Ruotsalaisartisti Carola otti kantaa Suvivirteen Meidän pitää herätä
"Minun mielestäni ei voi sanoa, että tulkaa maahamme, eläkää kuten tahdotte. Ei ole heikkoutta puolustaa ruotsalaisia perinteitä ja laulaa Suvivirsi (ruotsiksi Den blomstertid) koulujen kevätjuhlissa"
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/b45af7cd-6a02-4a65-b04e-8e083e…
Kommentit (104)
Mulla on kauhea myötähäpeä näistä tapauskovaisista perinteistä. Hirveää falskiutta itkeä virsien ja muiden perään, kun kirkko ja uskonto eivät ole läsnä joka päiväisessä elämässä. Mä olen uskonnoton ja kunnioitan kyllä niitä, jotka ovat oikeasti uskossa ja elävät uskonsa periaatteiden mukaan (ihan sama mikä uskonto), mutta halveksin tapauskovaisia, jotka kastavat lapsensa ja menevät kirkossa naimisiin vain koska se on ollut tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirren muuttamista tai poistamista ovat vaatineet suomalaiset uskonnottomat.
Lopettakaa toi rasittava uhriutuminen.Eikä ole.
Kyllä on, mm. minä (joskaan en mitenkään erityisen äänekkäästi). Uskonnolliset laulut eivät kuulu kaikille yhteisiin koulun tilaisuuksiin.
Kirkkoon kuulumattomille kelpaa kuitenkin vapaapäivät kirkollisina pyhinä joten kerran vuodessa Suvivirsi ei luulisi olevan liikaa kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärtä, miksi maiden pitää luopua omista perinteistään muualta tulleiden vuoksi. Saa tänne tulla, mutta antakaa meidän elää niin kuin olemme ennenkin eläneet.
Eihän niistä muualta tulleiden vuoksi luovuta eikä muualta tulleet sitä vaadi tai odota. Vaan suomalaiset ateistit!!
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon kuulumattomille kelpaa kuitenkin vapaapäivät kirkollisina pyhinä joten kerran vuodessa Suvivirsi ei luulisi olevan liikaa kysytty.
En minä sitä virttä siellä laula vaan lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lauletaan edelleen. T. Ope Itä-Helsingistä
Suomen muslimien takia Suvivirren sanat on muutettu, ainakin Iltalehti uutisoi asiasta jo v2018.
Hyvä jos Carola on itse herännyt, joskus mietityttää että mitä pitäisi tapahtua, että kaikki muutkin heräisi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos Carola on itse herännyt, joskus mietityttää että mitä pitäisi tapahtua, että kaikki muutkin heräisi?
Valtamedian tulisi alkaa tasapuolisesti informoimaan ihmisiä aroista aiheista.
Pakkoko sitä on laulaa. Minä esitin laulavani joululauluja/ Suvivirttä/ virsiä koulussa ollessani. Oikeasti auoin vaan suuta välillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärtä, miksi maiden pitää luopua omista perinteistään muualta tulleiden vuoksi. Saa tänne tulla, mutta antakaa meidän elää niin kuin olemme ennenkin eläneet.
Eihän niistä muualta tulleiden vuoksi luovuta eikä muualta tulleet sitä vaadi tai odota. Vaan suomalaiset ateistit!!
Sama koskee heitä. Perinteet kunniaan, jos niihin ei liity alistamista tai väkivaltaa. Suvivirsi ei mielestäni täytä näitä kriteerejä.
Suomessa on kaikilla vapaus olla laulamatta suvivirttä tai osallistumatta kirkollisiin tilaisuuksiin.
Jos minä muuttaisin muslimimaahan niin en minä heidän laulujaan laulaisi, mutta en tietenkään kieltäisi heitä tekemästä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtamedian tulisi alkaa tasapuolisesti informoimaan ihmisiä aroista aiheista.
Paitsi jonkun miinustavan wokesilakan mielestä sellainen ei käy, tietenkään.
Sairasta että suvivirttä ei voi laulaa, ihmiset ovat vieraantuneet todellisuudesta. Myös suomalaiset uskonnottomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirren muuttamista tai poistamista ovat vaatineet suomalaiset uskonnottomat.
Lopettakaa toi rasittava uhriutuminen.Minä en ymmärrä tuotakaan. Miksi pitää luopua perinteistä ja kulttuurihistoriasta. Suvivirren ensimmäisessä säkeistössä ei edes ole mitään uskonnollista sanastoa. Eikä se muutenkaan nyt luulisi niin vakavaa olevan.
On siinä sana siunaus. "Nyt siunaustaan suopi taas lämpö auringon". Se on uskonnollinen sana.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin Carola puolustaa uskonnollisia lauluja kun hihhuli on. Minua suvivirsi ateistina on aina vituttanut.
Siis Suvivirsi on sinua vituttanut? Voi raukkaa. Entäs muut virret, muut hengelliset laulut?
Entäs jo minua vituttaa se, että ei lauleta suvivirttä? Kumpi meistä saa olla oikeassa ja kumman periaatetta noudatetaan?
Sinä nimittäin voit olla sitä laulamatta ja sitä kuuntelematta. Sinä voit olla osallistumatta tilaisuuksiin missä sitä lauletaan. Oikein hyvin voit. Ja jos et mitenkään voisi, niin aina voi yhden laulun ajan ajatella muita asioita.
Tässä maassa tehdään ja tapahtuu tuhansia asioita, joista sinä et tykkää ja myös joista minä en tykkää.
Meidän on silti täällä elettävä, eiköhän me kestetä. Jospa sinä et läkähdy kuitenkaan siihen vitutukseesi, vaikka joku laulaisi Suvivirttä.
En minäkään siihen kuole, että joku hoilottaa jotain minulle vastenmielistä laulua.
Suvivirren poistaminen maailmasta ei tee sinusta parempaa ihmistä. Eikä minuakaan, vaikka sitä laulaisin.
Annan siis sinulle luvan olla huomioimatta koko laulua, anna sinäkin minulle lupa sitä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa toi rasittava uhriutuminen.Minä en ymmärrä tuotakaan. Miksi pitää luopua perinteistä ja kulttuurihistoriasta. Suvivirren ensimmäisessä säkeistössä ei edes ole mitään uskonnollista sanastoa. Eikä se muutenkaan nyt luulisi niin vakavaa olevan.
Siksi, että ei ole oikein pakottaa osallistumaan noihin perinteisiin sellaisia ihmisiä, joiden vakaumusta vastaan ne sotivat.
Eihän siihen tarvitse osallistua! Sen kun on hiljaa.
Katsothan telkkaristakin jotain afrikkalaisten uskonnollista menoa olematta siihen osallinen.
Ulkomailla näet sikäläisten ihmisten tapoja ja uskonnollisia juttuja, kotimaassakin näet vaikka mitä, hunnutettuja naisia ja saatat vaikka tunteakin jonkun muslimin. Tarkoittaako se sitä, että olet osallinen siihen?
Seuraa sivusta, tai ajattele muuta. Ei ole vaikeata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kauhea myötähäpeä näistä tapauskovaisista perinteistä. Hirveää falskiutta itkeä virsien ja muiden perään, kun kirkko ja uskonto eivät ole läsnä joka päiväisessä elämässä. Mä olen uskonnoton ja kunnioitan kyllä niitä, jotka ovat oikeasti uskossa ja elävät uskonsa periaatteiden mukaan (ihan sama mikä uskonto), mutta halveksin tapauskovaisia, jotka kastavat lapsensa ja menevät kirkossa naimisiin vain koska se on ollut tapana.
Et siis varmaan vietä myöskään joulua ja pääsiäistä, koska kristilliset tavat ottavat noin koville? Jos vietät niin falski olet aivan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen uskonnottaman ole mikään pako ääneen laulaa, voihan siellä kuorossa aukoa suutaan samassa tahdissa. Jos kovasti ahdistaa taivas sana saa mennä istumaan eteiseen. Eikös se uskonnoton ole samalla tavalla luojan luoma vaikka vanhemmat on opettaneet että on syntynyt Sakari Pulliaisen leivinuunisssa tai peräti keinokloonaamalla.
Sori, mutta miksi ihmeessä aukoisin suutani virren tahdissa? T: Ateisti
Juu älä auokaan. Se näyttää rumalta. Ja olisit epäaito.
Ja jos se kovasti rassaa, niin livahda vaikka vessaan sen ajaksi tai johonkin muualle. Tai laita korvatulpat siksi aikaa. Tai ajattele vain, että tämä ei kestä kuin hetken, loppuu pian.
Olethan aikaihminen ja pystyt kyllä.
Tosiasia taitaa olla se, että liian hajanainen maa/valtio/kulttuuri ei toimi. Vallitsevan kulttuurin tilan ottaa aina joku.
Jos me emme ota, joku ottaa.