Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenkin liian vanha ostamaan mökin ?

Vierailija
11.04.2023 |

Niin. Olen 55-vuotias sinkku. En ole oikein koskaan mökistä haaveillut mutta nyt tuli eteen tarjous joka polttelee mielessä.
Mökki on talviasuttava. On sähköt, sisävessa, hyvin varusteltu keittiö, tie perille. Hyvä sijainti, ison järven rannalla..
Hintakin sopii jos otan 30 000 euron lainan.
Mutta..Ei elämästä tiedä mutta jotenkin emmin nyt enemmän kuin jos olisin nelikymppinen. Eikös tässä iässä niistä mökeistä jo aleta luopumaan ? Jaksanko hyöriä siellä 20 vuotta. Menikö "ostoaika" jo ohi ? Yksi lapsi minulla on. Hän voisi mökkeillä myös mutta tuskin isosti innostuisi kuitenkaan.

Mitä mieltä raati ?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tuossa iässä siis lakata elämästä? Sitten on varmaan parempi hakea jo hoivakotipaikkaa että on tarpeeksi ajoissa.

Jos intoa löytyy ja kokee olevansa riittävän hyvässä kunnossa muutenkin niin miksi jarrutella? Elämä on tarkoitettu elettäväksi.

Mökin hankkiminen voi lyhentää sitä elämää merkittävästi : )

Vierailija
42/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monihan perii mökin juuri tuossa iässä. Anna palaa, jos tiedät selivytyväsi velanmaksusta. Itse olin 48, kun mökki hommattiin ja velkasumma kuukautta kohti oli kohtuullinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian vanha.

Mökistä on mahdollista päästå myös eroon. Tosin seuraava omistaja löytää sieltä ehkä hometta.

Mikä kannattaa huomioida, niin mökistä menee vuosittain kiinteistöveroa, lisäksi voi olla tiemaksuja, jätemaksuja, nuohousmaksuja. Vaikka ei ollenkaan viettäisi mökillä aikaa, maksut juoksevat silti.

+ sähkön siirtomaksu vaikka sähköä et käyttäisikään.

Vierailija
44/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että tämmöistäkin jotkut miettii. Itse olen ajatellut ostaa mökin sitten, kun pääsen eläkkeelle. Aion myydä Helsingin asunnon kokonaan pois ja asua pelkästään mökissä. Vanhemmatkin tekivät tämän tempun muutaman vuotta eläkkeellä oltuaan, heillä tosin oli mökki (kaikilla mukavuuksilla) jo ennestään, mutta muuttivat sinne sitten kokonaan.

Niin se vain vaatii, että mökki ei ole kaavassa loma-asunto. Muuten et saa kirjoja sinne siirretyksi.

Mökin voi ostaa myös haja-asutusalueelta, missä ei ole minkäänlaista kaavaa:) Mökiksi voi ostaa myös omakotitalon, niin kuin me tehtiin.

Vierailija
45/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet liian vanha. Appi 85+ lähes asustelee mökillään vuoden ympäri, välillä käy kaupunkiasunnossaan. Jatkaa niin kauan, kun saa ajaa. Sen jälkeen tulee ongelmia, kun ilman autoa sinne ei oikein pääse. Kesällä voi vesitse mennä, vaatisi sitten jonkin soutuvenettä paremman paatin.

Vierailija
46/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tuossa iässä siis lakata elämästä? Sitten on varmaan parempi hakea jo hoivakotipaikkaa että on tarpeeksi ajoissa.

Jos intoa löytyy ja kokee olevansa riittävän hyvässä kunnossa muutenkin niin miksi jarrutella? Elämä on tarkoitettu elettäväksi.

Mökin hankkiminen voi lyhentää sitä elämää merkittävästi : )

Ehkä sinun. Monella taas se tuo niin paljon iloa elämään, että jo sillä saa elämään lisävuosia verrattuna sinunlaisen ihmisen betoniluukkuvirityselämään.

Vierailija
47/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mökki yksin asuvan juttu. Kyllä tulee aika pitkäksi ja tekee mieli ihmisten pariin. Yöt yksin mökillä kun naapurimökkiin on murtauduttu! Ja pahin mikä mulle kävi, ranta oli mutainen ja kesällä niin sinilevässä ettei voinut menmä uimaan ja näky oli kamala. Joten, älä osta, matkustele.

Näin se on, mikäli lähdetään siitä, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia kuin sinä ja kaikki mökkit samanlaisia kuin sinun mökkisi.

Vierailija
48/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian vanha.

Mökistä on mahdollista päästå myös eroon. Tosin seuraava omistaja löytää sieltä ehkä hometta.

Mikä kannattaa huomioida, niin mökistä menee vuosittain kiinteistöveroa, lisäksi voi olla tiemaksuja, jätemaksuja, nuohousmaksuja. Vaikka ei ollenkaan viettäisi mökillä aikaa, maksut juoksevat silti.

+ sähkön siirtomaksu vaikka sähköä et käyttäisikään.

Sähjkön siirtomaksu korreloi käytön kanssa.

Vierailija
49/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ostaa. Avauksesta saa sen kuvan ettet ole mikään mökki-ihminen. Lomailla voi muutenkin, tuossa sitoo vain pallon jalkaansa.

Vierailija
50/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa ihmiselle tulla ikää, ja kenties pääsee eläkkeelle, niin on enemmän aikaa viettää mökillä. Silloin mökin merkitys korostuu, ja mökkikäynneistä tulee yhä antoisampia

Mökki myös sitoo sukupolvia yhteen. On mukavaa, kun nuorempi polvi myös käy mökillä.

Vierailija
51/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vuokrasimme mökin kerran  vain todetaksemme että emme ole mökki-ihmisiä. Siirryimme veneilyyn, paljon  viihdyttävämpää.

Vierailija
52/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, paljon vastauksia eli mietittävää minulle.

Mökki ja seutu on hyväksi havaittu ja tuttu. Ostamassa olen sukulaiselta ja vanhempieni mökki on aika lähellä. Vanhempani ovat melkein 80 mutta edelleen mökkeilevät. Heidän mökistään en välitä koska siinä ei ole omaa rantaa. Ranta pitää ehdottomasti olla ja sähköt ja sisävessa ! Juu, olen nirppanokka.

En ole mikään pihan laittaja tai viljelijä. Nurmikon leikkaan. Puita saan rahalla tai sukulaismiesten talkoilla ( ja toki tarvittaessa myös vanhemmilta )

Sijainti tuossa olisi loistava ja tontti, mökki kauniit.

Mutta

Säästöt menisi ja lainaa tulisi

Mutta..Rahaa tulee koko ajan lisää ja olen myös ajatellut jossain vaiheessa myydä nykyisen kotini ja vaihtaa pienempään ja halvempaan josta nettoaisin muutaman kymppitonnin.

Mökin vuosikulut eivät talouttani kaataisi.

Mutta se että onko minulla nyt ne vaaleanpunaiset lasit päässä ja näen vain itseni laiturilla auringon paistaessa..Tätä vielä tarkkaan harkittava.

Olen aika erakko. Tykkään olla yksin mutta mikään luontoihminen en taida olla.

Hienoa havaita etten ole liian vanha tähän projektiin kuten ensin epäilin.

Mökki lisäisi omaisuuttani mutta en näe sitä sijoituksena koska tuskin sen arvo hurjasti nousee..tai kuka tietää.

Kiitos kaikille ajatuksia herättäneille.

AP

Vierailija
53/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että on paljon asioita, jotka viittaavat siihen, että voisit viihtyä mökillä ja se voisi olla järkevää. Yksi mitä kannattaa miettiä, on etäisyydet, ja toinen, että olethan valmiskaikenlaiseen puuhasteluun mökillä. Ei raatamiseen, mutta säännölliseen puuhasteluun.

Olen samanikäinen, minulla on mökki. Parasta on mökillä kaikki. Kevään ensi käynnit, kävelyt, sienestys, marjastus, kesän kuuma aurinko, uinti, syksyn hiljenevä luonto ja hämärtyvät illat. Sateen ropina kattoon, herääminen raikkaaseen ilmaan ja lintujen lauluun. Katselu ikkunasta järvelle. Ruuan laittaminen mökillä, mökillä ruoka maittaa ja lasi viiniä myös. Saunan lämmitys, ja saunominen.

Vierailija
54/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Että vanhako? Meillä on perinnön vuoksi kaksi mökkiä- toinen siis itse ostettu lähellä oleva ja toinen perintö, 400 km päässä- , ja näistä se lähellä oleva varmaan myydään 10 vuoden sisällä pois. Jätetään eläkevuosille se kauempana oleva, kun siinä on sisävedet ja vessa ja asutaan siellä toukokuusta lokakuulle. Talveksi tullaan kaupunkiin. 

Et sä mitään vanha ole. Mutta varustaudu siihen, että vasarahommia saat opetella. Kunnossapitoon pitää varautua. Eikä ne ole ilmaisia eikä työkaluiksi kannata ostaa ihan halvimpia, että niistä töistäkin oikeasti tulee jotakin valmista eikä tehottomuuden kanssa tappelua ja kiroilua. Siinä on myös opeteltava, mikä on hengittävän maalin ja hengittämättömän ero ja muutenkin vähän asioista rakentamisesta, että ei tee kalliita virheitä. Apukädet on välillä tarpeen kun pitää saada vaikka vaan palkki vaateriin. Mökillä kun tuppaa saamaan aina uusia ideoita siitä miten asioiden pitäisi siellä olla....

Mutta nämä oppii opettelemalla!

Vierailija
55/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään kunnioitettu välitysfirma ei myy 5-kymppiselle mökkiä. joltain hämärältä yksityiseltä voit saada ostettua

Vierailija
56/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä olen että ei pidä lopettaa elämistä kesken elämän. Tuohan on vähän kuin jo asettuisi odottelemaan noutajaa.

Vierailija
57/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikään kunnioitettu välitysfirma ei myy 5-kymppiselle mökkiä. joltain hämärältä yksityiseltä voit saada ostettua

Mikä ihmeen välitysfirma? Välittäjä yleensä välittää asiakkaan toimeksiannosta, eikä myy yhtään mitään itse. Sitäpaitsi sitä varsinaista myyjääkään tuskin kiinnostaa ostajan ikä, vaan se raha minkä myymästään kohteestaan saa. Olkoon sen rahan maksaja vaikka 100-vuotias.

Vierailija
58/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kyselet? Itse päätät ja elät päätöksen kanssa.

Ihmisestä voi lähteä henki 52-vuotiaana, mutta tuskin kantsii sen varaan laskea.

Vierailija
59/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Me alettii rakentaa kakkosasuntoa järven rantaan 68 v.

Melkein asumme siellä.🤓

Nyt olemme 74 v.

Lisään vielä, että me otettiin 100 000 e lainaa, josta melkein puolet on maksettu.

Vierailija
60/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se 55 liian vanha ole. Toiset jaksaa kevyesti 80-vuotiaksi mökkeilyä.

Mutta on ehkä viisaampaa vaikka vuokrata mökki vuosisopimuksella ja kokeilla, onko oma juttu. Mökin voi saada vuokralle vaikka 2000 eurolla vuosi, jos ei vaadi liikaa luksusta.

On aika halpaa, jos vuoden jälkeen huomaa, että ei tykkää. Siis siihen 300 000 velkaan verrattuna.