Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kerrostaloyksiöt vaan pahentavat suomalaisten yksinäisyyttä" sanoo asumisasiantuntija

Vierailija
09.04.2023 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009508150.html

"Röngän mukaan yksi suurimmista suomalaisen asuntokannan ongelmista on se, että jokseenkin introvertille kansalle rakennetaan kerrostaloyksiöitä, jotka hänen mukaansa vain pahentavat suomalaisten yksinäisyyttä. Yhteisölliset tilat lisäisivät hänen mukaansa yksilöiden tunnetta ryhmään kuulumisesta, joka on yksi ihmisen perustarpeista."

Painajaismaista, en haluaisi introverttina tuollaiseen....

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluajan soluasumisen jälkeen oli kuin olisin paratiisiin saapunut, kun sain viimeinkin yksiön!

Vierailija
2/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaattovaara jauhaa jatkuvasti pienten asuntojen haitallisuudesta. Varmaan joku lähiöomakotitalofriikki joka ei ymmärrä muunöaisia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomessa syntyvyys laskee, alkaa myös asuntoja vapautua ja halventua. Lisäksi myös kuolevuus yltyy ja asuntoja vapautuu myös sitä kautta.

Vierailija
4/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka jauhavat yhteisöllisyysvajeesta, eivät ymmärrä että on paljon väkeä jotka eivät halua osakseen saneltua yhteisöllisyyttä vaan haluavat itse päättää milloin ja miten ovat yhteisöllisiä.

Vierailija
5/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun yksin yksiössä, jossa on syvennys sängylle. Joskus miettinyt kaksiota, mutta sitten se toinen huone olisi makuuhuone, jossa olisi se sänky eikä muuta. Niin että miten se nyt toisi enemmän iloa kuin se, että sänky on siinä syvennyksessä?

Vierailija
6/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä jotka jauhavat yhteisöllisyysvajeesta, eivät ymmärrä että on paljon väkeä jotka eivät halua osakseen saneltua yhteisöllisyyttä vaan haluavat itse päättää milloin ja miten ovat yhteisöllisiä.

Minua v-ttaa jo se, kun joudun kuuntelemaan naapurin lapsiperheen ääniä porraskäytävästä.

Vierailija
7/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteistiloja. Suomalainen haluaa omat tilat useimmiten. Ja kauas naapurista. Joku hälytyskello on eri asia, jos tulee jotain.

Vierailija
8/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu yksin, niin ei siellä asunnossa enempää porukkaa olisi vaikka olisi 6h ja keittiö. Enemmän riippuu taloyhtiöstä ja muista verkostoista onko yksinäinen.

Moni muuttaa työn perässä pk-seudulle ja jää todella yksin työpäivän ulkopuolella. Etenkin jos muilla on jo verkostonsa. Olen sitä mieltä että enemmän pitäisi tukea etätöitä ja sitä, että ihmiset jäävät asumaan kotiseuduilleen, jossa on verkostot ja tuntee kuuluvansa johonkin.

Vierailija
9/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhteistiloja. Suomalainen haluaa omat tilat useimmiten. Ja kauas naapurista. Joku hälytyskello on eri asia, jos tulee jotain.

Ei mua haittais jos osa olisi yhteistiloja mutta pitäis voida valita kenen kans ne joutuu jakamaan.

Vierailija
10/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suotta puhuta itsemurhayksiöistä.

Vierailija
11/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan halua jakaa mitään yhteisiä tiloja lapsiperheiden kanssa! Voisi tulla tappo jos joutuisi vielä enemmän kuuntelemaan lasten idioottimaista mökellystä ja äitien tekoreipasta lässytystä.

Vierailija
12/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pitäisi kommuuniasuminen palauttaa?? Heh. 

Vierailija
13/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan halua jakaa mitään yhteisiä tiloja lapsiperheiden kanssa! Voisi tulla tappo jos joutuisi vielä enemmän kuuntelemaan lasten idioottimaista mökellystä ja äitien tekoreipasta lässytystä.

Älä huoli ei lapsiperheetkään halua jakaa mitään tiloja sun kanssa. Pysy vaan siellä omassa kämpässäsi.

Vierailija
14/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksinäisyys nähdään vain negatiivisena asiana? Moni on tietysti yksinäinen vasten tahtoaan, mutta esim. itse olen ihan tarkoituksella suurimman osan ajastani yksin ja rakastan sitä, enkä edes haluaisi kovin paljoa ystäviä. Työpäivän jälkeen on ihana rauhoittua omassa kodissa yksin.

Vierailija
15/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä vanhuksille, eli kerrotaloja missä on asukkailla ihan normaalit omat kodit mutta joiden alakerrassa on kahvila, ravintola, jokin yhteinen oleskelutila mihin voi järjestää omia kokoontumisia tai elokuvailtoja ja ehkä pieni ruokakauppa samassa rakennuksessa.

Vierailija
16/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä vanhuksille, eli kerrotaloja missä on asukkailla ihan normaalit omat kodit mutta joiden alakerrassa on kahvila, ravintola, jokin yhteinen oleskelutila mihin voi järjestää omia kokoontumisia tai elokuvailtoja ja ehkä pieni ruokakauppa samassa rakennuksessa.

Ei haittaisi. Nuorille sama ja disko iltaisin eikä tarvitsisi edes kallista iltalippua keskustaan.

Vierailija
17/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vaan niiden yksiöiden lisäksi uhrattaisi hieman neliöitä asukkaiden yhteisiin harrastelutiloihin. Eka kerrokseen vaikka punttisali, pelihuone yms. ja sitten saataisiin molemmat ratkaistua. Ainiin, ei käy koska ois vähemmän neliöitä myytävänä mikä menee juuri päin vastoin kuin haluttiin.

Tuollaisista tiloista luultavimmin pöllitään kaikki irtoava tai rikotaan.

Vierailija
18/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaisin mielelläni tuollaisissa yhteistiloissa lautapelejä, konsolilla yms. jos ois kivaa sakkia. Sitten voisi vetäytyä omaan yksiöön lataamaan akkuja.

Vierailija
19/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vaan niiden yksiöiden lisäksi uhrattaisi hieman neliöitä asukkaiden yhteisiin harrastelutiloihin. Eka kerrokseen vaikka punttisali, pelihuone yms. ja sitten saataisiin molemmat ratkaistua. Ainiin, ei käy koska ois vähemmän neliöitä myytävänä mikä menee juuri päin vastoin kuin haluttiin.

Kuka tai ketkä ne valtaisi? Kuka kaipaa pelihuonetta?

Vierailija
20/91 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yksinäisyys nähdään vain negatiivisena asiana? Moni on tietysti yksinäinen vasten tahtoaan, mutta esim. itse olen ihan tarkoituksella suurimman osan ajastani yksin ja rakastan sitä, enkä edes haluaisi kovin paljoa ystäviä. Työpäivän jälkeen on ihana rauhoittua omassa kodissa yksin.

Elät väärin, ja sinunlaistesi takia syntyvyys laskee. Kotona kuuluu käydä vaan nukkumassa, ja muuten elämä pitää viettää töitä tehden ja sen jälkeen naapurin lapsia hoitaen yhteistilassa kerrostalon kerhotilassa. Vanhukset, syrjäytyneet ja mielenvikaisten ovat tietenkin poissuljettu näistä talkoista. /s

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän