Palkaton työharjoittelu n.120km:n päässä? Mistään ei saa matkakorvauksia eikä ole mahdollista asuntoon harjoittelupaikkakunnalla
Onkohan ihan järjetöntä? Ajomatkaan menee aikaan vähintään puolitoista tuntia ja kyse vielä loppuvuodesta jolloin pimeää ja voi tulla vettä/räntää/lunta. Bensa on kallista ja opintovapaalla aikuiskoulutustuella tulot pienemmät. Asunto harjoitteluapaikkakunnalta ei ole mahdollinen koska ei ole varaa maksaa sen kuluja ja päälle vielä talon kuluista osaa kotipaikkakunnalla. Toki joku pieni yksiö tulisi varmasti halvemmaksi kuin bensakulut, mutta en myöskään haluaisi olla pois kotoa useita öitä.
Opiskelen siis sairaanhoitajaksi AMK:ssa ja harjoittelu on palkaton. Kolmannen asteen opiskelijana ei myöskään saa matkakorvauksia Kelasta. On vain paikat niin tiukassa kun niitä ei ole montaa auki per osasto tai poli ja hakijoita on myös muista kouluista.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
En läksis
Yksi vaihtoehto on sitten jäädä ilman harjoittelupaikkaa ja se viivästyttää opintoja.
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse kirurgian harjoittelusta, niin paikkakunta lienee iso kaupunki. Luulis siemtä löytyvän joku halpa kimppakämppä. Onko kyse vain parista kuukaudesta?
Ei todellakaan ole kyse isosta kaupungista.
No onko se kirurgian harjoittelu?
Jobiili on passka järjestelmä. Se saa harkkapaikan, jolla on nopein netti ja jolla sivusto ei kaadu.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki on ruhtinaallinen verrattuna tavisopintotukeen. Vuokraa vaan joku halpa huone, niin nuoretkin tekevät. Tai lopeta tuo ilmainen opiskelu, josta saat vielä rahaa.
Tämä opiskelu on mulle kaikkea muuta kuin ilmaista. Koulu on reilun 70km:n päässä joten siihenkin palaa bensaa kun käy siellä 8-16 kertaa kuukauden aikana. Töiden ohessa opiskelen ja harjoitteluita lukuunottamatta olen ihan palkallani tässä elänyt. Aikuiskoulutustukea saan vain harjoitteluiden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse kirurgian harjoittelusta, niin paikkakunta lienee iso kaupunki. Luulis siemtä löytyvän joku halpa kimppakämppä. Onko kyse vain parista kuukaudesta?
Ei todellakaan ole kyse isosta kaupungista.
No onko se kirurgian harjoittelu?
On. Se ei silti tarkoita sitä, että sen pystyy tehdä vain isoissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni opiskelee terveydenhoitajaksi. Sama ongelma matkakulujen suhteen harkoissa. Mistään ei saa mitään tukea ko kuluihin. Ja harkat ovat palkattomia. Pakko ottaa vastaan se paikka minkä saa, kova kilpailu ja yleensä aina joku jää ilman paikkaa.
Ja päivät siellä harjoitteluissa voi olla pitkiä, ja siellä tehdään ihan totista työtä, paikasta riippuen toki.
Vierailija kirjoitti:
Jobiili on passka järjestelmä. Se saa harkkapaikan, jolla on nopein netti ja jolla sivusto ei kaadu.
Se on kyllä ihan totaalisen pjaska. Avoimet paikat menee sekunneissa ja moni jää ilman paikkaa. Sitten tehdään esim. lastenharkkaa jossakin päiväkodeissa jossa ei sairaanhoitajan näkökulmasta opi mitään sairaanhoidollista.
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki on ruhtinaallinen verrattuna tavisopintotukeen. Vuokraa vaan joku halpa huone, niin nuoretkin tekevät. Tai lopeta tuo ilmainen opiskelu, josta saat vielä rahaa.
Tämä opiskelu on mulle kaikkea muuta kuin ilmaista. Koulu on reilun 70km:n päässä joten siihenkin palaa bensaa kun käy siellä 8-16 kertaa kuukauden aikana. Töiden ohessa opiskelen ja harjoitteluita lukuunottamatta olen ihan palkallani tässä elänyt. Aikuiskoulutustukea saan vain harjoitteluiden ajalta.
Kuinka pitkä harjoittelu ja mikä erikoistuminen?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä noilla tiedoilla teet? Kirurgianharjoittelu. Et sä enempää tietoa tarvitse.
Mene kesätöihin harjoittelua vastaavaan paikkaan ja ahotoi se korvaamaan harjoittelu? Jotkut paikkakunnat tarjoavat työsuhdeasuntoja myös kesätyöntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Mene kesätöihin harjoittelua vastaavaan paikkaan ja ahotoi se korvaamaan harjoittelu? Jotkut paikkakunnat tarjoavat työsuhdeasuntoja myös kesätyöntekijöille.
Tämä ei ole mahdollista. Pitäisi olla vähintään 140 op.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onnistuu useimmilla muilla aloilla, mutta hoitajilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kesätyöntekijä saa sitä ohjaajaa.... eiköhän kesätöissä ole tarkoitus tuurata lomailijoita. T: terkkari opiskelijan äiti
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä noilla tiedoilla teet? Kirurgianharjoittelu. Et sä enempää tietoa tarvitse.
Onhan se eri juttu venyä ja kärvistellä 2kk kuin 6kk. Ilmeisesti kyseessä lyhyt aika kun et halua kertoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kesätyöntekijä saa sitä ohjaajaa.... eiköhän kesätöissä ole tarkoitus tuurata lomailijoita. T: terkkari opiskelijan äiti
Ei saakaan, perehdytyksen toki saa tehtävään. Ahotointia hyödynsin itse sh-opintojeni viimeisen työharjoittelun kotvaamiseen, mutta ap:lla ongelmana on se, etteivät opinnot ole riittävän pitkällä, jotta voisi toimia sairaanhoitajan sijaisena.
Voisi kokeilla tori.fi: halutaan vuokrata vaatimaton alivuokralaisasunto harjoittelun ajaksi. Voinet tarjota myös asiointiapua, siivousta tmv. vastikkeeksi.
Kysäisepä majoitusmahdollisuuksia suoraan sieltä harjoittelusairaalastasi. Hoitohenkilökunnassa on monenlaista keikkailijaa, joten heitäkin varten lienee todennäköisesti olemassa jotain epävirallisempia halpoja lyhytaikaisia majoitusmahdollisuuksia, joita voisi olla mahdollisuus tilanteessasi hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Voisi kokeilla tori.fi: halutaan vuokrata vaatimaton alivuokralaisasunto harjoittelun ajaksi. Voinet tarjota myös asiointiapua, siivousta tmv. vastikkeeksi.
Tätä kokeilisin myös itse!
Itse suoritin opintoja etänä yöpyen kahdella eri opiskelupaikkakunnalla korkeintaan 3 yötä viikossa.
Intensiivisempää lähiopiskelua vaativan jakson aikana vuokrasin kalustetun asunnon alle markkinahintaan - vuokraemäntä oli muuttanut puolisonsa luokse ja taloyhtiössä tehtiin putkiremppaa, minkä vuoksi pitkäaikainen vuokralainen ei tullut kyseeseen.
Toisella paikkakunnalla vuokrasin pelkkää huonetta 12 e/yö. Molemmat majoitukset löysin laittamalla itse ilmoituksen Toriin.
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi positiivisempi asenne ?
Jospa joku haluaisi vaikka auttaa. Kun kertoo paikkakunnan ja ajankohdan. Tyttärelleni tarjottiin Jyväskylästä kahta asuntoa harkan ajaksi toinen yhtiövastikkeella ja toinen kimppakämppä.
Ei mitään. Lopetetaan opiskelu kokonaan. Ei tukia, ei opintoja, ei ammattia, ei mitään. Kärsikää persut ja kokkarit.