Tanskassa ja Saksassa omalääkärit, joille pääsee samana päivänä, apuna sairaanhoitaja. Sama henkikö hoitaa koko perhettä.
Väestö on tyytyväinen, lääkärin saa valita itse. Oma lääkäri -järjestelmä ei myöskään ole kallis systeemi. 91 % perhelääkäriksi erikoistuneita olivat tyytyväisiä työhönsä. Palkka yli 13000 €/kk.
Eli kaikki ovat tyytyväisiä, toisin kuin Suomessa. Miksi täältä ei löydy poliittista tahtoa toteuttaa tällaiset markkinat Suomeen. Ehkä suomalaisten pitäisi alkaa vaatimaan parempaa vastinetta veroille. Nämä mammuttimaiset terveystehtaat eivät vaan toimi. Minä olenkin hankkinut kalliin terveysvakuutuksen. Eli olen typerä ja maksan ensin paljon veroja, joilla terveydenhoito pitäisi järjestää ja sen lisäksi maksan kallista vakuutusta.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Tanskan Omalääkärimallissa myös lääkärit ja sairaanhoitajat ovat voittajia. He ovat yleisesti tyytyväisiä työhönsä, sen määrään, työkavereihin ja palkkaan. Olen kyllä melkoisen kateellinen. Sotehimmeli taitaa vain syventää suomalaisten ahdinkoa. Tanskalaiset ovat osanneet hoitaa maansa asiat paljon paremmin kuin suomalaiset. Meille uskotellaan, ettei Suomessa ole korruptiota, alan epäillä, että juuri tämä sulle-mulle suhmurointi on syynä veroeurojen katoamiseen tuhkana tuuleen.
Pitävät kai kulissia muka kilpailemalla eri puolueissa... oikeasti rappeuttavat Suomea yhdessä.
Suomalaisille tarjotaan pelkkiä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskan Omalääkärimallissa myös lääkärit ja sairaanhoitajat ovat voittajia. He ovat yleisesti tyytyväisiä työhönsä, sen määrään, työkavereihin ja palkkaan. Olen kyllä melkoisen kateellinen. Sotehimmeli taitaa vain syventää suomalaisten ahdinkoa. Tanskalaiset ovat osanneet hoitaa maansa asiat paljon paremmin kuin suomalaiset. Meille uskotellaan, ettei Suomessa ole korruptiota, alan epäillä, että juuri tämä sulle-mulle suhmurointi on syynä veroeurojen katoamiseen tuhkana tuuleen.
Pitävät kai kulissia muka kilpailemalla eri puolueissa... oikeasti rappeuttavat Suomea yhdessä.
Keskusta putosi pois kyydistä, mutta jäljelle jäi kokdeepee, joten muutosta on turha odotella.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jos näin, ihmiset kävisi joka päivä lääkärillä. Olemme ämpärikansaa.
No ei ainakaan keski-ikäiset tai vanhemmat miehet. Aika monta sukulaista lähteny. Eivät menneet lääkäriin tai ei sinne oikeen edes päässyt. Itse olen nainen, mutta huono menemään lääkäriin.isein odottelee, että kyllä tämä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskusta putosi pois kyydistä, mutta jäljelle jäi kokdeepee, joten muutosta on turha odotella.
Muutos tulee kyllä. Vai turhaanko ovat jo vuosien ajan kaavailleet perustuloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutos tulee kyllä. Vai turhaanko ovat jo vuosien ajan kaavailleet perustuloa?
Yksikään jallitus ei pysty antamaan kansalle enempää kuin siltä varastaa. (Ainakaan pysyvästi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, esimerkiksi Saksassa on pakollinen, kallis sairasvakuutus. Lääkkeistä korvataan osa, mutta itsellekin jää maksettavaa. Erikoislääkärille voi joutua odottamaan kauankin.
Kerro vielä kuinka kallis saksalainen sairausvakuutus on, että tiedetään.
Saksalainen työkaverini kertoi, että hänellä meni Saksassa asuessa 16 % palkasta sairasvakuutukseen. Mutta hän oli sinkku. Olen ymmärtänyt, että perheelliselle maksut olisivat suhteessa selvästi pienempiä.
Työnantaja maksaa siitä 16%:sta puolet ja perhettä kohti menee vain yksi maksu.
Sitten on Kelaa vastaava sairaskassa, joka maksaa sairauskulut jos ei ole muuta vakuutusta. Kaikki lääkärit eivät ota vastaan julkisen potilaita, mutta moni ottaa. Nämäkin potilaat saavat valita lääkärinsä, vaikka vaihtoehtoja on vähemmän kuin kalliimpien vakuutusten haltijoilla.
Lääkkeistä pitää tosiaan maksaa osa itse. Mutta hinnat ovat pieniä, paljon pienempiä kuin Suomessa.
Täyttä scheißea taas. Mitään "Kelaa vastaavaa" julkista sairaskassaa ei ole. Sairaskassat on joko lakisääteisiä (Gesetzliche) tai sitten ns. yksityisiä (Privat) joiden jäseneksi voi vaihtaa jos tienaa yli 5500 euroa kuussa. Niissä voi sitten neuvotella mitä lisäkattavuuksia milläkin maksulla saa.
Työttömien sairasvakuutuksen maksaa Arbeitsamt, mutta se kassa ja vakuutus on ihan sama.
En usko, että Suomen halutan olevan onnellinen maa (väite suomalaisten onnellisuudesta lieneekin heidän sairas vitsinsä!). Jos haluttaisiin, moni asia olisi varmasti toisin.
Ehkä suomalaisten kurjuus, ja toisaalta suostuvuus korkeaan verotukseen, on riistäjille turvallista - vähän niin kuin P.-Korea!
Oikeus omalääkäriin saattaisi saada suomalaiset kuvittelemaan, että he ovat muka verorahojensa arvoisia.
Saksan terveysvakuutus, joka erikseen maksetaan, on aika kallis. Esim. sinkku maksaa yhteensä veroja ja tuota terveysvakuutusta huomattavasti enemmän kuin veroja Suomessa. Vakuutusmaksujen lisäksi maksettavaa tulee vastaanotolla, esimerkiksi hammaslääkäri saattoi olla aika tyyris, koska Suomessa normaalisti käytettävät paikkamateriaalit oli kassojen mielestä ns. luxusta.
Myös lääkäreistä on pulaa isoissa kaupungeissa. On yleistä, että isoon kaupunkiin muuttaessa niitä omia lääkäreitä ei niin vaan saakaan, lääkärit ei ota uusia potilaita.
Systeemissä on puolensa, mutta ei sekään niin mahtava ole kuin lyhyt mainospuhe antaa ymmärtää.
Tiesittekö, että suomalaista verotusta pidetään maailmalla hulluna. Toisaalta, se ymmäretään kun ajatellaan, että olemme sosialistinen valtio.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että suomalaista verotusta pidetään maailmalla hulluna. Toisaalta, se ymmäretään kun ajatellaan, että olemme sosialistinen valtio.
Sosialistinen yli rajojenkin...
Siksi, koska Suomessa on maailman surkeimmat lääkärit. Ovat sellasia parempia ihmisiä, jotka on jo kauan sitten unohtanut sen asian mikä heidän ammattinsa yleensäkin on. Täten eivät vaivaudu sähköautojaan käynnistelemään vaan neukkulan-kopio-suomessa rakennetaan monoliittisia jättiläismäisiä rakennuksia, suomen seitsemään suurimpaan kaupunkiin ja annetaan potilaiden juoksennella sielä omalla kustannuksellaan satojen kilometrien päässä kodeistaan.
Paikalliset palvelut lakkautetaan, jotta "erikoistuminen ja osaaminen" löytyy saman katon alta - paitsi, että rakennukset on jo niin monoliittisen suuria, että rakennusvirheiden, sekä huonon palkkauksen ja työolosuhteiden vuoksi, puoliakaan niistä rakennuksista ei käytetä siihen tarkoitukseen mihin ne rakennettin. Eeeehei. Pidetään puoli tyhjillään kolmen miljardin betonilaatikkoa. Viereen rakennetaan samaan aikaan vielä viisi lisää. Kuitenkaan palkkaa ei viitsitä maksaa niille, keiden niissä laatikoissa pitäisi töitä tehdä.
Tämä on tätä suomalaista sosialismia.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että Suomen halutan olevan onnellinen maa (väite suomalaisten onnellisuudesta lieneekin heidän sairas vitsinsä!). Jos haluttaisiin, moni asia olisi varmasti toisin.
Ehkä suomalaisten kurjuus, ja toisaalta suostuvuus korkeaan verotukseen, on riistäjille turvallista - vähän niin kuin P.-Korea!
Oikeus omalääkäriin saattaisi saada suomalaiset kuvittelemaan, että he ovat muka verorahojensa arvoisia.
Toinen vaihtoehto on, että ei voisi vähempää kiinnostaa. Siis piliitikkoja, tehdä suuria muutoksia, suomalaisten suoraksi eduksi.
Mun skotlantilainen ystävä saa Skotlannissa hyvää hoitoa. Hänellä on vatsaongelmia, IBS. Homma toimii niin päin, että terveydenhuolto pitää häneen yhteyttä säännöllisesti. Jos lääkitystä muutetaan tms. niin tulee seurantapuhelu, kutsuja tarkastuksiin ja kokeisiin. Ei voi kuin ihailla.
Vierailija kirjoitti:
Saksan terveysvakuutus, joka erikseen maksetaan, on aika kallis. Esim. sinkku maksaa yhteensä veroja ja tuota terveysvakuutusta huomattavasti enemmän kuin veroja Suomessa. Vakuutusmaksujen lisäksi maksettavaa tulee vastaanotolla, esimerkiksi hammaslääkäri saattoi olla aika tyyris, koska Suomessa normaalisti käytettävät paikkamateriaalit oli kassojen mielestä ns. luxusta.
Myös lääkäreistä on pulaa isoissa kaupungeissa. On yleistä, että isoon kaupunkiin muuttaessa niitä omia lääkäreitä ei niin vaan saakaan, lääkärit ei ota uusia potilaita.
Systeemissä on puolensa, mutta ei sekään niin mahtava ole kuin lyhyt mainospuhe antaa ymmärtää.
No mä "unohdin" käydä tarkastuksissa, kun tänne muutin ja hampaan kruunaus kultakruunulla maksoi sitten 335€, kun kassa ei sitä maksanut! Saksalaiset sanoi, että kallis oli.
Suomen tilanne on, että lääkäreitä ei saa.
Saksan tilanne on, että joudut soittelemaan ympäriämpäri ja saat lääkärin 10km päästä. OHO ompa kauhiaa verrattuna Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sulle-mulle suhmurointia isojen terveysjättien ja päättävien elinten välillä? Millä muulla tätä idiotismia voi selittää?
En olisi kovin yllättynyt, jos olisi korruptiota koronaan "varautumisen" nimissä. Siinäkin. Mutta ehkä eivät edes tarvitse tuollaisia syitä.
Brasilialainen nainen oli ihmeissään kun kuuli, että jos suomalaiset naiset syövät hormooneja, omalääkäri ei seuraa heidän vointiaan säännöllisin verikokein yms. En tiedä, oliko se hänen huumoriaan. Mutta vaikutti olevan kauhuissaan siitä, että potilaat vain jätetään oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla sulle-mulle suhmurointia isojen terveysjättien ja päättävien elinten välillä? Millä muulla tätä idiotismia voi selittää?
En olisi kovin yllättynyt, jos olisi korruptiota koronaan "varautumisen" nimissä. Siinäkin. Mutta ehkä eivät edes tarvitse tuollaisia syitä.
Kuka saikaan testata lentokentillä. Yksityiset?
Suomessa jos näin, ihmiset kävisi joka päivä lääkärillä. Olemme ämpärikansaa.