Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Vierailija kirjoitti:
Meillä riitti, että toi kotoa lupalapun, että on kuukautiset. Olettaen tietysti, että kyse on sen ikäisestä lapsesta, jolla voi olla puberteetti.
Itse kiikutin tämän lapun joka kerta kun oli uintia. Seiskaluokalla kävin yhden kerran koulu-uinnissa ja kun opettaja tuli viereen katsomaan, että teen varmasti alapesun, päätin että joo, nyt riitti nöyryyttäminen. Uimaan opin jo alle kouluikäisenä. Uskon, että harvassa on ne suomalaiset lapset, jotka eivät kyseistä taitoa opi ennen koulu-ikää.
N34
Näytä mulle 6-vuotias, joka ui 200m keskeytyksettä ilman että kävelee osan matkaa altaan/järven pohjassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä riitti, että toi kotoa lupalapun, että on kuukautiset. Olettaen tietysti, että kyse on sen ikäisestä lapsesta, jolla voi olla puberteetti.
Itse kiikutin tämän lapun joka kerta kun oli uintia. Seiskaluokalla kävin yhden kerran koulu-uinnissa ja kun opettaja tuli viereen katsomaan, että teen varmasti alapesun, päätin että joo, nyt riitti nöyryyttäminen. Uimaan opin jo alle kouluikäisenä. Uskon, että harvassa on ne suomalaiset lapset, jotka eivät kyseistä taitoa opi ennen koulu-ikää.
N34Näytä mulle 6-vuotias, joka ui 200m keskeytyksettä ilman että kävelee osan matkaa altaan/järven pohjassa
Meillä on ollut useampikin sellainen. Voit vain kuvitella, kuinka kauhuissani minä uimataidoton äiti katsoin rannalla, kun lapset uivat puoliväliin järveä.
Ei ole totta, että opettaja vahti vieressä alapesua.
Itsellä tyttö ja poika, ja kumpikaan ei halunnut ala-asteen jälkeen uimatunneille. En pakottanut.
1980-luvulla oli ainakin pakko lähteä uimahallin, kun uintia oli. Itse en ole koskaan tykännyt uimisesta, joten inhosin koulussa niitä päiviä, kun lähdettiin uimaan. Heittämällä tympein juttu koulussa.
Mulle on jäänyt kauheat traumat koulu-uinnista yläasteelta. Oma lapsi kävi alakoulussa vielä koulu-uinneissa mutta ei enää yläkoulussa. Nuori sairastaa masennusta ja on viiltelyjälkiä reisissä, ikimaailmassa en pistäisi riisuutumaan kenenkään edessä niinkin turhassa asiassa kuin koulu-uinti. Osaa uida kuitenkin joten sekään ei ole peruste.
Miksi edes aloit vääntää asiasta opettajan kanssa? Helpointa vain ilmoittaa Wilman kautta poissaolo kyseisten liikuntatuntien kohdalle. Ihan turhaa auktoriteettipelkoa alkaa opettajalta ruikuttaa vapautusta uinnista. Ja ei opettaja voi uimahallikäytöntöihin vaikuttaa, eli ihan turha alkaa keskustella mistään uikkarin pitämisestä saunassa/suihkussa. Fiksuin ratkaisu on se, että lapsi/teini on pois kyseisiltä tunneilta, ja hoidatte sitten vaan omalla ajalla uimiset sen verran, että uimataito kehittyy. Niitä on sellaisiakin uimahalleja, joissa on yksityiset pukuhuoneet.
Mikä näitä nykypentuja oikein vaivaa???
Minun kouluaikanani olisimme olleet onnnesta soikeina, jos olisi päästy ihan uimahalliin uimaan. Vaan eipä ollut uimahallia lähimaillakaan. Elokuussa saatettiin käydä liikuntatunnilla uimassa läheisessä lammessa, jos säät olivat suotuisat. Mutta ei ala-asteella, vaan vasta yläasteella ja lukiossa.
Uiminen oli hauskinta, mitä liikuntatunnilla saattoi tehdä, ja olisi ollut aivan luksusta päästä uimahalliin. Useimmat eivät varmaan olleet koskaan edes uimahallissa käyneet, minä serkkujen luona käydessä peräti kahdesti.
Nyt sitten pennut ahdistuvat, jos pitää käydä suihkussa ilman vaatteita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34Näytä mulle 6-vuotias, joka ui 200m keskeytyksettä ilman että kävelee osan matkaa altaan/järven pohjassa
Niissä maissa, joissa koulu-uintia on _paljon_, tällainen ei ole edes harvinaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ketju kertoo kaiken tarvittavan naisten hygienian tasosta. Hyi helvetti
Mihin ketjuun sinulla oli tarkoitus vastata? Tässä ketjussa oli kyse koulu-uinnista, ei peseytymisestä eikä hygieniasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34Uintikerrat on ainakin meidän koulussa siten, että joka kerta ei vaan voi olla kuukautiset - tai ainakin siinä tapauksessa olisi syytä mennä lääkäriin ja kiireesti.
Nuorillahan on hyvinkin epäsäännölliset kuukautiset useimmiten ja se ei ole syy mennä lääkäriin.
Jos kuukautiset kestää vaikkapa kuukauden putkeen, niin kyllä on syy mennä lääkäriin. Oikeastihan ne eivät kestä, vaan kuukautiset ovat silloin tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana on suoraan sanoen vain helpotus, jos _tietyt_ oppilaat eivät ole koulussa uintipäivinä.
Numerossahan se sitten näkyy, mutta eipä se vaikuta vanhempia kiinnostavan.
No sillä paskaliikunnan numerolla ei olemitään merkitystä lukioon pyrkiessä- sinne kun mennään oikeiden aineiden keskiarvolla,joten liikunnam numero ei kiinnosta. Ja kaikki lapseni ovat jo ylioppilaita ja jatko-opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju kertoo kaiken tarvittavan naisten hygienian tasosta. Hyi helvetti
Mihin ketjuun sinulla oli tarkoitus vastata? Tässä ketjussa oli kyse koulu-uinnista, ei peseytymisestä eikä hygieniasta.
Koulu-uintiin liittyy vahvasti peseytyminen ja hygienia. Tai ainakin pitäisi liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Minun kouluaikanani olisimme olleet onnnesta soikeina, jos olisi päästy ihan uimahalliin uimaan. Vaan eipä ollut uimahallia lähimaillakaan. Elokuussa saatettiin käydä liikuntatunnilla uimassa läheisessä lammessa, jos säät olivat suotuisat. Mutta ei ala-asteella, vaan vasta yläasteella ja lukiossa.
Uiminen oli hauskinta, mitä liikuntatunnilla saattoi tehdä, ja olisi ollut aivan luksusta päästä uimahalliin. Useimmat eivät varmaan olleet koskaan edes uimahallissa käyneet, minä serkkujen luona käydessä peräti kahdesti.Nyt sitten pennut ahdistuvat, jos pitää käydä suihkussa ilman vaatteita!
Kaikille kloorivesi ei sovellu, vaan aiheuttaa ärsytystä. Itse joudun pitämään uimalaseja koko ajan tai silmät muurautuvat noin tunniksi lähes umpeen. Järvessä ja meressä uinti onnistuu paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana on suoraan sanoen vain helpotus, jos _tietyt_ oppilaat eivät ole koulussa uintipäivinä.
Numerossahan se sitten näkyy, mutta eipä se vaikuta vanhempia kiinnostavan.No sillä paskaliikunnan numerolla ei olemitään merkitystä lukioon pyrkiessä- sinne kun mennään oikeiden aineiden keskiarvolla,joten liikunnam numero ei kiinnosta. Ja kaikki lapseni ovat jo ylioppilaita ja jatko-opinnoissa.
Juu, joillekin tulee sitten yllätyksenä, ettei pääsekään lukion urheiluluokalle, saati liikunta-alan jatko-opintoihin tai valmennusryhmään sillä paskaliikunnan numerollaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes aloit vääntää asiasta opettajan kanssa? Helpointa vain ilmoittaa Wilman kautta poissaolo kyseisten liikuntatuntien kohdalle. Ihan turhaa auktoriteettipelkoa alkaa opettajalta ruikuttaa vapautusta uinnista. Ja ei opettaja voi uimahallikäytöntöihin vaikuttaa, eli ihan turha alkaa keskustella mistään uikkarin pitämisestä saunassa/suihkussa. Fiksuin ratkaisu on se, että lapsi/teini on pois kyseisiltä tunneilta, ja hoidatte sitten vaan omalla ajalla uimiset sen verran, että uimataito kehittyy. Niitä on sellaisiakin uimahalleja, joissa on yksityiset pukuhuoneet.
Ei se ole ruikuttamista, jos ilmoittaa, että lapsi ei tule uimaan luokan kanssa syystä xyz vaan suorittaa vastaavan tehtävän. Itse voi ehdottaa x kpl uintikertoja.
Minulla on todella vaikea käsittää tätä, että niin moni ehdottaa poissaolo jollakin tekosyyllä, kun on olemassa parempikin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Uiminen oli hauskinta, mitä liikuntatunnilla saattoi tehdä, ja olisi ollut aivan luksusta päästä uimahalliin. Useimmat eivät varmaan olleet koskaan edes uimahallissa käyneet, minä serkkujen luona käydessä peräti kahdesti.Nyt sitten pennut ahdistuvat, jos pitää käydä suihkussa ilman vaatteita!
Mikä boomereita vaivaa? Miksi pitää pakottaa joku olemaan alasti muiden edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numerossahan se sitten näkyy, mutta eipä se vaikuta vanhempia kiinnostavan.No sillä paskaliikunnan numerolla ei olemitään merkitystä lukioon pyrkiessä- sinne kun mennään oikeiden aineiden keskiarvolla,joten liikunnam numero ei kiinnosta. Ja kaikki lapseni ovat jo ylioppilaita ja jatko-opinnoissa.
Juu, joillekin tulee sitten yllätyksenä, ettei pääsekään lukion urheiluluokalle, saati liikunta-alan jatko-opintoihin tai valmennusryhmään sillä paskaliikunnan numerollaan.
Jos on aikeissa hakeutua liikunta painotteiseen lukioon, niin eiköhän siinä vaiheessa selviä koulu uinnistakin. 🤦
Ei tietysti voi pakottaa mutta vanhemmat sitten muistaa että se uinnin osa-alueen arvosana on 4 ja vaikuttaa sitten alentavasti liikunnan numeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole mitään haittaa ollut vaikken liikuntatunneilla käynyt. Ihan normisti pääsi opiskelemaan ja vieläpä olen liikunnallisella alalla.
Nuorillahan on hyvinkin epäsäännölliset kuukautiset useimmiten ja se ei ole syy mennä lääkäriin.