Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeni on hankala todeta

Vierailija
10.04.2023 |

Ja sairausloma kyllä kelpaa. Olen tämän arvostettuna sairaanhoitajana monesti kokenut. Sanotaan ammattilaisten kanssa migreeniä saikkuhaukkojen suosikiksi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Itselläni on toistakymmenyä vuotta krooninen migreeni, joka pilasi elämäni täysin. Kohtauksia oli reilut 20 kuussa. Niihin ei auttanut mikään kohtauslääke; ei NSAID, parasetamoli ei triptaanit. Yleensä pistin Imigran-injektioita, joihin yhdistin naprokseenin, parasetamolin ja Stemetilin. Niillä kipu lieveni niin että pysyin jotenkin järjissäni. Kaikki kokeiltavissa olevat estoläkkeet maksimiannoksilla käytiin läpi. Sain botuliinitoksiinia pistoksina 3 kk:n välein. Oli vahushermostimulaattori käytössä. Lukemattomia kertoja sairaalassa Färkkilän tipassa 12 tuntia. Olin täysin työkyvytön. Mutta nyt migreenin biologiset lääkkeet toimivat ja kohtauksia on kuukaudessa n. 3. Heti jos lopetan biologisen, kohtaukset iskevät samontein takaisin. Kohtauksen aikana oksennan itseni nestehukkaan. En pysty syömään enkä juomaan. Makaan sängyssä aurinkolasit kasvoilla. Kipu on jotain niin kamalaa ettei sitä toivoisi pahimmalle vihamiehelleen. Migreenejä on erilaisia, toisilla lieviä ja toisilla invalidisoivia!

Vierailija
22/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

21/ Apua mikä sairauskertomus! Onko suvussasi yhtä pahoja tapauksia? Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5.

arvoisa sairaanhoitaja my äss

Vierailija
24/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21/ Apua mikä sairauskertomus! Onko suvussasi yhtä pahoja tapauksia? Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä?

Suvussa on useampi vaikeasta migreenistä ja hortonin neuralgiasta kärsivä, mutta minä olen olen tähän mennessä ollut taudinkuvaltani vaikein.

Vierailija
25/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sepäs tosi kiva asenne hoitajalle. Mulla kun on kroonistuva migreeni. En haluaisi olla yhtään päivää saikulla, mutta jos en lepää kun migreeni iskee, se tulee krooniseksi ja uusii jopa viikkojen ajan. 

Vierailija
26/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi sairaanhoitajat eivät diagnosoi ketään tai mitään. Kannattaa tosiaan jättää ammattilaisille.

Vierailija
27/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä hoitoalalla ja näen ja kuulen päivittäin kaikenlaista. Sairaanhoitajilla tuntuu olevan "hieman" suuret luulot itsestään, ovat kuin mitäkin lääkäreitä olevinaan. Tosiasiassa heillä on melko heikko tietämys monista sairauksista, monesti lähihoitajat ovat ihan yhtä kartalla, usein moni riittävällä yleistietämyksellä varustettu taviskin.

Joten jätetään nämä diagnoosien teot lääkäreille ja tällaisissa tapauksissa ihan erikoislääkäreille. 

Vierailija
28/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla aurat vilkkuu ja tunto lähtee kädestä ja naamasta, olo on kun kännissä olis enkä näe

lukea ku puolet tekstistä puuttuu. Myös ihmisistä puuttuu usein osa. Särkyä ja oksentelua ei onneks ole mutta työkyky on vähän niin ja näin. Ulkopuolisen ehkä vaikea nähdä jos ei omista silmiä mun ei

Vierailija
29/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei diagnoosien teko teille hoitsuille edes kuulu, kun teillä ei ole siihen pätevyyttäkään.

Neurologilla ei ollut mitään vaikeutta tehdä minulle migreenidiagnoosia.

Vierailija
30/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti migreenipotilas ei piittaa pätkääkään siitä, uskooko sitä joku ulkopuolinen vai ei, kunhan paha olo vähänkään helpottaisi.

Itse asiassa migreenikohtaus voi vaikuttaa humalalta, kun puhe sammaltaa ja näyttää höntiltä. 

No tämä. Itse olen kuin sammaltava känniläinen ja oksennan. Kukaan ei epäile töissä että feikkaisin yrjöämisen ja sekoilun. Saattavat kysyä onko migreeni kun tunnistavat kasvoista että kohta taas mennään kontilleen pöntön ääreen. Kipu näkyy naamasta.

Vierailija
31/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis migreenihän oli viime vuosisadan muotisairaus. Pelkkää pääkipua. Ei juuri kukaan enää pode sitä enää sillä nimellä. Silloin oli vain asperiiniä. Nykyään on muita lääkkeitä

Haista pitkä paska!

Vierailija
32/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään erikoista, koska eikö hoitajien keskuudessa ole lainkaan migreenikkoja. Ei kerro kovin hyvästä työyhteisöstä, jos epäilee jatkuvasti työkavereiden poissaoloja ja empatiaa ei koeta itseään pidemmälle.

Aina on ihmisiä, jotka käyttää väärin/hyödykseen asioita, mutta pääsääntöisesti migreenikot ovat oikeasti kipeitä kohtauksen aikana.

Itse olen muutoin pääosin terve (ja hyväkuntoinen) ihminen ja minulla on vähän poissaoloja migreenin iskien useimmiten perjantai-iltaisin tai loman alkaessa, mutta jos migreeni menisi esim. kuukautiskierron mukaan niin en olisi näin "onnekas", jos ajatellaan poissaolojen määrässä. "Saikuttelen" muutenkin vähemmän kuin keskimäärin työntekijä, mutta harvapa sairauksiaan valitsee, edes ne enemmän saikuttajat. Ketään kivuissaan kotiin jäävää ei tule kateeksi.

Vierailija
33/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Itselläni on toistakymmenyä vuotta krooninen migreeni, joka pilasi elämäni täysin. Kohtauksia oli reilut 20 kuussa. Niihin ei auttanut mikään kohtauslääke; ei NSAID, parasetamoli ei triptaanit. Yleensä pistin Imigran-injektioita, joihin yhdistin naprokseenin, parasetamolin ja Stemetilin. Niillä kipu lieveni niin että pysyin jotenkin järjissäni. Kaikki kokeiltavissa olevat estoläkkeet maksimiannoksilla käytiin läpi. Sain botuliinitoksiinia pistoksina 3 kk:n välein. Oli vahushermostimulaattori käytössä. Lukemattomia kertoja sairaalassa Färkkilän tipassa 12 tuntia. Olin täysin työkyvytön. Mutta nyt migreenin biologiset lääkkeet toimivat ja kohtauksia on kuukaudessa n. 3. Heti jos lopetan biologisen, kohtaukset iskevät samontein takaisin. Kohtauksen aikana oksennan itseni nestehukkaan. En pysty syömään enkä juomaan. Makaan sängyssä aurinkolasit kasvoilla. Kipu on jotain niin kamalaa ettei sitä toivoisi pahimmalle vihamiehelleen. Migreenejä on erilaisia, toisilla lieviä ja toisilla invalidisoivia!

Minä kyllä toivon ap:lle kerran elämässä kunnon kohtauksen! Uskomatonta väheksyntää. Tsemppiä sinulle. Itselläni on ollut vaikea migreeni ja ennen ei ollut edes kunnon lääkkeitä. Ihme tapahtui ja nyt 76 vuotiaana olen 10 vuotta saanut vain aurat ja sen migreenin jälkeisen haljun olon.

Vierailija
34/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toivota sinulle voimia, vaan niin kivutonta elämää että et enää voimiasi tarvitsisi. On järkyttävää luettavaa sinun kohtalosi. 

Vierailija
35/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreenin kokijan ei ole mitenkään vaikea todeta migreeniä. Ettekö tosiaan näe sitä silmistä kun ihminen on sietämättömissä kivuissa? Kyllä minun katseesta ainakin näkee kun se on tuskainen ja lasittunut kipujen takia, kasvot on puutuneet ja puhuminen on joko liiallista ja sekavaa tai heikkoa.

On myös särytöntä migreeniä. Itselläni on aurallinen, jonka pääasiallinen oire on laajeneva näkökenttäpuutos ja näköhäiriö. Sen jälkeen tulee armoton väsymys ja sekavainen olo, sekä mahdollisesti pieni pääjomotus.

Vierailija
36/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologinen sairaus se on. Kokisitte sen joskus epäilijät, niin loppuisi naurattamasta. Törkeitä puheita nämä tällaiset, vihapuhetta.

Vierailija
37/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aurallinen migreeni, mihin kuuluu näköoireet. Ensin näköpuutos vaikuttaa tarkannäön alueella, mistä leviää koko näkökenttään ja alkaa vilistä, viivoja ja kaaria sekä siksakia, mitkä vilisee eri väreissä.

Näiden jälkeen alkaa päänsärky, mikä on ajoittain niin kova, että tekee mieli vaan irvistellä ja olla paikoillaan. Mutta säryn kestän ihan ok verrattuna noihin näköoireisiin. Särky on kuitenkin vaan kipua, mikä helpottaa kyllä.

Vierailija
38/38 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap aloitetaanko siitä että sä tuskin olet edes sairaanhoitaja vielä pienemmällä todennäköisyydella arvostettu.

Mitä tulee migreenin toteamiseen niin siinäkin olet väärässä. Kuvantamalla näkyy kyllä aivoissa selvästi.

Mene pois täältä sinä ilkeä pahanilmanlintu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi