Voi saakeli soikoon tätä lihomista... Sis. valitusta, älä lue jos aihe ärsyttää
Olen taistellut painoni kanssa liki 30 vuotta. Jojoillut ylös, alas. Normaalipaino mulle olis max 68 kg, nyt olen huippulukemissa, vaaka näytti äsken 83,8 kg.
Tiedän ihan kaiken siitä miten kuuluisi syödä. Elämäntaparemontteja olen yrittänyt viimeiset 20 vuotta. Olen lukenut hyllymetreittäin aiheesta, käynyt ravitsemusterapeutilla, ahmimishäiriötä hoitavalla nettikurssilla yms.
Vuodenvaihteessa aloitin taas "järkevän elämäntapamuutoksen", aloitin pitkästä aikaa liikunnan (2-4 x vkossa kävelylenkkejä) ja ryhdyin syömään kunnon ateriat, ennen ruokarytmini oli mitä sattui.
Ensin lähtikin muutama kilo, mutta sitten lipsuin, palasin ruotuun, lipsuin taas, palasin ruotuun, lipsuin taas, yritän taas tänään päästä ruotuun... Liikuntaa olen jatkanut koko ajan.
Kävin aamulla vaa'alla, ja painoni on nyt ennätyslukemissa. Olen lihonut vuodenvaihteesta liki 2 kg ja painan siis enemmän kuin koskaan.
Turhauttaa. Todella turhauttaa.
Ps. Ketodieetit ja osapaastot voi jättää mainitsematta. Olen nekin kokeillut aikoinaan, eivät tuoneet kohdallani pysyviä ratkaisuja.
En edes kaipaa mitään neuvoja, painonhallinta ja elämäntaparemontti on vain niin pirun vaikeaa ja mieli on totaalisen maassa asian vuoksi. Asian purkaminen tässä oli se pointti.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Kuin omasta päästäni nuo ap:n ajatukset. Kaikki voitava kokeiltu, mutta mikään ei auta.
Mulla pahinta on pitkät työputket, liian lyhyet vapaat palautumiseen, lyhyet yöunet, stressi. Vapailla teen terveellisiä ruokia valmiiksi, muttei siitä ole apua kuin muutamaksi päiväksi. Kun työputki saavuttaa puolivälin, olen ihan kypsä kaikkeen terveelliseen ja täytän pötsini sillä mikä ekana silmiin ja käteen osuu.
Viimeksi ennen lomaa oli kymmenen päivän työputki. Neljä päivää jaksoin syödä salaatteja, täysjyvää, youknow, mutta siitä edespäin kaikkea "paskaa" sillä ajatuksella, että kunhan nälkä siirtyy niin ok.
Onneksi työ on suorittavaa työtä, jossa liikutaan koko ajan ja istutaan hyvin vähän jos ollenkaan. Jos pitäisi koko työaika istua näytön ääressä ja liikuntaa pitäisi harrastaa vapailla erikseen, painaisin jo varmaan 200kg nykyisen noin 100kg sijaan.
Ei ihme, että syömishimoja syntyy ja ahmimista esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Herkkuhimo syntyy herkuttelemalla.
Jos on riittävän kauan mässäämättä, se katoaa. Enemmistöltä ei vain onnistu kun ei itsekuri riitä. Pointtini on ettei se ole elämänmittainen taistelu, kun siitä pääsee eroon.
Itsellä tupakanpolton ja herkuttelun lopettaminen olivat melko lailla samanlaiset prosessit.
Ei toimi. Kyllä mulla mässyhimo on aina läsnä. Olen lopettanut tupakanpolton, viinanjuonnin, kofeiinin ja onnistunut vieroittumaan kovista kipulääkkeistä. Mutta sokerin, vehnän sekä huonorasvan pyhäkolminaisuus on ja pysyy mielessä ja takaraivossa ja selkäytimessä. Tuskaa...
Vierailija kirjoitti:
Poistakaa herkkuhimoa aiheuttavat ruoka-aineet. Se voi olla vehnä ts. gluteiini. Kokeile muutama päivä karsien kaiken gluteiinin pois. Mutta täytyy pitää huoli että syö hyvin niin ettei näe nälkää jolloin sortuu huonoihin valintoihin.
Minä syön gluteenia paljon eikä ole herkkuhimoja. Gluteeni on proteiinia ja se täyttää vatsan eikä ole enää nälkä. Gluteenista tehty seitan sisältää proteiinia 32 g/ 100 g kun taas vaikkapa sianliha vain 19 g /100 g.
Vierailija kirjoitti:
Kuin omasta päästäni nuo ap:n ajatukset. Kaikki voitava kokeiltu, mutta mikään ei auta.
Mulla pahinta on pitkät työputket, liian lyhyet vapaat palautumiseen, lyhyet yöunet, stressi. Vapailla teen terveellisiä ruokia valmiiksi, muttei siitä ole apua kuin muutamaksi päiväksi. Kun työputki saavuttaa puolivälin, olen ihan kypsä kaikkeen terveelliseen ja täytän pötsini sillä mikä ekana silmiin ja käteen osuu.
Viimeksi ennen lomaa oli kymmenen päivän työputki. Neljä päivää jaksoin syödä salaatteja, täysjyvää, youknow, mutta siitä edespäin kaikkea "paskaa" sillä ajatuksella, että kunhan nälkä siirtyy niin ok.
Onneksi työ on suorittavaa työtä, jossa liikutaan koko ajan ja istutaan hyvin vähän jos ollenkaan. Jos pitäisi koko työaika istua näytön ääressä ja liikuntaa pitäisi harrastaa vapailla erikseen, painaisin jo varmaan 200kg nykyisen noin 100kg sijaan.
Ihan hyvä että syöt salaatteja mutta sen rinnalle tarvitsee proteiinia. Broitsun leike siihen samalle lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kävely kuntosaliin, jätä pasta pois ja tilalle kasviksia. Syö proteiinia joka aterialla 3 tunnin välein ja pidä 12 tunnin paasto joka päivä.
Olipa paska neuvo! MITÄÄN EI tarvitse jättää pois kun syö kohtuudella!
Pastaa voi syödä, yksi annos riittää, ei tarvitse koko kattilallista kietaista vaikka ois kuinka hyvää!
Yksi pasta annos on noin 150–175 grammaa ja vähempikin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän kuin kulutat. Ei voi olla niin vaikeata.
Et ole sitten yhtään ymmärtänyt näiden ruoka-ja lihomisongelmista kärsivien vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työ on suorittavaa työtä, jossa liikutaan koko ajan ja istutaan hyvin vähän jos ollenkaan. Jos pitäisi koko työaika istua näytön ääressä ja liikuntaa pitäisi harrastaa vapailla erikseen, painaisin jo varmaan 200kg nykyisen noin 100kg sijaan.Ihan hyvä että syöt salaatteja mutta sen rinnalle tarvitsee proteiinia. Broitsun leike siihen samalle lautaselle.
No siis syönhän mä toki muutakin! Se oli vaan esimerkki siitä, että niitä rehuja jaksaa sen muutaman päivän, mutta sitten ne jää. Broileri on niin kallista, ettei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kävely kuntosaliin, jätä pasta pois ja tilalle kasviksia. Syö proteiinia joka aterialla 3 tunnin välein ja pidä 12 tunnin paasto joka päivä.
Olipa paska neuvo! MITÄÄN EI tarvitse jättää pois kun syö kohtuudella!
Pastaa voi syödä, yksi annos riittää, ei tarvitse koko kattilallista kietaista vaikka ois kuinka hyvää!
Yksi pasta annos on noin 150–175 grammaa ja vähempikin riittää.
Ei onnistu, kun kyseessä on tietynlainen riippuvuus. Alkoholistikaan ei pysty juomaan vain sitä yhtä olutta. Muuten ei ongelmaa olekaan. Sama ruoan kanssa. Helpompaa jättää ne kielletyt kokonaan pois eli sokeri ja viljat.
Itselläni toimii ihan perinteinen kalorien laskeminen. Voin syödä mitä tahansa niin kauan kuin kalorit pysyvät alle tietyn rajan. Fatsecret-sovellus on erittäin kätevä apuväline kalorien laskemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työ on suorittavaa työtä, jossa liikutaan koko ajan ja istutaan hyvin vähän jos ollenkaan. Jos pitäisi koko työaika istua näytön ääressä ja liikuntaa pitäisi harrastaa vapailla erikseen, painaisin jo varmaan 200kg nykyisen noin 100kg sijaan.Ihan hyvä että syöt salaatteja mutta sen rinnalle tarvitsee proteiinia. Broitsun leike siihen samalle lautaselle.
No siis syönhän mä toki muutakin! Se oli vaan esimerkki siitä, että niitä rehuja jaksaa sen muutaman päivän, mutta sitten ne jää. Broileri on niin kallista, ettei pysty.
Jos et syö normaalisti kasviksia etkä lihaa niin mitä sitten syöt?
Mä olen saanut sulatettua vatsaläskiä pois sillä, että pidän vuorokaudessa 12-14 tunnin paaston. Se on yllättävän helppoa. Tuona aikana ei saa juoda esimerkiksi kahvia kofeiinin takia. Rooibosta saatan juoda ilman härpäkkeitä. Iltapalaa ei tarvitse syödä, jos ei ole nälkä, vaikka suositukset toista sanoo.
Mulla sama ongelma kuin ap:lla ja olen hyväksynyt sen että itsekuria minulla ei tule ikinä olemaan. Äitini on täsmälleen samanlainen itsekuriton pullukka.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kaatuu jatkuvaan sairasteluun. Jo ei ole kulkutautia, niin sitetn on rasitusvamma jalassa, tai jokin mikä aiheuttaa kuumeilua ja jaksaminen on nollassa. Mitään eivät lääkärissä löydä, vaan vuosia on jo palloteltu polilta toiselle.
"Sairastelu" pakottaa sinut siis kroonisesti syömään enemmän kuin kulutat. Mielenkiintoisia sairauksia sitä onkin liikkeellä.
En pysty auttamaan mut vertaistukea saat! Mulla paino heittää kilon kaks viikossa. Välillä tulee lisää välillä menee pois. Raivostuttavaa kun just on ollut hyvä viikko ja sit seuraavalla on taas lähtöpisteessä! Ja juu kaikki kokeiltu täälläkin. Kai tää sit vaan on mun oikea paino. 78 -80 välillä pyörii!
Vierailija kirjoitti:
En pysty auttamaan mut vertaistukea saat! Mulla paino heittää kilon kaks viikossa. Välillä tulee lisää välillä menee pois. Raivostuttavaa kun just on ollut hyvä viikko ja sit seuraavalla on taas lähtöpisteessä! Ja juu kaikki kokeiltu täälläkin. Kai tää sit vaan on mun oikea paino. 78 -80 välillä pyörii!
2 kilon vaihtelu on aivan normaalia kaikilla naisilla, painoin illalla 63 kiloa ja nyt aamulla 61 kiloa, se on nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et syö normaalisti kasviksia etkä lihaa niin mitä sitten syöt?
Arvatenkin täysjyväviljaa, kauraa ym. "terveellistä" höystettynä siemenöljyillä.
Oon saanut jopa normaalipainon rajojen sisällä pudotettua muutaman kilon sillä, etten syö yhtään mitään herkkuja (karkit, suklaa, keksit, pulla, sipsit, mikään mitä syödään vain mässyttämisen ilosta) paitsi välillä mehua jos on ihan pakko saada sokeria. Toiseksi en syö ollenkaan leipää tai pastaa, eli vehnäjauhoja en syö. Ne ovat aivan turhaa ruokaa mitä ihminen ei pysty kunnolla hyödyntämään.
Mahdollisimman lihapainotteista, se on ihmiselle täydellisintä ravintoa ravintoaineiden imeytymisen kannalta ja tekee kylläiseksi. Munat ja sokeroimattomat maitotuotteet menee myös.
Ihmisillä on hassu käsitys lihasta, moni luulee että suolet täyttyvät sulamattomasta lihasta, sillä usein lihan syömisen jälkeen kakkaa tulee vain vähän.
Oikeastihan kakka on hyödyntämättä jäänyttä jätettä. Lihasta ihminen pystyy ottamaan suurimman osan, siksi ulostetta tulee vain niukasti verrattuna dieettiin jossa syödään paljon hiilihydraatteja ja kuitua.
Ravitsemussuositukset ovat monille ihmisille oikeasti hiton haitallisia, ei ole mitään syytä mussuttaa loputtomasti leipää ja hiilareita, keho joutuu vaan näkemään enemmän vaivaa päästäkseen niistä eroon.
Marraskuun lopussa aloitin (saman ongelman takia) Ozempic lääkityksen. Painoa silloin 98,5. Tänään 85 tasan. Maksaa toki, 118e kk:ssa, mutta ehdottomasti kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma kuin ap:lla ja olen hyväksynyt sen että itsekuria minulla ei tule ikinä olemaan. Äitini on täsmälleen samanlainen itsekuriton pullukka.
Tuo on haitallinen ajatusmalli: "minulla ei ole itsekuria=olen samanlainen pullukka kuin äitini"
Mietipä jotain rutiinia, kuten hampaidenpesu. Sen toteuttamiseen et tarvitse itsekuria, koska se on tapa. Joten kannattaa tehdä hyviä valintoja, ja luoda hyviä rutiineja.
Olet addikti, joka ei voi koskaan syödä "normaalisti" eli "kohtuudella kaikkea". Lisäksi tietyt ruoat laukaisevat ja pitävät yllä syömishalua ja ruokahimoja. Tämä pitää ottaa huomioon ruokavaliossa.