Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienikokoinen vanhus ei löydä itselleen vaatteita

Vierailija
06.04.2023 |

Lyhyt ja laiha vanhus ei löydä riittävän pieniä vaatteita nykyisin kaupasta. Väriä haluaisi elämäänsä, mutta löysät ja väljät vaatteet eivät viehätä. Aina on lahkeet ja hihat liian pitkät ja joutuu ompelijalla korjauttamaan ostokset. Stokkalla ja Sokoksella ei jaksa etsiä sopivia kokoja vaikka sieltä joskus jotain on löytynyt.

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/0cabd60c-561b-4255-b295-fff865b2ebd6

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hihat/lahkeet liian pitkiä, kannattaa etsin hieman vajaamittaisia malleja.

Esim. Zalandosta voi hakea vaikka 7/8 lahkeet tai 3/4 hihat jne.

Ihmisten raajat on eri mittaisia eri ihmisillä, jopa vaikka pituus olisi sama. Esim. minä olen normaalipainoinen 170cm mutta yleensä lahkeet ja hihat jää "vajaiksi" sentin pari. Välillä olen ompelimossa teettänyt takkeihin hihansuihin lisäpituudet, paidoissa ei niin väliä kun voi kääntää hihoja (mikä näyttää fiksummalta kun vajaamittainen hiha)

Vierailija
22/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Suosittelen hänelle lomamatkaa Floridaan. Mä kävin aiemmin muutamia kertoja työreissuissa Floridassa ja ekalla kerralla jouduin ostamaan toisen matkalaukun ihan pelkästään kenkiä varten. Floridassa on paljon meksikolaisia, jotka yleensä ovat lyhyitä, ja siten vaatekaupoissakin ihan erilaiset valikoimat vaatteita. On pitkille ja on lyhyille. Ja mikä ihanuus: kenkiäkin laidasta laitaan (siis myös korkkareita) koossa 2 ja 2½ eli Suomen koossa 34 ja 35. Ostin ekalla reissullani yli 20 paria erilaisia kenkiä, osan itselleni ja osan siskolleni sekä siskoni tyttärelle. 

Onko outnet tuttu? Aina kun bongaan jonkun jäätävän hyvän alennuksen jostain kenkäparista niin se johtuukin siitä ettei niitä ole jäljellä kuin juuri jossain 34-35 koossa. Tosi kiva kun saisi jotkut tyyliin Jimmy Choot jollain satasella mutta kantapää jäisi itsellä ulos:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni toisen luokan kansalaiseksi.

Toki pelkästä otsikosta ei paranisi liikaa tulkita noita iltapäivälehtien artikkeleita, mutta on melko dramaattinen suhtautuminen asiaan, jos ihan rehdisti noin ajattelee.. :D

Vierailija
24/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki pelkästä otsikosta ei paranisi liikaa tulkita noita iltapäivälehtien artikkeleita, mutta on melko dramaattinen suhtautuminen asiaan, jos ihan rehdisti noin ajattelee.. :D

Oppikirjaesimerkki ensimmäisen maailman ongelmista, taatusti löytyisi vaatteita mutta ei juuri niiltä merkeiltä tai kaupoista kuin haluiaisi. Sitä pidetään jonain ihmisoikeuskysymyksenä että kaikille pitäisi olla aina kaikessa kaikkea. Painokoneet seis, täällä on tarina suuresta vääryydestä.

Vierailija
25/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi uskonut 72-vuotiaaksi , niin oli nuoren näköinen . Itse saman mittainen ja harvoin löytyy sopivia.

Minunkin silmiini tavallinen 50-60v nainen. Hämmentävää!

No ei nyt herranjumala ollut. Täytän kohta 52, eikä näytetä ikätovereilta. Minusta hän näyttää ihan seitsemänkymppiseltä. Luoko pieni koko illuusion?

Vierailija
26/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi uskonut 72-vuotiaaksi , niin oli nuoren näköinen . Itse saman mittainen ja harvoin löytyy sopivia.

Minunkin silmiini tavallinen 50-60v nainen. Hämmentävää!

No ei nyt herranjumala ollut. Täytän kohta 52, eikä näytetä ikätovereilta. Minusta hän näyttää ihan seitsemänkymppiseltä. Luoko pieni koko illuusion?

Ehkä, toisaalta keski-iästä ja siitä ylöspäin erot kasvaa, elintavat ja geeniperimä alkaa näkymään. Jotkut viiskymppiset eivät meinaa päästä omin avuin sohvalta vaikka joku toinen painaa pertsaa ladulla vielä satavuotiaaksi. Ei hän nuorekkaalta viiskymppiseltä näytä, mutta en olisi toisaalta edes kiinnittänyt huomiota jos uutisessa olisi häntä sen ikäiseksi väitetty.

Vierailija
27/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on taas ongelmat että pitää ihan etusivun juttu olla.

Se on tärkeä, usein unohdettu asia, vanhusten pukeutuminen.

Napitettava pääntie että on helppo pukea.

Luitko jutun kuvineen, ihan normaalia aikuisen ihmisen vaatetta oli vailla, lyhyemmillä hihoilla ja lahkeilla. Ei mitään mummokamaa vaan yksinkertaisesti jotain missä ei ole hehtaareittain liikaa kangasta jokaiseen suuntaan.

Minäkin tosin kyseenalaistan hänen täystyrmäyksensä lastenvaatteille, sieltä löytyisi ihan sopivaa kuositonta perusvaatetta hänelle jos ei pelkästä periaatteesta olisi niin vastaan. Varsinkin designer-vaatteita, jotka harvoin ovat kovin lapsellisia, saisi kadehdittavan edullisesti. Noin pienikokoisia aikuisia vaan on niin älyttömän harvassa että valikoiman pitäminen olisi tappiollista, hänen kokoisiaan on ehkä 1/5000, ja vaikka vähän lyhyemmille olisikin vaatetta niin nekin todennäköisesti olisivat hänelle liian suuria.

150-senttinen lapsi ei kuitenkaan ole saman mallinen kuin 150-senttinen aikuinen. Vaikka pituus voisikin olla sopiva, niin luultavasti aikuisella on kuitenkin jonkun verran rintaa ja lantiota niin että lastenvaatteet ei ole sopivia.

Jep. Mä olen 152-senttinen aikuinen, ja ne kerrat kun olen koettanut etsiä lastenvaatteiden puolelta, on kyllä kaatunut siihen, että reittä ja lantiota on kuitenkin paljon enemmän kuin tuonkokoisella lapsella. Jos on erikseen koot teineille, sieltä olen voinut löytää esim. juoksuhousuja. Ne ovat itselleni pahin murheenkryyni, kun lahkeita saisi poikkeuksetta lyhentää ainakin 10-15 cm. Muuten olen kyllä pärjännyt aikuisten vaatteilla ihan hyvin, mutta käytänkin paljon mekkoja ja hameita ja satun tykkäämään midimitasta.

Vierailija
28/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hänelle lomamatkaa Floridaan. Mä kävin aiemmin muutamia kertoja työreissuissa Floridassa ja ekalla kerralla jouduin ostamaan toisen matkalaukun ihan pelkästään kenkiä varten. Floridassa on paljon meksikolaisia, jotka yleensä ovat lyhyitä, ja siten vaatekaupoissakin ihan erilaiset valikoimat vaatteita. On pitkille ja on lyhyille. Ja mikä ihanuus: kenkiäkin laidasta laitaan (siis myös korkkareita) koossa 2 ja 2½ eli Suomen koossa 34 ja 35. Ostin ekalla reissullani yli 20 paria erilaisia kenkiä, osan itselleni ja osan siskolleni sekä siskoni tyttärelle. 

Toiselta Usan rannikolta vastaava kokemus, mutta käänteisenä: voin kertoa että vaikka olisi mikä xxxxxxxxxxl kokoinen, niin ihan taatusti löytää päälle pantavaa!

Ja mitä erilaismpia vaatteita, ei van jotain tylsää muodotonta säkkiä.

Monissa kaupoissa xl-kokoisena tuntui "pieneltä" kun huomattavasti rehevämpää rouvaa oli asiakkaana. Ja ihan sama minkälaisen "glitter-minimekon" halusi päälleen laittaa, niin kokoja löytyi..!

Ja myös katukuvassa näki, miten moni Todella Lihava nainen ylväästi kantoi kroppansa, päälöä oli minimittaa ja antavaa kaula-aukkoa, ei mitään "peitä läskini"-verhoutumista. Moni täälläkin voisi ottaa heistä mallia!

Vierailija
29/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ongelma? Miksei tilaa Aasiasta, missä lähes kaikki naiset samankokoisia? Tai jos on varaa korjauttaa lähes kaikki vaatteet ompelijalla, miksei matkusta itse halpamaihin? 

Vierailija
30/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on taas ongelmat että pitää ihan etusivun juttu olla.

Se on tärkeä, usein unohdettu asia, vanhusten pukeutuminen.

Napitettava pääntie että on helppo pukea.

Luitko jutun kuvineen, ihan normaalia aikuisen ihmisen vaatetta oli vailla, lyhyemmillä hihoilla ja lahkeilla. Ei mitään mummokamaa vaan yksinkertaisesti jotain missä ei ole hehtaareittain liikaa kangasta jokaiseen suuntaan.

Minäkin tosin kyseenalaistan hänen täystyrmäyksensä lastenvaatteille, sieltä löytyisi ihan sopivaa kuositonta perusvaatetta hänelle jos ei pelkästä periaatteesta olisi niin vastaan. Varsinkin designer-vaatteita, jotka harvoin ovat kovin lapsellisia, saisi kadehdittavan edullisesti. Noin pienikokoisia aikuisia vaan on niin älyttömän harvassa että valikoiman pitäminen olisi tappiollista, hänen kokoisiaan on ehkä 1/5000, ja vaikka vähän lyhyemmille olisikin vaatetta niin nekin todennäköisesti olisivat hänelle liian suuria.

150-senttinen lapsi ei kuitenkaan ole saman mallinen kuin 150-senttinen aikuinen. Vaikka pituus voisikin olla sopiva, niin luultavasti aikuisella on kuitenkin jonkun verran rintaa ja lantiota niin että lastenvaatteet ei ole sopivia.

Jep. Mä olen 152-senttinen aikuinen, ja ne kerrat kun olen koettanut etsiä lastenvaatteiden puolelta, on kyllä kaatunut siihen, että reittä ja lantiota on kuitenkin paljon enemmän kuin tuonkokoisella lapsella. Jos on erikseen koot teineille, sieltä olen voinut löytää esim. juoksuhousuja. Ne ovat itselleni pahin murheenkryyni, kun lahkeita saisi poikkeuksetta lyhentää ainakin 10-15 cm. Muuten olen kyllä pärjännyt aikuisten vaatteilla ihan hyvin, mutta käytänkin paljon mekkoja ja hameita ja satun tykkäämään midimitasta.

Lastenosasto ei tietenkään palvele kaikkia vähän lyhyempiä ihmisiä, mutta uutisen naista palvelisi kyllä ja hän torppasi ne ihan puhtaasti vain siksi että ne ovat lasten vaatteita. Kuvien perusteella hän on likimain vitosluokkalaisen kokoinen jos sitäkään. Minäkin olen joskus katsonut lasten vaatteita, ja se on kaatunut siihen että ne ovat liian isoja.

Vierailija
31/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari senttiä pidempi ja löydän kyllä sopivia vaatteita.

Jos lahkeet sattuu olemaan vähän liian pitkät, osaan kyllä kääntää ne itse tai lyhentääkin. Ei tuohon tarvitse edes ompelukonetta.

Isompi ongelma on huono valikoima, en löydä kauniita vaatteita.

Vierailija
32/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkimullehetinyt.

Luulisi tuon ikäisen sietävän pientä epämukavuutta, joltain teiniltä tollasta odottaisi. Hetkessä saa lahkeet lyhennettyä, ei se ole mikään oikea ongelma.

Vierailija
33/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on vain tilata netistä ulkomailta petite-koon vaatteita. Kypsemmälle naiselle sopiin hyvin Land's Endin petite-mallisto

https://www.landsend.co.uk/

Ei kun tilaamaan!

Vierailija
34/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkimullehetinyt.

Luulisi tuon ikäisen sietävän pientä epämukavuutta, joltain teiniltä tollasta odottaisi. Hetkessä saa lahkeet lyhennettyä, ei se ole mikään oikea ongelma.

Jos on lyhyt, vaatteiden leikkauksetkaan eivät mene kehonmuodon mukaisesti, vaan esim vyötärö on jossain lantion seudulla. Ja koska lantio on monella reilusti vyötäröä leveämpi, vaate saattaa sitten olla lantion kohdalta liian tiukka, vaikka muuten olisi reilunkokoinen. Ei ole mikään pelkkä lahkeenpituusongelma.

Vierailija
35/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas nuo pienimmät koot on liian lyhyitä. Enkä ole kuin 164. Joten vähän ihmettelen. Siis joku xxs on ihan ok, mutta hihat lyhyet tai helma. Etenkin nykyään, kun paidat on muutenkin lyhyitä. Ne on sitten sopivia tyttärelleni, joka on 146cm. Tai ehkä hiukan pitkiä, varmaan sopivia just 150 tai 155cm. Isommat koot taas sitten löysiä minulle.

Vierailija
36/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselta Usan rannikolta vastaava kokemus, mutta käänteisenä: voin kertoa että vaikka olisi mikä xxxxxxxxxxl kokoinen, niin ihan taatusti löytää päälle pantavaa!

Ja mitä erilaismpia vaatteita, ei van jotain tylsää muodotonta säkkiä.

Monissa kaupoissa xl-kokoisena tuntui "pieneltä" kun huomattavasti rehevämpää rouvaa oli asiakkaana. Ja ihan sama minkälaisen "glitter-minimekon" halusi päälleen laittaa, niin kokoja löytyi..!

Ja myös katukuvassa näki, miten moni Todella Lihava nainen ylväästi kantoi kroppansa, päälöä oli minimittaa ja antavaa kaula-aukkoa, ei mitään "peitä läskini"-verhoutumista. Moni täälläkin voisi ottaa heistä mallia!

Kun kuvailet tuota pukeutumista, tulee heti mieleen joku vähän tummahipiäisempi nainen jolla nuo kilot ovat siunaantuneet reheväksi rintamukseksi ja painovoimaa uhmaavaksi takamukseksi. Valkoisella tuo paino taas on pahimmassa tapauksessa kertynyt kaulaan, hartioihin ja navan ympärille, jos sitä on jaloissa niin sekin on jostain syystä lähinnä reisien sisäsyrjällä ja nilkoissa. Mustat naiset ovat tässä asiassa geeniloton päävoittajia.

Vierailija
37/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikirjaesimerkki ensimmäisen maailman ongelmista, taatusti löytyisi vaatteita mutta ei juuri niiltä merkeiltä tai kaupoista kuin haluiaisi. Sitä pidetään jonain ihmisoikeuskysymyksenä että kaikille pitäisi olla aina kaikessa kaikkea. Painokoneet seis, täällä on tarina suuresta vääryydestä.

Olen itse 160 cm, ja kyllä minun on ihan oikeasti vaikea löytää housuja lukuunottamatta istuvia vaatteita. Kysymys ei ole pelkästään siitä, että lahkeet ja hihat ovat liian pitkät (osaan kyllä lyhentää), vaan mittasuhteet ovat muutenkin väärät. Esimerkiksi rinnan ja vyötärön etäisyys on liian pitkä. Sitä on paljon vaikeampi korjata.

Enkä ole todellakaan nirso kauppojen ja merkkien suhteen.

USAsta sopivien vaatteiden löytäminen on paljon helpompaa, koska siellä on omat koot 160-senttisille ja kaupoissa oikeasti tarjolla näitä kokoja.

Vierailija
38/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo ongelma? Miksei tilaa Aasiasta, missä lähes kaikki naiset samankokoisia? Tai jos on varaa korjauttaa lähes kaikki vaatteet ompelijalla, miksei matkusta itse halpamaihin? 

Nuo aasian tilaukset on vähä sellaisia aikuisten kinder-munia, ikinä ei oikein tiedä mitä sieltä paketista paljastuu.

Vierailija
39/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fèrrer.fi

Vierailija
40/45 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei teetä ompelijalla?