Sanoja, joita käyttää vain vanhempi sukupolvi?
Mites olisi vaikka "eittämättä" tai "vastaisuudessa"?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkalamppu
Tää on se sana. Mitä ehdotat tilalle?
Lattiavalaisin/-lamppu.
Tuulastus, käestys, haasia. Luo'lla kuivaaminen.
Niittokone, traktori, maatalous Keskustapuolue
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likka
Mun isäni suvussa käytetään tuota likka sanaa. Isäni sanoi minua likaksi. Ja tätini myös edelleen, vaikka olen jo 40+.
Eli sopii hyvin tähän keskusteluun, jonka otsikko on "Sanoja, joita käyttää vain vanhempi sukupolvi?"
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni mukaan "pusero" sanaa käyttää vain vanhat ihmiset.
Kasarilla hyvinki pusero pantiin päälle.
Vm-71
En v***u oo mikään vanhempi sukupolvi!
T. 44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vm-71
No mikä se muka nykyään on, jos ei pusero? Parikymppinen lapsenikin käyttää sanaa pusero.
Mun 45-v dinosaurus käyttää arkikielessä sanoja tokkopa (tuskinpa) ja uupuu (puuttuu).
Vierailija kirjoitti:
Holotna
Hantuuki
Kompiainen
Alapeukuttajalle:
Holotna= kylmä
Hantuuki= käsipyyhe
Kompiainen= makeinen
Vierailija kirjoitti:
Musta on hauskaa leikkiä suomenkielellä ja käyttää välillä sopivissa paikoissa vähän vitsimielellä sanoja joita ei ihan heti arvaisi ikäiseni käyttävän. Suomenkielessä on paljon sanoja joiden ei tohtisi vaipuvan unholaan :D
Annoin yläpeukun sisällön vuoksi, koska todellakin tätä upeaa kieltä ja sen rikkautta tulee vaalia. Mutta kun nyt puhutaan kielestä ja sanoista, niin pari korjausta: suomen kielellä (erikseen). Ja tarkoitat, "joiden ei soisi..."
"Tohtisi" tarkoittaa vähän samaa kuin "kehtaisi" tai "uskaltaisi". Esim. En tohtisi tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vm-71No mikä se muka nykyään on, jos ei pusero? Parikymppinen lapsenikin käyttää sanaa pusero.
Tuohon tyttäreni mukaan pusero sanaa käyttää vain vanhat ihmiset, heitin, että vm-71 ei ole vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holotna
Hantuuki
KompiainenAlapeukuttajalle:
Holotna= kylmä
Hantuuki= käsipyyhe
Kompiainen= makeinen
Alapeukutin siksi, koska nuo on edelleen käytössä, enkä ole mielestäni mikään vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Mun 45-v dinosaurus käyttää arkikielessä sanoja tokkopa (tuskinpa) ja uupuu (puuttuu).
Sulla on oma dinosaurus? Ja vieläpä noin nuori! Mistäs semmoisen sait?
Puolihametta täällä ihmeteltiin. Puolihame on hame joka alkaa vyötäröltä. Ei siis leninki/mekko.
Eihän sitä nykyään enää kuule käytettävän. Nyt sanotaan hame.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia sivistyneitä ilmauksia käyttää vain vanhempi sukupolvi.
Tiesitkö edes, että kaikilla suomenkielen sijamuodoilla oli myös selkosuomenkielinen nimi. Esim: inessiivi, elatiivi ja illatiivi olivat sisäolento, sisätulento ja sisäeronto? Samoin adessiivi, ablatiivi ja allatiivi olivat ulko-olento, ulkotulento ja ulkoeronto.
Luulen, että et tiennyt.
Näillehän voi tehdä omia muistisääntöjä. Esmes suolistossa elää sisäolento, katolla hyppii ulko-olento ja ryntäille tulee ulkotulento. :P
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 80-luvulla muistan joidenkin iäkkäämpien ihmisten käyttäneen sanaa eli, tai-sanan sijasta.
Saatettiin vaikka sanoa: Mennään sitten lauantaina K-kauppaan eli Valintataloon.
Tiistaina on lohikeittoa eli jauhelihakeittoa.
Mielestäni ei käytetä noin vaan: mennään eli ei, niin jotain ainakin syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holotna
Hantuuki
KompiainenAlapeukuttajalle:
Holotna= kylmä
Hantuuki= käsipyyhe
Kompiainen= makeinen
Meillä perstyyki on laudeliina
Päästötodistus
Sen sai siis koulusta EI katsastusasemalta
Nykyisin koulusta saa päättötodistuksen