Palkaton työharjoittelu n.120km:n päässä? Mistään ei saa matkakorvauksia eikä ole mahdollista asuntoon harjoittelupaikkakunnalla
Onkohan ihan järjetöntä? Ajomatkaan menee aikaan vähintään puolitoista tuntia ja kyse vielä loppuvuodesta jolloin pimeää ja voi tulla vettä/räntää/lunta. Bensa on kallista ja opintovapaalla aikuiskoulutustuella tulot pienemmät. Asunto harjoitteluapaikkakunnalta ei ole mahdollinen koska ei ole varaa maksaa sen kuluja ja päälle vielä talon kuluista osaa kotipaikkakunnalla. Toki joku pieni yksiö tulisi varmasti halvemmaksi kuin bensakulut, mutta en myöskään haluaisi olla pois kotoa useita öitä.
Opiskelen siis sairaanhoitajaksi AMK:ssa ja harjoittelu on palkaton. Kolmannen asteen opiskelijana ei myöskään saa matkakorvauksia Kelasta. On vain paikat niin tiukassa kun niitä ei ole montaa auki per osasto tai poli ja hakijoita on myös muista kouluista.
Kommentit (122)
Hei, itse olin joskus samassa tilanteessa. Eikö opettajat voisi auttaa, ne ainakin pystyy joskus neuvottelemaan työpaikan kanssa, että ottavat harjotteluun ilman sitä jobiilia. Koulullakin kuitenkin on tavoitteena, että opiskelijat sieltä valmistuisivat.
Olisiko sulla ketään kummin kaiman sedän tätiä, jonka nurkissa voisit asua? Omalla kohdallani ratkaisu löytyi sukulaisista.
Harkitsin kyllä myös jopa teltassa asumista (uimahallissa voi käydä pesulla) tai jossain leirintäalueella mökissä asumista. Mietin myös matkailuauton vuokraamista tai ihan vaan autossa nukkumista. Voi hengailla sitten vapaa- aikana vaikka kirjastossa tai siellä uimahallissa. Ajatelin, että kyllä kestän sen 2 kk vaikka aidan seipäässä kuhan saan suoritettua. Työvuorotkin voi yrittää sopia niin, että tulisi pitkiä vapaita. Esim. useampi yö jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko jonkun esim. pikkuhotellin, hostellin, B&B:n tai leirintäalueen kanssa tehdä jonkinlaisen edullisen, kiinteähintaisen sopimuksen majoituksesta?
Leirintäalueella loppuvuodesta majoittuen missä?
Google mapsista hakee sopivan syrjässä olevan sopin mihin pystyttää teltan.Torissa myydään käytettyjä leirintäkamppeita.Verkkokaupoista saa laskulle.Päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko jonkun esim. pikkuhotellin, hostellin, B&B:n tai leirintäalueen kanssa tehdä jonkinlaisen edullisen, kiinteähintaisen sopimuksen majoituksesta?
Vuokrata asuntovaunu ja pitää se vaikka leirintäalueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa leirintäalueita joissa on talviasuttavia mökkejä.
Yhden tähden hotellista huone. Saa varmaan edullisemmin kun on noinkin pitkän ajan.
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki on ruhtinaallinen verrattuna tavisopintotukeen. Vuokraa vaan joku halpa huone, niin nuoretkin tekevät. Tai lopeta tuo ilmainen opiskelu, josta saat vielä rahaa.
Tämä opiskelu on mulle kaikkea muuta kuin ilmaista. Koulu on reilun 70km:n päässä joten siihenkin palaa bensaa kun käy siellä 8-16 kertaa kuukauden aikana. Töiden ohessa opiskelen ja harjoitteluita lukuunottamatta olen ihan palkallani tässä elänyt. Aikuiskoulutustukea saan vain harjoitteluiden ajalta.
Kuinka pitkä harjoittelu ja mikä erikoistuminen?
Mitä sä noilla tiedoilla teet? Kirurgianharjoittelu. Et sä enempää tietoa tarvitse.
Miten olisi positiivisempi asenne ?
Jospa joku haluaisi vaikka auttaa. Kun kertoo paikkakunnan ja ajankohdan. Tyttärelleni tarjottiin Jyväskylästä kahta asuntoa harkan ajaksi toinen yhtiövastikkeella ja toinen kimppakämppä.
En todellakaan kerro paikkakuntaa täällä palstalla. Enkä mä täältä mitään majoitusapua kysele. Aloituksesta näkee hyvin selvästi mitä mä tässä pohdin. Ei ole myöskään mitenkään oleellista teidän tietää harjoittelun pituutta.
Et halua ratkaisua. Haluat vain valittaa.
Jos yhtään olisit osannut lukea aloitusta, niin olisit huomannut, että en etsinyt apua majoituksen etsimiseen. Pohdin, että onko tuo ajomatka järjetön palkattomassa harjoittelussa. Jos etsisin asuntoa, niin kyllä mä sen osaisin etsiä ihan ilman tätä hyeenapalstaa.
Susta tulee mieleen, että olet vain utelias etkä oikeasti halua auttaa. Kyllä pitäisi tajuta, että ei kaikki halua täällä kertoa itsestään asioita joista voidaan tunnistaa.
Jotenkin en kauheasti ihmettele miksi asiat on niin vaikeita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrata asuntovaunu ja pitää se vaikka leirintäalueella.
Ja sitten ihmetellään hoitajapulaa. Hoitaakohan lääkäritkin harkkansa leirintäalueen asuntovaunussa asuen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Google mapsista hakee sopivan syrjässä olevan sopin mihin pystyttää teltan.Torissa myydään käytettyjä leirintäkamppeita.Verkkokaupoista saa laskulle.Päätä.
Sellainen aivopieru sieltä sitten.
Kysy jostain kirkolta tai diakonissalta apua. Tai jostain koulusta. Laita facebookkiin haku. Facebookin kautta yksi ent. opiskelukaveri löysi asuinpaikan sellasen vanhan "linnan" vintiltä. Oli jonku ihme seuran tyyliin shakkiseura tila ja tyhjillään, koska odotti remppaa. Se oli kyllä huimaa. Vitsaili, että hänpä asuu linnassa :D
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki on ruhtinaallinen verrattuna tavisopintotukeen. Vuokraa vaan joku halpa huone, niin nuoretkin tekevät. Tai lopeta tuo ilmainen opiskelu, josta saat vielä rahaa.
Tämä opiskelu on mulle kaikkea muuta kuin ilmaista. Koulu on reilun 70km:n päässä joten siihenkin palaa bensaa kun käy siellä 8-16 kertaa kuukauden aikana. Töiden ohessa opiskelen ja harjoitteluita lukuunottamatta olen ihan palkallani tässä elänyt. Aikuiskoulutustukea saan vain harjoitteluiden ajalta.
Mitä sä noilla tiedoilla teet? Kirurgianharjoittelu. Et sä enempää tietoa tarvitse.
Jospa joku haluaisi vaikka auttaa. Kun kertoo paikkakunnan ja ajankohdan. Tyttärelleni tarjottiin Jyväskylästä kahta asuntoa harkan ajaksi toinen yhtiövastikkeella ja toinen kimppakämppä.
En todellakaan kerro paikkakuntaa täällä palstalla. Enkä mä täältä mitään majoitusapua kysele. Aloituksesta näkee hyvin selvästi mitä mä tässä pohdin. Ei ole myöskään mitenkään oleellista teidän tietää harjoittelun pituutta.
Jos yhtään olisit osannut lukea aloitusta, niin olisit huomannut, että en etsinyt apua majoituksen etsimiseen. Pohdin, että onko tuo ajomatka järjetön palkattomassa harjoittelussa. Jos etsisin asuntoa, niin kyllä mä sen osaisin etsiä ihan ilman tätä hyeenapalstaa.
Susta tulee mieleen, että olet vain utelias etkä oikeasti halua auttaa. Kyllä pitäisi tajuta, että ei kaikki halua täällä kertoa itsestään asioita joista voidaan tunnistaa.
Jotenkin en kauheasti ihmettele miksi asiat on niin vaikeita..
Niin sulle kun ap ei halua kertoa paikkakuntaa tuollaiselle uteliaalle kyylälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toi mun mielestä ole aivopieru. Itsekkin harkitsin tällaista. Suomessa kuitenkin on suht turvallista ja jokamiehen oikeudet ja huoltoasemilla tai uimahallissa voi käydä pesulla ja kirjastossa harjaamassa hampaat. Kunnon makuupussi vaan ja sitten vapaapäivinä ajaa kotiin pyykinpesulle.
Vierailija kirjoitti:
Kysy jostain kirkolta tai diakonissalta apua. Tai jostain koulusta. Laita facebookkiin haku. Facebookin kautta yksi ent. opiskelukaveri löysi asuinpaikan sellasen vanhan "linnan" vintiltä. Oli jonku ihme seuran tyyliin shakkiseura tila ja tyhjillään, koska odotti remppaa. Se oli kyllä huimaa. Vitsaili, että hänpä asuu linnassa :D
Ap kirjoitti tuolla jo aiemmin, että ei aio majoittautua tuolle paikkakunnalle. Oli sen asian nyt kuulemma päättänyt.
Eikö sinne pääse julkisilla? Tulee varmasti halvemmaksi kuin omalla autolla.
Ajomatka on järjetön. Etsi siis edullisin mahdollinen majoitus harjoittelun ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toi mun mielestä ole aivopieru. Itsekkin harkitsin tällaista. Suomessa kuitenkin on suht turvallista ja jokamiehen oikeudet ja huoltoasemilla tai uimahallissa voi käydä pesulla ja kirjastossa harjaamassa hampaat. Kunnon makuupussi vaan ja sitten vapaapäivinä ajaa kotiin pyykinpesulle.
Kunnon teltta ja patja, ja vaatteet siististi autoon. Kai sulla ap auto on? Mikset nuku autossa?
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toistakymmentä ihmistä yrittää auttaa, ideoida, kertoa omia kokemuksiaan tai on ihan vain kiinnostunut sinun, täysin tuntemattoman ihmisen arjen ongelmasta. Ja me ollaan hyeenoita? Kiva asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti tuolla jo aiemmin, että ei aio majoittautua tuolle paikkakunnalle. Oli sen asian nyt kuulemma päättänyt.
No eihän sen tarvi koko 2kk putkeen olla vaan ajaa aina vapaapäiviksi kotiin. Tuskin tekee 24/7 koko 2 kuukautta töitä.
Joku hoitaja sietlä harjoittelupaikasta voisi tarjota sinulle alivuokralaisasunnon vaadittavaksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökissä? Niissä on yleensä lämmitys ja juokseva vesi, mutta ei mitään luksusta.