Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten tolkuton itsekritiikki / Hesarin juttu

vanha.muija
11.04.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009279958.html

Lyhykäisyydessään, artikkeli kertoo kuinka naiset vihaavat ulkonäkään ja kuluttavat suhteettoman paljon aikaa sen murehtimiseen. Aloin miettiä, miksi ihmeessä me naiset kulutamme tolkuttoman määrän aikaa tällaiseen turhuuteen. Olen murehtinut itsekin ulkonäköäni, ja verrannut itseäni negatiivisesti muihin naisiin. Nenä on liian iso, kroppa rupsahtanut jne. Ikääntyminen näkyy ja se ahdistaa ajoittain.

Mutta. Olen päättänyt lopettaa, nyt 46-vuotiaana! Olen huomannut monia keinoja ulkonäön murehtimisen keventämiseksi.
1. Älä katso peiliin. Jos pakko, katso vain vähän aikaa.
2. Suuntaa huomio kivoihin tekemisiin. Mikä tekee sinut onnelliseki? Onko se liikunta / lukeminen / käsityöt? Tee näitä.
3. Suuntaa huomio siihen, miltä kroppa tuntuu kun sinusta tuntuu kivalta.

Nämä ovat auttaneet minua. Miten teillä muilla naisilla, onko ulkonäön murehtiminen ongelma?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa alistuskulttuuria, jossa naisen ajatukset suunnataan pois kaikesta järkevästä.

Vierailija
2/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, samaa  p a s k a a  taas. Ei kiinnosta.

mua taas kiinnostaa paljonkin  T: joku muu kommentoija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuluta aikaa välillä sen ulkonäkönsä murehtimiseen niin siitä alkaa huomauttaa ihan tuntemattomat ihmisetkin julkisissa kulkuvälineissä ja kadulla. Jos haluaa olla rauhassa niin on parasta vähän miettiä painoaan ja sitä miltä näyttää.

Vierailija
4/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna palataan taas suolistovaivoihin

Vierailija
5/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa alistuskulttuuria, jossa naisen ajatukset suunnataan pois kaikesta järkevästä.

Naiset siis itse alistavat itseään ja muita naisia?

Vierailija
6/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei voi typeryydelleen mitään. Oman itsen ympärillä pyöritään. Kukaan ei pakota naista olmaan tip top.Naisen huono itsetunto lähtee jo lapsuudesta.

Jos olet koskaan käynyt ihmisten ilmoilla, tiedät ettei ketään täällä oikeastaan pakoteta mihinkään. Silti meitä ihmisiä hallitsee monet sosiaaliset säännöt, joita voi olla mahdoton vastustaa.  

Esimerkiksi naisten ulkonäkö on jostain syystä vapaa pikkutarkalle arvostelulle ja moni saattaa esimerkiksi ajatella, ettei parisuhde tule jatkumaan jos "nainen lakkaa pitämästä itsestään huolta".  Tässäkin jo asetetaan vaatimuksia sekä terveydellisiä, mutta pääasiassa ulkonäöllisiä.

Ei kukaan pakota ei, mutta ...

Vierailija
7/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskulinisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko niin tarkalleen?   En.  Alistuskulttuuri käsittää sekä miesten että naisten toiminnan.  Molemmat harjoittavat sitä.

Vierailija
8/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en kyllä mieti. Olen jo nelikymppinen ja sain olla nuorena hyvännäköinen ihan tarpeeksi. En enää meikkaa yhtään ja kuljen hyvin tavanomaisen näköisenä. Maha hiukan pömpöttää, mutta en jaksa sitä ylenmäärin miettiä.

Vierailija
9/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskulinisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäröivä kulttuuri syöttää koodia jossa kauneus on suurin tapa määrittää naisen arvoa. Kts instagram, onlyfans, muoti viimeisen tuhansien vuosien aikana. Nuoremmat naiset haksahtavat tähän ja pyrkivät itsekin määrittämään oman arvonsa ulkonäön perusteella. Kun ulkonäkö sitten vanhetessa rapistuu, on se monelle jopa helpotus kun ei enää "tarvitse" olla kisassa mukana, ja oppii arvostamaan itsessään muutakin. Tosin ei päde kaikkiin, josta syystä kauneusleikkausten suosio vain kasvaa.

Vierailija
10/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä ap! Peilin välttelemisen sijaan kannustan harjoittelemaan itsen katsomista peilistä hyväksyvästi ja arvostavasti: mitä kaikkea kehosi (ja kasvosi) on kanssasi kokenut, ja etsimään siitä kohtia, jotka mielestäsi ovat kauniita tai vahvoja. Se voi olla hyvinkin pieni asia. Ihastele sitä kohtaa tai asiaa häpeilemättä.

Hemmottele itseäsi hyvältä tuntuvilta/tuoksuvilla puhdistusaineilla ja rasvoilla.

Lempivinkkini ap:n listasta oli liikunta ja mielekkään tekemisen löytäminen sekä siihen keskittyminen. Me olemme niin paljon muuta kuinulkonäkömme.

Vierailija
11/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kuluta aikaa välillä sen ulkonäkönsä murehtimiseen niin siitä alkaa huomauttaa ihan tuntemattomat ihmisetkin julkisissa kulkuvälineissä ja kadulla. Jos haluaa olla rauhassa niin on parasta vähän miettiä painoaan ja sitä miltä näyttää.

Voi kuule, tuo on pelkkää harhaa.  Kyllä siitä ulkonäöstä huudellaan vaikka miten miettisi painoaan tai miltä näyttää tai kuinka kaunis olisikaan. 

Vierailija
12/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen laitoin pääsiäisen herkuttelun jälkeen farkut pitkästä aikaa jalkaan, hyi kamala kun ne puristi. Vaihdoin jumppatrikoot jalkaan, koko ajan on yllättänyt takaraivossa ajatus siitä että pitää taas saada pari kiloa pois.

Vierailija
13/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas Hesarikin jaksaa suoltaa tuollaista ihan ihmeellistä vinkumista. Alas on mennyt juttujen taso..

Tervetuloa normaaliin maailmaan. Tervetuloa tutustumaan normaaleihin ihmisiin, joilla ei ole oikeastaan mitään ongelmia itsensä ja ulkonäkönsä kanssa, sillä se asia ei ole järin mielenkiintoinen ja sellainen, johon laitettaisiin aikaa ja rahaa. Tottakai jokainen katsoo hetken peiliin lähtiessään, mutta niin se pitääkin ja se sitten siitä, enempää ei tarvita ja elämä on oikein hyvää kaikin puolin. Ihmeellisiä tyyppejä joihinkin lehtiin löydetäänkin.

Vierailija
14/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en kyllä mieti. Olen jo nelikymppinen ja sain olla nuorena hyvännäköinen ihan tarpeeksi. En enää meikkaa yhtään ja kuljen hyvin tavanomaisen näköisenä. Maha hiukan pömpöttää, mutta en jaksa sitä ylenmäärin miettiä.

Heh, no enemmänhän sitä hyvännäköisyyttä nuoremmilta odotetaankin.

Vierailija
15/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, kun löytyy mielekästä tekemistä, huomio siirtyy pois ulkonäöstä johonkin muuhun. 

Hyväksyvän katseen harjoittaminen vaatiikin jo enemmän harjoitusta, mutta ehkä se on seuraava steppi kun matkaa kohti vahvempaa itseluottamusta.

Takuulla on paljon näitä, joita asia ei koske, ovat aina olleet järkeviä ja arkisesti ajattelevia ihmisiä, mutta ainakin itselleni on tullut ulkonäköpaineita jo pienestä asti. Suhteellisen varhain nimenomaan pojat kommentoivat negatiivisesti ulkonäköäni. Milloin olin lauta, milloin oli naamassa joku vika. Tämä ei edistänyt terveen itseluottamuksen rakentumista, kun olin herkkä muutenkin. Oma isäni taas puhui usein "rupsahtaneista naisista", mikä ihmetytti lapsena. En pitänyt siitä että naisia arvosteltiin vanhentumisen takia. 

Hesarin jutussa oli käsitelty myös ikääntymiseen liittyvää näkymättömyyden kokemusta. Sitäkin on tullut koettua, ettei enää ole "näkyvä" missään, enkä tarkoita nyt kaipuuta olla seksikäs ym, vaan sellaista kaikenkattavaa mitättömyyden kokemusta. 

Paineita tulee myös juurikin median puolelta, (IG, uutiskuvat jne.) jossa näkyy paljon täydellisiä, filtteröityjä naiskuvia. Myös miesten tapa nähdä nainen objektina heikentää omanarvontuntoa. Siihen syyllistyvät usein jopa omat aviomiehet. Naisen objektius on rakentunut jo kulttuuriin kiinni. 

Mutta - pienin askelin aion pyristellä eroon tästä, lisäten kehollista hyvää mieltä, irti ulkoisesta. Kun lisää hyvän mielen kokemusta sisältä käsin, on mukavampi olla.

Myös hyväksyvän naisporukan seura voimauttaa, ottaen huomioon että silloin ei pitäisi keskittyä itsensä haukkumiseen. 

Vierailija
16/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskulinisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäröivä kulttuuri syöttää koodia jossa kauneus on suurin tapa määrittää naisen arvoa. Kts instagram, onlyfans, muoti viimeisen tuhansien vuosien aikana. Nuoremmat naiset haksahtavat tähän ja pyrkivät itsekin määrittämään oman arvonsa ulkonäön perusteella. Kun ulkonäkö sitten vanhetessa rapistuu, on se monelle jopa helpotus kun ei enää "tarvitse" olla kisassa mukana, ja oppii arvostamaan itsessään muutakin. Tosin ei päde kaikkiin, josta syystä kauneusleikkausten suosio vain kasvaa.

"Ympäröivä kulttuuri syöttää koodia jossa kauneus on suurin tapa määrittää naisen arvoa." Juuri näin. Mutta eihän kukaan pakota 🙂 Tyttöjä myös kehutaan (tai haukutaan) ulkonäön perusteella, tottakai siinä oppii arvottamaan itseään ulkonäön kautta.

Vierailija
17/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään pitää itseni hemmottelupäiviä. Kotispa-tyyliin kehon kuorintaa ja puhdistusta ja kosteutusta päästä jalkoihin. Kasvonaamio, skumppaa ja suklaata, hömppäleffa. Soitto kaverille.

Mun kohdalla on kyllä käynyt toteen se, että iän myötä on paljon armollisempi itselleen, ja prioriteetit muuttuu itselläkin.

Ja nuoruuden kuvia kun katsoo, niin ihan turhaan ulkonäköpaineita silloin kärsin, mutta nuorena sitä on niin itsekriittinen.

Vierailija
18/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei voi typeryydelleen mitään. Oman itsen ympärillä pyöritään. Kukaan ei pakota naista olmaan tip top.Naisen huono itsetunto lähtee jo lapsuudesta.

Jos olet koskaan käynyt ihmisten ilmoilla, tiedät ettei ketään täällä oikeastaan pakoteta mihinkään. Silti meitä ihmisiä hallitsee monet sosiaaliset säännöt, joita voi olla mahdoton vastustaa.  

Esimerkiksi naisten ulkonäkö on jostain syystä vapaa pikkutarkalle arvostelulle ja moni saattaa esimerkiksi ajatella, ettei parisuhde tule jatkumaan jos "nainen lakkaa pitämästä itsestään huolta".  Tässäkin jo asetetaan vaatimuksia sekä terveydellisiä, mutta pääasiassa ulkonäöllisiä.

Ei kukaan pakota ei, mutta ...

Jännä että ketään ei kiinnosta olla huolestunut miesten itsestään huolenpidon puutteesta 🤔

Ei ketään oikeasti kiinnosta ne terveydelliset syyt, kyse on täysin ulkonäöstä.

Naiset arvostelevat itseään muutenkin enemmän, koska kriteerit ovat todella paljon tiukemmat kuin miehille.

Olin joskus osa kaveriporukkaa, jossa naisten ulkonäköä arvosteltiin julkisesti todella jyrkästi. Joskus sitten pysähdyin illanvietossa humalassa tuijottamaan yhtä näistä arvostelevista miehistä: ylipainoinen, turpeat, punaiset kasvot, niin pieni paita että miestissit pullottivat läpi. Ja tajusin että tämä henkilö ei varmasti ole miettinyt ulkonäköä sekunttiakaan ennen kuin on lähtenyt ulos ja silti arvostelee muita vallankäyttönä!

Vinkkini onkin yrittää suhtautua itseensä niinkuin tälläiset miehet (ilman muiden julkista lyttäämistä tietenkin)!

Vierailija
19/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän auttoi, kun sairastuin pahaan ihosairauteen. Ennen olin varsin nätti ja kai juuri siksi murehdin ulkonäköäni koko ajan. Oli helppoa osoittaa ne yksittäiset virheet, jotka vielä pitäisi korjata, että olisi muka täydellinen. Sairastumisen ja kauniin ulkonäön menettämisen myötä tuli tietysti kova kriisi ja itsetuhoajatukset olivat seurana 24/7 varmaan ensimmäisen vuoden ajan. Mutta sitten elämän arvojärjestys muuttui aivan ja aloin ensimmäistä kertaa hahmottaa itseni jonkin muun kuin ulkonäön ja muiden hyväksynnän kautta. Nyt tuntuu ahdistavalta ajatella, että aiemmin saatoin käyttää peilin edessä jopa vaikka 5 tuntia päivässä.

Vierailija
20/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, tuo on pelkkää harhaa.  Kyllä siitä ulkonäöstä huudellaan vaikka miten miettisi painoaan tai miltä näyttää tai kuinka kaunis olisikaan. 

Ei ole huudeltu sen jälkeen kun laihdutin ,hymyillään, ollaan kohteliaita ja availlaan ovia, miehet tarjoaa kantoapua. Ennen istuttiin bussissakin viereen kertomaan, että olen ruma ja rupsahtanut, kadulla huudeltiin katso mikä ruma läski!  Joten ei ole mitään kuvittelua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi