Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenkin liian vanha ostamaan mökin ?

Vierailija
11.04.2023 |

Niin. Olen 55-vuotias sinkku. En ole oikein koskaan mökistä haaveillut mutta nyt tuli eteen tarjous joka polttelee mielessä.
Mökki on talviasuttava. On sähköt, sisävessa, hyvin varusteltu keittiö, tie perille. Hyvä sijainti, ison järven rannalla..
Hintakin sopii jos otan 30 000 euron lainan.
Mutta..Ei elämästä tiedä mutta jotenkin emmin nyt enemmän kuin jos olisin nelikymppinen. Eikös tässä iässä niistä mökeistä jo aleta luopumaan ? Jaksanko hyöriä siellä 20 vuotta. Menikö "ostoaika" jo ohi ? Yksi lapsi minulla on. Hän voisi mökkeillä myös mutta tuskin isosti innostuisi kuitenkaan.

Mitä mieltä raati ?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaan ite olin samanikäinen Siirtolapuutarha ,aluks viljelin nyt kukat purkissa penkissä ja ajan nurmikon hoidan just sen verran kun haluan toiset hoitaa hyvä jos ei kynsi saksilla leikkaa mulla anna kaikkien kukkia Voi- kukat naapurin kauhistus u pörriäiset kiittää.Koira kuoppia kaivaa luita istuttaa aita ympärillä.Piipahtavat vieraat ja tarjoilu minimaallista,ne tulee seurusteleen Sauna ja paljon kirjoja,20v ollut sinne nuorin meni jo touhuun takka sinne valkea istu takki päällä paista makkarraa No jos löydät parempaa älä osta.,Kahlattiin lumessa mutta sinne piti mennä Pääsiäisenä.ei yötä vain kesällä käytössä

Vierailija
62/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on maailman turhin asia, ellei sitten ole kunnolla pätäkkää. Murjua paskahuussia nyt pitää kuka tahansa jossain keripukkilassa, mutta harva sitä haluaa. Sen pitää olla kiva ko jossain Huvilassa & Huussissa konsanaan. Ja se maksaa. Maksaa ison euron. Lähes tulkoon sen mitä sun talo, tai sitten se on murjupaska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ison euron..

Kuinka iso summa iso euro on rahassa?

Vierailija
64/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se 55 liian vanha ole. Toiset jaksaa kevyesti 80-vuotiaksi mökkeilyä.

Mutta on ehkä viisaampaa vaikka vuokrata mökki vuosisopimuksella ja kokeilla, onko oma juttu. Mökin voi saada vuokralle vaikka 2000 eurolla vuosi, jos ei vaadi liikaa luksusta.

On aika halpaa, jos vuoden jälkeen huomaa, että ei tykkää. Siis siihen 300 000 velkaan verrattuna.

AP:n velka oli kylläkin 30 000

Vierailija
65/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukka pihalla kirjoitti:

Osta vaan ite olin samanikäinen Siirtolapuutarha ,aluks viljelin nyt kukat purkissa penkissä ja ajan nurmikon hoidan just sen verran kun haluan toiset hoitaa hyvä jos ei kynsi saksilla leikkaa mulla anna kaikkien kukkia Voi- kukat naapurin kauhistus u pörriäiset kiittää.Koira kuoppia kaivaa luita istuttaa aita ympärillä.Piipahtavat vieraat ja tarjoilu minimaallista,ne tulee seurusteleen Sauna ja paljon kirjoja,20v ollut sinne nuorin meni jo touhuun takka sinne valkea istu takki päällä paista makkarraa No jos löydät parempaa älä osta.,Kahlattiin lumessa mutta sinne piti mennä Pääsiäisenä.ei yötä vain kesällä käytössä

No EN varmasti osta siirtolapuutarhamökkiä. Koska haluan tonttia, tilaa, järven, rantasaunan..Enkä halua viljellä enkä innokkaita naapureita. Viihdyn hyvin yksin.

Somia ne ovat mutta ei minun juttu. Tämän tunnistan itsessäni. Sen, olenko mökki-ihminen vai en niin en osaa sanoa. Erittäin vakavassa harkinnassa juuri tämä yksi ja ainoa vaihtoehto

AP

Vierailija
66/84 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, paljon vastauksia eli mietittävää minulle.

Mökki ja seutu on hyväksi havaittu ja tuttu. Ostamassa olen sukulaiselta ja vanhempieni mökki on aika lähellä. Vanhempani ovat melkein 80 mutta edelleen mökkeilevät. Heidän mökistään en välitä koska siinä ei ole omaa rantaa. Ranta pitää ehdottomasti olla ja sähköt ja sisävessa ! Juu, olen nirppanokka.

En ole mikään pihan laittaja tai viljelijä. Nurmikon leikkaan. Puita saan rahalla tai sukulaismiesten talkoilla ( ja toki tarvittaessa myös vanhemmilta )

Sijainti tuossa olisi loistava ja tontti, mökki kauniit.

Mutta

Säästöt menisi ja lainaa tulisi

Mutta..Rahaa tulee koko ajan lisää ja olen myös ajatellut jossain vaiheessa myydä nykyisen kotini ja vaihtaa pienempään ja halvempaan josta nettoaisin muutaman kymppitonnin.

Mökin vuosikulut eivät talouttani kaataisi.

Mutta se että onko minulla nyt ne vaaleanpunaiset lasit päässä ja näen vain itseni laiturilla auringon paistaessa..Tätä vielä tarkkaan harkittava.

Olen aika erakko. Tykkään olla yksin mutta mikään luontoihminen en taida olla.

Hienoa havaita etten ole liian vanha tähän projektiin kuten ensin epäilin.

Mökki lisäisi omaisuuttani mutta en näe sitä sijoituksena koska tuskin sen arvo hurjasti nousee..tai kuka tietää.

Kiitos kaikille ajatuksia herättäneille.

AP

Mökkielämä saattaa tehdä sinusta luontoihmisen ja se on ihanaa. Niin kävi tälle citytytölle, joka ei erottanut leppää koivusta ja kiljui kauhusta koppakuoriaisen  nähtyään.

Vierailija
67/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie lähtisin vuokramökillä liikkeelle ja siellä katsoisin kuoriutuuko minusta mökki-ihminen.

Vuokramökissä on vain se ongelma, että siellä ei ole yksineläjälle tekemistä, kun ei saa maata kuokkia, nurmea leikata tai räystästä nikkaroida.

Vierailija
68/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi mökkiä, jos olisin sinä.

Vierailija
69/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän sulla varmaan vasta onkin aikaa mökkeilylle. Sijoita itseesi! Jos siihen kuuluu oma mökki sehän on vaan hyvä juttu.

Vierailija
70/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sopiva mökki-ikä. Veikkaan että viihdyt jos tuon hankit.

Vierailija
71/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tärkein kysymys jonka voit esittää itsellesi on, että oletko mökki-ihminen? 

En tähän asti mutta josko minusta sellainen kuorituu ? Jotain tässä nyt polttelee. Ja voisin tietysti vuokrata vaikka jos ei niin kovalla käytöllä olisikaan.

Tuo on kiinnostava kohde.

Teen perinteiset plussat ja miinukset.

Taloudellisesti kaikki säästöni menisivät ja lainaa max 30 000. Hinta kun oli aika korkea

AP

Lue myös omakotiasujan vinkit... eli älä missään nimessä hassaa kaikkia säästöjäsi, talossa on aina yllättäviä kuluja. Ennemmin vaikka vähän isompi laina.

Vierailija
72/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojos mahdollisuus,niin vähä kaikkea kannattaa kokeilla, jos vaan odottaa niin kohta on jo liian vanha tekeen yhtään mitään.

Rahaa palaa jokatapauksessa .

Vierailija
73/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tärkein kysymys jonka voit esittää itsellesi on, että oletko mökki-ihminen? 

Tiedän jo vastauksen: hän ei ole mökki-ihminen. Jos olisi, ei kyselisi täällä.

Vierailija
74/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan mökki jonka vuosivuokra on 3000 euroa. Omistaja päättää luopua siitä.

Mitä jos täällä Suomessakin otettaisiin käyttöön "vuokraus osto-optiolla" ?

Ostajaehdokas joka on kiinnostunut mökistä maksaa vuoden vuokran etukäteen, mutta nyt se on 3600 euroa. Jos hän päättää ostaa mökin, milloin tahansa vuoden aikana, kauppahinta on se mikä spoimuksessa on mainittu. Jos myyjä kieltäytyy myymästä, hän sitoutuu palauttamaan osan vuosivuokrasta, vaikkapa 2000 euroa.

Vierailija
75/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vuokrasimme mökin kerran  vain todetaksemme että emme ole mökki-ihmisiä. Siirryimme veneilyyn, paljon  viihdyttävämpää.

Mekin vuokrattiin kerran mökki ja todettiin, että ei ikinä enää vuokrata vaan hankitaan oma.

En halua nukkua vanhoilla spermaisilla patjoilla ja tehdä suursiivousta mökkiloman aluksi.

Omalla mökillä siivotaan tarvittaessa ja kukaa ei käy kuseksimassa vessan pöntön reunoille yms.

Vierailija
76/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mökki- ihminen" saattaa löytyä yllättäin jokaisesta kun tilaisuus tulee. Minusta tuli sellainen kun perin mökin yli 50 vuotiaana. Mökistä tuli henkireikä ja lepopaikka jonne pakenen Stadin meteliä ja likaa. Mökillä vaan unohdan kaiken! Stressi laukeaa ja rakastan mullan tuoksua, lintujen laulua, kasvien ja kukkien hoitoa. Maalaan kuistin lautoja, hoidan marjapensaita, istutan uusia kasveja ja kukkia, perkaan rikkaruohoja, hakkaan halkoja, sisustan...... ja kaikesta nautin. Harmittaa joka kerta kun pitää palata Stadiin töihin tai pyykkäämään yms.

Vierailija
77/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me vuokrasimme mökin kerran  vain todetaksemme että emme ole mökki-ihmisiä. Siirryimme veneilyyn, paljon  viihdyttävämpää.

Mekin vuokrattiin kerran mökki ja todettiin, että ei ikinä enää vuokrata vaan hankitaan oma.

En halua nukkua vanhoilla spermaisilla patjoilla ja tehdä suursiivousta mökkiloman aluksi.

Omalla mökillä siivotaan tarvittaessa ja kukaa ei käy kuseksimassa vessan pöntön reunoille yms.

Saman kokenut. Oma on oma, aivan eri juttu kuin vieras paikka johon ei tunnesidettäkåån.

Vierailija
78/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ostivat elämänsä ensimmäisen mökin 50+ v. Tai ostivat maata ja rakensivat sen. Nyt ovat 80+ ja yhä käyvät siellä. Toimii hyvin, kun on sähköt, juokseva vesi ja suihku. Ainut mietityttävä ongelma on se, että puucee niin kaukana, että ehtiikö vessaan.

Vierailija
79/84 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vasta innostuin mökkeilystä viidikymppisenä. Sitä ennen ajattelin, että ei ikinä.

Vierailija
80/84 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on sopiva mökin ostoon. Vielä jaksaa siitä nauttia. Elämä on riskinottoa. Teet niinkuin haluat.