Voi saakeli soikoon tätä lihomista... Sis. valitusta, älä lue jos aihe ärsyttää
Olen taistellut painoni kanssa liki 30 vuotta. Jojoillut ylös, alas. Normaalipaino mulle olis max 68 kg, nyt olen huippulukemissa, vaaka näytti äsken 83,8 kg.
Tiedän ihan kaiken siitä miten kuuluisi syödä. Elämäntaparemontteja olen yrittänyt viimeiset 20 vuotta. Olen lukenut hyllymetreittäin aiheesta, käynyt ravitsemusterapeutilla, ahmimishäiriötä hoitavalla nettikurssilla yms.
Vuodenvaihteessa aloitin taas "järkevän elämäntapamuutoksen", aloitin pitkästä aikaa liikunnan (2-4 x vkossa kävelylenkkejä) ja ryhdyin syömään kunnon ateriat, ennen ruokarytmini oli mitä sattui.
Ensin lähtikin muutama kilo, mutta sitten lipsuin, palasin ruotuun, lipsuin taas, palasin ruotuun, lipsuin taas, yritän taas tänään päästä ruotuun... Liikuntaa olen jatkanut koko ajan.
Kävin aamulla vaa'alla, ja painoni on nyt ennätyslukemissa. Olen lihonut vuodenvaihteesta liki 2 kg ja painan siis enemmän kuin koskaan.
Turhauttaa. Todella turhauttaa.
Ps. Ketodieetit ja osapaastot voi jättää mainitsematta. Olen nekin kokeillut aikoinaan, eivät tuoneet kohdallani pysyviä ratkaisuja.
En edes kaipaa mitään neuvoja, painonhallinta ja elämäntaparemontti on vain niin pirun vaikeaa ja mieli on totaalisen maassa asian vuoksi. Asian purkaminen tässä oli se pointti.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Monella homma kaatuu liian tuhteihin välipaloihin. Moni vetää välipalaksi leipää lisukkeineen, kun oikeasti välipala kuuluisi olla tyyliin yksi hedelmä. Leipäannoksesta kun saa äkkiä lounaan kalorimäärän. Luullaan syövänsä kevyesti, mutta todellisuudessa näin ei ole.
Toinen harha on, että kotiruoka on aina terveellistä. No ei ole, jos se tehty voihon, kermaan ja isoon suolamäärään joka kerää sitä nestettä kroppaan.
Esimerkiksi omat vanhempani luulevat syövänsä terveellisesti, koska syövät vain kotiruokaa. Mutta se ruokakerman ja suolan määrä on jotain ihan kamalaa. Kun paistavat jauhelihaa, niin siihen laitetaan sekaan pekonia, soijakastiketta, lihaliemikuutio ja kermat päälle, koska täytyyhän sen ruoan maistua. Sitten ylipainoa voivotellaan geeneistä johtuvaksi.
Eli todellakin ollaan sokaistuttu siihen omaan "terveelliseen kotiruokaan". Ja jos huikopalaksi paistetaan pyttipannua, niin kaukana ollaan järkevästä syömisestä.Eli kannattaa oikeasti katsoa kriittisesti niitä omia tottumuksia. Perustallaaja, joka ei ole mikään urheilija, pärjää ilman ruokaa sen neljä tuntia. Välipalojen syöminen on monesti tapa. Ja se on tullut siitä, kun suositukset rummuttaa jatkuvaa puputtamista. Ja kroppa ei todellakaan mene millekään säästöliekille, jos yöpaasto on sen 12 tuntia tai enemmänkin.
Itse en syö koskaan välipaloja ja olen lihava. Syön 4h välein, eli riippuu hereilläoloajasta syönkö 3 vai 4 kertaa. Tällä ei ole mitään vaikutusta painooni, ainoastaan lisää on tullut vuosien myötä. En myöskään syö mitään herkkuja kuin juhlissa, tai jos käyn kylässä ja siellä tarjotaan, mikä on noin 2 kertaa puolessa vuodessa, ja silloinkin otan niin vähän kuin kehtaan. Tämä johtuu siitä että en pidä makeasta, enkä suolaisesta enkä rasvaa tihkuvasta syötävästä.
Rakastan kaikkia muita maistamiani kasviksia pl varsiselleri raakana, ja sekin menee mausteena ruuassa. En pysty syömään punaista lihaa kuin jauhelihana, jostain syystä vatsani alkoi jo vuosia sitten hyljeksimään kokolihaa. Sienet jätän väliin.
Broileri, kala ja maitotuotteet sekä pavut ovat proteiininlähteitäni, maitoa en juo, enkä mitään limsoja tai mehuja, juon vain vettä.
Mystisesti kykenen pieneen kulutukseeni nähden syömään näillä keinoin niin järkyttävän määrän ruokaa että en laihdu, enkä liho, kuin tosiaan pikkuhiljaa.
Annoskokoni eivät myöksään ole hervottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin omasta päästäni nuo ap:n ajatukset. Kaikki voitava kokeiltu, mutta mikään ei auta.
Mulla pahinta on pitkät työputket, liian lyhyet vapaat palautumiseen, lyhyet yöunet, stressi. Vapailla teen terveellisiä ruokia valmiiksi, muttei siitä ole apua kuin muutamaksi päiväksi. Kun työputki saavuttaa puolivälin, olen ihan kypsä kaikkeen terveelliseen ja täytän pötsini sillä mikä ekana silmiin ja käteen osuu.
Viimeksi ennen lomaa oli kymmenen päivän työputki. Neljä päivää jaksoin syödä salaatteja, täysjyvää, youknow, mutta siitä edespäin kaikkea "paskaa" sillä ajatuksella, että kunhan nälkä siirtyy niin ok.
Onneksi työ on suorittavaa työtä, jossa liikutaan koko ajan ja istutaan hyvin vähän jos ollenkaan. Jos pitäisi koko työaika istua näytön ääressä ja liikuntaa pitäisi harrastaa vapailla erikseen, painaisin jo varmaan 200kg nykyisen noin 100kg sijaan.Ihan hyvä että syöt salaatteja mutta sen rinnalle tarvitsee proteiinia. Broitsun leike siihen samalle lautaselle.
No siis syönhän mä toki muutakin! Se oli vaan esimerkki siitä, että niitä rehuja jaksaa sen muutaman päivän, mutta sitten ne jää. Broileri on niin kallista, ettei pysty.
Ei kannata kituuttaa sellaisella ruualla, mistä ei pidä. Sen sijaan voi etsiä terveellisiä vaihtoehtoja, jotka myös maistuvat. Jos ei pidä salaatista, miten olisi esim. grillatut kasvikset? Maustamalla ruuasta saa parempaa, eikä rasvan käyttöä kannata pelätä. Kukaan ei jää pitämään yllä elämäntapamuutoksia, jotka on pelkkää pakkopullaa ja kituuttamista päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kävely kuntosaliin, jätä pasta pois ja tilalle kasviksia. Syö proteiinia joka aterialla 3 tunnin välein ja pidä 12 tunnin paasto joka päivä.
Olipa paska neuvo! MITÄÄN EI tarvitse jättää pois kun syö kohtuudella!
Pastaa voi syödä, yksi annos riittää, ei tarvitse koko kattilallista kietaista vaikka ois kuinka hyvää!
Yksi pasta annos on noin 150–175 grammaa ja vähempikin riittää.
Taidat olla mies kun syöt noin ison annoksen. Minä syön 60-65 g kuivapaino, 130 g keitetty.
Urheileva N100 kg
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut sulatettua vatsaläskiä pois sillä, että pidän vuorokaudessa 12-14 tunnin paaston. Se on yllättävän helppoa. Tuona aikana ei saa juoda esimerkiksi kahvia kofeiinin takia. Rooibosta saatan juoda ilman härpäkkeitä. Iltapalaa ei tarvitse syödä, jos ei ole nälkä, vaikka suositukset toista sanoo.
Miksi kofeiinia ei saisi juoda? Sillähän on korkeintaan positiivinen vaikutus painonpudotukseen.
Säännöllinen ateriarytmi, kunnon yöunet, some vähemmälle, kevyttä mukavaa liikuntaa enimmäkseen arkisin + rasittavampaa liikuntaa kerran tai pari viikossa.
Kasvispainotteinen ruokavalio, johon hiilarit täysjyvätuotteista. Pitkiä hiilareita, valkoinen vehnä pois. Pienet muutokset, ei mitään valtavia mullistuksia yhtäkkiä. Painonpudotus on kokonaisvaltainen homma, johon liittyy niin ravitsemus ja liikunta, kuin uni, stressinhallinta, mielenterveys jne. Kaikki lähtee elämänhallinnasta. Dieetit ym. tiukat elämänmuutokset ja somen ennen-jälkeen -kuvat saisi heittää romukoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on muistissa ne vuodet kun olin itsekin ylipainoinen. Uskoin silloin että normaalipainoisuus olisi kohdallani täysi mahdottomuus ja että mikään ei auta - olihan lähes kaikki sukuni naiset myös ylipainoisia.
80 kiloa ylittyi kun olin 39. Silloin aloin miettiä että iän myötä laihdutus vaan vaikeutuu ja haaveissa oli aktiiviset eläkepäivät myöhemmin. Näin 8viikkoa.fi valmennuksen mainoksen ja päätin tarttua siihen koska ohjelmaan ei kuulunut ollenkaan liikuntaa.
Ensimmäisen kuukauden aikana lähti 5 kiloa, puolessa vuodessa 10. Normaalipainossa olin vuoden päästä aloituksesta. Ja olen myös pysynyt tässä saavutetussa painossa jo reilut 3 vuotta.
Tuon valmennuksen lisäksi tein ja teen näin:
- ostin älyvaaan ja punnitsen itseni joka aamu.
- pyrin nukkumaan 8 tuntia yössä.
- arkiaktiivisuutta noin 7500 askeleen verran päivässä.
- en laske kaloreita enkä osta mitään missä lukee kevyt, kevyempi tai rasvaton.
- noudatan pätkäpaastoa ja syön 2 ateriaa klo 12-20 välisenä aikana.
- en syö leipää pl. max 2 pientä hapankorppua päivässä. Viljattoman leivän teen itse manteli- ja hasselpähkinäjauhoista.
- en käytä maitotuotteita pl. voi, juusto ja ranskankerma. Opettelin myös juomaan aamukahvini mustana.
- vältän sokeria niin paljon kuin pystyn, syön marjoja mutta en hedelmiä.
- riisiä, pastaa tai perunaa syön mykyään pari kertaa viikossa mutta niin että syön alle salaatin tai pilkottuja kasviksia, sitten proteiinin ja viimeisenä jotain edellämainituista (riisiä 1 dl keitettynä, pastaa max. 80g raakapaino, perunaa maltillisesti).
- jyrkkä ei kaikenlaisille herkku tai mättöpäiville. Pari palaa tummaa suklaata satunnaisesti jälkkäriksi, muuten ei jälkiruokia.Elämä on valintoja ja minä valitsen normaalipainon joka päivä. Mikään ruoka ei ole sen arvoista että palaisin entiseen elämääni ylipainoisena!
Kerro mieluummin mitä syöt, kuin mitä et syö.
Aamiainen on aina kuppi kahvia mustana.
Eilisen lounas:
1/2 avokado, 5 cm pätkä kurkkua, keitetty kananmuna yrttisuolalla, fetajuustoa, tuoreita mansikoita, vadelmia sekä 3 rkl maustamatonta kookosjogurttia.
Päivällinen:
Kaaliraastetta balsamicokastikkeella, dandan nuudelit.
Tänään lounaaksi grillattu possumakkara ja aasialaista coleslawia. Illalla tacosalaatti.
Teen pari kertaa viikossa vhh juustoleipäsiä joista saa näppärän lounaan. Täytteeksi:
- pestoa, rucolaa, kanaa, tomaattia ja mozzarellaa
- kalkkunaa, pinaattia, tomaattia ja juustoa leipägrillissä
- salsaa, kebablihaa, salaattia ja creme fraichea
Teen usein muös kesäkurpirsalasagnea jauhelihalla, lihapulla-ruusukaalivuokaa, kukkakaali-parsakaali-kanavuokaa, kukkakaalisalaattia ja nakkeja, uunimakkaraa tai -kalaa kukkakaalimuusilla, ruokaisia salaatteja, munakkaita, viljatonta juustopannaria eri täytteillä. Reseptejä on maailma täynnä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut sulatettua vatsaläskiä pois sillä, että pidän vuorokaudessa 12-14 tunnin paaston. Se on yllättävän helppoa. Tuona aikana ei saa juoda esimerkiksi kahvia kofeiinin takia. Rooibosta saatan juoda ilman härpäkkeitä. Iltapalaa ei tarvitse syödä, jos ei ole nälkä, vaikka suositukset toista sanoo.
Miksi kofeiinia ei saisi juoda? Sillähän on korkeintaan positiivinen vaikutus painonpudotukseen.
Vaikuttaa uneen, huonosti nukkuminen vaikeuttaa laihtumista. Eri.
Hassua kun ihmiset tulee tänne joukoin kertomaan suurella itsevarmuudella että mikä kaikilla auttaa laihtumaan. Ylipainon syyt ovat moninaiset eikä kaikilla auta se mikä itsellä on toiminut. Osa ihmisistä pysyy normaalipainossa ihan itsestään ja toiselle se on vaikeampaa. Lihominen ei mitenkään aina johdu itsehillinnän puutteesta. Jos esim on ihan aina nälkä vaikka olisi syönyt kuinka paljon tahansa tai jokin lääke aiheuttaa lihomisen, on haastavaa laihtua. Nämä on vain esimerkkitilanteita
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun ihmiset tulee tänne joukoin kertomaan suurella itsevarmuudella että mikä kaikilla auttaa laihtumaan. Ylipainon syyt ovat moninaiset eikä kaikilla auta se mikä itsellä on toiminut. Osa ihmisistä pysyy normaalipainossa ihan itsestään ja toiselle se on vaikeampaa. Lihominen ei mitenkään aina johdu itsehillinnän puutteesta. Jos esim on ihan aina nälkä vaikka olisi syönyt kuinka paljon tahansa tai jokin lääke aiheuttaa lihomisen, on haastavaa laihtua. Nämä on vain esimerkkitilanteita
No tässä ketjussa on näitä jotka myöntää ettei syöminen pysy lapasessa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuota minäkin nyt noudatan, ja pelkäsin kai jotenkin kuolevani nälkään, jos jätän sen pienen iltpalan pois ruokavaliosta. Oikeastaan sitä neuvottiin huonon unensaannin takia kokeilemaan. Nyt olen huomannut,että vaikka en punnitsekaan itseäni, niin vyötärö on selvästi kaventunut 3 kuukaudessa.
Todellakin on helppoa. Yöpaastoni on määrä kestää 19 - 07. mutta joskus unohdan syödä sen pienen iltaruuan ennen 19. niin silloin tulee pitempi paastoaika.
Aikoinaan tai ehkä vieläkin Painonvartijoilla oli punnitus aina ennen kuin alettiin puhua aiheesta enemmän. Uskon, että onnistumisessa on hyötyä, jos joku puolueeton tarkkailija punnitsee ja kirjaa ylös tuloksen. Ei voi itse seistä milloin kantapäillä, varpailla tai jostakin hampailla roikkuen, että mittari näyttäisi pienempää lukemaa. Myös kaloritaulukkoon on hyvä perehtyä, ettei syö liian kaloripitoisia ruokia. Pitää voida syödä riittävästi, ettei tule nälkä ja ala ahmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on muistissa ne vuodet kun olin itsekin ylipainoinen. Uskoin silloin että normaalipainoisuus olisi kohdallani täysi mahdottomuus ja että mikään ei auta - olihan lähes kaikki sukuni naiset myös ylipainoisia.
80 kiloa ylittyi kun olin 39. Silloin aloin miettiä että iän myötä laihdutus vaan vaikeutuu ja haaveissa oli aktiiviset eläkepäivät myöhemmin. Näin 8viikkoa.fi valmennuksen mainoksen ja päätin tarttua siihen koska ohjelmaan ei kuulunut ollenkaan liikuntaa.
Ensimmäisen kuukauden aikana lähti 5 kiloa, puolessa vuodessa 10. Normaalipainossa olin vuoden päästä aloituksesta. Ja olen myös pysynyt tässä saavutetussa painossa jo reilut 3 vuotta.
Tuon valmennuksen lisäksi tein ja teen näin:
- ostin älyvaaan ja punnitsen itseni joka aamu.
- pyrin nukkumaan 8 tuntia yössä.
- arkiaktiivisuutta noin 7500 askeleen verran päivässä.
- en laske kaloreita enkä osta mitään missä lukee kevyt, kevyempi tai rasvaton.
- noudatan pätkäpaastoa ja syön 2 ateriaa klo 12-20 välisenä aikana.
- en syö leipää pl. max 2 pientä hapankorppua päivässä. Viljattoman leivän teen itse manteli- ja hasselpähkinäjauhoista.
- en käytä maitotuotteita pl. voi, juusto ja ranskankerma. Opettelin myös juomaan aamukahvini mustana.
- vältän sokeria niin paljon kuin pystyn, syön marjoja mutta en hedelmiä.
- riisiä, pastaa tai perunaa syön mykyään pari kertaa viikossa mutta niin että syön alle salaatin tai pilkottuja kasviksia, sitten proteiinin ja viimeisenä jotain edellämainituista (riisiä 1 dl keitettynä, pastaa max. 80g raakapaino, perunaa maltillisesti).
- jyrkkä ei kaikenlaisille herkku tai mättöpäiville. Pari palaa tummaa suklaata satunnaisesti jälkkäriksi, muuten ei jälkiruokia.Elämä on valintoja ja minä valitsen normaalipainon joka päivä. Mikään ruoka ei ole sen arvoista että palaisin entiseen elämääni ylipainoisena!
Kerro mieluummin mitä syöt, kuin mitä et syö.
Aamiainen on aina kuppi kahvia mustana.
Eilisen lounas:
1/2 avokado, 5 cm pätkä kurkkua, keitetty kananmuna yrttisuolalla, fetajuustoa, tuoreita mansikoita, vadelmia sekä 3 rkl maustamatonta kookosjogurttia.Päivällinen:
Kaaliraastetta balsamicokastikkeella, dandan nuudelit.Tänään lounaaksi grillattu possumakkara ja aasialaista coleslawia. Illalla tacosalaatti.
Teen pari kertaa viikossa vhh juustoleipäsiä joista saa näppärän lounaan. Täytteeksi:
- pestoa, rucolaa, kanaa, tomaattia ja mozzarellaa
- kalkkunaa, pinaattia, tomaattia ja juustoa leipägrillissä
- salsaa, kebablihaa, salaattia ja creme fraicheaTeen usein muös kesäkurpirsalasagnea jauhelihalla, lihapulla-ruusukaalivuokaa, kukkakaali-parsakaali-kanavuokaa, kukkakaalisalaattia ja nakkeja, uunimakkaraa tai -kalaa kukkakaalimuusilla, ruokaisia salaatteja, munakkaita, viljatonta juustopannaria eri täytteillä. Reseptejä on maailma täynnä!
Jatkan vielä sen verran että duuniporukassani kaikki ovat normaalipainoisia eikä meillä ole sellaista epätervettä iltapäiväkahvihetkeä jossa mussutetaan jotain. Toisinaan joku leipoo jotain tai toinen tuo karkkia tai suklaata reissultaan mutta nämä pääsääntöisesti päätyvät roskiin kun kukaan ei niitä syö.
Myös perheenjäsenet ja ystävät tietää että meiltä ei löydy maitoa, kermaa tai sokeria kahviin eikä mitään makeaa sen kahvin kanssa - itse on tuotava jos sellaista mielii. Kaapissa ei ole edes vehnäjauhoja kun niille ei ole mitään käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuota minäkin nyt noudatan, ja pelkäsin kai jotenkin kuolevani nälkään, jos jätän sen pienen iltpalan pois ruokavaliosta. Oikeastaan sitä neuvottiin huonon unensaannin takia kokeilemaan. Nyt olen huomannut,että vaikka en punnitsekaan itseäni, niin vyötärö on selvästi kaventunut 3 kuukaudessa.
Todellakin on helppoa. Yöpaastoni on määrä kestää 19 - 07. mutta joskus unohdan syödä sen pienen iltaruuan ennen 19. niin silloin tulee pitempi paastoaika.
Mun yö"paasto" kestää joka päivä 20-11, enkä ole laihtunut yhtään tämän takia koskaan. Mitään iltaruokaa en syö, vaan pari leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä ketjussa on näitä jotka myöntää ettei syöminen pysy lapasessa.
Tätä ymmärtämättömyyttä juuri tarkoitan. Osalla ihmisistä kyse voi olla siitä että tulee syötyä liikaa ja epäterveellisesti ihan vaan hövelisti ja painon saa kuriin kun vain vähän vähentää herkuttelua ja nälkä pysyy paremmin hallinnassa terveellisemmällä syömisellä. Mutta on myös ihmisiä joilla keho ihan oikeasti huutaa nälkää ihan loputtomasti. Siinä on ihan eri tilanne yrittää saada syöminen pysymään lapasessa kuin henkilöllä jolla keho ei toimi näin
Vierailija kirjoitti:
Jotain armollisuutta itseä kohtaan.
"Armollisuutta". Siinä taas yksi laiha, joka ei yhtään ymmärrä mistä on kysymys. Jos paino nousee ja nousee ja tietää, että tätä menoa se on kohta sata kiloa, niin turha tulla lässyttämään "armollisuudesta". Jotkut ihmiset vain eivät pysty tuntemaan empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan tai ehkä vieläkin Painonvartijoilla oli punnitus aina ennen kuin alettiin puhua aiheesta enemmän. Uskon, että onnistumisessa on hyötyä, jos joku puolueeton tarkkailija punnitsee ja kirjaa ylös tuloksen. Ei voi itse seistä milloin kantapäillä, varpailla tai jostakin hampailla roikkuen, että mittari näyttäisi pienempää lukemaa. Myös kaloritaulukkoon on hyvä perehtyä, ettei syö liian kaloripitoisia ruokia. Pitää voida syödä riittävästi, ettei tule nälkä ja ala ahmia.
Suomessa ei ole enää Painonvartijoita, mikä on sääli, laihduin heidän neuvoillaan 8 kiloa.
Minä lihoin nivelrikon myötä. Liikunnasta tuli kivuliasta, joten se alkoi pikkuhiljaa vähentyä. Tämä taas masensi, koska rakastan liikuntaa. No, korvasin liikunnan herkuttelemalla. Nyt sitten +10 kg muutamassa vuodessa.
Minulla on varmaan kysymys tunnesyömisestä. Meillä lapsuuden kodissa osoitettiin rakkautta ruualla.
Paino vaan kasvoi ja kasvoi kunnes lääkäri määräsi diabetekseen Ozempicia. Se on ollut ainoa keino ikinä, jolla paino on lähtenyt putoamaan -itsestään!- ilman "itsekuria", "hiilihydraattien pois jättämistä, pätkäpaastoa jne jne, täysin ilman omaa yrittämistä.
Se siinä tietysti on, etten saa sitä nyt diabetekseeni, kun kaikki käyttävät sitä laihdutukseen, lääkkeeseen on monen kuukauden jonot. Mutta suon koko sydämestäni lääkkeen kaikille ylipainonsa kanssa kamppaileville, jotka, niin kuin minä, eivät saa millään muulla keinolla painoa putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kaatuu jatkuvaan sairasteluun. Jo ei ole kulkutautia, niin sitetn on rasitusvamma jalassa, tai jokin mikä aiheuttaa kuumeilua ja jaksaminen on nollassa. Mitään eivät lääkärissä löydä, vaan vuosia on jo palloteltu polilta toiselle.
Kannattaa aloittaa maitohappobakteerien ja fermentoidun ruoan (hapankaali, kimchi) syönti lisukkeena sekä syödä paljon vihreitä kasviksia. Kannattaa myös varuilta katsoa rauta-arvot sekä syödä d-vitamiinia lisänä. Lisäksi liikuntaa kannattaa harrastaa monipuolisesti ja aloittaa vaihdellen eri lajeja.
Rasitusvamma jalassa ei haittaa jos tekee pilatesta, harrastaa uintia tai vesijuoksua, polkee kuntopyörää tai pyöräilee riippuen toki siitä missä kohtaa jalkaa se vamma on. Pilatesta tai joogaa voi hakea myös sovelluksena puhelimeen tai katsoa youtubesta.
Oma oloni parani ainakin näitä pieniä muutoksia tekemällä. Tsemppiä!
Why you eat so much?