Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?

Vierailija
07.04.2023 |

Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.

Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....

Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?

Kommentit (1938)

Vierailija
621/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä uimataitoa välttämättä koulussa opi. Kaikki uimatunnit lapsi kävi ja vielä pari uimakouluakin. Ei vaan oppinut.

Ei liikunnantunneilla kieltämättä mitään opeteta mutta se on outoa jos uimakouluissa oppinut.

Vierailija
622/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uinti on ihan eri asia kuin muut lajit. Oman lapsen luokalla tytöt ja pojat samalla liikuntatunnilla. Kas kun ei pakoteta alastonuintiin.

Meidän opettaja pakotti muinoin,vei Yrjönkadun uimahalliin,jossa oli pakko uida alasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut kaikkia kommentteja, mutta ihmettelen kyllä tuota Suomen uimahallisysteemiä, jossa ei ole mitään yksityisyyttä. Asun Keski-Euroopassa, ja täällä uimahalleissa on lukitut kopit, joissa jokainen vaihtaa vaatteet. Suihkussa käydään uimapuku päällä, ei ole miesten ja naisten puolia erikseen. Miksi uimapuku päällä suihkuttelu on Suomessa niin kauheaa ja epähygienistä - ei tästä muissa maissa tehdä numeroa ja uimahallien vesi pysyy hygieniamittausten mukaisena?

Kyllä on ihan sama peseytymissääntö muuallakin, ainakin USAssa, Kanadassa ja Virossa. Eikä mitään omia koppeja ole ollut, kun minä olen käynyt.

Mikä on se Keski-Euroopan maa, jossa peseydytään uimapuku päällä?

Hollanti. En muuten todellakaan usko, että alastomuutta kaihtavassa USAssa pakotetaan suihkuttelemaan alasti muiden nähden Ehkä joku siellä asuva osaa tästä kommentoida.

Ja samaan aikaan USA:ssa on paljon uimataidottomia

Vierailija
624/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut kaikkia kommentteja, mutta ihmettelen kyllä tuota Suomen uimahallisysteemiä, jossa ei ole mitään yksityisyyttä. Asun Keski-Euroopassa, ja täällä uimahalleissa on lukitut kopit, joissa jokainen vaihtaa vaatteet. Suihkussa käydään uimapuku päällä, ei ole miesten ja naisten puolia erikseen. Miksi uimapuku päällä suihkuttelu on Suomessa niin kauheaa ja epähygienistä - ei tästä muissa maissa tehdä numeroa ja uimahallien vesi pysyy hygieniamittausten mukaisena?

Kyllä on ihan sama peseytymissääntö muuallakin, ainakin USAssa, Kanadassa ja Virossa. Eikä mitään omia koppeja ole ollut, kun minä olen käynyt.

Hollanti. En muuten todellakaan usko, että alastomuutta kaihtavassa USAssa pakotetaan suihkuttelemaan alasti muiden nähden Ehkä joku siellä asuva osaa tästä kommentoida.

No me asuttiin siellä, ja ihan suihkuteltiin uimahallissa toisten nähden. On se hirveetä. Alastomia ihmisiä suihkussa, huhhuh.

Saunaan ei saanut mennä alle 14-vuotiaat, heh.

Vierailija
625/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahvas kokee sen aina valtavana uhkana, jos joku eroaa joukosta ja toimii omaa älyä hyväksikäyttäen.

Toki mutta on olemassa oppivelvollisuus, harva tykkää koeviikoistakaan mutta skippaa niitä koska kuukautiset, ne ei estä uintia millään muotoa.

Kyllä ne teinillä estää.

Silloin on mieleltään erityisen heikko yksilö.

Miehetkö täällä kirjoittelee, vai miten voit olla noin urpå? Ovatko runsaat kuukautiset heikkoutta? Uiskenteletko mielelläsi toisten eritteissä?

Olen mies ja tiennyt kyllä aina, ettei kuukautiset ole este uimiselle ja niin on tiennyt myös mm. uimaliittokin:

https://www.uimaliitto.fi/uutiset/o.b-r-on-uimaliiton-uusi-kumppani/

Toki jokainen on yksilö ja jokainen kokee asiat eri tavalla. Selitys kuukautisista kaikkeen, ett3i voi tehdä, niin ontuu.. Se tuntuu olevan helppo selitys aina kaikkeen, oli sitten koulukokeesta tai liikunnasta kyse..

Tiesitkö ettei kuukautiset ole pelkkä kokemus. Ne voivat olla todella runsaat ettei tampooni ja side yhdessäkäään estä läpivuotoa. Mee siinä sitten uimaan, pääsevät muutkin punaiseen veteen uimaan.

Selitä tuo uimaliitolle ja kuukautissuojien valmistajille. Turhaan mulle selität

Ja kyllä uskallan miehenä väittää, että koüukautiset on myös fyysisiä tapahtumia myöten kokemus ja se, miten koetana tilanne. Koetaanko se nolona, normaalina vai sellaisena, että sillä voidaan selittää kaikki, kun ei huvita.

Tottakait myös fyysinen mutta ei pelkästään riipu miten se koetaan. Jos esim. tunnin välein pakko päästä vaihtamaan suojat ja silloinkin voi olla jo myöhäistä. Siinä on sama miten se koetaan.  Se ei ole mikään tekosyy.

Se uiminen kaskoisliikkatuntina kestää koulussa maksimillaan sen tunnin eikä kukaan myöskään estä tänä aikana käymässä suihkussa, saunassa, vessassa, vauhtamassa tamponia Ihan niin monta kertaa kuin haluat.

Kuukautisongelmat menee samaan sarjaan kuin nuorten miesten epätoivottu erektio uimahallin suihkussa

Kaikki aikuisetkaan ei voi käyttää tamponia tai kuukuppia, miksi nuoren pitäisi sellainen sisäänsä laittaa?

Vierailija
626/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan USA:ssa on paljon uimataidottomia

Ja lisätäkseni tähän, että uimataidottomuus on myös kasvanut Suomessa ihan omaan luokkaansa 2010 luvulla enää osasi uida 70% suomalaisista. https://yle.fi/a/3-8466421

Vierailija
627/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jaksaisiolla liikkaope, kun joka pöivä jollakin jotakin ja vanhemmat selittää

Vierailija
628/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahvas kokee sen aina valtavana uhkana, jos joku eroaa joukosta ja toimii omaa älyä hyväksikäyttäen.

Toki mutta on olemassa oppivelvollisuus, harva tykkää koeviikoistakaan mutta skippaa niitä koska kuukautiset, ne ei estä uintia millään muotoa.

Tykkäät siis uida toisten veressä? Vi ttu mitä per voja täällä.

Oletko kuullut tamppooneista, saa useita kokoja, ei maksa paljoa.

Mitä täällä nyt länkytetään tamponeista - ei joku koulu-uinti mitään elämän ykkösasia ole, jonka mukaan pitää kaikki tehdä. Ne, jotka käyttävät tamponeita, käyttävät niitä, ja ne jotka eivät käytä, eivät käytä. Ei siihen edes tarvitse olla mitään sen kummempia perusteita kuin että "tykkään enemmän käyttää siteitä". Koulu-uinti on VAIN koulu-uinti - ei kukaan sen ehdoilla ala muuttaa totuttuja tapojaan, kulutustottumuksiaan, tms. Eli ne, jotka eivät jättävät uinnin väliin mekkojen takia, eivät todellakaan ala käyttää tamponeita VAIN voidakseen osallistua koulu-uintiin. Toki, jos muista syistä haluavat alkaa käyttää tamponeita, voivat sen tehdä, ja hyvähän se onkin, että kuukautissuojissa erilaisia vaihtoehtoja on.

Eivät tietenkään koska haluavat lintsata onhan se päivänselvää.

No maailma tuskin kaatuu siihenkään, jos joku lintsaa koulu-uinnista vain lintsaamisen takia.

Ei ehkä tälle lapselle, mutta entäs sille lapselle, joka hukkuu uimarannalla sen takia, että yksi tapahtuman näkevä lapsi ei kykene toimimaan rannalla, kun ei uskalla mennä veteen, koska laistanut kaikki uimatunnit tai ei tiedä miten toimia tilanteessa. Uimataito katsotaan suomalaiseksi kansalaistaidoksi myös siten, että kykenee pelastamaan hukkuvan.

Jos osaa jo uida ja ui vapaa-ajallaan tai kesäisin, niin onko silloin ok lintsata uimatunneilta? Ainakaan omien lasteni uimatunneilla koulussa ei harjoiteltu hengenpelastustaitoja, joten sanoisin että sen hukkumisvaarassa olevan kannalta ei ole olennaista se, onko toisen uimataito hankittu koulutunneilla vai vapaa-ajalla.

ja lisään tähän tekstiin vielä se, että uimataidoton lapsihan ei menisikään yksin rantaan, eli hänellä olisi siellä mukanaan joku aikuinen, joka voi pelastaa sen hukkumaisillaan olevan toisen lapsen.

Uimataidoton lapsi - tai aikuinen - voi joutua myös vedenvaraan ilman, että on itse tietoisesti mennyt veteen Esim vene kaatuu

Veneessä ollaan AINA pelastusliivit päällä. Vaikka olisi kuinka taitava uimari, voi tulla kramppi tai shokki.

Vierailija
629/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan tulee päivä, että Wilmaan tulee viesti mun lapsella niin pahat menkat, ettei jaksa opiskella yhtälöitä Tai mun lapsi laittoi juuri viestin, että menkat estää ruotsin opiskelun tai keksikää itse tilalle jotain muuta,,, Kumma kyllä ne menkat ei oo koskaan estänyt kuviatunteja, köksää jne Ne aina vaan estää ne pakolliset (ja hankalt oppiaineet)

Vierailija
630/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä, että Hollanti. Muissakin asioissa olen kuullut hollantilaisten epähygieenisyydestä ja suoranaisesta siivottomuudesta.

En kehottaisi ottamaan mallia.

Vierailija
631/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan tulee päivä, että Wilmaan tulee viesti mun lapsella niin pahat menkat, ettei jaksa opiskella yhtälöitä Tai mun lapsi laittoi juuri viestin, että menkat estää ruotsin opiskelun tai keksikää itse tilalle jotain muuta,,, Kumma kyllä ne menkat ei oo koskaan estänyt kuviatunteja, köksää jne Ne aina vaan estää ne pakolliset (ja hankalt oppiaineet)

Sun on pakko olla mies. Tai sitten oot vaan helvetin tyhmä. 🙄

Vierailija
632/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se uiminen kaskoisliikkatuntina kestää koulussa maksimillaan sen tunnin eikä kukaan myöskään estä tänä aikana käymässä suihkussa, saunassa, vessassa, vauhtamassa tamponia Ihan niin monta kertaa kuin haluat.

Kuukautisongelmat menee samaan sarjaan kuin nuorten miesten epätoivottu erektio uimahallin suihkussa"

Pitää oikein miettiä kuka näitä viestejä kirjoittaa. Jos joku mieskin oikeasti miettii niin ei varmaan tahtoisi uida vedessä missä on kuukautisverta. Jos oikeasti sekään ei yhtään ällötä niin on vähän vikaa päässä. Onhan siinä jo hygienia riskikin. Uimahalleissa, kun muutenkin on jo vaikka mitä bakteereja. Itsellä vuodot on olleet nuorempana runsaat. Hyvä, kun olen paikallani pysynyt tunnin istumaan ja sitten heti siteen vaihtoon. Ei siinä kyllä olisi uinti onnistunut. Lisäksi monella on kipuja kuukautisten aikaan. Näin mikään fyysinen liikunta ei välttämättä ole se hyvä juttu. Sitten pitäisi vielä viestisi mukaan käydä kesken tunnin vaihtamassa. Itsellä, kun kokemusta että kouluissa irvaillaan jopa vessaan menosta. Minullekin sanottiin, että miksi käyn niin usein. Eikö olekin typerää. Lasketaan toisten vessakäyntejä. Silloin ei ollut silti kivaa, kun oikeasti piti käydä usein.

Vierailija
633/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne teinillä estää.

Silloin on mieleltään erityisen heikko yksilö.

Miehetkö täällä kirjoittelee, vai miten voit olla noin urpå? Ovatko runsaat kuukautiset heikkoutta? Uiskenteletko mielelläsi toisten eritteissä?

Olen mies ja tiennyt kyllä aina, ettei kuukautiset ole este uimiselle ja niin on tiennyt myös mm. uimaliittokin:

https://www.uimaliitto.fi/uutiset/o.b-r-on-uimaliiton-uusi-kumppani/

Toki jokainen on yksilö ja jokainen kokee asiat eri tavalla. Selitys kuukautisista kaikkeen, ett3i voi tehdä, niin ontuu.. Se tuntuu olevan helppo selitys aina kaikkeen, oli sitten koulukokeesta tai liikunnasta kyse..

Tiesitkö ettei kuukautiset ole pelkkä kokemus. Ne voivat olla todella runsaat ettei tampooni ja side yhdessäkäään estä läpivuotoa. Mee siinä sitten uimaan, pääsevät muutkin punaiseen veteen uimaan.

Selitä tuo uimaliitolle ja kuukautissuojien valmistajille. Turhaan mulle selität

Ja kyllä uskallan miehenä väittää, että koüukautiset on myös fyysisiä tapahtumia myöten kokemus ja se, miten koetana tilanne. Koetaanko se nolona, normaalina vai sellaisena, että sillä voidaan selittää kaikki, kun ei huvita.

Tottakait myös fyysinen mutta ei pelkästään riipu miten se koetaan. Jos esim. tunnin välein pakko päästä vaihtamaan suojat ja silloinkin voi olla jo myöhäistä. Siinä on sama miten se koetaan.  Se ei ole mikään tekosyy.

Se uiminen kaskoisliikkatuntina kestää koulussa maksimillaan sen tunnin eikä kukaan myöskään estä tänä aikana käymässä suihkussa, saunassa, vessassa, vauhtamassa tamponia Ihan niin monta kertaa kuin haluat.

Kuukautisongelmat menee samaan sarjaan kuin nuorten miesten epätoivottu erektio uimahallin suihkussa

Kaikki aikuisetkaan ei voi käyttää tamponia tai kuukuppia, miksi nuoren pitäisi sellainen sisäänsä laittaa?

No osa ihan haluaa, koska ne ovat siistejä ja hajuttomia, toisin kuin verinen rätti haarovälissä.

Vierailija
634/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin huudetaan, että ihmiset eivät peseydy kunnolla ja sitten vaaditaan, että tyttöjen pitäisi uida vaikka olisi (runsaat) kuukautiset. Eli haluatteko nyt uida toisten eritteissä vai ette, arvon mol opäät?

Vierailija
635/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran piti päästää oppilas kotiin, kun menkat olivat tulleet läpi vaaleista housuista.

Vierailija
636/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun on pakko olla mies. Tai sitten oot vaan helvetin tyhmä. 🙄

Sen verran otan tähän kantaa, etten ole koskaan lukenut kenenkään olleen pois köksästä menkkojen takia Sen sijaan muiden oppiaineiden kokeista kyllä

Vierailija
637/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin nuorempana esti koko kouluun menon parina pahimpana päivänä. Sama mitä aineita oli.

Vierailija
638/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin huudetaan, että ihmiset eivät peseydy kunnolla ja sitten vaaditaan, että tyttöjen pitäisi uida vaikka olisi (runsaat) kuukautiset. Eli haluatteko nyt uida toisten eritteissä vai ette, arvon mol opäät?

ihmisen elimistä suurin on iho. Siellä uidaan jo muiden ihmisten eritteissä

Vierailija
639/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimaritytöt on kaikkein sinut kroppansa kanssa. Ne on tottuneet muiden näkevän ne alasti ja uimapuvuissa kisoissa.

Niille tärkeintä on kisatulos ja kropan toimivuus.

Vierailija
640/1938 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

#naisvihanäkyväksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi