Voiko sanoa lukeneensa kirjan, jos on kuunnellut sen äänikirjana?
Kommentit (63)
Sama asia kai se periaatteessa on, mutta usein tähdennetääm miten on teoksen nauttinut.
Kun katson hiihtoa tv:sta, katson hiihtoa, en itse hiihdä.
Ei voi. - Miksei voi sanoa, että on silloin kuunnellut kirjan? Ei äänikirjojen kuuntelemisessa ole mitään hävettävää. Mutta luo virheellsien mielikuvan, jos lukemista ja kuuntelemista sillä tavoin samana asiana, että ne antaisit samanalsien tunteen tai kokemuksen itselle tai millään muullakaan tavoin olisivat sama asia.
Sinkkumies
Kuuntelen levyä, en itse lue nuotteja (paitsi jos on ne nuotit samaan aikaan nenän edessä ja on nuotinlukutaito).
Et ole tarkalleen ottaen lukenut, mutta yhtä lailla sinulla on kuunneltuasi kokemus kirjasta ja pystyt keskustelemaan siitä myös sen lukeneiden kanssa. Itse pidän enemmän lukemisesta, mutta en pidä kuuntelijoita mitenkään vähempiarvoisina.
Ei oikeastaan. Tai toisaalta. 😊
😚💋
Voi sanoa. Kuulostaa oudolta sanoa: kuuntelin kirjan. Ei tuota pidä ottaa niin kirjaimellisesti.
Lukeminen ja kuunteleminen on eri asioita, eri toimintoja, vaatii eri aisteja (kuulo, näkö). Miksi se on joillekin vaikea käsittää ja hyväksyä?
Vain jos musiikin kuuntelija voi kutsua itseään muusikoksi.
Voi sanoa, että on kuunnellut kirjan, ei lukenut.
Pitää tenttiä sellainen moniste, jossa on kysymyksiä kirjasta. Muutenhan sitä on voinut torkkua tai puhe on vain mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vain jos musiikin kuuntelija voi kutsua itseään muusikoksi.
Miksi tätä vertausta koko ajan toistetaan täällä? Ei lukemisessakaan olennaista ole se, että luet, vaan sen kirjan sisältö. Ei ketään kiinnosta muitten lukeminen mekaanisena suorituksena, vaan mitä ovat lukeneet. Jos kuuntelee äänikirjan, on omaksunut saman sisällön kuin lukemalla kirjan, vaikka mekaaninen suoritus on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa. Kuulostaa oudolta sanoa: kuuntelin kirjan. Ei tuota pidä ottaa niin kirjaimellisesti.
Mutta ne ovat kuitenkin eriasioita. Jos joku kertoo minulle kuunnelleensa kirjan voin mm. kysyä, että piditkö lukijan äänestä ja tavasta lukea kirjan?
Mutta jos joku kertoo minulle . että
luki n.n kirjan, niin eipä tulisi mieleeni kysyä moista.
- Kyllä minä ainakin koen ja tunnen kirjan äänikjarna kuunetelemisen aivan eri tavoin kuin lukemalla sen itse,
Mutta en halua arvottaa kumpi tapa olisi yleisesti parempi
Sinkkumies
Kuuntelin kirkossa raamatun lukemista, en siis lukenut siellä itse.
Ei voi. En minäkään sano lukeneeni podcastia jos olen semmoista kuunnellut.
Ei. Silloin on kuunnellut kirjan toisen ääneen lukemana.
Kun kuuntelen levyä, en itse soita. Sama asia.