennejä. Säästöjä yhtiöllä on myös sen verran että isommista remonteista voi niillä maksaa osan.
Elämä on rentoa kun laskuja tulee vähemmän!
Vierailija kirjoitti:
No ette ole ainoita joilla on asuntolaina maksettu. Me olemme maksaneet lainamme jo 20 vuotta sitten vaikka sitä oli melkoisesti. Ei silti ranttaliksi laitettu. Nyt on vain kasvatettu perintöpottia kahta lastamme varten.
Ihanko tosissaan ajattelit, että ap kuvittelee olevansa ainoa, joka on maksanut velkansa pois? Eikö voi vaan iloita, tyyliin "hieno homma, onnea?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi voittekin sitten erota.
Voi hirvitys tätä kateuden, kyynisyyden ja katkeruuden määrää...
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ette ole ainoita joilla on asuntolaina maksettu. Me olemme maksaneet lainamme jo 20 vuotta sitten vaikka sitä oli melkoisesti. Ei silti ranttaliksi laitettu. Nyt on vain kasvatettu perintöpottia kahta lastamme varten.
Ihanko tosissaan ajattelit, että ap kuvittelee olevansa ainoa, joka on maksanut velkansa pois? Eikö voi vaan iloita, tyyliin "hieno homma, onnea?
Hehe, kävi täsmälleen sama mielessä! Lisäksi ei kai ap ollut mitään ranttaliksi laittamassa, ilmeisen hyvin on hoitanut raha-asiansa... Saa kai sitä kuitenkin vähän miettiä mitä kivaa tekisi kun ylimääräistä alkaa tilille tipahdella...
Luin aloituksen niin että oli syystäkin iloinen ja halusi kuulla muiden kokemuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä...
Niin kokemuksia olin siis hieman vailla, yleisen iloitsemiseni lisäksi. Onko muilla vaikuttanut elämään millä tavoin?
Uusia harrastuksia tai vastaavaa elämänlaadun kohottamista?
Enemmän ulkona syömistä? Jotain hankintoja?
Laina oli mitoitettu "oikein" eli ei tullut muutoksia elämään muuten kuin että rahoitusvarallisuuden kasvu nopeutui. Eli haluttua elintasoa oli pystytty pitämään jo lainan takaisinmaksun aikana.
Eli hilloatte kaiken ylimääräisen jonnekin säilöön loputtomiksi ajoiksi? Kai niillä jotain käyttöä olette miettineet? Tai joskus tehneet tai hankkineet jotain kivaa ylimääräistä? Tai ainakin saatte iloa siitä että vanhuus on turvattu tai että pystytte jättämään perintöä valitsemaanne suuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä...
Niin kokemuksia olin siis hieman vailla, yleisen iloitsemiseni lisäksi. Onko muilla vaikuttanut elämään millä tavoin?
Uusia harrastuksia tai vastaavaa elämänlaadun kohottamista?
Enemmän ulkona syömistä? Jotain hankintoja?
Laina oli mitoitettu "oikein" eli ei tullut muutoksia elämään muuten kuin että rahoitusvarallisuuden kasvu nopeutui. Eli haluttua elintasoa oli pystytty pitämään jo lainan takaisinmaksun aikana.
Eli hilloatte kaiken ylimääräisen jonnekin säilöön loputtomiksi ajoiksi? Kai niillä jotain käyttöä olette miettineet? Tai joskus tehneet tai hankkineet jotain kivaa ylimääräistä? Tai ainakin saatte iloa siitä että vanhuus on turvattu tai että pystytte jättämään perintöä valitsemaanne suuntaan?
Ehkä toiset saavat jotain tyydytystä isoista numeroista verkkopankin sivuilla? Siis että raha on itseisarvo eikä välinearvo?
Vierailija kirjoitti:
Olisipa meilläkin. 6v näillä näkymin vielä maksettavaa, mutta kyllä se aikoinaan tehty päätös oman ostamisesta tuntuu aina vain paremmalta päätökseltä mitä lähempänä maaliviiva häämöttää. 1200€ makselemme kuussa.
Mä olin 9 vuotta maksellut ja tuo kuusi vuotta olis vielä ollut jäljellä, mutta kun korot lähti niusuun, niin maksoin sen alkuvuodesta kokonaan pois. Kuukausierä ei ollut lähellekään noin iso, mutta antaapahan aika paljon enemmän liikkumavaraa kuukausittain. Mä en myöskään kehdannut kovin monelle asiasta kertoa, lähinnä parille sellaiselle, jonka tiesin jo lainansa maksaneen. Kun tosiaan tuntuu, et monilla tekee tosi tiukkaa nyt.
Hieno juttu, onnea!
Meillä kesällä sama juttu edessä. En malttaisi odottaa, että jää lähes tonni enemmän käteen kuukaudessa.
Meillä oli viimeinen asuntolainaerän maksu helmikuussa ja ikää 49 vuotta. Hyvältähän se olisi tuntunut, ellei mies olisi muuttanut pois marraskuussa "salakämppäänsä". Jätti siis minut yhteisen 28 vuoden jälkeen ja jätti myös lapsensa. Lapsi on jo 17 vuotta ja asuu 100%:sesti minun kanssa.
Olisihan se tuntunut hyvältä asua pelkällä vastikkeella.
Ollaan vielä asuttu lapsen kanssa tässä, mutta eiköhän asunto pitäisi myydä, että mies saa omansa tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Minulla on pieni sijoitusasunto jossa se vuokralainen maksaa minun lainaani pois. Eli kyllä se pidemmän päälle on se vuokralla asuja joka joutuu kituuttamaan kun maksaa toisen lainoja pois ilman että itselle jää mitään siitä käteen.
Asunnon elikaari 30-50 v niin kyllä se olet sinä joka viime kädessä maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kelpaa olla eläkkeellä :)
Ei olla eläkkeellä, vajaa viisikymppisiä eli parhaassa iässä. Vielä saadaan töitä paiskia! Ehkä kesämökki voisi olla mukava juttu!
Paljonko sitä lainaa oli? Meinaan kun noin kauaa meni maksaessa. Molemmat lapseni saivat lainat maksettua ennen kuin täyttivät 40 v, minä jo 35 v, mutta minun taloni oli vaatimattomampi, nuorisolla on isot talo isoilla tonteilla. Niin ha nuoret maksioivat samalla kesämökkilainat pois.
Isommassa kaupungissa jos asuu niin ei todellakaan ole lainoja maksettu ennen kuin 40 täyttää jollei sitten ole kultalusikka suussa syntynyt tai lottovoiton saanut.
Pikku mummonmökki me ostettiin tosi nuorina, 28-vuotiaina jo vuokralla asuessamme. Se maksettiin etuajassa velattomaksi. Asuntolaina tuli maksetuksi 2016. Sitten tuli taloyhtiöön 2019 putkiremppa. No toki tiedettiin että se oli suunnitteilla eikä kannattanut muuttaa, kun toista yhtä hyvää ja 110 neliön toimivaa perheasuntoa on vaikea löytää. (Siis meille sopivaa. Juna, bussipysäkki, tarha, koulu ja kauppa ihan vieressä+ lasten harrastuksiin 500 metriä) Rempan toteutustapa oli järkevä, hyvin suunniteltu. Ei tarvinnut asua kuin 3 kk muualla.
No, lainaa maksettiin 1100 euroa kuussa ja siihen verrattuna rahoitusvastikerasitus on vaan 300, onhan siinä eroa. Mutta emme aio 20 vuotta tuota pulittaa.
Luultavasti maksamme tuonkin parin kolmen vuoden päästä pois, tiukka säästäminen päällä. Onneksi ei ehtinyt tottua "leveään" elämään.