Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun seksielämä päättyy puolison sairauteen

Vierailija
09.04.2023 |

Sairastumisesta (syöpä) on reilut kolme vuotta, ja niiden aikana seksiä on ollut kahdesti. Tuosta jälkimmäisestäkin on nyt jo noin kaksi vuotta. Puolisolla ei ole minkäänlaisia haluja ja hän kokee ajatuksen seksistä vain ahdistavana.

En tiedä mikä on suurin syy haluttomuudelle - järkytys sairastumisesta, hoidot vai tämänhetkinen hormonaalinen hoito (jonka tarkoitus jatkua vielä vuosia). Ehkä kaikki yhdessä. Lääkärin kanssa on asiasta puhuttu, mutta muilla vaihtoehtoisilla lääkkeillä on kuulemma ihan samanlaiset haitat koska kaikki toimivat samaan tapaan.

Olen miettinyt pari-/seksuaaliterapiaa, mutta voiko sellaisesta olla tässä tilanteessa mitään hyötyä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olen samassa tilanteessa.

Vierailija
2/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, tutulta kuulostaa. Vaimolla todettiin 3 vuotta sitten rintasyöpä, jonka vuoksi toinen rinta poistettiin, hän sai sytostaatteja, sädehoitoa ja hormonilääkkeen, jonka on tarkoitus jatkua 10 vuotta. Vuosi sitten hänellä todettiin masennus, johon hän sai lääkityksen.

Seksiä oli viimeksi ennen kuin syöpää alettiin epäillä, yli kolme vuotta sitten. Parisuhdetta oli siinä vaiheessa takana 10 vuotta. Läheisyyttä ja halailua on yhä, mutta mitään seksuaalissävytteistä kosketusta vaimo ei kestä. Erityisesti terve rinta ja poistetun rinnan alue ovat täysin kiellettyä aluetta.

Tiedän että hän on kovasti yrittänyt ja suree asiaa itsekin. Kävimme kerran seksuaaliterapeutin luona, mutta siitä ei ollut mainittavaa apua. Vaimoni sanoo tuntevansa, että seksuaalisuus on vain käännetty pois päältä, ettei hänellä ole enää mitään seksuaalisia ajatuksia ja että pelkkä ajatus seksistä ahdistaa. Itsetyydytysyrityksetkin sattuivat, eikä hän tietääkseni ole harrastanut itsetyydytystä enää moneen vuoteen.

Rakastan vaimoani eikä avioero tule kysymykseen. Ehdotus vieraissa käymisestä olisi hänelle todennäköisesti musertava, enkä totta puhuen haluaisikaan muita kuin häntä.

Onneksi seksittömyys on vähentänyt minunkin halujani, ja jäljellä olevat saan varsin hyvin tyydytettyä itse vaikka seksiä kaipaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne. Molemmat rinnat poistettu ja loppuelämän hormonilääkitys. Olemme vieläpä reilusti alle 50v molemmat.

Tuntuu epäreilulta että 45v miehen seksielämä päättyisi tähän.

Vierailija
4/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastava tilanne, pahoittelut. Tässä ratkaisu: maksullinen seksipalvelu. Kärtyisät tantat vetää tässä kohtaa herneen nenään, loput lukee eteenpäin.

Perustelen:

-niin surullista kuin tuo tilanne onkin, ei ole myöskään oikein, että sinun pitää luopua seksistä kokonaan. Se on osa elämää ja antaa virtaa + voimia. Elät vain kerran.

-Ammattilainen pystyy hoitamaan tilanteen ammattimaisesti. Ilman turhaa säätöä, keskitytään asiaan. Sinun ei tarvitse perustella omaa tilannettasi mitenkään, jos et halua.

-Ei ole riskiä tunteista, vaikka se tuntuukin monesta oudolta, on ihmisiä, jotka voivat ajatella seksin palveluna. Ihan kuin parturi tai hieroja. Ammattilainen ei soita perään, tule raskaaksi, tartuta sinuun tauteja eikä halua rikkoa liittoasi.

-Saat asian pois mielestä ja voit keskittyä vaimosi kanssa muihin aiheisiin. Et "kiusaa" häntä asioilla, joihin hän ei kykene.

-Parisuhdeterapia ei auta, koska kyse ei ole parisuhteen ongelmasta.

Ammattilaisella tarkoitan tässä nyt kotimaista reilulla pelillä toimivaa itsenäistä yrittäjää. Itä-Euroopan naikkoset kannattaa jättää väliin.

Vierailija
5/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta asiasta. Olen ollut useamman vuoden mieheni omaishoitaja. Kaikki oman elämän hyvinvointia koskevat asiat ovat hoituneet tyylillä ja toista kunnioittaen. Ei ongelmia ellei itse asioista halua ongelmia tehdä

Vierailija
6/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama tilanne. Molemmat rinnat poistettu ja loppuelämän hormonilääkitys. Olemme vieläpä reilusti alle 50v molemmat.

Et ole huolissasi vaimosi seksielon päättymisestä + lisäpaino sairaudesta...epäreillua potenssiin sata hänelle.

Vierailija
7/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole huolissasi vaimosi seksielon päättymisestä + lisäpaino sairaudesta...epäreillua potenssiin sata hänelle.

Hänelle toki vaihtoehdot ovatr rajatummat, koska kuolemansairas (vaikkakin remissiossa juuri nyt). Hänelle seksitön elämä on ok, koska hänellä ei enää ole mitään haluja tai kiinnostusta seksiin (itsensä, minun tai kenenkään kanssa)

Omalta kohdaltani koen tilanteen epäreiluksi, koska minulla on edelleen normaali 45v miehen libido ja kyky seksiin. Vaimoani seksi ei kiinnosta, enkä minä aseta vaimolleni velvoitetta seksiin. Jos hän ei halua, eikä siitä kärsi - mikä minä olen häneltä vaatimaan omaa tyydytystäni.

Maksullinen lienee varsin turvallinen vaihtoehto. Sivusuhde kuulostaa hankalalta ja voi tuoda myös tunteet mukaan

Vierailija
8/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kirjoittajan pitäisi mielestäsi tehdä? Tuohan on fakta. Miten tilanne muuttuu reilummaksi? Jokin muu vastaus, kuin "jos vaimo ei saa, niin et saa sinäkään" kiitos.

Ajattelen itseäni miehenä vaikka neliraajahalvaantuneena laitoksessa. Tunnen vaimon, olisi varmasti hyvinkin huolissaan minun seksielämän päättymisestä, mutta mitä hän voi asialle tehdä? Muuta kuin voivotella? Ja tähän se vaikeampi kysymys, mistä tässä ketjussa on kyse. Pitäisikö vaimon tuossa tapauksessa ihan vaan solidaarisuussyistä lopettaa omakin seksielämä? Minun tilannettani se ei muuta mitenkään, mutta vaimo kärsii. Sekö on elämän tarkoitus?

Vierailija
9/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ajattelin vähän liian hätäsesti, sori.

Mutta kyllä sen vaimon sydämeen varmaan silti sattuiisi, jos kävis ilmi joku vieras tai maksullinen.

Vierailija
10/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä asioista kannattaa puhua hyvissä ajoin etukäteen. Me olemme puolison kanssa puhuneet ja sopineet, että tällaisessa tilanteessa voi hakea seksiä muualta. Ettei toinen enää kertakaikkiaan pysty. Samoin olemme hyvissä ajoin sopineet, että kumpikaan ei ryhdy toisen omaishoitajaksi.

On kohtuuton vaatimus toiselle, että hän ei terveenä saisi enää harrastaa seksiä, jos toinen ei siihen enää kykene. Se on itsekästä sen puolelta, joka ei seksiin enää kykene.

Vierailija
11/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta asiasta. Olen ollut useamman vuoden mieheni omaishoitaja. Kaikki oman elämän hyvinvointia koskevat asiat ovat hoituneet tyylillä ja toista kunnioittaen. Ei ongelmia ellei itse asioista halua ongelmia tehdä

Miten olet käytännössä hoitanut omia asioitasi?

Vierailija
12/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että välillä tälläkin palstalla on ihan asiallista ja hyvää keskustelua. Helmi.

Vierailija
13/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vieraissa käyminen ei poistaisi todellista ongelmaa eli sitä että kaipaan seksiä juuri vaimoni kanssa. Paineiden purkamisessa omat kädet tai suihku voittavat vieraat seksikumppanit. Samasta syystä ole koskaan pitänyt yhden yön jutuistakaan, ei seksi ole yleensä hyvää tuntemattoman ihmisen kanssa. Ja kiinni jääminen todennäköisesti johtaisi eroon, enkä halua vaimoani loukata. 

t. 2

Vierailija
14/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että välillä tälläkin palstalla on ihan asiallista ja hyvää keskustelua. Helmi.

Jankkaajat ja paheksujat sekä moralistit on vielä pääsiäislomalla, kyllä tämäkin ketju vielä plörähtää....

Vierailija
15/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vieraissa käyminen ei poistaisi todellista ongelmaa eli sitä että kaipaan seksiä juuri vaimoni kanssa. Paineiden purkamisessa omat kädet tai suihku voittavat vieraat seksikumppanit. Samasta syystä ole koskaan pitänyt yhden yön jutuistakaan, ei seksi ole yleensä hyvää tuntemattoman ihmisen kanssa. Ja kiinni jääminen todennäköisesti johtaisi eroon, enkä halua vaimoani loukata. 

t. 2

Noin se sitten on ja se on ok. Ratkaisu siis sinulle omat kädet ja suihku.

Vierailija
16/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. 2

Et voi pakottaa vaimoasi tyydyttämään sinua. Jos hän ei halua sitä tehdä.

Kerro hänelle, että seksittömyys on sinulle raskas asia ja kysy, voiko hän asiassa auttaa.

Meillä keskustelu meni siten, että vaimoa ei kiinnosta eikä halua edes tietää miten "ongelmani hoidan". Sovimme siis, että seksi ei ole yhteinen asia vaan minun asiani.

Taistelin arvojeni ja tunteideni kanssa yli vuoden, kunnes päätin kokeilla kotimaista ammattilaista - kokemus oli henkeäsalpaavan ihana, itkin kun kosketus oli niin hellä ja olin sitä kovin kauan kaivannut.

Vierailija
17/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 2

Et voi pakottaa vaimoasi tyydyttämään sinua. Jos hän ei halua sitä tehdä.

Kerro hänelle, että seksittömyys on sinulle raskas asia ja kysy, voiko hän asiassa auttaa.

Meillä keskustelu meni siten, että vaimoa ei kiinnosta eikä halua edes tietää miten "ongelmani hoidan". Sovimme siis, että seksi ei ole yhteinen asia vaan minun asiani.

Taistelin arvojeni ja tunteideni kanssa yli vuoden, kunnes päätin kokeilla kotimaista ammattilaista - kokemus oli henkeäsalpaavan ihana, itkin kun kosketus oli niin hellä ja olin sitä kovin kauan kaivannut.

Tunnen läheisesti tuollaisen kotimaisen ammattilaisen ja kertoman mukaan kaltaisiasi asiakkaita on jatkuvasti. Taisteltu henkisesti pitkään ja sitten lopulta saadaan aikaan ja huomataan, että turhaa odotteli. Vielä suurempi joukko on kontaktoijia, ajan varaajia ja viime hetken perujia. Iso kynnys, mieluummin kärsitään.

Vierailija
18/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällaisessa tilanteessa puoliso suostuu "kolmannen" pyörän hankkimiseen tai avoimeen suhteeseen. Ei molempien tarvitse elää loppuelämäänsä seksittömästi.

19/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin montavuotta Samassa jamassa vaimosairasutui olen aina ollut Tukena Nykysin käyän panemassa 40v,varattauadaamia  ei montaa vuotta kestä ilman

Mika.rajala mikarajala

Vierailija
20/28 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän toisinpäin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän