Tanskassa ja Saksassa omalääkärit, joille pääsee samana päivänä, apuna sairaanhoitaja. Sama henkikö hoitaa koko perhettä.
Väestö on tyytyväinen, lääkärin saa valita itse. Oma lääkäri -järjestelmä ei myöskään ole kallis systeemi. 91 % perhelääkäriksi erikoistuneita olivat tyytyväisiä työhönsä. Palkka yli 13000 €/kk.
Eli kaikki ovat tyytyväisiä, toisin kuin Suomessa. Miksi täältä ei löydy poliittista tahtoa toteuttaa tällaiset markkinat Suomeen. Ehkä suomalaisten pitäisi alkaa vaatimaan parempaa vastinetta veroille. Nämä mammuttimaiset terveystehtaat eivät vaan toimi. Minä olenkin hankkinut kalliin terveysvakuutuksen. Eli olen typerä ja maksan ensin paljon veroja, joilla terveydenhoito pitäisi järjestää ja sen lisäksi maksan kallista vakuutusta.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Niin no, esimerkiksi Saksassa on pakollinen, kallis sairasvakuutus. Lääkkeistä korvataan osa, mutta itsellekin jää maksettavaa. Erikoislääkärille voi joutua odottamaan kauankin.
Mutta täällä sentään pääsee lääkärille, kunhan vaan marssii ovesta sisään.
Saattaapi kyllä vähän avustaja(t) katsoa kieroon ja odotuttavat ainakin 45min, jos ei soita aikaa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä oli tämä sama systeemi 1960-luvulla. Sitä kutsuttiin kunnanlääkäriksi. Sieltä sai särkylääkereseptin ja kolme päivää sairaslomaa, vaikka olisi ollut leukemia tai ALS. Kukaan täysijärkinen ei halua sitä takaisin.
No ei ollut, kunnanlääkärisysteemillä ei ole mitään tekemistä nykyisen omalääkärin kanssa esim. juuri Tanskassa ja Saksassa. Suomessa maaseudulla ainakin saattaisi olla edelleenkin parempi systeemi kuin nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä oli tämä sama systeemi 1960-luvulla. Sitä kutsuttiin kunnanlääkäriksi. Sieltä sai särkylääkereseptin ja kolme päivää sairaslomaa, vaikka olisi ollut leukemia tai ALS. Kukaan täysijärkinen ei halua sitä takaisin.
No ei ollut, kunnanlääkärisysteemillä ei ole mitään tekemistä nykyisen omalääkärin kanssa esim. juuri Tanskassa ja Saksassa. Suomessa maaseudulla ainakin saattaisi olla edelleenkin parempi systeemi kuin nykyinen.
Ei demarien hätäripulointiin kannata reagoida.
Miten hirveen paljon noilla on joka päivä tyhjää kalenterissaan, jos kerta aina jo sama päivänä pääsee lääkärin pakeille?
Mulla on omalääkäri ja ihan Suomessa ollaan. Siis ei ole nimetty omaksi, mutta sama tyyppi siellä aina istuu :)
Vierailija kirjoitti:
Niin no, esimerkiksi Saksassa on pakollinen, kallis sairasvakuutus. Lääkkeistä korvataan osa, mutta itsellekin jää maksettavaa. Erikoislääkärille voi joutua odottamaan kauankin.
Kerro vielä kuinka kallis saksalainen sairausvakuutus on, että tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Miten hirveen paljon noilla on joka päivä tyhjää kalenterissaan, jos kerta aina jo sama päivänä pääsee lääkärin pakeille?
Siinä riittääkin demarilla ihmettelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Tanskan malli on kyllä hieno. Siellä maksetaan hieman enemmän veroja kuin Suomessa mutta yhteiskunta ja sen palvelut toimivat. Suomessa käytännössä samoilla veroilla ei saa enää mitään. Päivähoito ja koulut on kuralla, terveydenhuolto, vanhustenhuolto on pelkkää sotehimmeliä. Miten Suomi on voinut viimeisen 10 vuoden aikana sotkea kaikki ennen niin toimivat järjestelmät totaalisesti?
Tanskassa on täystyöllisyys. Kukaan ei myöskään maksa mitään työttömyyskassan jäsenmaksuja, koska on käsittämätön ajatus ettei jostain saisi töitä.
Työttömyyskorvauksella ei Tanskassa pysty pitkään olemaan. Mikäli työnhakija ei itse ilmoittaudu paikan päälle, työkkärin edustajat tulevat kotiin. Siinä sitten katsellaan että jaa, täällähän on siistiä, sulle sopisi varmaan puhtaanapitohommat ja tämmöisiä olis nyt tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jätä sä sit ne demaris ihmettelemään, mutta kerro mulle, miten tuo on käytännössä mahdollista.
Miettikää, olen varannut soitolla helmikuun alussa itselleni lääkäriajan, eikä sitä ole vieläkään kuulunut. Pari kk virkailija uumoilikin menevän jonka pitkin hampain hyväksyin kun ei ollut vaihtoehtoa, yksityiseen ei ole varaa. Tämä on jo naurettavaa. Hyvä terveydenhoitojärjestelmä on romutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Tanskan malli on kyllä hieno. Siellä maksetaan hieman enemmän veroja kuin Suomessa mutta yhteiskunta ja sen palvelut toimivat. Suomessa käytännössä samoilla veroilla ei saa enää mitään. Päivähoito ja koulut on kuralla, terveydenhuolto, vanhustenhuolto on pelkkää sotehimmeliä. Miten Suomi on voinut viimeisen 10 vuoden aikana sotkea kaikki ennen niin toimivat järjestelmät totaalisesti?
Tanskassa on täystyöllisyys. Kukaan ei myöskään maksa mitään työttömyyskassan jäsenmaksuja, koska on käsittämätön ajatus ettei jostain saisi töitä.
Työttömyyskorvauksella ei Tanskassa pysty pitkään olemaan. Mikäli työnhakija ei itse ilmoittaudu paikan päälle, työkkärin edustajat tulevat kotiin. Siinä sitten katsellaan että jaa, täällähän on siistiä, sulle sopisi varmaan puhtaanapitohommat ja tämmöisiä olis nyt tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa lähihoitajakin tienaa 3500- 4000€/ kk. Mikä mättää Suomessa? Suomessa vihataan hoitajia. Miksi? Olemme ainoa maa, jossa hoitajia ei arvosteta. Ei kannata ihmetellä, että terveydenhoito on romahtamassa, eikä alalle ole tulijoita. Loputkin hoitajat siirtyvät muille aloille.
Jos lähihoitaja tienaa siellä 3500 € kuussa ja verotus on Suomea kovempi, niin tuohan on todellinen nälkäpalkalla. KAIKKI on Tanskassa kalliimpaa, vuokrakaksio Oslon lähiöstä on tyyliin 1800 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Keski-Euroopassa ja menin yleensä aamulla vain jonottamaan lääkärin ovelle. Yleensä aamuisin ei tarvinnut varata aikaa erikseen. Sitten mentiin lääkärin luokse siinä järjestyksessä missä tultiin sisälle. Iltapäivät oli ainakin minun lääkärillä ajanvarauksella. Tosi helposti sai lähetteen erikoislääkärille, mutta sitten saattoi joutua odottamaan parikin kuukautta erikoislääkärin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla hammaslääkäri Saksassa lähetti laskun 6.400,-- euroa. Vein sairaskassaan ja he korvasivat minulle 5.900,-- euroa. Seuraavaksi teetän kaksi implantaattia vielä. Sairaskassa on jo hyväksynyt niiden teettämisen hammaslääkärin kustannusarvio pitää lähettää ensin sairaskassaan hyväksyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa lähihoitajakin tienaa 3500- 4000€/ kk. Mikä mättää Suomessa? Suomessa vihataan hoitajia. Miksi? Olemme ainoa maa, jossa hoitajia ei arvosteta. Ei kannata ihmetellä, että terveydenhoito on romahtamassa, eikä alalle ole tulijoita. Loputkin hoitajat siirtyvät muille aloille.
Jos lähihoitaja tienaa siellä 3500 € kuussa ja verotus on Suomea kovempi, niin tuohan on todellinen nälkäpalkalla. KAIKKI on Tanskassa kalliimpaa, vuokrakaksio Oslon lähiöstä on tyyliin 1800 euroa kuussa.
Miksi pitäisi asua Oslossa Norjassa jos on lähihoitajana Tanskassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jätä sä sit ne demaris ihmettelemään, mutta kerro mulle, miten tuo on käytännössä mahdollista.
Käytännössä?
Soitat lekurin numeroon. Yrität tavata avustajalle nimesi kaksoiskonsonantteja, I:tä, E:tä ja ääkkösiä kunnes se kysyy syntymäajan, löytää tietosi ja sanoo sulle kellonajan koska voi tulla.
Tanska ja saksa eivät ole niin korruptoituneita kuin Suomi. Siksi he eivät valitse sellaista ratkaisua, joka hyödyttää ensisijaisesti lobbareita, osakkeenomistajia ja muita eturyhmittymiå, vaan ratkaisuissa mennään ihmiset edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas otetaan raha mukaan keskusteluun ymmärtämättä rahan arvon eroa Tanskassa ja Suomessa.
Niin, eli Suomessa kallis ostoeuro ja Tanskassa oma valuutta.
Olisiko syytä miettiä kykenevätkö täkäläiset metsäläiset rantarutsat mukaanlukien tekemään eurooppalaista politiikkaa? Eivät kykene. Siksipä Suomi arjalaisille, alkuperäisille suomalaisille ja metsäläiset rutsat hlvttiin.
Sinä joutuisit siis ensimmäisenä ulos.