IL: Julma deittailutrendi "hiivuttaminen" yleistyy
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/9fbcbc1f-16f2-432a-8966-9126ddf86e77
"Käytännössä hiivuttamisella tähdätään samaan lopputulemaan kuin ghostaamisella; yhteydenpidon lopettamiseen. Siinä missä ghostaaja vain katoaa savuna ilmaan, "hiivuttaja polttaa liekin loppuun vähitellen. Asiasta kertoo esimerkiksi Mirror-lehti."
Joko sinä olet kokeillut hiivuttamista tai joutunut hiivutetuksi?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koskaan ei voi tietää, minkälainen hullu siitä toisesta kuoriutuu, jos sille kertoo, että tää oli täsä.
Pikku vinkki: mitä aiemmassa vaiheessa kerrot, sitä todennäköisemmin sieltä ei paljastu mitään hullua.
Ja näin kätevästi taas käännetään mahdollisen hullun sekopäisyys mahdollisen uhrin viaksi.
Jos kohtelet muita hyvin, todennäköisesti tulet myös itse hyvin kohdelluksi. Jos olet kusipää niin voit odottaa muilta samanlaista kohtelua. Se on lopulta aika yksinkertaista.
Se, että ei ole kiinnostunut toisesta, ei ole huonoa kohtelua. Hullua edes olettee tuollaista.
Ai niin...
Ei olekaan, mutta se on että väittää olevansa kiinnostunut vaikkei oikeasti ole ja roikottaa toista mukana vaikka tietää, että jutulla ei ole tulevaisuutta. Sitähän nämä "hiivuttajat" tekevät.
Aito kiinnostuskin voi monista syistä lopahtaa. Ethän sinä ikinä voisi tapailla ketään jos pitää olla jo etukäteen täysin varma . Jotkut roikkuvat vaikka kuinka selvästi sanoisi ettei ole jatkoa.
Kaikkihan toki väittävät että olivat "aidosti kiinnostuneita", vaikka heti ensitreffeillä näkivät että tämä ei ole sitä mitä on etsinnässä. Mutta kun ei uskalla sanoa ei niin pitää sit roikottaa ja rukoilla että se osaa lukea ajatuksia.
Eri asia tietenkin jos sanoo selvästi ettei ole jatkoa, mutta kun nyt on puhe ihmisistä jotka eivät sitä syystä tai toisesta osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin yleistyy? Ainahan tuota on tehty kun kiinnostus lopahtaa.
Höpsis. Älä nyt viitsi. Koko kulttuuri on heittänyt häränpyllyä. Ei voi samana päivänä puhuakaan.
Ei ennen deittailu jotain kymmentä yhtä aikaa ja hypätty sänkyyn kaikkien kanssa ja ghostattu sitten.
Sitä näki kiinnostavan ihmisen, ihastui ja tutustui ja treffaili häntä. Jos ei natsannut, oli "bänksit" oli sovittu seurustelusta tai ei.
Ghostaaminen tai hivuttaminen oli äärimmäisen harvinainen ilmiö. Varsinkin kun se ihastus oli usein jostain läheltä. Olisihan se ollut riskialtista, kun ei toista pakoon päässyt. Ei ollut appeja tms. Se oli naapurustosta, koulusta, töistä, ystäväpiiristä, "kyliltä", tms. Mites sellaisen ghostaat?
Ihastui ja tutustui? Eikö sen pitäisi mennä juuri toisinpäin? Ei mikään ihme, että normaali kiinnostuksen lopahtaminen harmittaa noin paljon, jos kerta mennään ihastumaan ennen tutustumista.
Ei välttämättä, voi mennä kumminpäin vaan. Kyllä voi ihastua ihmiseen jota ei kunnolla tunne. Toki se kun ihmiset on samoista piireistä, siinä on jo jokin perustietämys yleensä olemassa. Tämäkin eroaa nykyajan tapaan, jossa aloitetaan nollista.
Rakastuminen tulee tutustumisen jälkeen.
Mutta oliko sulla muuta kuin lillukanvarsia tarjolla keskusteluun?
Ei ole mikään lillukanvarsi esittää huomio siitä, että jos joku menee ihastumaan ennen tutustumista on tasantarkkaan vastuussa omista tunteistaan. Turha kiukutella sille, joka on ensin tutustunut ja sitten jättänyt ihastumatta.
En tiedä mistä nyt kiukuttelun vedit mukaan. Nyt puhutaan tavasta päättää tapailu/seurustelu. Ennen ihmisillä oli vielä jotain tapoja. Olkoon sitten olosuhteiden pakosta. Mutta joka väittää ghostauksen olleen ilmiö jo silloin, ei tiedä yhtään mistä puhuu. Toki jotkut kiertävät miehet saattoivat hurmata paikallisia neitoja ja häipyä, mutta kyllä niitä paheksuttiin kun jättivät kuin nallin kalliolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos olen 50v ja löytänyt mieheni jo ennen kaikkea tätä. Surettaa omat ja muut nuoret. Kumppanin löytäminen ja etsiminen oli oikeasti ennen ihan kivaa ja jännittävää.
Ennen ei todellakaan ole ollut aina paremmin, mutta tämä asia oli.
Ihan samanlaista se mun mielestä ennenkin oli? Ghostaamista vain nimitettiin langalle soittelemaan jättämisenä, ikivanha sanontakin tuo. Meitä molempia paljon vanhempi.
Nyt näistä vain puhutaan enemmän kun ne koetaan huonompana käytöksenä kuin ennen koettiin. Mun nuoruudessa oli ihan tavallista, että yhteydenpito vain lakkasi tai harveni, jos kiinnostusta ei ollut. Ei siitä juuri kukaan suuttunut, vaikka olis sattunutkin. Nykyään siitä suututaan, minkä ymmärrän kyllä hyvin.
En allekirjoita. Harvassa oli kyllä nuo tapaukset. Olen n. 40 v ja en tiedä yhtään tuollaista tapausta omassa nuoruudessani. Tänä päivänä sinkuksi jääneet tai toisella kierroksella olevat kaverit raportoi noista jatkuvasti.
Ohis
No todellakaan ei ennenkään kaikista tapailuista edes seurustelusuhdetta muodostunut. Kun ei olla mistään seurustelusta edes sovittu niin ei sitä tarvitse mitenkään muodollisesti lopettaakkaa.
Enhän minä niin väittänytkään. Mutta ei toisia ghostattu. Ei ollut tinderiä tms. josta valitaan kuin lihakaupasta tuotteita. Kyllä ihmisiä kohdeltiin ihmisinä ja yleensä päätettiin suhteet tai tapailu siististi.
Luulin että kyseessä oli "hiivoittaminen", tartuteen tahallaan hiivatulehdus toiseen.
Tuota samaa oli jo 1970- ja 1980-luvuillakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska koskaan ei voi tietää, minkälainen hullu siitä toisesta kuoriutuu, jos sille kertoo, että tää oli täsä.
Pikku vinkki: mitä aiemmassa vaiheessa kerrot, sitä todennäköisemmin sieltä ei paljastu mitään hullua.
Ja näin kätevästi taas käännetään mahdollisen hullun sekopäisyys mahdollisen uhrin viaksi.
Jos kohtelet muita hyvin, todennäköisesti tulet myös itse hyvin kohdelluksi. Jos olet kusipää niin voit odottaa muilta samanlaista kohtelua. Se on lopulta aika yksinkertaista.
Se, että ei ole kiinnostunut toisesta, ei ole huonoa kohtelua. Hullua edes olettee tuollaista.
Ai niin...
Ei olekaan, mutta se on että väittää olevansa kiinnostunut vaikkei oikeasti ole ja roikottaa toista mukana vaikka tietää, että jutulla ei ole tulevaisuutta. Sitähän nämä "hiivuttajat" tekevät.
Aito kiinnostuskin voi monista syistä lopahtaa. Ethän sinä ikinä voisi tapailla ketään jos pitää olla jo etukäteen täysin varma . Jotkut roikkuvat vaikka kuinka selvästi sanoisi ettei ole jatkoa.
Kaikkihan toki väittävät että olivat "aidosti kiinnostuneita", vaikka heti ensitreffeillä näkivät että tämä ei ole sitä mitä on etsinnässä. Mutta kun ei uskalla sanoa ei niin pitää sit roikottaa ja rukoilla että se osaa lukea ajatuksia.
Eri asia tietenkin jos sanoo selvästi ettei ole jatkoa, mutta kun nyt on puhe ihmisistä jotka eivät sitä syystä tai toisesta osaa sanoa.
Ihan oikeasti, ihan jokainen edes etäisesti normaalilla älykkyydellä varustettu aikuinen ihminen tajuaa mitä tapahtuu, kun toinen lakkaa vastailemasta tai vastaa lyhyesti ja tylsästi (toisin kuin ennen).
Tuntuisi hassulta alkaa toiselle sitten tavuttamaan asian laitaa.
Kyse siis oli orastavasta tapailusuhteesta?
Eli siis on treffattu pari kertaa ja ehkä ei tyyppi ollutkaan mieleinen?
Enhän mä tommoselle ole mikään selitysvelvollinen. En vaan sovi seuraavia treffejä.
Sen pitää riittää tajuamaan, etten ole kiinnostunut.
Vai tapaileeko ihmiset arvostuksen takia tyyppejä, joiden kanssa ei viihdy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin...
Ihan oikeasti, ihan jokainen edes etäisesti normaalilla älykkyydellä varustettu aikuinen ihminen tajuaa mitä tapahtuu, kun toinen lakkaa vastailemasta tai vastaa lyhyesti ja tylsästi (toisin kuin ennen).
Entä jos tämä ihminen kysyttäessä kuitenkin sanoo suoraan, että on edelleen kiinnostunut? Pitääkö silloinkin osata kääntää vastaus niin, että ei muuten ole?
Mitä itse ja kaverit huomanneet, että jo 20v sitten naiset pitivät jojossa. Antoivat siimaa siinä määrin et mies jaksoi pitää viestiä, mutta ei kuitenkaan antanut mitään ikinä itsestään (siis jutellut aktiivisesti tms), sitten kun mies ei laittanut enää viestiä niin naiselta tulikin sitä viestiä. Ikinä kuitenkaan aikaa nähdä tms.
Naiset (yleisesti) pitävät hyvin usein miehiä varalla. Miehistä ne pahamaineiset pleijerit harrastaa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin...
Entä jos tämä ihminen kysyttäessä kuitenkin sanoo suoraan, että on edelleen kiinnostunut? Pitääkö silloinkin osata kääntää vastaus niin, että ei muuten ole?
Ei, mutta tässä ilmiössä ei ole kyse ihmisistä jotka valehtelevat asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos olen 50v ja löytänyt mieheni jo ennen kaikkea tätä. Surettaa omat ja muut nuoret. Kumppanin löytäminen ja etsiminen oli oikeasti ennen ihan kivaa ja jännittävää.
Ihan samanlaista se mun mielestä ennenkin oli? Ghostaamista vain nimitettiin langalle soittelemaan jättämisenä, ikivanha sanontakin tuo. Meitä molempia paljon vanhempi.
Nyt näistä vain puhutaan enemmän kun ne koetaan huonompana käytöksenä kuin ennen koettiin. Mun nuoruudessa oli ihan tavallista, että yhteydenpito vain lakkasi tai harveni, jos kiinnostusta ei ollut. Ei siitä juuri kukaan suuttunut, vaikka olis sattunutkin. Nykyään siitä suututaan, minkä ymmärrän kyllä hyvin.
En allekirjoita. Harvassa oli kyllä nuo tapaukset. Olen n. 40 v ja en tiedä yhtään tuollaista tapausta omassa nuoruudessani. Tänä päivänä sinkuksi jääneet tai toisella kierroksella olevat kaverit raportoi noista jatkuvasti.
Ohis
No todellakaan ei ennenkään kaikista tapailuista edes seurustelusuhdetta muodostunut. Kun ei olla mistään seurustelusta edes sovittu niin ei sitä tarvitse mitenkään muodollisesti lopettaakkaa.
Enhän minä niin väittänytkään. Mutta ei toisia ghostattu. Ei ollut tinderiä tms. josta valitaan kuin lihakaupasta tuotteita. Kyllä ihmisiä kohdeltiin ihmisinä ja yleensä päätettiin suhteet tai tapailu siististi.
Juujuu!
Ennen lihatiskit olivat konkreettisia. Missä nyt jengi notku vapaalla.. siitä vaan rivistä poimi omas.
parien treffien jälkeen sitte luikkivat pakoon kadulla tai vaihtovat tien puolta.
Se oli ghostaamista ysärityyliin.
Samaa toimintaa ollut aina, joku väkisin nyt halunnut saada tehtyä jutun jostain ja väkisin keksitty uusi nimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin yleistyy? Ainahan tuota on tehty kun kiinnostus lopahtaa.
Höpsis. Älä nyt viitsi. Koko kulttuuri on heittänyt häränpyllyä. Ei voi samana päivänä puhuakaan.
Ei ennen deittailu jotain kymmentä yhtä aikaa ja hypätty sänkyyn kaikkien kanssa ja ghostattu sitten.
Sitä näki kiinnostavan ihmisen, ihastui ja tutustui ja treffaili häntä. Jos ei natsannut, oli "bänksit" oli sovittu seurustelusta tai ei.
Ghostaaminen tai hivuttaminen oli äärimmäisen harvinainen ilmiö. Varsinkin kun se ihastus oli usein jostain läheltä. Olisihan se ollut riskialtista, kun ei toista pakoon päässyt. Ei ollut appeja tms. Se oli naapurustosta, koulusta, töistä, ystäväpiiristä, "kyliltä", tms. Mites sellaisen ghostaat?
Ihastui ja tutustui? Eikö sen pitäisi mennä juuri toisinpäin? Ei mikään ihme, että normaali kiinnostuksen lopahtaminen harmittaa noin paljon, jos kerta mennään ihastumaan ennen tutustumista.
Ei välttämättä, voi mennä kumminpäin vaan. Kyllä voi ihastua ihmiseen jota ei kunnolla tunne. Toki se kun ihmiset on samoista piireistä, siinä on jo jokin perustietämys yleensä olemassa. Tämäkin eroaa nykyajan tapaan, jossa aloitetaan nollista.
Rakastuminen tulee tutustumisen jälkeen.
Mutta oliko sulla muuta kuin lillukanvarsia tarjolla keskusteluun?
Ei ole mikään lillukanvarsi esittää huomio siitä, että jos joku menee ihastumaan ennen tutustumista on tasantarkkaan vastuussa omista tunteistaan. Turha kiukutella sille, joka on ensin tutustunut ja sitten jättänyt ihastumatta.
En tiedä mistä nyt kiukuttelun vedit mukaan. Nyt puhutaan tavasta päättää tapailu/seurustelu. Ennen ihmisillä oli vielä jotain tapoja. Olkoon sitten olosuhteiden pakosta. Mutta joka väittää ghostauksen olleen ilmiö jo silloin, ei tiedä yhtään mistä puhuu. Toki jotkut kiertävät miehet saattoivat hurmata paikallisia neitoja ja häipyä, mutta kyllä niitä paheksuttiin kun jättivät kuin nallin kalliolle.
Täällä on nyt useiden eri sukupolvien edustajat kertoneet, että kyseessä ei ole mikään uusi ilmiö. Ghostaajia on ollut aina ja hiivuttaminen ei ole mikään "taktiikka" vaan ihan normaalia kiinnostuksen lopahtamista siinä vaiheessa, kun ei voida puhua edes kunnolla tapailusta vielä.
Sinä voit uskotella itsellesi ihan mitä tahansa, mutta huomaat kyllä olevasi aika yksin tuon näkemyksesi kanssa, että kyseessä olisi joku nykypäivän ilmiö.
Voi jestas, pitäisikö siis väkisin ylläpitää tapailusuhdetta täysin epäsopivaan tai epäkiinnostavaan henkilöön koska "hiivuttaminen" on rumasti tehty? Kyllä jokaisella on vapaassa maassa oikeus valita seuransa, sanoivat iltapäivälehdet mitä tahansa.
Eihän kukaan ystävysty aivan eri aaltopituudella olevan ihmisen kanssa eikä siinä ole mitään väärää. C'est la vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Nyt on kyllä jollain aika kullannut muistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin, että kaikkien deittailujen täytyy aina päätyä automaattisesti onnistuneeseen parisuhteeseen, tai muuten on aina kyseessä joku salamyhkäinen "taktiikka"?
Ei saa lopettaa nopeasti, ei saa lopettaa hitaasti kuihtuen, aina pitäisi onnistua?
Mikä siinä toisen kunnioittamisessa edes sen verran, että päättää asiat arvokkaasti, on niin vaikeaa?
Kun mitään ei ole aloitettukaan yhteisellä sopimuksella niin ei sitä mitenkään virallisesti tarvitse lopettaakkaan. Tapailu on sellaista tutustumista ja tunnustelua, että voiko tästä kehkeytyä seurustelua vai ei.
Sillä toisella saattoi kehkeytyä.
Eikun niin, ne tapaikumppanit eivät ole ihmisiä, he ovat vain hyödykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Juujuu!
Ennen lihatiskit olivat konkreettisia. Missä nyt jengi notku vapaalla.. siitä vaan rivistä poimi omas.
parien treffien jälkeen sitte luikkivat pakoon kadulla tai vaihtovat tien puolta.
Se oli ghostaamista ysärityyliin.
Näin juuri. Hyvin muistan kuinka jotku baarin seinät olivat äkkiä kiinnostavia, kun piti vältellä jonkun pari kertaa treffatun tyypin katsetta. Niin paljon ne seinät kiinnostivat, ettei edes huomannut sen toisen olevan ihan yhtä kiinnostunut vastapäisistä seinistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea käsittää, miten pitäisi menetellä, jos ei ole varma tunteistaan ja halua tavata harvakseltaan, tsekkailla.
Myöskään en käsitä, miksi ghostauksen tai hiivuttamisen pitäisi romahduttaa ihminen? Miten heikkoja ihmiset nykyään on? Minne heidän itsetuntonsa on kadonnut?
Ihan samalla tavalla tapahtui ennen somea. Tapasit tyypin, tapailitte muutaman kerran, sitten hän ei enää soita. Tai itse et enää soita. Pitääkö kaikki sopia allekirjoittamalla ja juhlallisella vakuutuksella: olet hieno ihminen ja hyvännäköinen ja kaikkea, mutta ei vaan natsaa?
Ilmeisesti olen sitten ihan sairas ja heikko ja elinkelvoton.
Ja ei, mulle ei ole käynyt koskaan ennen somea eikä sen jälkeen kuin kerran elämässä niin, että olen ollut hullun pelailijan pelinappulana, monenlaisen paitsi fyysisen väkivallan ja monenlaisen, etenkin fyysisen hyväksikäytön kohteena.
Sitä ennnen luotin ihmisiin ja siihen, että minusta pitävät ne, jotka käyttäytyvät kuin pitäisivät minusta ja että ihmiset kohtelevat läheisiään asianmukaisesti. Ja tuosta hommasta jäi ptsd pitkäksi aikaa, huono ja heikko minä. Vai olikohan se huono ja heikko sittenkin se toinen osapuoli...
Siis onhan tuo ihan järkyttävää käytöstä, jos kuukausi tolkulla luvataan kuuta taivaalta ja jopa enemmän ja sitten alkaa yhtäkkiä alamäki... Ei varmasti tule vaan ihan yhtäkkiä "emmä haluukkaan" tyyliin puolen vuoden jälkeen, vaan koko ajan on kelvannut tyyliin pelkkä alapää ja koko ajan etsinyt muuta siinä sivussa.
Ei tuo mikään uusi juttu ole, nykyään vaan märistään kaikesta mediassa.
Tietty se on aivan baskaa jos tunteet on yksipuoliset ja se oma ihastus vaan hiipuu pois tai ghostaa, mutta sellaista se on. Moni media menettänyt uskottavuutensa, kun julkaisee tämän tason juttuja - tai vielä pahempaa; yksittäisten tinderöijien märinöitä.