Voiko sanoa lukeneensa kirjan, jos on kuunnellut sen äänikirjana?
Kommentit (63)
Voi sanoa kuunnelleensa kirjan. Sinänsä ihan sama, olet saanut sen informaation kuitenkin.
Kirjan elokuvasovituksia olen katsonut. On hyviä ja huonompia. Ainakin helpompia ja nopeampia. Liian pitkä kirja jäisi lukematta.
Äänikirjoista en tiedä, monikohan niitä kuuntelee?
Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa. Kuulostaa oudolta sanoa: kuuntelin kirjan. Ei tuota pidä ottaa niin kirjaimellisesti.
Ei, vaan nimenomaan kuulostaa todella oudolta, jos kirjan kuunnellut sanoo lukeneensa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vain jos musiikin kuuntelija voi kutsua itseään muusikoksi.
Eihän tämä ole verrattavissa. Musiikkia voi kuunnella tai voi lukea nuotit ja sanoitukset. Et sinäkään ole kirjailija vaikka luet kirjan.
Aivojen kannalta on aika sama miten tarina tai tieto menee sisään. Aistikanava on eri, tarinan luoma tunne ja eläytyminen on ihan samaa kuunneltuna kuin lukemisen, visualisesti kautta saatuna. Saman tiedon voi omaksua kuuntelemalla ja lukemalla, saman tarinan voi kuunnella ja lukea. Tietoa voi käyttää täsmälleen samalla tavalla jos sen on lukenut kuin jos sen on kuunnellut. Ihmisillä on erilaisia aistipreferenssejä. Joillekin kuunteleminen on hankalaa ja toisille lukeminen. Samaa pitkäjänteisyyttä ja keskittymistä vaatii molemmat - okei, kuuntelemalla voi tehdä myös muita asioita samaan aikaan (ajaa, laittaa ruokaa, lenkkeillä...) se ei ollenkaan ole huono juttu.
Kyllä sen kirjan on "lukenut" jos on sen kuunnellut ja sisällön omaksunut. Kirjoista nyt vaan on tapana käyttää verbiä "lukea". Nykyisin on toki jo ihan yleistä todeta, että kuuntelin sen äänikirjana.
Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa kuunnelleensa kirjan. Sinänsä ihan sama, olet saanut sen informaation kuitenkin.
Lukemisessa ei ole kyse pelkästään informaatiosta, joten ei ole "sinänsä sama". Riippuu tietysti vähän teoksestakin mikä sen funktio on, pakolliset tietokirjat voi kuunnellakin. Tai sellaiset kevyet kirjat joita ei halua välttämättä nautiskella itse lukien, mutta voi kuunnella samalla kun tekee vaikkapa pakollisia, tylsiä kotitöitä.
Kuunteleminen ei ole lukemista. Voihan sitä sanoa, että kuunteli äänikirjan. Sama lopputulos siinä kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukemisessa ei ole kyse pelkästään informaatiosta, joten ei ole "sinänsä sama". Riippuu tietysti vähän teoksestakin mikä sen funktio on, pakolliset tietokirjat voi kuunnellakin. Tai sellaiset kevyet kirjat joita ei halua välttämättä nautiskella itse lukien, mutta voi kuunnella samalla kun tekee vaikkapa pakollisia, tylsiä kotitöitä.
Mistä siinä on muusta kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei ole ihan sama? Tieto tai tarina välittyy aivoihin, mutta aistikanava on eri. Mistä muusta lukemisessa on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen levyä, en itse lue nuotteja (paitsi jos on ne nuotit samaan aikaan nenän edessä ja on nuotinlukutaito).
Samoin. Joskus tulee kyllä tuo luettua englanninkielisten laulujen lyriikoita CD:tä tai LP:tä kuunnellessa etenkin jos kyseessä uudempi albumi, jota ei vielä tunne rittävän hyvin tai jos jotain vieraampia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuunteleminen ei ole lukemista. Voihan sitä sanoa, että kuunteli äänikirjan. Sama lopputulos siinä kuitenkin on.
Minusta perinteiset radiokuunnelmat olivat ja ovat äänikirjoja parempi keksintö, sillä niissä voidaan käyttää erilaisia äänitehosteita ja useita ääninäyttelijöitä. Niissä voidaan luodaan äänivaikutelma oven avaamisesta, kävelemisestä, hengästymisestä tai ukkosen kaltaisesta luonnonilmiöstä.
Täsmälleen saman informaation saa kuunnellen ja lukien.
Nuotit eivät koskaan sisällä kuin haalean approksimaation oikeasta musiikista. Et saa läheskään samaa informaatiota, vain murto-osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjan elokuvasovituksia olen katsonut. On hyviä ja huonompia. Ainakin helpompia ja nopeampia. Liian pitkä kirja jäisi lukematta.
Äänikirjoista en tiedä, monikohan niitä kuuntelee?
Monesti jos on lukenut ensin kirjan ja sitten näkee elokuvan, niin voi pettyä lopputulokseen kun on mielessään luonut erilaisen kuvan kirjan henkilöistä ja juonesta. Harva taitaa viitsiä lukea juuri samoja kirjoja, jos niistä on tehty sitä ennen sinällään onnistunut elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa.
Esimerkiksi keskittymiskyvystä. - Lukemalla kirjaa sinun on itse tunnistettava se merkkijono ja muodostettava niistä kirja-tavu-sana-lause.kappale kerrallaan sitä miten kerrottu etenee. Se on usein mahdollsita vain kunnolla keskittymällä ja syventymällä tarpeeksi itse tekstiin, vaikka kuulostaakin helpolta,
Jos tunnin päästä joku kysyy, että mitä tekstissä luki, niin et pystyisi luultavasti vastaamanaan jos olisit lukemisen aikana tehnyt kaikkea muuta, kuten ajanut vaikka autoa tai juossut lenkkipolulla.
Sen sijaan jos kuuntelet tai ainakin kuulet äänikirjaa, niin voit tai melko moni voi hyvin samanaikaisesti ajaa autoa tai vaikka juosta lenkkiä ja silti muistaa ainakin jotain kuulemastaan ilman, että ensin on täytynyt hahmottaa ainoanakaan merkkijonon sisältöä ja vasta niiden ymmärryksen kautta mahd- tajuta mitä teksti sisältää.
Yliopisto-opiskelija
Ei. Lukeminen ja kuunteleminen ovat kaksi eri asiaa. Kun luet kirjan, mielikuvituksesi toimii. Kun kuuntelet kirjan tai katsot jonkun kirjan perusteella tehdyn elokuvan, laiskana vaan nautit siitä ja omille ajatuksillesi ja mielikuvituksellesi ei jää tilaa virrata. Joku muu on määritellyt ääriviivat kokemuksellesi.
Aivojen kannalta ei alkuunkaan ole sama, kuunteleeko vai lukeeko kirjan tjm. Itse lukiessa muistijälki on huomattavasti vahvempi. Informaation syvemmän tallentumisen yhteydessä tapahtuu myös oppimista.
Ei se kirjan lukija sentään se kirjailija ole. Että joku raja näihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa.
Esimerkiksi keskittymiskyvystä. - Lukemalla kirjaa sinun on itse tunnistettava se merkkijono ja muodostettava niistä kirja-tavu-sana-lause.kappale kerrallaan sitä miten kerrottu etenee. Se on usein mahdollsita vain kunnolla keskittymällä ja syventymällä tarpeeksi itse tekstiin, vaikka kuulostaakin helpolta,
Jos tunnin päästä joku kysyy, että mitä tekstissä luki, niin et pystyisi luultavasti vastaamanaan jos olisit lukemisen aikana tehnyt kaikkea muuta, kuten ajanut vaikka autoa tai juossut lenkkipolulla.
Sen sijaan jos kuuntelet tai ainakin kuulet äänikirjaa, niin voit tai melko moni voi hyvin samanaikaisesti ajaa autoa tai vaikka juosta lenkkiä ja silti muistaa ainakin jotain kuulemastaan ilman, että ensin on täytynyt hahmottaa ainoanakaan merkkijonon sisältöä ja vasta niiden ymmärryksen kautta mahd- tajuta mitä teksti sisältää.
Yliopisto-opiskelija
Väitätkö, että sokeat ihmiset eivät kykene sisäistämään informaatiota? Väitätkö, että äänikirjoja ja podcasteja kuuntelevat eivät muista kuulemastaan mitään? Minä ainakin opin paremmin kuuntelemalla ja tekemällä jotain samalla, kuin lukemalla. Minusta on suorastaan älyllistä epärehellisyyttä vähätellä kuuntelemista tuolla tavalla.
Työelämässä toimiva henkilö
No ei tietenkään voi. Ethän sä ole lukenut sitä kirjaa, vaan kuunnellut sen.