Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
2281/2330 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä keskittymishäiriö, joten kodin siisteyden ylläpito on haasteellista. 

Törmäsin taannoin netissä siivouspodcastiin, jossa pystyi siivoamaan mukana, kun podcastin vetäjä kertoi aina mitä on seuraavaksi tekemässä ja se kyllä helpotti tekemistä, kun pysyi keskittyminen siivouksessa, eikä lähtenyt haahuamaan. Aika tylsäksi vaan kävi pian se jakson kuuntelu, kun ei muissa jaksoissa välttämättä ollut sellaisia puuhia, jotka olisi olleet itselle tarpeellisia. Lisänä olisi kiva, jos tuollainen olisi suomeksi. 

Vierailija
2282/2330 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aihe!

Mun koti heijastaa täysin vointiani. Kun mieli on hyvä ja energinen, koti on siisti, kaunis jopa.

Mutta kun uuvuin liian monesta raskaasta taakasta, en jaksanut huolehtia itsestäni enkä kodista.

Se on luonnollista.

En mä pitäisi kodin siistinä pitämistä minään ihmeellisenä taitona, vertaus pianon soittoon on huvittava. Pianon soittaminen kysyy paljon harjoittelua, eikä kaikki sittenkään opi.

Roskien kantaminen pihalle ja kotityöt on simppeli juttu, sen osaa kuka vain.

Kyse on pikemminkin motivaatiosta ja jaksamisesta.

Jotkut asunnot ovat myös järjettömän epäkäytännöllisiä. Niitä on vaikea pitää siistinä.

Jos esim. eteinen, kylppäri, tai siivouskomero on liian ahdas, säilytystilat huonot tai ahtaat, niin vaikea sellaista kotia on huoltaa. Myös vääränlaiset pinnat on työläät pitää puhtaana.

Pianon soittaminen on mun mielestä hyvä vertaus. Jotkut ovat luonnostaan musikaalisia ja jotkut luonnostaan järjestelmällisiä. Molempia voi harjoitella. Molemmissa voi olla hyvä. Mun koti on kaaos, eikä tässä ole kyse yhden roskapussin viemisestä. Minua ei katsota vinoon, jos en osaa pianoa soittaa. Miten sitten kun en osaa järjestellä kotia ? Kyllä minua arvostellaan ja haukutaan saamattomaksi ja laiskaksi. Kannattaa lukea näitä muitakin viestejä asiaan liittyen. Epäkäytännöllinen koti on minunkin ongelma. Samoin mielenterveyden ongelmat.

Tämä on yksi iso ongelma. Kun on mt-ongelmien takia ollut työkyvyttömyyttä, niin tulot on olleet aika lailla olemattomat. Se sitten on rajoittanut hankintoja ja asunto on äärettömän epäkäytännöllinen, kun kalusteet on toisten hylkäämiä, eikä ollenkaan sellaisia mitä itse tarvitsisi. Toimivaan asuntoon tarvitsisi rahaa ja vaikka on neurologisia ongelmia tässä taustalla ja kuntouttaja miten antaisi vinkkejä toimivampaan kotiin, niin ei niitä ole varaa toteuttaa. Eikä todellakaan tipu killinkiäkään tukia siihen, että saisi apuvälineenä mööpelin, joka olisi toimivampi ratkaisu kuin olemassa olevat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2283/2330 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin pätee kotona sääntö: vie mennessä, tuo tullessa, Toimii.

Mulla kanssa tämä mummoni runsaasti viljelemä sanonta on mielessä monta kertaa päivässä kun kuljen portaita ylös ja alas ja aina yritän ottaa jotain mukaan etten mene tyhjin käsin😂

Vierailija
2284/2330 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kamppaile mutta oon huomannut että aika pian saan sotkua aikaan. On tiskikone että sinne likaiset ja silti on kuppia kippoa tiskipöydällä, vaatetta siellä ja täällä, roskaa lattialla. Tosin saan siivouspuuskan kerran viikossa ja välillä otan lattialta jotka menee roskiin jne

Vierailija
2285/2330 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kamppaile mutta oon huomannut että aika pian saan sotkua aikaan. On tiskikone että sinne likaiset ja silti on kuppia kippoa tiskipöydällä, vaatetta siellä ja täällä, roskaa lattialla. Tosin saan siivouspuuskan kerran viikossa ja välillä otan lattialta jotka menee roskiin jne

Mä olen alkanut kiinnittää huomiota tähän, miten helposti sotkua syntyy, ja miten sekavalta kaikki näyttää vielä hetkeä ennen kuin loputkin asiat löytävät paikkansa ja maisema siistiytyy. 

Vietän työhuoneella aikaa erinäisten projektien kanssa välillä päiväkausia putkeen, mulla on sohva ja patja täällä ja kunnollisenpuoleinen keittiö.  Olen alkanut ravata ympäri yksiötä milloin minkäkin roskan tai siirrettävän asian kanssa. Siinä saa yllättävästi liikuntaa etenkin jos tekee muutaman kyykyn tms samalla kun kerran heiluu muutenkin. 

Samaan pyörimiseen ei viitsi ruveta yhtään isommassa asunnossa saati sitten tosiaan eritasoratkaisussa ainakaan jos järjesteltävää on päässyt kertymään. Mulla on itse asiassa yksiöönkin muodostunut erilaisia solmukohtia, joista sitten järjestän tavarat eteenpäin. 

Samalla kiinnittää huomioni se, miten paljon elämästä vie aikaa erilaiset siirtymiset. Nuorempana ajattelin niitä matka-aikakysymyksenä, ja ajattelin vain olevani hidas ja hölmö kun olin aina myöhässä. Nykyisin logistiikantaju on alkanut kasvaa. Meillä on uusperhetilanne, jossa edellinen sukupolvi on keikahtanut lopulta hautaan tai hoitoon, ja kuviossa pyörii kolmen aikuisen huoltajan systeemissä 2-4 ylimääräistä taloa, pari kolme mökkiä ja kaikista täytyisi pitää huoltakin nytkin kun vanhusten huoltaminen alkaa olla ohi. Minulle on lopultakin täysin kirkastunut, miten työlästä tavaran kanssa taisteleminen voi todella olla. Ja yhdelläkään yhtälön osapuolista ei ole ollut edes ostovimmaa, onneksi. Silti hukumme tavaraan ja on melkoinen ratkominen, ennen kuin tilanne saadaan korjaantumaan. 

Vierailija
2286/2330 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä inhottaa vierailla kodissa jossa ei oikeasti pidetä siisteydestä huolta.

Enkä puhu mistään pölystä vaan lähinnä esim. lapsiperheen ruokapöydän siisteydestä.

Jos tuolit ja pöytä näyttää siltä, että niissä on useiden vuosien saatossa kuivuneet ruokalähmät, jotka tosiaan, eivät lähde enää pyyhkimälläkään, niin itse voin kyllä pahoin.

En ymmärrä miksei niitä sotkuja ole siivottu heti tuoreeltaan.

Jos pöydän ja tuolit ja lattian pyyhkii heti lapsen syötyä, niin eihän ne moskat siihen jämähdä.

Jos lapsi heittelee soosit pitkin poikin niin kuka jättää ne siivoamatta?

En vaan ymmärrä, kyllä tuollainen itsellä oli ihan itsestäänselvyys, että ruoan jälkeen siivotaan se pöytä. Kokonaan sen mitä se oli sotkussa.

Kun ei vaan voi ymmärtää miten ihmiset elää omissa kodeissaan.

Sotkea kyllä ehtii muttei siivota, niinkö?

Juu kyllä minäkin ennen lasten saamista ihmettelin kaikenlaista. Sitten kun taaperot kiipeilee sohville ja yrittää pudottaa hyllyiltä päähän tavaraa niin aika nopeasti unohtuu se aamupuuroon sotkeutunut tuolinjalka. Ja muuten ruoanjämät näyttää aika nopeasti siltä että ne on ollut siinä vuosia kun oikeasti siitä on muutama tunti. Mutta ihmettele sinä vaan.

Vierailija
2287/2330 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nyt ennen joulua on entistä enemmän paineita saada koti siistiin kuntoon. Ylimäärästä tavaraa, mikään niistä ei ole omalla paikallaan. Siirtelen tavaroita ees taas :( on vaan helpompi uppoutua somen maailmaan, kun ottaa niskasta kiinni ja aloittaa tämä kamala työprojekti. 

Vierailija
2288/2330 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no olishan se ihanaa jos osais vähän karsia tavaraa ennen joulua. Hirvee kiire ja stressi koko joulukuun

Vierailija
2289/2330 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aihe!

Mun koti heijastaa täysin vointiani. Kun mieli on hyvä ja energinen, koti on siisti, kaunis jopa.

Mutta kun uuvuin liian monesta raskaasta taakasta, en jaksanut huolehtia itsestäni enkä kodista.

Se on luonnollista.

En mä pitäisi kodin siistinä pitämistä minään ihmeellisenä taitona, vertaus pianon soittoon on huvittava. Pianon soittaminen kysyy paljon harjoittelua, eikä kaikki sittenkään opi.

Roskien kantaminen pihalle ja kotityöt on simppeli juttu, sen osaa kuka vain.

Kyse on pikemminkin motivaatiosta ja jaksamisesta.

Jotkut asunnot ovat myös järjettömän epäkäytännöllisiä. Niitä on vaikea pitää siistinä.

Jos esim. eteinen, kylppäri, tai siivouskomero on liian ahdas, säilytystilat huonot tai ahtaat, niin vaikea sellaista kotia on huoltaa. Myös vääränlaiset pinnat on työläät pitää puhtaana.

Jos on esim.adhd, kodin siistinä pito voi olla vaikeaa. Ei ole kyse siitä ettei fyysisesti pysty kantamaan yhtä roskapussia ulos, vaan suunnittelusta ja toteutuksesta. Miten saa kodin pidettyä siistinä ja tehtyä asiat x per päivä ja tietyt ylimääräiset asiat tähän päälle, ja vielä valittua mikä on oleellista ja se ylimääräinen juttu tänään. Paljon organisointia ja toiminnanohjausta vaativaa huolehtia kodin siisteydestä, ruokahuollosta, lapsista, työstä, laskujen maksusta, harrastuksista jnejne.

Vierailija
2290/2330 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö tänne oma joulusiivoushaaste? Kukin vois laittaa omat vinkkiviitoset.

Vierailija
2291/2330 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. uunin ja lieden pesu

2. jääkaapin puhdistus

3. tasot siistiksi

4. kaikki roskat jätepisteelle (huom lajittelu)

5. puhtaat petivaatteet

6. wc pesu

7. pölyt

8. imurointi koko koti

9. luuttuaminen

10. joulukynttelikkö ikkunalle ja joulumusiikit soimaan

Näillä jo pääsee hyvään alkuun. Joulun odottamisen iloa!

Vierailija
2292/2330 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähtölaskenta oli ero ja siitä tullut rahapula. Yllättävän paljon rahaa sai irtaimistosta.

1.5 v sitten esikoinen muutti pois kotoa ja ex appivanhemmat tulivat minun luo, jonne tuli myös ex, hänen nykyinen avopuoliso mm. Ex appeni piti siinä puheen ja kertoi , kun ero oli selvä, minä aina kutsuin ex appivanhemnat kylään. Appi oli aikanaan tehnyt pinnasängyn ja hoitopöydän esikoiselle ja ajan saatossa ne meni meillä varastoon. Appi sanoi kun otin yhteyttä ja kysyin haluanko ne hakea heille, hän tajusi yhteys tulee aina säilymään.

Mun neuvo, laita tarpeeton kiertoon heti, kun et tarvi,

Vierailija
2293/2330 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te tiedätte ettei marie kondokaan enää usko tähän hölmöilyyn. Ja miksi ihmiset hankkivat kotiinsa tavaraa josta halutaan eroon?

Tavarat menee rikki tai niistä tulee muuten vain käyttökelvottomia.

Vierailija
2294/2330 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mun siivousongelmat ratkesivat kertaheitolla, kun asunnossa sattui iso vesivahinko. Tuli äkkilähtö evakkoon ja yhdessä viikossa tein nk kuolinsiivouksen asunnon alakerran osalta. Yläkertaan kannettiin se, mitä halusin säästää. Olen edelleen evakossa, mutta tässä on viikkojen aikana ollut aikaa googlettaa uusia huonekaluja yms. Mulla on uusien hankkimisessa oikeastaan kaksi vaatimusta: helppo siivota ja halpa hinta. Jälkimmäinen siksi, että vaikka nykyinen kissani ei terotakaan kynsiään huonekaluihin, seuraavat kissat saattavat hyvinkin teroittaa. Huonekalut, joita aion hankkia, ovat siroja ja kevytrakenteisia. Sellaisia, että niitä on helppo siirrellä, kun imuroi. Keittiöön hankin tässä samassa katastrofissa uudert kylmäkalusteet ja päädyin korkeaan jääkaappiin ja pieneen arkkupakastimeen. Ja juuri äsken tilasin korkean kaksiovisen kaapin, johon saan kaikki säilykkeet, pastat jne. Ekassa asunnossani kasarin alussa oli korkea ruokakaappi ja se oli oikea

Olen myös suunnittelemassa asuntooni remonttia. Haluan parista kaapista eroon, että saan enemmän tilaa hengittää ja samalla vaatehuoneen säilytystilat pitää miettiä uusiksi. Samoin eteisen ja makuuhuoneen kaapistot. Mutta ihan ensimmäiseksi lähtee tuo yksi kaapisto, jonka tavarat pitää sitten mahduttaa vaatehuoneeseen. Viimeistään siinä vaiheessa on pakko karsia.

Myös minä googlettelen huonekaluja sillä ajatuksella, mikä tuo tilaa ja on käytännöllistä. Mietin jopa sohvasta luopumista ja sen korvaamista parilla nojatuolilla. Keittiöremontin osalta suunnittelun prioriteetti on säilytystilan optimointi, vihaan esimerkiksi alakaappeja, joiden järjestystä on vaikea ylläpitää. Niiden tilalle haluan isoja laatikoita. Mulla on myös korkea ruokakaappi, sellainen apteekkarin kaappi, mikä vedetään ulos, mikä on omalla kohdallani käytännöllisempi ratkaisu, kuin pelkkä korkea kaappi. Korkeiden kaappien hyllyjen takaosiin aina unohtuu jotain ylimääräistä tavaraa. Vanhempien kasarikeittiön kaapin perältä olen joskus siivonnut pois kuiva-aineita, joissa parasta ennenpäivä oli mennyt jo kymmenen vuotta sitten!

Mulla raivaaminen tökkää yleensä siihen, kun tavaroita pitäisi viedä johonkin. Mulla olisi paljon myyntikuntoista vaatetta ja muuta tavaraa, mutta jostain syystä kirpputorille vieminen tuntuu todella vaivalloiselta.

Vierailija
2295/2330 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju aiheutti minussa sen viimeisen sysäyksen ja olen nyt vihdoin käynyt raivaamaan. 

Toisaalta mahdollinen muutto tai oma joskus vastaan tuleva kuolemanikin ajatuksina aiheuttivat pakkoratkaisun.

Olen saanut nyt lakanoita pois (matonkudontaan), askartelutavaroita pois (oppilaille), ehjiä mutta omalle kropalle sopimattomia vaatteita UFF:iin, ja rikkinäisiä tavaroita roskikseen. Sekin jätesäkin puolikas on odottanut varmaan kuukausia ihan vaan roskikseen mahtumista. 

Seuraavaksi UFF:iin tai tutulle lähtee kerran käytetyt kammolakanat (tuttui tuntui kiinnostuneen niistä) ja kirjahyllyjä on pakko perata. Laitan kiertoon niitä, joita en aio enää ikinä lukea uudestaan. Ja vaatekasaa pitää perata, vaikka oikeasti käyttökelpoisia vaatteita on vähän tai kohtuullisesti, niin sellaisia joita en käytä ikiä on sitäkin enemmän. Typerää.

Vierailija
2296/2330 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä kunnon kaaoksia tällä Youtube-kanavalla:

Juuri tällä videolla on muutakin tavaraa talo täynnä kuin silkkaa roskaa. Nuo muut videot sisältää enimmäkseen niitä.

Kamala määrä esim. torakoita yhdessäkin asunnossa, yök!

Vierailija
2297/2330 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin pätee kotona sääntö: vie mennessä, tuo tullessa, Toimii.

Mulla kanssa tämä mummoni runsaasti viljelemä sanonta on mielessä monta kertaa päivässä kun kuljen portaita ylös ja alas ja aina yritän ottaa jotain mukaan etten mene tyhjin käsin😂

Mä uskon siihen, että pitää olla esim. kori ja pöytä portaiden päässä ylhäällä ja alhaalla. Siitä sitten mukaan kun menee. Ja muihinkin huoneisiin toimenpidekori tms. Muuten ei muista. Kohta niitä on kuin matkahuollolla toimipisteitä. 

Tosin, mulla homma toimii kun olen yksin. Jos on muita, sotkevat systeemin. Pitää nyysiä jostain keltaista nauhaa, poliisiteippiä tai jotain, että tietävät pysyä kaukana.

Vierailija
2298/2330 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis nyt kaks isompaa haastetta

1. lahjat ja perintötavarat. En pidä niistä kaikista, mutta en raaski niitä myydä tai hävittää. Miten voin tehdä sen pahoittamatta lahjan antajan mieltä?

2. Myyntiprojekti. Miten kannattaa aloittaa myyminen? Otanko ensin kuvat kaikesta vai myynkö tavaran kerralla vai mikä olisi paras tapa tähän?

kärsin pahasta adhd:sta ja aivot ei oikein osaa hahmottaa tätä myyntiprosessia :( 

Vierailija
2299/2330 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Myyntiprojekti. Miten kannattaa aloittaa myyminen? Otanko ensin kuvat kaikesta vai myynkö tavaran kerralla vai mikä olisi paras tapa tähän?

kärsin pahasta adhd:sta ja aivot ei oikein osaa hahmottaa tätä myyntiprosessia :( 

Aloita kauden sesonkitavaroista (nyt tammikuussa siis ensin "untuvatakit ja luistimet", toukokuussa sitten "terassikalusteet" jne). Jos tavaroilla ei ole varsinaista sesonkia aloita suurimmista, tai niistä joille ei ole kunnollista säilytystilaa.

Montako ilmoitusta jaksat tehdä kerrallaan riippuu siitä millaiset ilmoitukset aiot tehdä. Siis: 

a) "Puunvärinen pöytä, tule noutamaan" + yksi huonosti rajattu, huonosti valaistu epämääräinen kuva.

vai 

b) "Tukeva ruokapöytä oksatonta massiivimäntyä, kirkas lakkapinta. Mitat x*x*x cm. Ei ole altistunut sisäilmaongelmille, eläimille tms, säilytetty aina huoneenlämmössä siistissä sisätilassa..." + useita informatiivisia, kunnolla rajattuja ja valaistuja kuvia selkeällä taustalla.

Noita a-kohdan ilmoituksia varmaan jaksaisi roiskia vaikka kuinka monta, mutta kunnollisia ilmoituksia ehkä 3-5 kerrallaan. Kuinka monta kertaa viikossa ehtii tai jaksaa ryhtyä siihen määrittelee prosessin etenemistahdin. Hyvää (luonnon)valoa kannattaa tosin hyödyntää ja ottaa silloin kerralla useammastakin jutusta kuvat valmiiksi, niin ilmoitusten julkaisuun riittää myöhemmin pelkkien tekstien tekeminen.

Ja vielä huomautus - kylmässä varastossa säilytetyt tavarat (ulkokäyttöön tarkoitettuja materiaaleja lukuunottamatta) eivät ole enää kunnollisia myyntiin eivätkä lahjoitukseen. Kellarin ja varaston haju syöpyy huokoisiin materiaaleihin (kuten kankaisiin tai paperiin) eikä sitä saa enää puhdistettua. (Saatat olla itse turtunut hajuun etkä huomaa sitä, mutta seuraava potentiaalinen käyttäjä kokee kyllä pettymyksen.) Ehkä otsonointi voisi auttaa, mutta kuka ryhtyy selllaiseen jonkun kirppisoston takia? Eli jos tavara ei ole ollut kunnollisissa säilytystiloissa joko käytät sen itse loppuun tai toimitat jätteisiin.

Vierailija
2300/2330 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis nyt kaks isompaa haastetta

1. lahjat ja perintötavarat. En pidä niistä kaikista, mutta en raaski niitä myydä tai hävittää. Miten voin tehdä sen pahoittamatta lahjan antajan mieltä?

Mä tekisin näin:

1. Lahjat

Ne ovat sinun omaisuuttasi ja niihin on sinulla päätäntävalta. Tuletko niiden lahjojen kanssa onnelliseksi? Jos haluat ehdottomasti jotain säästää, niin ihan pieni laatikko niille ehdottoman tärkeille ja sitten laatikko varastoon vuodeksi. Uusi tarkastelu ja katsominen sitten vuoden päästä. Lahjakulttuuri on Suomessa pitkä ja vahva, jatkossa lahjoihin hyvin tarkkoja ehdotuksia (esim herkkukori, juustokori, hedelmäkori yms).

2. Myytävät

Mieti voisiko joku osto-ja myyntiliike ostaa suoraan kaikki myytäväsi tai ainakin mahdollisimman paljon? Entä jokin kirppis ottaa provisiomyynnillä?

Mieti myös olisiko myyntikohde helpompi vaan laittaa hyväntekeväisyyteen (mitä tulee käytettyyn aikaan ja vaivaan).

Jos tavara menee myyntiin, niin varaa nurkkaus myyntiin meneville, ja pane laatikkoon tms. Ota 1-3 myytävää kohdetta kerrallaan, kuvaukset, myynti-ilmoitukset. Mieti myyntipaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi