Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kaveria tai tuttavaa, joka ei osaa päivitellä asioita, vaan alkaa neuvomaan ja tarjoaa ratkaisua?

Vierailija
05.04.2023 |

Minulla on tällainen kaveri ja alkaa olla todella rasittavaa. Päätin että tästälähtien en kerro rehellisiä kuulumisiani enää, vaan aina kaikki menee hyvin ja on ollut mukavaa eikä yhtään stressiä. Nykyisin tuntuu että mitä tahansa sanonkin, harmittelen tai olen ärsyyntynyt niin tämä alkaa esittää neuvoja. Yleensä minulle siis kuuluu pääosin ihan hyvää, lisäksi kerron myös sen hetkisen tunnetilan eli yhtenä päivänä sanoin miten ärsyttää tämä jatkuva talvi ja tuntuu että elämä menee hukkaan kun puolet vuodesta on vaan kesän odottamista. Ehdotti tosissaan muuttoa etelä-eurooppaan. Sitten joku kerta kerroin miten on paljon opiskeluhommia ollut ja paljon vapaa-aikaa mennyt niihin, (opiskelen työn ohella), niin hän muistutti ettei kannata jatkuvasti opiskella vaan tehdä välillä muutakin ja niin olen siis tehnytkin, ei ole ollut millääntapaa rasittavaa tuo opiskelu enkä aio tehdä siitä itselleni pakkomiellettä.
No joka tapauksessa minulle tulee olo että kaveri pitää minua ihan tyhmänä ja aivottomana kun toistelee minulle itsestäänselviä asioita. Ei koskaan osaa päivitellä tai "elää myötä" minun ajatuksia :D

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on kertoa ongelmistaan toiselle, jollei tällä ole antaa mitään vinkkejä, mikä voisi auttaa?

Minä olen aina yrittänyt kertoa, miten joku muu on ratkaissut puheena olevan jutun. Tämä tulkitaan yleensä niin, että luulen olevani kaikkitietävä, besserwisser.

Miettikää empaattisia palomiehiä: Talonne palaa, voi miten surullista. Miltä teistä nyt tuntuu?

Kummallista on pitää palomiestä työssään samana asiana kuin kaverin kanssa juttelu.

Olen tavannut empaattisen palomiehen. Naapurissa paloi, tuhoutui asuinkevottomaksi, vanhusten koti. Kun homma oli vaiheessa jälkityöt, tuli palomies pihallemme jossa naapurin mies itki, juttelemaan ja laittoi kätensä tämän harteille ja lohdutti. Eikä tarjonnut ratkaisua siinä.

sehän oli ratkaisu se käden olalle laittaminen

Vierailija
102/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun veli on tuollainen, mutta hän on kirjolla. Hän ei ymmärrä, että ihmiset puhuvat kaikenlaista keskinäisen yhteyden luomiseksi. Hän myös on suloisen ylpeä itsestään, kun pystyy olemaan "avuksi".

luodaanko se keskinäinen yhteys aivottomilla "voi että" "awww" tai "onpa ikävä kuulla, mutta onneksi kohta on kevät" hokemilla? Itse en saisi tuollaisella mitään yhteyttä toiseen, kokisin vain, että toista ei edes kiinnosta ja siksi käyttää täytesanoja ja -lauseita. Sen sijaan, jos toinen oikeasti kuuntelee minua ja tietää ratkaisun ongelmaani, sanoo sen, tai kysyy olenko kokeillut sitä ja sitä tai käynyt siellä ja siellä, niin olen hyvilläni, heti tiedän siitä, että hän todella kuunteli. Vielä enemmän olen hyvilläni, jos kuulen jotain, mitä en ollut itse keksinyt.

Hear hear! Bingo! 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Mä olen pitänyt itseäni lievästi autistisena (varmaan olenkin), nyt kyllä ihmettelen tätä keskustelua.

Ajatelkaa terapiaa. Se AUTTAA ihmisiä. Vaikka terapeutti mielessään vain laskisi kirstuun kilahtelevia kolikoita.

Murheiden jakaminen ystävän kanssa auttaa selkiyttämään omia ajatuksia.

No, milloin pitää kertoa ratkaisu ? Silloin kun sitä pyydetään/toivotaan.

Vierailija
104/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on kertoa ongelmistaan toiselle, jollei tällä ole antaa mitään vinkkejä, mikä voisi auttaa?

Minä olen aina yrittänyt kertoa, miten joku muu on ratkaissut puheena olevan jutun. Tämä tulkitaan yleensä niin, että luulen olevani kaikkitietävä, besserwisser.

Miettikää empaattisia palomiehiä: Talonne palaa, voi miten surullista. Miltä teistä nyt tuntuu?

Kummallista on pitää palomiestä työssään samana asiana kuin kaverin kanssa juttelu.

Olen tavannut empaattisen palomiehen. Naapurissa paloi, tuhoutui asuinkevottomaksi, vanhusten koti. Kun homma oli vaiheessa jälkityöt, tuli palomies pihallemme jossa naapurin mies itki, juttelemaan ja laittoi kätensä tämän harteille ja lohdutti. Eikä tarjonnut ratkaisua siinä.

sehän oli ratkaisu se käden olalle laittaminen

Toki, mutta ap:n kaveri olisi alkanut kertomaan, että uusia taloja saa ja itku ei auta.

Vierailija
105/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on väsyttävää myötäelää kitisijän kitinöissä. Sitä jaksaa aikansa, mutta etenkin tuttavien ja työkaverien kohdalla sympatiat loppuvat lopulta.

Jos haluat tuttavalta myötäelämistä, niin kerro hauskoja juttuja. Vierailla ihmisillä ei ole velvollisuutta kannatella sinua arjen pikku harmituksissa. Olet iso tyttö, pärjäät jo itsekin.

Itse käytän neuvomista pehmeänä torjuntana; nyt saa riittää tästä aiheesta, keksitäänpä muuta, onpa ilmoja pidellyt. Kitinä pilaa omankin hyvän tuulen. En halua sellaista ristiä kannettavakseni ellei kyseessä ole perheenjäsen tai todella hyvä ystävä, josta todella huolehdin.

Vierailija
106/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ehkä ymmärrän mitä ap tässä hakee. Mulla on tuttava, joka alkaa HETI neuvoa. Kysyy siis kuulumisia ja kun sanon, että satutin jalkani lenkillä, niin hänen ensimmäinen kommenttinsa on "Voi herranjumala! Sun pitää mennä lääkäriin ja ilmoittaa töihin". Ihan kuin en osaisi ilman hänen neuvojaan tehdä yhtään mitään.

Mitä oikein odotat? Olisiko pitänyt alkaa päivittelemään, että voi voi, mitä ajattelit tehdä? Ja sitten itse sanoa että menen lääkäriin jne.

"Kävitkö jo lääkärissä?"

Vierailija
107/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän neuvomista pehmeänä torjuntana; nyt saa riittää tästä aiheesta, keksitäänpä muuta, onpa ilmoja pidellyt. Kitinä pilaa omankin hyvän tuulen. En halua sellaista ristiä kannettavakseni ellei kyseessä ole perheenjäsen tai todella hyvä ystävä, josta todella huolehdin.

Sama taktiikka. Kun henkilö seuraavan kerran aloittaa valituksen, kysyn, onko noudattanut neuvoani ja jos ei, niin miksi ei. Kieltäydyn kuulemasta enempää märinää samasta asiasta, ellei märisijä koeta muuttaa tilannettaan.

Vierailija
108/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs aina hermostuu, kun sanon jotain yleisluontoista tyyliin "tuleekohan tänään hieno päivä" ja siihen aivan tuskissaan vastaa "en osaa sanoa!". Heidänlaiset ei oikein ymmärrä näitä sosiaalisia kiermuroita.

Taidat olla narsisti jota on vaikea miellyttää. Sinulle jos vastaa, en tiedä, todennäköisesti, ehkäpä, tulee varmaankin, toivottavasti jne. Mikään vastaus ei sinulle kelpaa. Pidät ystävääsi jonkinlaisena leikkikaluna,jonka vastauksia kiermurtelet omassa päässäsi, sillä et ole mihinkään tyytyväinen.

Vierailija
109/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et halua keskustelukumppania vaan kaikukammion.

Vierailija
110/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies: Mites päivä meni?

Minä: Melkoisen kiireinen. Päätä särkee. :(

Mies: Ota Buranaa.

Siis ei "onpa harmi, toivottavasti menee pian ohi" tai "kurjaa, ootko jo ottanut buranaa" tai "voi harmi, haenko sulle buranaa" vaan pelkkä "ota buranaa".

Siis wait a minute! Luuleeko oikeasti, että odotin koko päivän, että pääsen esittämään jotain arvoituksia, joita pääsee nyt nohevana ratkomaan?

Tällaista meillä.

Vierailija
111/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vedettyjä johtopäätöksiä: valitan pelkästään aina, valitan viikosta ja vuodesta toiseen samoja asioita, ei ole väliä mitä se toinen oikeasti vastaa vaan tarvitsen kaikukammion, päivittelen asioita aina ja vaan enkä tee koskaan millekään asialle mitään. Märisen ja kitisen. Ok, en yritä tämän enempää, asiaa selventää, voitte jatkaa kinasteluja keskenänne, mitä tänne näyttää syntyneen joidenkin välille. Ap

Vierailija
112/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Mä olen pitänyt itseäni lievästi autistisena (varmaan olenkin), nyt kyllä ihmettelen tätä keskustelua.

Ajatelkaa terapiaa. Se AUTTAA ihmisiä. Vaikka terapeutti mielessään vain laskisi kirstuun kilahtelevia kolikoita.

Tämä on viisain vastaus tässä ketjussa. Pisteet sulle.

Vierailija
113/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei "onpa harmi, toivottavasti menee pian ohi" tai "kurjaa, ootko jo ottanut buranaa" tai "voi harmi, haenko sulle buranaa" vaan pelkkä "ota buranaa".

Siis wait a minute! Luuleeko oikeasti, että odotin koko päivän, että pääsen esittämään jotain arvoituksia, joita pääsee nyt nohevana ratkomaan?

Tällaista meillä.

Loistava esimerkki. Luulen, että ap tarkoitti juuri tällaista, ennenkuin asia väännettiin raiteiltaan.

Vierailija
114/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heetkinen, en ole koskaan ollut terapiassa, mutta kai siellä kokenut terapeutti antaa työkaluja ja ratkaisuehdotuksia millä asiakas pääsee eteenpäin?

Siis sen sijaan, että istuu naama kiinni hymistelemässä, kun asiakas dumppaa pahan olon niskaansa.

Vierailija
115/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuokin juttu on, ettei muka saisi valittaa asioista joille ei voi mitään? Nimenomaan niistähän juuri pitääkin valittaa. t. samanlainen päivittelijä kuin AP :D

Vierailija
116/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heetkinen, en ole koskaan ollut terapiassa, mutta kai siellä kokenut terapeutti antaa työkaluja ja ratkaisuehdotuksia millä asiakas pääsee eteenpäin?

Siis sen sijaan, että istuu naama kiinni hymistelemässä, kun asiakas dumppaa pahan olon niskaansa.

Ammattinsa osaava terapeutti auttaa asiakastaan löytämään itse ratkaisut ja työkalut tästä itsestään, ei tarjoa niitä ulkoapäin.

Vierailija
117/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei välttämättä terapiasta saa kuin turhautuneen mielen. Täällä on ketju siitä, miten terppa suuttui, kun asiakas halusi lopettaa hyödytömänä pitämänsä "terapian".

Psykoterapian onnistumis% on melko alhainen, jos hyötyä mitataan esim. työssäpysymisellä.

Vierailija
118/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä olen aloituksessa mainitun kaltainen.

Välttelevä kiintymyssuhde, en osaa käsitellä negatiivisia (enkä positiivisia) tunteita.

Siksi yritän ratkaista asian nopeasti jotta se menisi pois.

Kuulemma naiset haluaa aina avautua ja turhautuu kun miehet tarjoaa vaan ratkaisuja, no meillä insinöörimies haluaa puhua tunteistaan ja mä humanistinainen sanon ota burana/ruuvimeisseli/kännit/mee kävelylle jne.

Se että tiedän olevani ääliö ei tarkota että osaisin tehdä asialle mitään

Vierailija
119/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista meillä.

Loistava esimerkki. Luulen, että ap tarkoitti juuri tällaista, ennenkuin asia väännettiin raiteiltaan.

Jos kuvittelisin itseni tuohon esimerkkiin päänsärkyiseksi, niin kaipaisin Buranaa. En vilpittömästi ymmärrä mitä kukaan aikuinen saa "onpa harmi, kurjaa, voi harmi"- kuorrutuksesta. Päätä särkee yhtä paljon harmittelulla ja ilman harmittelua.

Pikkulapsien lohduttamisen pikkuasioista ymmärrän, mutta nyt ilmeisesti kuitenkin puhutaan aikuisten ihmisten kommunikaatiosta. Ketää ei ole kuollut. Päivä oli hektinen. Tilanne on normaali.

Vierailija
120/174 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te "ratkaisukeskeiset", ratkaisuksi ongelmaanne ja loputtoman valituksenne lopettamiseksi, googlatkaa välttelevä kiintymyssuhde ja korjatkaa itsenne.