Uuden sängyn ostaminen - mitä ottaa huomioon?
Olen vuosikymmenet nukkunut samassa sängyssä jonka sain lahjaksi kun muutin kotoa. Mitä ottaa huomioon kun valitsee uutta sänkyä?
Kommentit (46)
Pitääkö tätäkin kysyä netissä? Etkö osaa ajatella yhtään itse? ... ...
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelen varovaisesti kovaa sänkyä. Olen aina nukkunut pehmeällä sängyllä ja joka ikisessä kaupassa käydessäni suositeltiin pehmeää sänkyä, mutta ota huomioon että pehmeällä sängyllä selkäranka menee todella huonoon asentoon. Kovalla maatessa ihmisen keho menee luonnolliseen asentoon. Hankin siis toiseksi kovimman sängyn (kovimpaan ei ollut varaa) ja en ole katunut. Ensimmäinen yö oli aika huono, mutta kolmannen yön jälkeen totuin ja ennen kaikkea teini-iässä alkaneet selkäkivut katosivat eivätkä ole palanneet. Olen siis kärsinyt jokapäiväisistä selkäkivuista yli 20 vuotta (olen kohta nelikymppinen) ja ne vain KATOSIVAT. Eräs toinenkin selkävaivainen kaverini oli hankkinut kovan sängyn ja on hyvin tyytyväinen.
Oletko mies? Tähän vaikuttaa oman kropan mallikin. Minä kun olen kurvikas, painava nainen, on ristiselkä vähän kipeä aamuisin kovan patjan jäljiltä. Valitsin sen, ettei menisi niin nopeasti kuopalle, mutta nyt vasta 4-5 vuoden jälkeen se alkaa olla siedettävä, paksu muistivaahtoinen petauspatja ja ohut ylimääräinen patja välissä auttavat. Monimutkaisia juttuja nää. En tiedä pitääkö seuraavaksi satstata Tempursänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään asiaa, miksi vastata? Ja se vanha sanonta on hyvä:"If you have nothing nice to say, say nothing".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Olen yksinelävä nainen ja asun pienessä asunnossa. Sängyn tulisi olla 120x200, kuten edellinenkin. Se on ollut sopiva ja jaksan liikutellakin. Minulla on nivelrikko joka on tosi pahana sormissa ja selkärankareuma joten otan sängyn kasauspalveluna ja edellinen pois kierrätykseen. Tuskin kukaan haluaa sänkyä joka on jo kuopille maattu. Petauspatjan tulisi olla sopiva, ei liian pehmeä mutta ei liian jäykkä.
Budjettini on pieni, noin 1000 euroa. Katselin Maskun ja Veken sivuja koko aamupäivän ja tarjonta on monipuolista. Meni ihan pää pyörälle.
Huomioi sängyn korkeus! Korkeasta sängystä on mukavampi nousta pois ja käydä makuulle kuin matalasta. Meillä on sängyn runkoon laitettu runkopatja joten muodostui aika korkea, noin 65-70cm mutta se on ihan huippuhyvä selkävaivaiselle.
Olipa hyvä huomio. Välillä kun selkä on kivulias niin aamulla on huono nousta, nykyinen sänkyni on suhteellisen matalalla.
Vierailija kirjoitti:
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, joka on jonkun kerran harmittanut, niin se ettei tullut hankittua sähkösäädettäviä sänkyjä.
Arvon Ladyni KATUU sitä ostosta. Onko teillä joku performansi-liikeradat mielessä siellä säkyss?
+
Lähinnä lukeminen, ipadilla surfailu ja tv:n katselu olisi mukavampaa, kuin tyynyvirityksillä. Noita kaikkea siis tehdään ennen nukkumaan menoa.
Mutta ei ole siis sähkösängyistä kokemusta.
Olkari on kaikia noita varten. Joku sosiologi/sosiaalisyfilis voisi pitää esitelmän miksi kaikkea ei v oi vakituisesti harrastaa sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Olen yksinelävä nainen ja asun pienessä asunnossa. Sängyn tulisi olla 120x200, kuten edellinenkin. Se on ollut sopiva ja jaksan liikutellakin. Minulla on nivelrikko joka on tosi pahana sormissa ja selkärankareuma joten otan sängyn kasauspalveluna ja edellinen pois kierrätykseen. Tuskin kukaan haluaa sänkyä joka on jo kuopille maattu. Petauspatjan tulisi olla sopiva, ei liian pehmeä mutta ei liian jäykkä.
Budjettini on pieni, noin 1000 euroa. Katselin Maskun ja Veken sivuja koko aamupäivän ja tarjonta on monipuolista. Meni ihan pää pyörälle.
Huomioi sängyn korkeus! Korkeasta sängystä on mukavampi nousta pois ja käydä makuulle kuin matalasta. Meillä on sängyn runkoon laitettu runkopatja joten muodostui aika korkea, noin 65-70cm mutta se on ihan huippuhyvä selkävaivaiselle.
Olipa hyvä huomio. Välillä kun selkä on kivulias niin aamulla on huono nousta, nykyinen sänkyni on suhteellisen matalalla.
Se korkeus on ihan olennainen sängyn mukavuudessa! Itselleni mitä korkeampi sitä parempi. Meillä taitaa myös lähennellä 80cm sängyn korkeus ja huomasin siinä sellaisenkin kivan asian, että ikkunasta näkee paljon paremmin ulos. Itse tykkään esim lueskella tai selata nettiä sängyssä loikoillessa, niin on mukava kun ikkunasta näkee muutakin kuin taivasta. Ja tietysti on hyvä käydä ja nousta pois kun ei tartte kyykistyä lattianrajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, joka on jonkun kerran harmittanut, niin se ettei tullut hankittua sähkösäädettäviä sänkyjä.
Arvon Ladyni KATUU sitä ostosta. Onko teillä joku performansi-liikeradat mielessä siellä säkyss?
+
Lähinnä lukeminen, ipadilla surfailu ja tv:n katselu olisi mukavampaa, kuin tyynyvirityksillä. Noita kaikkea siis tehdään ennen nukkumaan menoa.
Olkari on kaikia noita varten. Joku sosiologi/sosiaalisyfilis voisi pitää esitelmän miksi kaikkea ei v oi vakituisesti harrastaa sängyssä.
Kaikki ei toimi niin kuin sinä eikä tapasi toimia ole ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelen varovaisesti kovaa sänkyä. Olen aina nukkunut pehmeällä sängyllä ja joka ikisessä kaupassa käydessäni suositeltiin pehmeää sänkyä, mutta ota huomioon että pehmeällä sängyllä selkäranka menee todella huonoon asentoon. Kovalla maatessa ihmisen keho menee luonnolliseen asentoon. Hankin siis toiseksi kovimman sängyn (kovimpaan ei ollut varaa) ja en ole katunut. Ensimmäinen yö oli aika huono, mutta kolmannen yön jälkeen totuin ja ennen kaikkea teini-iässä alkaneet selkäkivut katosivat eivätkä ole palanneet. Olen siis kärsinyt jokapäiväisistä selkäkivuista yli 20 vuotta (olen kohta nelikymppinen) ja ne vain KATOSIVAT. Eräs toinenkin selkävaivainen kaverini oli hankkinut kovan sängyn ja on hyvin tyytyväinen.
Olen iso mies ja siksi hommasin kovan sängyn jyskistä ja se oli virhe koska hartia ei uppoa patjaan vaan kääntyy eteenpäin jolloin rintalihakset lyhenee ja ryhti kärsii. Nukuin kylässä vanhalla hästens jousipatjalla ja heti huomas että olen tehnyt ison virheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään asiaa, miksi vastata? Ja se vanha sanonta on hyvä:"If you have nothing nice to say, say nothing".
Eikö sanomattomuus ja sanomatomuuden pukeminen sanoiksi muka kehitä? Minä tein juuri SEN ja perustelin myös kehitymisellä.
KH 7.4.2023
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+
Ja .....missä tein ko väitöksen? Hölmöilyä perustella toisten keksimillä puolinäppärillä KULUNEILLA sanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa satsata laatuun. Me ostettiin aikoinaan 2 x 2000€ sängyt (Dux). Molemmille siis oma painon mukaan. Ja hyvin toimineet kohta 20 vuotta.
Täytyy siis toivoa ettei paino muutu kummallakaan 20v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Se korkeus on ihan olennainen sängyn mukavuudessa! Itselleni mitä korkeampi sitä parempi. Meillä taitaa myös lähennellä 80cm sängyn korkeus ja huomasin siinä sellaisenkin kivan asian, että ikkunasta näkee paljon paremmin ulos. Itse tykkään esim lueskella tai selata nettiä sängyssä loikoillessa, niin on mukava kun ikkunasta näkee muutakin kuin taivasta. Ja tietysti on hyvä käydä ja nousta pois kun ei tartte kyykistyä lattianrajaan.
Mä tykkään kans korkeasta sängystä.
Tarjoaa naapureillekin oivan näkymän ikkunasta makuuhuoneeseemme kun rakastelemme kotona, verhoja meillä ei tästä syystä ole ollenkaan ...
Ukko40 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Mä tykkään kans korkeasta sängystä.
Tarjoaa naapureillekin oivan näkymän ikkunasta makuuhuoneeseemme kun rakastelemme kotona, verhoja meillä ei tästä syystä ole ollenkaan ...
No Hesa on täynnä exhippareita ja verhojen myynti naapureille on kovaa. Itsekorostus harvoin toimii ellei tee taiten tai ärsytys tarkoituksessa.
Sänkyä ei kannata ostaa 'koemakaamatta', siinä erottuu hyvin eri sänkyjen erot käytännössä.
Me etsimme uutta sänkyä pitkään, hotelleissa nukkunut välillä erinomaisissa sängyissä, koitimme löytää jotain vastaavaa.
Me pidämme kovasta sängystä (nämä toki makuasioita) inhoan sitä jos sänky on 'lötkö'.
Lopulta päädyimme Iskun jenkkisänkyyn, tuossa korkeuskin on hyvä, istuessa sängynreunalla jalat juuri yltävät maahan (olen n. 170cm).
Odotimme hetken aikaa ja ostimme sängyn kun oli joku tarjousviikko menossa. Sängyn sai 'koota' mieluisakseen itse, millaiset/kuinka korkea jalat (jos olisimme halunneet, myös eri puolilla olisi voinut olla eri kovuudet) millainen petari jne. Tuossa petarissa se hyvä juttu, että siinä "kaksi puolta" eli silläkin voi hieman hienosäätää haluaako kumman kovuuden kääntämällä toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+
Ja .....missä tein ko väitöksen? Hölmöilyä perustella toisten keksimillä puolinäppärillä KULUNEILLA sanoilla.
Ihan vastauksesi ekassa lauseessa. Olet vissiin vähän yksinkertainen?
Kun joku kertapano ryskyttää sua kakkoseen, sänky ei saa hajota.
käyt kokeilemassa liikkeessä. kovuus/pehmeys on tärkeä. liian pehmeä on pahin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iso mies ja siksi hommasin kovan sängyn jyskistä ja se oli virhe koska hartia ei uppoa patjaan vaan kääntyy eteenpäin jolloin rintalihakset lyhenee ja ryhti kärsii. Nukuin kylässä vanhalla hästens jousipatjalla ja heti huomas että olen tehnyt ison virheen.
Ja jos olet kevyt nainen, niin se kova patja on kuin lattialla nukkuisi. Ei tarkoitus tietenkään ole nukkua patjalla, jolla nukkuisi kun jollain pehmeällä tyynyllä, mutta kova patja ei ole kiva, jos nukkuu kyljellään.
Ehkä he eivät tunne mitään, jotka nukkuvat aina selällään? Mutta minä taas inhoan kovia patjoja.
Juuri tuo hartiat ja olkapäätä ovat kovilla, jos nukkuu kyljellään kovien patjojen kanssa. Toisinaan jopa lantio saattaa särkeä.
Vierailija kirjoitti:
käyt kokeilemassa liikkeessä. kovuus/pehmeys on tärkeä. liian pehmeä on pahin.
Sellaisia ei ole enää edes myynnissä. Moni haluaa kovan, koska niin moni kaveri sitä mainostaa, jonain ihmelääkkeenä. Mitä se ei kyllä ole.
Siinä pitää olla sopiva kompromissa kovuuden ja pehmeyden välillä. Jos se on tosi kova niin siinä vasta selkäranka kieroon meneekin. Sen sängyn pitää kuitenkin pystyä mukautumaan vartalon muotoihin edes jonkin verran. Liian pehmeä on tietenkin huono.