Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uuden sängyn ostaminen - mitä ottaa huomioon?

Vierailija
07.04.2023 |

Olen vuosikymmenet nukkunut samassa sängyssä jonka sain lahjaksi kun muutin kotoa. Mitä ottaa huomioon kun valitsee uutta sänkyä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta, kovuus (pehmeys), kuinka monta nukkuu, onko kovassa esim. fyysisissä aktivitteeteissä, osaatko itse koota, jos osina, kuka kuskaa, paljon kuljetus maksaa, nukkuuko eläimet sängyssä? siinäpä aluksi.

Vierailija
2/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma paino ja vartalonmalli, missä asennossa nukkuu jne.

Hyvään sänkyyn kannattaa satsata ja miettiä valintaa tarkkaan. 

Onko sulla millainen budjetti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liian kapea ettei tipu tai kärsi kapeudesta. Jos on ahdas makkari, voiko röyhkeä huoltomies istua sängylle kuten täällä kävi. Haluaako puisen sängyn vai patjamallisen. Mihin nojaa lukiessa tai kipeänä. Ottaako erikseen patjat jotka tukevat selkää alla, suojapatjat päälle ja petauspatjat. En pidä itse metallisängyistä, vaikka patjoissa on metallia sisällä joustimissa, jotenkin kylmän oloisia.

Vierailija
4/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa satsata laatuun. Me ostettiin aikoinaan 2 x 2000€ sängyt (Dux). Molemmille siis oma painon mukaan. Ja hyvin toimineet kohta 20 vuotta.

Yksi asia, joka on jonkun kerran harmittanut, niin se ettei tullut hankittua sähkösäädettäviä sänkyjä.

Vierailija
5/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Olen yksinelävä nainen ja asun pienessä asunnossa. Sängyn tulisi olla 120x200, kuten edellinenkin. Se on ollut sopiva ja jaksan liikutellakin. Minulla on nivelrikko joka on tosi pahana sormissa ja selkärankareuma joten otan sängyn kasauspalveluna ja edellinen pois kierrätykseen. Tuskin kukaan haluaa sänkyä joka on jo kuopille maattu. Petauspatjan tulisi olla sopiva, ei liian pehmeä mutta ei liian jäykkä.

Budjettini on pieni, noin 1000 euroa. Katselin Maskun ja Veken sivuja koko aamupäivän ja tarjonta on monipuolista. Meni ihan pää pyörälle.

Vierailija
6/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa niitä sänkyjä liikkeessä rauhassa. Mieluusti kevyessä vaatetuksessa. Kokeile etenkin niitä asentoja, joissa oikeasti nukut. Sänky pehmenee ajan myötä, joten jos mietit kahden välillä ota niistä se kovempi.

Vierailija
7/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin suht jämäkkää runkopatjaa, johon sitten mieleisesi sijauspatja. Kotimaista kannattaa suosia, ovat keskimäärin laadukkaampia (varsinkin edullisessa hintaluokassa) ja niissä on käytetty vähemmän kemikaaleja. Askossa on kohtuuhintaisia Suomessa valmistettuja, kunhan katsoo että saa sen vähintään -50% hinnasta pois, joka on siis se Askon normaalihinta ;-)

Vierailija
8/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, joka on jonkun kerran harmittanut, niin se ettei tullut hankittua sähkösäädettäviä sänkyjä.

Arvon Ladyni KATUU sitä ostosta. Onko teillä joku performansi-liikeradat mielessä siellä säkyss?

+

Vierailija
9/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaamalla se selviää. Mene liikkeeseen. Itse tilasin vähän randomilla patjat meidän sänkyyn kun asutaan maalla. Eivät ole lainkaan yhtä hyvät kuin vanha sänky oli. Vanha valitettavasti tuli tiensä päähän ja uusi piti hankkia. Päädyimme laatikollisen kehikkoon ja patoihin petarilla.

Jos tarvitset lisää säilytystilaa niin osta laatikollinen kehikko ja siihen patjs/patjat.

Vierailija
10/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttoja tiedossa niin sähkösängyt sitten painaa eli kannattaa huomioida tämä muutto budjetissa.

Vierailija
11/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako puiset kehikko sängyt ajan kanssa natisee?

Vierailija
12/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Olen yksinelävä nainen ja asun pienessä asunnossa. Sängyn tulisi olla 120x200, kuten edellinenkin. Se on ollut sopiva ja jaksan liikutellakin. Minulla on nivelrikko joka on tosi pahana sormissa ja selkärankareuma joten otan sängyn kasauspalveluna ja edellinen pois kierrätykseen. Tuskin kukaan haluaa sänkyä joka on jo kuopille maattu. Petauspatjan tulisi olla sopiva, ei liian pehmeä mutta ei liian jäykkä.

Budjettini on pieni, noin 1000 euroa. Katselin Maskun ja Veken sivuja koko aamupäivän ja tarjonta on monipuolista. Meni ihan pää pyörälle.

Huomioi sängyn korkeus! Korkeasta sängystä on mukavampi nousta pois ja käydä makuulle kuin matalasta. Meillä on sängyn runkoon laitettu runkopatja joten muodostui aika korkea, noin 65-70cm mutta se on ihan huippuhyvä selkävaivaiselle.

Vierailija
13/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neanderthalensis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvon Ladyni KATUU sitä ostosta. Onko teillä joku performansi-liikeradat mielessä siellä säkyss?

+

Lähinnä lukeminen, ipadilla surfailu ja tv:n katselu olisi mukavampaa, kuin tyynyvirityksillä. Noita kaikkea siis tehdään ennen nukkumaan menoa.

Mutta ei ole siis sähkösängyistä kokemusta.

Vierailija
14/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neanderthalensis kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

+

Lähinnä lukeminen, ipadilla surfailu ja tv:n katselu olisi mukavampaa, kuin tyynyvirityksillä. Noita kaikkea siis tehdään ennen nukkumaan menoa.

Mutta ei ole siis sähkösängyistä kokemusta.

Ostakaa tabletti teline

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/528290/Aidata-lattiateline-7-10…

Vierailija
15/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin osta korkea sänky. Mikään ei ole niin tylsää, kun nukkua lähes lattiatasolla. Sinne on helppo mennä ja helppo tulos pois.

Sen lisäksi on kätevää, että sen alle saa tavaroita. Pidän myös siitä, että sängyssä on päädyt ettei patja liiku. Minulla on myös kehikko siinä tyynyjen päädyssä ja se on kivaa, koska siihen saa viritettyä hyvin tunnelma valoja.

Se lisäksi kannattaa miettiä millainen se sängyn pääty on, jos istuu siinä sängyssä myös. Ei ole kivaa, jos pää on aina epämukavassa asennossa tai lyö päänsä seinään.

Itse halusin puisen sängyn. En pidä metallista. Sen lisäksi tarvitset tietenkin siihen patjan ja sälepohjan. Ne tietenkin sen perusteella kuinka pehmeän tai kovan tarvitset. Itse pidän pehmeistä, koska muuten olkapääni alkavat särkeä.

Vierailija
16/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Huomioi sängyn korkeus! Korkeasta sängystä on mukavampi nousta pois ja käydä makuulle kuin matalasta. Meillä on sängyn runkoon laitettu runkopatja joten muodostui aika korkea, noin 65-70cm mutta se on ihan huippuhyvä selkävaivaiselle.

Minulla on 77 cm ja rakastan tätä. En aio enää koskaan nukkua matalalla, paitsi korkeintaan, jos on pakko kuten hotelleissa.

Vierailija
17/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testaa niitä sänkyjä liikkeessä rauhassa. Mieluusti kevyessä vaatetuksessa. Kokeile etenkin niitä asentoja, joissa oikeasti nukut. Sänky pehmenee ajan myötä, joten jos mietit kahden välillä ota niistä se kovempi.

Ei vaan se pehmeämpi, varsinkin jos sinulla on ongelmia nivelten ja kipujen kanssa. Sen lisäksi itse suosittelen kyllä myös noita pussijousitettuja patjoja. Hengittävät ja suht kevyitä liikuttaa, kun siivoaa.

Sen lisäksi, jos vaikka Ikeasta ostaa, sen saa tuotua ihan itse autolla kotiin. Ehkä onnistuu jopa bussissa. Hyviä, halpoja ja kestäviä olleet.

Vierailija
18/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelen varovaisesti kovaa sänkyä. Olen aina nukkunut pehmeällä sängyllä ja joka ikisessä kaupassa käydessäni suositeltiin pehmeää sänkyä, mutta ota huomioon että pehmeällä sängyllä selkäranka menee todella huonoon asentoon. Kovalla maatessa ihmisen keho menee luonnolliseen asentoon. Hankin siis toiseksi kovimman sängyn (kovimpaan ei ollut varaa) ja en ole katunut. Ensimmäinen yö oli aika huono, mutta kolmannen yön jälkeen totuin ja ennen kaikkea teini-iässä alkaneet selkäkivut katosivat eivätkä ole palanneet. Olen siis kärsinyt jokapäiväisistä selkäkivuista yli 20 vuotta (olen kohta nelikymppinen) ja ne vain KATOSIVAT. Eräs toinenkin selkävaivainen kaverini oli hankkinut kovan sängyn ja on hyvin tyytyväinen.

Vierailija
19/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yllättävä asia, mutta kannattaa ottaa huomioon myös millaisessa varastossa se sänky on varastoitu. Oma sänkyni on muuten loistava mutta tunkkaisessa varastossa säilytetty eikä se tunkkaisuus ole lähtenyt millään keinolla siitä yli 4 vuodessa.

Vierailija
20/46 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteet