Tanskassa ja Saksassa omalääkärit, joille pääsee samana päivänä, apuna sairaanhoitaja. Sama henkikö hoitaa koko perhettä.
Väestö on tyytyväinen, lääkärin saa valita itse. Oma lääkäri -järjestelmä ei myöskään ole kallis systeemi. 91 % perhelääkäriksi erikoistuneita olivat tyytyväisiä työhönsä. Palkka yli 13000 €/kk.
Eli kaikki ovat tyytyväisiä, toisin kuin Suomessa. Miksi täältä ei löydy poliittista tahtoa toteuttaa tällaiset markkinat Suomeen. Ehkä suomalaisten pitäisi alkaa vaatimaan parempaa vastinetta veroille. Nämä mammuttimaiset terveystehtaat eivät vaan toimi. Minä olenkin hankkinut kalliin terveysvakuutuksen. Eli olen typerä ja maksan ensin paljon veroja, joilla terveydenhoito pitäisi järjestää ja sen lisäksi maksan kallista vakuutusta.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hirveen paljon noilla on joka päivä tyhjää kalenterissaan, jos kerta aina jo sama päivänä pääsee lääkärin pakeille?
Asuin Keski-Euroopassa ja menin yleensä aamulla vain jonottamaan lääkärin ovelle. Yleensä aamuisin ei tarvinnut varata aikaa erikseen. Sitten mentiin lääkärin luokse siinä järjestyksessä missä tultiin sisälle. Iltapäivät oli ainakin minun lääkärillä ajanvarauksella. Tosi helposti sai lähetteen erikoislääkärille, mutta sitten saattoi joutua odottamaan parikin kuukautta erikoislääkärin aikaa.
Kreikassa on sama lakimiehille - eikä lakineuvonta edes maksa. (Ansiot tulee käräjöinnistä ja kauppojen vahvistamisesta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, esimerkiksi Saksassa on pakollinen, kallis sairasvakuutus. Lääkkeistä korvataan osa, mutta itsellekin jää maksettavaa. Erikoislääkärille voi joutua odottamaan kauankin.
Kerro vielä kuinka kallis saksalainen sairausvakuutus on, että tiedetään.
Saksalainen työkaverini kertoi, että hänellä meni Saksassa asuessa 16 % palkasta sairasvakuutukseen. Mutta hän oli sinkku. Olen ymmärtänyt, että perheelliselle maksut olisivat suhteessa selvästi pienempiä.
Työnantaja maksaa siitä 16%:sta puolet ja perhettä kohti menee vain yksi maksu.
Sitten on Kelaa vastaava sairaskassa, joka maksaa sairauskulut jos ei ole muuta vakuutusta. Kaikki lääkärit eivät ota vastaan julkisen potilaita, mutta moni ottaa. Nämäkin potilaat saavat valita lääkärinsä, vaikka vaihtoehtoja on vähemmän kuin kalliimpien vakuutusten haltijoilla.
Lääkkeistä pitää tosiaan maksaa osa itse. Mutta hinnat ovat pieniä, paljon pienempiä kuin Suomessa.
Täyttä scheißea taas. Mitään "Kelaa vastaavaa" julkista sairaskassaa ei ole. Sairaskassat on joko lakisääteisiä (Gesetzliche) tai sitten ns. yksityisiä (Privat) joiden jäseneksi voi vaihtaa jos tienaa yli 5500 euroa kuussa. Niissä voi sitten neuvotella mitä lisäkattavuuksia milläkin maksulla saa.
Työttömien sairasvakuutuksen maksaa Arbeitsamt, mutta se kassa ja vakuutus on ihan sama.
Minä voisin kyllä mielelläni maksaa tuon 8% palkastani, jos hoito on hyvää ja sinne pääsee nopeasti. Ja lääkkeetkin puoli-ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa omalääkäriä ei saa nykyään valita.
Lääkäreitä ei valvota mitenkään, eikä he jää kiinni vaikka hoitaisivat työnsä päin helvettiä.
Erikoislääkärille kuten gynelle ei pääse kuin omalääkärin lähetteellä. Omalääkäri tekee esim. nuo gynehommat yleislääkärin koulutuksella. Mitään erillistä yksityistä terveydenhuoltoa ei ole, mistä voisi hakea toisen mielipiteen. Työterveyshuoltoa ei ole.Väärin.
Tanskassa saa ihan vapaasti valita omalääkärinsä ja vaihtaa lääkäriä nimellistä maksua vastaan. Jos muuttaa tai lääkäri lopettaa vastaanottonsa tai ei enää halua hoitaa, on vaihto ilmaista. Yksityissairaalan gynelle pääsee ilman lähetettä. Eikä omalääkärin lähetteenkään hankkiminen kovin vaivalloista ole: suojattu viesti omalääkärille gynen (tai muun erikoislääkärin tarpeesta) useimmiten riittää ja lähete on serverillä vielä samana päivänä.
Yksityissairaaloita ja -vastaanottoja on ja niihin pääsee maksamalla. Työterveyshuolto on niillä firmoilla, jotka sen ovat valinneet, käytännössä silloinkin itse voit valita lääkärin ja firma maksaa.
Omalääkärille pääsee samana päivänä, jos on sairas, muuta vastaanottoa saattaa joutua odottamaan pari-kolme päivää.En tiedä mistä sinä ole tietosi hankkinut, mutta minä olen viimeiset 25 v. asunut Tanskassa ja käyttänyt kaikkia näitä palveluja, jotka toimivat erinomaisen hyvin.
Kenelläkään tuntemallani ihmisellä Tanskassa ei ole suomalaista työterveyshuoltoa vastaavaa palvelua. Joku säännöllinen terveystarkastus voi olla.
Ehkä jollain alueella voi itse valita lääkärin?
Yksityisvastaanotot eivät ole samalla tavalla saatavilla ja kustannettavissa kuin Suomessa.Lisäksi Tanskan ihannoijien kannattaa muistaa, että lasten kotihoitoa ei ole. Kouluruokailua ei ole. Irtisanomissuojaa ei juuri ole. Synnytyssairaalat ovat retuperällä.
Miniäni hoitaa juuri parhaillaan lastaan kotona. Kotihoidontuki on euroiksi muutettuna 1000€/kk.
Synnytyssairaalassa ei ollut mitään valittamista ja koko tuore perhe sai olla niin kauan kuin halusi synnyttäneiden osastolla, jossa oli tuki aina lähellä, ruoan sai valmiina jne.
Tanskassa todellakin saa omalääkärin valita alueesta riippumatta!Borger.dk: Vælg læge. Du har altid mulighed for at skifte læge, og du kan frit vælge en læge eller klinik, der har åbent for tilgang af nye patienter. I Find behandler på sundhed.dk kan du se, om en læge har åbent eller lukket for tilgang.
Kyllä Suomessakin joudut yksityislääkärille ilman lähetettä maksamaan, samoin on Tanskassa. Ja aina voi ottaa vakuutuksen. Hoitotakuu toimii: ellet pääse kuulaudessa julkiselle hoitoon, voit itse valita hoitopaikkasi.
Irtisanomissuoja saattaa olla huonompi, mutta juuri sen vuoksi työvoima liikkuu. Työnantajalla ei ole isompia ongelmia irtisanoa eikä se tuota irtisanotullekaan ongelmia, koska uusi työpaikka löytyy nopeasti (koska työnantaja ei pelkää palkata uusia, koska tietää, että heistä pääsee eroon suhdanteiden muuttuessa).En ymmärrä, mistä olet negatiiviset kokemuksesi hankkinut?
Olen hankkinut ne kymmenen Tanskan vuoden aikana.
Mistä/keneltä miniäsi saa nuo 1000 €?
Suomessa joudut yksityislääkärillä maksamaan ilman lähetettä (ja lähetteen kanssakin), mutta yksityislääkäripalveluita on saatavilla ihan eri tavalla kuin ihanassa Tanskassa.
Kokemuksesi synnytystilanteesta poikkeaa täysin siitä, mitä lehdet kirjoittavat ja synnyttäneet ystäväni kertovat.
Tosi moni tuntemani tanskalainen ei käy juuri ollenkaan lääkärissä, vaikka pitäisi.
Suomalainen kollegani Tanskassa kuoli syöpään ihan turhaan kun ei saanut diagnoosia. Jos olisin jäänyt Tanskaan, olisin tuskin itse enää työkykyinen, koska lähetettä labroihin tai kuvantamisiin ei tehty ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama Italiassa, jossa lääkäri tulee kotiin. Ilmaista.
Mukana peruslääkkeet, joita antaa tarvittaessa. Ilmaista.
Jos pitää mennä apteekkiin, lääkkeet ovat yleensä ilmaisia, poikkeuksena jotkin erikoislääkkeet.
Ja tänne me lähetimme 6,2 miljardia, koska Marinin mukaan olemme varakas maa, ja saman puolueen Tuppuraisen mukaan oma kansa ensin - ajattelu on vahingollista.
Me olemme kiistatta maailman tyhmin kansa.
No ei ole ilmaista peruslääkkeet paitsi jos olet ylittänyt 65 v. ja saat minimieläkkeen 600 euroa/kk. Mikään ei ole oikeastaan ilmaista, pieni summa jotain 20 e pitää maksaa jo varatessa aikaa erikoislääkärille. Tiesitkö, että niin Saksassa kuin Italiassa ja ehkä muissakin EU-maissa pitää sairaalaan ottaa omat vaatteet, yöpaidat ja tohvelit, aamutakit ja alusvaatteet. Ihan mututietoa jaksetaan jankata kuten tuo miljaridsummakin, mihin se joutui, ei ainakaan Italiaan ole tullut Suomesta mitään miljardeja.
No ompa kamalaa, kun ei saa sitä sairaalakolttua vaan joutuu makoilemaan omissa kollareissa ja pitää ottaa omat kroksit mukaan.
En tiä onko kamalaa, en ole sairaalassa joutunut makoilemaan. Mutta jos sairaalaan joutuisin, niin kovin mielelläni makoilen omissa vetimissäni ja kävelen omissa tohveleissani, sitä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama Italiassa, jossa lääkäri tulee kotiin. Ilmaista.
Mukana peruslääkkeet, joita antaa tarvittaessa. Ilmaista.
Jos pitää mennä apteekkiin, lääkkeet ovat yleensä ilmaisia, poikkeuksena jotkin erikoislääkkeet.
Ja tänne me lähetimme 6,2 miljardia, koska Marinin mukaan olemme varakas maa, ja saman puolueen Tuppuraisen mukaan oma kansa ensin - ajattelu on vahingollista.
Me olemme kiistatta maailman tyhmin kansa.
Italiassa kuulemma tarvittiin valtiolta systemaattista apua sähkölaskujen maksamiseen. Sen jälkeen, kun Suomi antoi Italialle rahaa, Italian valtio jakoi italialaisille avustuksia... kompensoimaan Venäjän Nato-vastaisuuden vastustamisen aiheuttamia kuluja.
Suomessako lähdettiin siis soten kanssa keksimään pyörää uudelleen, vaikka hyviä malleja olisi ollut naapurimaissa jo tarjolla?
Tämähän on todella ällöttävää. Miksi ihmeessä kukaan haluaa käyttää samaa lääkäriä kuin muu perhe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä ei valvota mitenkään, eikä he jää kiinni vaikka hoitaisivat työnsä päin helvettiä.
Erikoislääkärille kuten gynelle ei pääse kuin omalääkärin lähetteellä. Omalääkäri tekee esim. nuo gynehommat yleislääkärin koulutuksella. Mitään erillistä yksityistä terveydenhuoltoa ei ole, mistä voisi hakea toisen mielipiteen. Työterveyshuoltoa ei ole.Väärin.
Tanskassa saa ihan vapaasti valita omalääkärinsä ja vaihtaa lääkäriä nimellistä maksua vastaan. Jos muuttaa tai lääkäri lopettaa vastaanottonsa tai ei enää halua hoitaa, on vaihto ilmaista. Yksityissairaalan gynelle pääsee ilman lähetettä. Eikä omalääkärin lähetteenkään hankkiminen kovin vaivalloista ole: suojattu viesti omalääkärille gynen (tai muun erikoislääkärin tarpeesta) useimmiten riittää ja lähete on serverillä vielä samana päivänä.
Yksityissairaaloita ja -vastaanottoja on ja niihin pääsee maksamalla. Työterveyshuolto on niillä firmoilla, jotka sen ovat valinneet, käytännössä silloinkin itse voit valita lääkärin ja firma maksaa.
Omalääkärille pääsee samana päivänä, jos on sairas, muuta vastaanottoa saattaa joutua odottamaan pari-kolme päivää.En tiedä mistä sinä ole tietosi hankkinut, mutta minä olen viimeiset 25 v. asunut Tanskassa ja käyttänyt kaikkia näitä palveluja, jotka toimivat erinomaisen hyvin.
Kenelläkään tuntemallani ihmisellä Tanskassa ei ole suomalaista työterveyshuoltoa vastaavaa palvelua. Joku säännöllinen terveystarkastus voi olla.
Ehkä jollain alueella voi itse valita lääkärin?
Yksityisvastaanotot eivät ole samalla tavalla saatavilla ja kustannettavissa kuin Suomessa.Lisäksi Tanskan ihannoijien kannattaa muistaa, että lasten kotihoitoa ei ole. Kouluruokailua ei ole. Irtisanomissuojaa ei juuri ole. Synnytyssairaalat ovat retuperällä.
Miniäni hoitaa juuri parhaillaan lastaan kotona. Kotihoidontuki on euroiksi muutettuna 1000€/kk.
Synnytyssairaalassa ei ollut mitään valittamista ja koko tuore perhe sai olla niin kauan kuin halusi synnyttäneiden osastolla, jossa oli tuki aina lähellä, ruoan sai valmiina jne.
Tanskassa todellakin saa omalääkärin valita alueesta riippumatta!Borger.dk: Vælg læge. Du har altid mulighed for at skifte læge, og du kan frit vælge en læge eller klinik, der har åbent for tilgang af nye patienter. I Find behandler på sundhed.dk kan du se, om en læge har åbent eller lukket for tilgang.
Kyllä Suomessakin joudut yksityislääkärille ilman lähetettä maksamaan, samoin on Tanskassa. Ja aina voi ottaa vakuutuksen. Hoitotakuu toimii: ellet pääse kuulaudessa julkiselle hoitoon, voit itse valita hoitopaikkasi.
Irtisanomissuoja saattaa olla huonompi, mutta juuri sen vuoksi työvoima liikkuu. Työnantajalla ei ole isompia ongelmia irtisanoa eikä se tuota irtisanotullekaan ongelmia, koska uusi työpaikka löytyy nopeasti (koska työnantaja ei pelkää palkata uusia, koska tietää, että heistä pääsee eroon suhdanteiden muuttuessa).En ymmärrä, mistä olet negatiiviset kokemuksesi hankkinut?
Olen hankkinut ne kymmenen Tanskan vuoden aikana.
Mistä/keneltä miniäsi saa nuo 1000 €?
Suomessa joudut yksityislääkärillä maksamaan ilman lähetettä (ja lähetteen kanssakin), mutta yksityislääkäripalveluita on saatavilla ihan eri tavalla kuin ihanassa Tanskassa.
Kokemuksesi synnytystilanteesta poikkeaa täysin siitä, mitä lehdet kirjoittavat ja synnyttäneet ystäväni kertovat.
Tosi moni tuntemani tanskalainen ei käy juuri ollenkaan lääkärissä, vaikka pitäisi.
Suomalainen kollegani Tanskassa kuoli syöpään ihan turhaan kun ei saanut diagnoosia. Jos olisin jäänyt Tanskaan, olisin tuskin itse enää työkykyinen, koska lähetettä labroihin tai kuvantamisiin ei tehty ajoissa.
No, minä olen asunut Tanskassa jo 25 vuotta enkä allekirjoita kokemuksiasi. Myös minut itseni on hoidettu todella hyvin jouduttuani useamman kerran turvautumaan sekä lääkärin että sairaalan palveluihin. Lähetteen saaminen erikoislääkärille on ollut todella helppoa.
En tietenkään tunne kaikkien maakuntien tilannetta, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla kaikki on toiminut hienosti. Miniän koko raskauden seuranta oli tehokasta ja toimivaa, ja hän sai itse vaikuttaa synnytykseen. Jälkihoidosta jo mainitsinkin, koko perhe oli synnyttäneiden osastolla 5 päivää.
Kotihoidontuki tulee kunnalta, tietysti. Sen määrä riippuu kunnasta. Pääkaupungissa se on tuo n. 1000€/kk, mutta esim Rudersdalin kunnassa vielä enemmän. Tanskassahan on perinteisesti laitettu lapset n. 10 kk ikäisenä päiväkotiin (vuggestue), mutta nykyisin yhä useammat äidit ja isät valitsevat hoitaa lastaan kotona pidempään.
Englannissa oli ennen Eu,ta oma lääkäri systeemi. Kävi tarvittaessa kotona. Pienemmät vaivat hoituivat soittamalla kun tunsi perheen jne. Sielläkin systeemit muuttuivat terveyskeskuksiin, mutta yhä tänä päivänäkin ovat lääkäri, ja lääkkeet ilmaisia. Vstaanotolle pääsee suht nopeasti ja muualla kuin Lontoossa kaikki toimii aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on todella ällöttävää. Miksi ihmeessä kukaan haluaa käyttää samaa lääkäriä kuin muu perhe?
En tiedä mitä ap tässä tarkoittaa. Omalääkäri on Saksassa sitä, että valitset itse lääkärisi. Eri vaivoissa eri lääkäri. Lapsia hoitaa lastenlääkäri, tekee myös nuo "neuvola"tarkastukset.
Vaikka kritisoitavaakin löytyy, on terveydenhoito yks parhaita asioista täällä Saksassa.
Mielenkiintoista ja surullista. Suomessa on mennyt moni veroeuroilla kustannettava asia huonompaan suuntaan. Ja olemme monella mittarilla mitattuna jäljessä muita Pohjoismaita. Euro (ja siihen meidän huijanneet) taitaa olla osasyy. Ja ilmeisesti ei ole löytynyt poliittista tahtoa tehdä kansalaisille hyvää järjestelmää.
Terveysjätit ovat hyviä lobbaamaan. Kokoomuslaisille ne taitavat kelvata. Keskusta sai sote-uudistuksensa ja haluamiaan virkoja. Vihervasemmisto (SDP, Vihreät, Vasemmisto) haluavat vain mällätä veroeuroilla. Mitäs Persut? Löytyykö Oma Lääkäri järjestelmän kannattajia?
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen ja luottamuksellinen hoitosuhde parantaa hoidon tuloksia. Suvussa saattaa olla geneettisiä alttiuksia tiettyihin sairauksiin, joiden ennaltaehkäiseminen on sekä yksilölle, että yhteiskunnalle viisasta ja hyödyllistä. Mikäli lähipiirissä on lääkäreitä tämä vähän toteutuu. Muut joutuvatkin lähes aina selittämään vaivojaan eri lääkäreille. Toki terveystiedot ovat nykyään Omakannassa kaikilla terveydenhuollon henkilökunnalla luettavissa, (jos ei ole laittanut kielto täppää) mutta ei se oma lääkäriä korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ei taida olla mitään surkeita kandin tomppeleita, kuten ainakin Helsingin kaikki terkkalääkärit?
Suomessa ei ulotu tomppelit pelkästään terveyskeskuksiin. Myöss HUS:itse on ihan rikollista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ainakin Italiassa ollaan tosi tarkkoja sairauslomista. Italialainen tuttu oli käsileikkauksessa, jonka jälkeen tuli tietysti monen viikon sairausloma. Hän joutui ilmoittamaan vakuutusyhtiölle, että hän menee toipumaan kesäasunnolleen, koska vakuutusyhtiöstä saattaa käydä ihminen tarkastamassa, että hän on siellä toipumassa eikä lomailemassa. Sen takia hänen piti olla kotona tiettyinä aikoina. Esim. 10-12 ja 14-16. Jos ei ollut, niin siitä tuli muistaakseni sakkoja tai jotain joutui maksamaan vakuutusyhtiölle.
Mä en tajua mikä ongelma tuossakin on. Toki jos systeemi on tehty niin kankeaksi, ettei vakuutusyhtiöön saa yhteyttä jos on käytävä uudelleen lääkärissä. Ja tulee sakko vain koska on lääkärissä eikä osoitteessa x, niin se on jo asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ainakin Italiassa ollaan tosi tarkkoja sairauslomista. Italialainen tuttu oli käsileikkauksessa, jonka jälkeen tuli tietysti monen viikon sairausloma. Hän joutui ilmoittamaan vakuutusyhtiölle, että hän menee toipumaan kesäasunnolleen, koska vakuutusyhtiöstä saattaa käydä ihminen tarkastamassa, että hän on siellä toipumassa eikä lomailemassa. Sen takia hänen piti olla kotona tiettyinä aikoina. Esim. 10-12 ja 14-16. Jos ei ollut, niin siitä tuli muistaakseni sakkoja tai jotain joutui maksamaan vakuutusyhtiölle.
Mä en tajua mikä ongelma tuossakin on. Toki jos systeemi on tehty niin kankeaksi, ettei vakuutusyhtiöön saa yhteyttä jos on käytävä uudelleen lääkärissä. Ja tulee sakko vain koska on lääkärissä eikä osoitteessa x, niin se on jo asia erikseen.
Oho, Suomessa vakuutusyhtiöt eivät juurikaan kyttää...kai. Suattaapi tuo etelä-eurooppalainen luonteenlaatu vaatia vähän enemmän kontrollia.
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkärille kuten gynelle ei pääse kuin omalääkärin lähetteellä. Omalääkäri tekee esim. nuo gynehommat yleislääkärin koulutuksella. Mitään erillistä yksityistä terveydenhuoltoa ei ole, mistä voisi hakea toisen mielipiteen. Työterveyshuoltoa ei ole.
No ei todellakaan ole näin.
Lääkärin voi vaihtaa vaikka vuosittain jos niin haluaa, mutta se pitää olla omalta alueelta ja heillä pitää olla avoimia paikkoja. Heitä seurataan kuin muitakin ja heistä voi tehdä valituksen.
Kaikkiin erityislääkäreihin EI myös tarvi lähetettä - kokemusta nimittäin on. Gynekologille saat helposti lähetteen jos haluat, tarvii toki käydä lääkärillä tai varata (samasta sovelluksesta) soitto/videokonsultointiaika.
Yksityinen terveydenhuolto löytyy myös, itse olen käyttänyt useampaan kertaan sitäkin. Esim kaupungin leikkausaika meni yli lakimääräisen odotusajan joten soittivat itse ja tarjosivat mahdollisuutta päästä yksityisen kautta, ja pääsin yksityiselle viikon sisään.
Älä levitä väärää tietoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen ja luottamuksellinen hoitosuhde parantaa hoidon tuloksia.
Ainoastaan silloin jos lääkäri huomioi monta eri tekijää yhtä aikaa ja toimii potilaan parhaaksi.
Pitkäaikainen hoitosuhde ei vielä takaa yhtään mitään. Voit käydä 10 kertaa saman asian vuoksi mutta jäädä ilman suositusten mukaista hoitoa tai hoitoa ylipäätään, koska lääkäri päättää tehdä työnsä sillä tavalla. Ei hänen tarvitse tanssia potilaan pillin mukaan ja antaa hänen toimintakykyään parantavaa hoitoa, koska lääkäriä ei velvoiteta siihen.
Riittää kun ilmestyy paikalle ja on hoitavinaan, niin palkka tulee tilille kuten ennenkin.
Ne ei taida olla mitään surkeita kandin tomppeleita, kuten ainakin Helsingin kaikki terkkalääkärit?