Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko perintövero milloin maksettavaksi?

Vierailija
10.04.2023 |

Äiti kuoli viime keväänä ja perunkirjoitus oli heinäkuun lopussa. Isäni jäi asumaan heidän yhteiseen taloonsa ( heillä oli keskinäinen testamentti ). Olen perheen ainoa lapsi.

Eikä vielä ole tullut tietoa perintöveron määrästä. Toivon mukaan summa ei olisi kovin iso. Kun muutenkin elämä on itsellä taloudellisesti tiukkaa. Ja mitä sitten käy, jos ei veroa pysty maksamaan?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli niin nopea homma koko perunkirjoitus. En minä tuollaisia asioita enää muista ja toki jonkun nivaskan sain mukaani, mutta se on nyt jossain hukanteillä muuton jäljiltä.

Just. No, sitä saa mitä tilaa.

Joo jos on noin holtiton tärkeiden papereiden kanssa niin siedät saadakkin 50000€ perintöveroa

Vierailija
22/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse pysty maksamaan perintöveroa, mutta joku sukulainen suostuisi maksamaan sen, meneekö siitä lahjavero, jos sukulainen maksaa sen suoraan verottajalle ilman, että se käy perijän pankkitilillä? Vai onko ainoa vaihtoehto tehdä velkakirja, jota muka makselee takaisin pikkuhiljaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli niin nopea homma koko perunkirjoitus. En minä tuollaisia asioita enää muista ja toki jonkun nivaskan sain mukaani, mutta se on nyt jossain hukanteillä muuton jäljiltä.

Just. No, sitä saa mitä tilaa.

En tilannut sosialismia.

Vierailija
24/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, nyt vasta huomaan sinun kirjoittaneen, että vanhemmillasi oli keskinäinen testamentti. Jos se oli omistusoikeustestamentti, niin sinä et peri tässä vaiheessa yhtään mitään eikä sinulle tule myöskään perintöveroa maksettavaksi. Mutta jos se oli hallintaoikeustestamentti, perit äitisi puolikkaan talosta (vaikka isälläsi onkin siihen hallintaoikeus) ja joudut maksamaan tuosta puolikkaasta perintöverot. Niitä alentaa jonkin verran isäsi hallintaoikeuden perusteella tehtävä vähennys. Sen suuruus riippuu isäsi iästä.

Vierailija
25/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden päästä perukirjan tekemisen jälkeen tuli päätös minulla juuri.

Saihan siihen jotain lykkäystä vetkutella jos menee vaikeaksi.

Vierailija
26/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ethän sinä mitään veroa maksa ennenkuin olet perinnön saanut. Jos isäsi asuu talossa et ole perinyt mitään. Sama mikä arvio talosta perukirjassa lukee, ei siitä tuossa vaiheessa veroa makseta. Sitten kun isäsi kuolee perit sen talon. Tai jos myy ennen sitä kuuluu äitisi osuus sinulle.

Vierailija
27/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn nyt tässä ketjussa... Missä vaiheessa perinnön saa omaan haltuunsa, jos siihen ei liity mitään hallintaoikeuksia tms - perunkirjoitusten jälkeen vai joskus myöhemmin?

Vierailija
28/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn nyt tässä ketjussa... Missä vaiheessa perinnön saa omaan haltuunsa, jos siihen ei liity mitään hallintaoikeuksia tms - perunkirjoitusten jälkeen vai joskus myöhemmin?

Sitten, kun perinnönjako on tehty. Sille ei ole mitään määräaikaa. Minä olen osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä, jonka jättänyt vainaja on kuollut vuonna 1992.

Perinnönjako on kuitenkin tehtävä, jos yksikin kuolinpesän osakas vaatii sitä.

Vierailija
29/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun perinnönjako on tehty. Sille ei ole mitään määräaikaa. Minä olen osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä, jonka jättänyt vainaja on kuollut vuonna 1992.

Missä vaiheessa sen voi aikaisintaan tehdä?

Vierailija
30/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ethän sinä mitään veroa maksa ennenkuin olet perinnön saanut. Jos isäsi asuu talossa et ole perinyt mitään. Sama mikä arvio talosta perukirjassa lukee, ei siitä tuossa vaiheessa veroa makseta. Sitten kun isäsi kuolee perit sen talon. Tai jos myy ennen sitä kuuluu äitisi osuus sinulle.

Älä tule toista kertaa neuvomaan asiassa, josta et selvästikään tiedä hönkäsen pöläystä. Perintöveron joutuu kyllä maksamaan, vaikka leski jäisikin asumaan asuntoon, jos on osakkaana kuolinpesässä, joka omistaa asunnon tai osan siitä.

Ap:n tapauksessa tilanne on kuitenkin epäselvä, koska ap:n mukaan vanhemmilla oli keskinäinen testamentti. Jos se oli omistusoikeustestamentti, isä saa talon kokonaan eikä ap:lle tule perintöä eikä veroa siitä. Mutta jos kysymyksessä oli hallintaoikeustestamentti, ap:lle tulee maksettavaksi perintöveroa.

Vierailija
31/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun perunkirjoitus ja ositus (tarvitaan, jos vainaja oli naimisissa) on tehty. Joskus kaikki kolme tehdään samassa tilaisuudessa.

Jos vainaja oli naimisissa, mutta hänellä oli koko omaisuuden kattava avioehto, ei tehdä ositusta, vaan omaisuuden erottelu.

Vierailija
32/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tule toista kertaa neuvomaan asiassa, josta et selvästikään tiedä hönkäsen pöläystä. Perintöveron joutuu kyllä maksamaan, vaikka leski jäisikin asumaan asuntoon, jos on osakkaana kuolinpesässä, joka omistaa asunnon tai osan siitä.

Ap:n tapauksessa tilanne on kuitenkin epäselvä, koska ap:n mukaan vanhemmilla oli keskinäinen testamentti. Jos se oli omistusoikeustestamentti, isä saa talon kokonaan eikä ap:lle tule perintöä eikä veroa siitä. Mutta jos kysymyksessä oli hallintaoikeustestamentti, ap:lle tulee maksettavaksi perintöveroa.

Sitten on myös mahdollista, että ap on vaatinut lakiosaansa (ei selviä aloituksesta) silloin tulee myös perintövero maksettavaksi.

Vierailija
33/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun perunkirjoitus ja ositus (tarvitaan, jos vainaja oli naimisissa) on tehty. Joskus kaikki kolme tehdään samassa tilaisuudessa.

Jos vainaja oli naimisissa, mutta hänellä oli koko omaisuuden kattava avioehto, ei tehdä ositusta, vaan omaisuuden erottelu.

Kiitos tiedosta!

Vierailija
34/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulossa 37 000 e potti perintöveroa. Ei auta kuin hakea lainaa.

Vierailija
35/35 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittaisen jaon voi tehdä heti kun perukirja on valmis.

Viimeisiä veroja/mätkyjä ja lopullista rippeiden jakoa voi joutua odottamaan seuraavaan vuoteen kun pesän verotus valmistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä