Mulla on hyvin herkästi vaikeus nukahtaa. Muilla keinoja samaan?
Olen tosi herkkä kaikelle, ja jos illassa on mitään poikkeavaa pari tuntia ennen nukkumista en saakaan unenpäästä kiinni. Pahimmillaan koko yönä.
Kaikki rutiinit, hygieniat, rentoutukset, melatoniinit tuttuja ja käytössä. Silti voi käydä niin, ja seuraava päivä on kuin humalassa. Sen myötä vielä vaikeampi nukahtaa.
Nykyään vanhimman lapsen ollessa teini-ikäinen tämä on taas pahentunut, hän kun on aktiivisimmillaan illat ja alkuyöt. Tietää, ettei minua saa häiritä vaan eipä paljon vaadi kuin joku murhe koettelee tai kolistelee keittiössä myöhäisiltapalaa.. viime yönä taas valvoin kolmeen vaikka menin rauhallisen iltalenkin, saunaillan ja iltapalan päälle sänkyyn klo 22 tienoolla lukien hetken. Unipa ei tullutkaan. Mielessä ehkä tuleva reissu. Lopulta rentoutusnauhalla kolmelta ja heräsin taas aamuvarhain kuten aina.
Harmittaa olla liian herkkä unen suhteen, vaikeuttaa ja vaikuttaa elämään. Mm. edessä Tukholman risteily ja tiedän että unettomana mennään. Silti edes joskus haluaa jotain tehdä perheen kanssa. Juhlimaan en enää lähtisikään, kostautuisi viikon.
Kommentit (45)
Aamupäivään aktiviteetti ja luonnonvaloa, illalla rauhoittumista ilman ruutua
Varmaan on mutta toisaalta kun en mieti ja kaikkea muuta touhua niin käy sit niin ettei nukutusoloa tule lainkaan eikä siis untakaan. Lasten jne sairastelujen ym mitä elämässä ollut tämä unihäiriö tullut.
Ap
Kuinka pitkään ennen nukkumista pitäisi olla ilman tv ja kännykkä? Eli ei iltaisin mitään alkuillan ohjelmaa eikä lehtien lukua puhelimen kautta lainkaan?
Onko stressiä muuten?
Käveleekö vähintään 7000-8000 askelta päivässä?
Itse nukun hyvin tai parhaiten laivalla. Entä oma hytti?
Puheohjelmia kuuntelen ennen unta. Joku rauhoittava myös sinulle?
Joidenkin asiantuntijoitten neuvo on nousta suhteellisen nopeasti ylös sängystä, jos ei saa unta ja tehdä jotain kevyttä muualla, vaikka lukea kirjaa olohuoneessa istuen, kunnes alkaa väsyttämään.
Muutenkaan sänkyyn ei kuulemma pitäisi mennä yrittämään nukkumista, vaan mennä sinne vasta väsyneenä, kun jo nukuttaa.
Jos ajatukset alkavat laukata erilaisissa asioissa, kun on käynyt makuulle, ala ajatella vaikka nukahtamista, sitä, kuinka saa olla pitkän päivän jälkeen mukavasssa vuoteessa yms. ajatuksia, jotka tekevät mielen levolliseksi ja suuntaavat ajatukset lepoon ja nukkumiseen. Unta ei voi pakottaa, mutta jos nautiskelee siitä makuulla olemisesta, niin mieli saattaa rentoutua niin, että se nukahtaminenkin sieltä tulee.
Samoja oireita minulla, koska olen luonteeltani huolestuja. Joskus luen kohtalaisen tylsää kirjaa ja kun silmät väsyy ja suljen ne niin kiiresti kirja pois ja uni saattaa tulla. Ajatuksia voi sekottaa päässälaskulla. Otan jonkun yli sadan olevan numeron ja alan vähentää siitä vaikka kolmosta 102 - 99 - 96 jne kun oikein yrittää pitää sen ajatuksen kasassa saattaa taaskin nukahtaa. Ehkä.
Itse olen joskus ajatellut aamua, sitä, kuinka potuttaa kuulla herätysääni ja joutua nousemaan. Se on saanut joskus nukahtamaan, kun tajuaa, että siihen on onneksi vielä tunteja aikaa. Nyt saa vain olla.
Olen myös ajatellut, että ei se niin vaarallista ole, jos ei joskus saa unta. Nousen sitten ylös, jos ei uni tule. Rupean ajattelmaan, että mitähän kotitöitä sitä sitten alkaisi yöllä tehdä, ja yleensä pelkkä ajatuskin niiden tekemisestä alkaa ramaista ja totetan, että en todellakaan jaksa ruveta mitään tekemään yöaikaan. Sitten sitä on tyytyväinen, ettei tarvikaan ja nukahtaa.
Unilääkettä. Sombutal tai Nembutal ovat tehokkaita. Samoin Vesparax.
Jäin tk eläkkeelle, nyt nukahdan ja nukun kuin tukki, ei työ huvitutusta enää 😊
Tiedän että turhauttava neuvo, mutta mulla auttoi että lopetin asiasta stressaamisen. Olen silleen että ihan sama jos ei tule uni. Ja nykyään nukahdan melko hyvin, on vaan alkanut heräillä aamuyön tunteina, mutta se liittynee vaihdevuosiin. Pitäis hakea siihen lääkettä.
Mulla ollut aina aikaa vievää se nukahtaminen eikä vaikuta mikään stressittömyys, liikunta yms. Se on joku synnynnäinen ominaisuus.
Vaihdevuosi iässä alkoi nukahtamaan helpommin mutta ei auta estrogeenikorvaushoito aamuyö heräämisiin varsinkaan kun en jaksa valvoa myöhään vaan tykkään mennä jo lasten nukkumaanmeno aikaan sänkyyn katselemaan telkkaria.
Juotko kahvia ? Juotko piristäviä limuja ?
Kärsin huonosta unesta nelikymppiseksi asti. Sitten mittautin ferritiinini, se oli alle viitteen eli 9. Aloin syömään rautaa 200 mg/pv. Kuukauden päästä ihmettelin, kun olin nukkunut useita öitä todella hyvin ja sikeästi. Olen ollu lähes jatkuvalla rautakuurilla monta vuotta. Jos on useamman kk tauko, ferritiini laskee nopeasti ja lopulta huomaan nukkuvanikin kehnosti. Sitten taas kuurille niin tilanne korjautuu.
Joskus on määrätty avuksi Ataraxia, oletko kenties saanut kokeiluerän ?
Itse kärsin usein AP:n mainitsemasta ongelmasta, jonka ratkaisen sillä että luen tai kuuntelen jotain, mikä estää ajattelemasta stressaavia asioita. Kun en mieti stressaavia asioita niin nukahdan helpohkosti.
Useimmille suosittelisin myös fyysistä rasitusta, jotta elimistö kaipaa helpommin lepoa.
Minua on auttanut äänikirjat, silloin ei ajatukset pyöri sen ympärillä, ettei saakaan unta ja olen alkanut nukahtaa helpommin. Joskus tosin joutuu kuuntelemaan kauankin, mutta onhan se kuuntelu kievempaa kuin pyöriä sängyssä unta odotellen omien ajatusten kiertäessä kehää.
Onko jo liikaa ajatukset unen ympärillä?
jos jännittää nukahtamista ja rutiineille antaa liian suuren merkityksen ja uskoo että poikkeama sotkee tilanteen niin sekin voi kostautua.