Ruotsalaisartisti Carola otti kantaa Suvivirteen Meidän pitää herätä
"Minun mielestäni ei voi sanoa, että tulkaa maahamme, eläkää kuten tahdotte. Ei ole heikkoutta puolustaa ruotsalaisia perinteitä ja laulaa Suvivirsi (ruotsiksi Den blomstertid) koulujen kevätjuhlissa"
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/b45af7cd-6a02-4a65-b04e-8e083e…
Kommentit (104)
Kyllä näille ateisteille kelpaa uskonnolliset vapaat. Niistä eivät mölise.
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kauhea myötähäpeä näistä tapauskovaisista perinteistä. Hirveää falskiutta itkeä virsien ja muiden perään, kun kirkko ja uskonto eivät ole läsnä joka päiväisessä elämässä. Mä olen uskonnoton ja kunnioitan kyllä niitä, jotka ovat oikeasti uskossa ja elävät uskonsa periaatteiden mukaan (ihan sama mikä uskonto), mutta halveksin tapauskovaisia, jotka kastavat lapsensa ja menevät kirkossa naimisiin vain koska se on ollut tapana.
Et siis varmaan vietä myöskään joulua ja pääsiäistä, koska kristilliset tavat ottavat noin koville? Jos vietät niin falski olet aivan itse.
En minäkään mene Afrikkaan sanomaan että lopettakaa sadetanssit, mä en tykkää niistä.
Vierailija kirjoitti:
Menen joka kevät Tuomiokirkon portaille laulamaan suvivirren. Se on minulle hyvin tärkeä traditio. Onneksi kirkko edes vaalii tätä perinnettä.
Minusta -maassa maan tavalla- on hyvä ohje kaikille. Jos maan tavat ovat huonoja, esim. naisia syrjiviä, niin niihin pitää yhdessä vaikuttaa.
Mutta jos maan tavat syrjivät uskonnottomia, niihin ei tarvitse vaikuttaa?
Kalevala on muutettava Call a Wall: aksi.
Muuten touhu syrjii.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin Carola puolustaa uskonnollisia lauluja kun hihhuli on. Minua suvivirsi ateistina on aina vituttanut.
Ei se minua ateistina ainakaan vituta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mene Afrikkaan sanomaan että lopettakaa sadetanssit, mä en tykkää niistä.
Tai ihmissyönti.
Lapseni tuli juuri täysi-ikäiseksi ja päätti erota kirkosta. Olen oikeasti tyytyväinen.
Minä haluan kasvissyöjänä kieltää lihansyönnin kaikilta. Tai jos joudun syömään lihaa, niin huijaan ja liikuttelen suutani niin että näyttäisi että syön lihaa.
Ja minä totuudenpuhuja saan kaikki kommenttini poistoon jostakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan kasvissyöjänä kieltää lihansyönnin kaikilta. Tai jos joudun syömään lihaa, niin huijaan ja liikuttelen suutani niin että näyttäisi että syön lihaa.
Vispaa kieltä poskesta toiseen.....
Vierailija kirjoitti:
Emmehän edes kiellä moskeijoiden rukoustunteja ja huutamista tornista Al-la-hin kutsuun kuten Ruotsissa. Emmekö vaadi että tuntipalkasta vedetään kaikki rukousaika sairaaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä totuudenpuhuja saan kaikki kommenttini poistoon jostakin syystä.
Minäkin saan kommenttini poistoon joka kerta, kun kirjoitan jotain pöljää.
Totuus on kohdallani sellainen, että olen hieman ymmälläni siitä, että tänne aiotaan saada iso väkimäärä ihmisiä, joista emme tiedä mitään.
Toisaalta tykkään kovasti sitten heistä joihin olen tutustunut.
Heitä aion puolustaa, kuten muutakin ystäviäni.
Olen sitten varmaankin niitä pidättyväisiä ja ennakkoluuloisia.
En enää kuulu kirkkoonkaan, vaikka uskon kyllä vahvasti.
Suvivirsi oli ihana kevätjuhlalaulu ja samoin ne lippulaulut jne.
Ajassa liikkuu aina uusia aatesuuntia, jotka mukamas vaativat muuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ihmissyönti.
En ymmärrä tällaista kommenttia. Luuletko tosissasi, että ihmissyöntiä viel harjoitetaan jossain yleisenä käytäntönä?
Viimeiset papualaiset heimot jotka tapaa ovat harjoittaneet ovat siitä jo luopuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirren muuttamista tai poistamista ovat vaatineet suomalaiset uskonnottomat.
Lopettakaa toi rasittava uhriutuminen.Minä en ymmärrä tuotakaan. Miksi pitää luopua perinteistä ja kulttuurihistoriasta. Suvivirren ensimmäisessä säkeistössä ei edes ole mitään uskonnollista sanastoa. Eikä se muutenkaan nyt luulisi niin vakavaa olevan.
Kyllä meillä ainakin koulussa veisattiin enemmän kuin ensimmäinen säkeistö, eli myös se, jossa puhutaan Jumalasta. Tähänhän kuului myös se, että kaikkien piti nousta seisomaan kun Jumala mainittiin. Itse olin uskonnottomasta perheestä ja koin jo lapsena epämiellyttäväksi, että minun pitäisi kiittää Jumalaa johon en usko. Jossain vaiheessa lakkasin nousemasta seisomaan tuon säkeistön kohdalla ja sain pahoja katseita.
Nykyään Suvivirsi on minusta ihan kaunis virsi, mutta en silti koe oikeaksi, että lapsia altistetaan tilanteille, joissa heidän pitää laulaa uskonnollisia lauluja. Nykyään yhteiskunta on kuitenkin hyvin sekulaari, joten kyllä tällaisiakin perinteitä on ihan aiheellista uudistaa, olivat ne kuinka nostalgisia tahansa. Suurimmalle osalle uskonto ei enää ole merkityksellinen osa elämää, joten on outoa ja väärin pistää lapset veisaamaan virsiä koulussa. Koulun pitäisi olla uskonnosta erillinen instituutio, mutta Suvivirsi on ensimmäistä kappaletta lukuunottamatta ihan selkeän tunnustuksellinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näille ateisteille kelpaa uskonnolliset vapaat. Niistä eivät mölise.
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kauhea myötähäpeä näistä tapauskovaisista perinteistä. Hirveää falskiutta itkeä virsien ja muiden perään, kun kirkko ja uskonto eivät ole läsnä joka päiväisessä elämässä. Mä olen uskonnoton ja kunnioitan kyllä niitä, jotka ovat oikeasti uskossa ja elävät uskonsa periaatteiden mukaan (ihan sama mikä uskonto), mutta halveksin tapauskovaisia, jotka kastavat lapsensa ja menevät kirkossa naimisiin vain koska se on ollut tapana.
Et siis varmaan vietä myöskään joulua ja pääsiäistä, koska kristilliset tavat ottavat noin koville? Jos vietät niin falski olet aivan itse.
Kuka alle 50-vuotias oikeasti viettää jotain pääsiäistä? Olen eri, mutta en ole koskaan viettänyt pääsiäistä. En myöskään tunne varmaan ketään ikäluokastani, joka viettäisi pääsiäistä millään erityisellä tavalla. Jouluakaan en varsinaisesti vietä, en ainakaan kovin "perinteisellä" tavalla. Sitä paitsi on turhaa irvailla ei-kristityille, jotka noita juhlia viettää, sillä nuohan ovat kaikki lähtöisin alunperin pakanallisista perinteistä kristittyjen sijaan - tämän nyt luulisi olevan ihan selvä juttu kaikille. Miksipä sitä ei viettäisi jonkinlaista keskitalven juhlaa, kun samoihin aikoihin on sopivasti lomaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin Carola puolustaa uskonnollisia lauluja kun hihhuli on. Minua suvivirsi ateistina on aina vituttanut.
Siis Suvivirsi on sinua vituttanut? Voi raukkaa. Entäs muut virret, muut hengelliset laulut?
Entäs jo minua vituttaa se, että ei lauleta suvivirttä? Kumpi meistä saa olla oikeassa ja kumman periaatetta noudatetaan?
Sinä nimittäin voit olla sitä laulamatta ja sitä kuuntelematta. Sinä voit olla osallistumatta tilaisuuksiin missä sitä lauletaan. Oikein hyvin voit. Ja jos et mitenkään voisi, niin aina voi yhden laulun ajan ajatella muita asioita.
Tässä maassa tehdään ja tapahtuu tuhansia asioita, joista sinä et tykkää ja myös joista minä en tykkää.
Meidän on silti täällä elettävä, eiköhän me kestetä. Jospa sinä et läkähdy kuitenkaan siihen vitutukseesi, vaikka joku laulaisi Suvivirttä.
En minäkään siihen kuole, että joku hoilottaa jotain minulle vastenmielistä laulua.
Suvivirren poistaminen maailmasta ei tee sinusta parempaa ihmistä. Eikä minuakaan, vaikka sitä laulaisin.
Annan siis sinulle luvan olla huomioimatta koko laulua, anna sinäkin minulle lupa sitä kuunnella.
Suomessa valtiolliset instituutiot ja kirkko on erotettu toisistaan, tai ainakin pitäisi olla. Siispä lapsilla on oikeus käydä koulunsa ilman uskonnon tuputtamista, olivat ne virsien tai uskonnollisten aamunavauksien muodossa. Ei tässä pitäisi olla enää mitään epäselvää, lasten oikeus uskonnonvapauteen on suurempi oikeus kuin sinun oikeutesi kuunnella Suvivirttä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärtä, miksi maiden pitää luopua omista perinteistään muualta tulleiden vuoksi. Saa tänne tulla, mutta antakaa meidän elää niin kuin olemme ennenkin eläneet.
Tämä perinteistä luopuminen koskee VAIN JA AINOSTAAN LAMMASMAITA MISSÄ ASUU LAMMASKANSAA. Italiassa nämä tulijat eivät hypi katolisten italialaisten silmille - EHEI, ei todellakaan. Siellä tulija joko kotiutuu tai lähtee pois maasta. Italialaiset eivät olekaan lammaskansa. Katsoin dokumenttia missä muukalainen rantautui Italiaan, viranomainen sanoi sille, että sinun pitää löytää töitä, koska et saa mitään tukia, näin siellä, mites meillä.
Ei hel***i. Sielläkinkö tämä sama virsi mitä saa laulaa ja mitä ei.
Ja mua v*tuttaa sun asenne
quote=Vierailija]Tietenkin Carola puolustaa uskonnollisia lauluja kun hihhuli on. Minua suvivirsi ateistina on aina vituttanut.[/quote]