Onko teillä kaveria tai tuttavaa, joka ei osaa päivitellä asioita, vaan alkaa neuvomaan ja tarjoaa ratkaisua?
Minulla on tällainen kaveri ja alkaa olla todella rasittavaa. Päätin että tästälähtien en kerro rehellisiä kuulumisiani enää, vaan aina kaikki menee hyvin ja on ollut mukavaa eikä yhtään stressiä. Nykyisin tuntuu että mitä tahansa sanonkin, harmittelen tai olen ärsyyntynyt niin tämä alkaa esittää neuvoja. Yleensä minulle siis kuuluu pääosin ihan hyvää, lisäksi kerron myös sen hetkisen tunnetilan eli yhtenä päivänä sanoin miten ärsyttää tämä jatkuva talvi ja tuntuu että elämä menee hukkaan kun puolet vuodesta on vaan kesän odottamista. Ehdotti tosissaan muuttoa etelä-eurooppaan. Sitten joku kerta kerroin miten on paljon opiskeluhommia ollut ja paljon vapaa-aikaa mennyt niihin, (opiskelen työn ohella), niin hän muistutti ettei kannata jatkuvasti opiskella vaan tehdä välillä muutakin ja niin olen siis tehnytkin, ei ole ollut millääntapaa rasittavaa tuo opiskelu enkä aio tehdä siitä itselleni pakkomiellettä.
No joka tapauksessa minulle tulee olo että kaveri pitää minua ihan tyhmänä ja aivottomana kun toistelee minulle itsestäänselviä asioita. Ei koskaan osaa päivitellä tai "elää myötä" minun ajatuksia :D
Kommentit (174)
Ei jumalauta 😳 Haluaako joku ihan _oikeasti_ että asioitaan päivitellään ja vetvotaan ihan vain ajanhukaksi, mutta missään tapauksessa ei saa ehdottaa ratkaisua? Mitä helvettiä nyt taas!
En minäkään päivittele selkeitä asioita, vaan niitä epäselviä.
Vierailija kirjoitti:
Päivitellä?
En enää yhtään ihmettele uutisia suomalaisten heikentyneestä lukutaidosta. Tälläkin palstalla harva se päivä (oletettavasti) suomalaiset ihmiset ihmettelevät aivan perussanoja eivätkä selvästikään ymmärrä, mitä niillä tarkoitetaan. Ja koska ovat hölmöjä ja laiskoja, eivät edes vaivaudu googlettamaan sanojen merkitystä itse, vaan odottavat muiden palvelevan heitä. Lisäksi usein heidän kommenttinsa ovat juuri tuollaisia yhden sanan ihmettelejä. Tämä ihmistyyppi ei osaa muodostaa edes kokonaisia kysymyksiä!
Ymmärrän, mitä tarkoitat ap. Joskus kaipaa vaan kuuntelijaa, ei sitä että joku tarjoaa ratkaisuja ongelmiin.
Kiinnostaa tietää mitä ap yleensä tekee.
Ap vaan kertoo kaverille, et nyt alkaa päivittelyt. Eihän se muuten tiiä. Moni saattaa loukkaantua jos ehdottaa hiihtämistä, kun ei enää osaa monen vuoden tauon jälkeen ja justhan mä sanoin, et vihaan talvea ja ehdotat talviurheilua. Ei välttämättä omista suksia, tai ei ole töiden ja opiskelujen välissä aikaa hiihtää. Tai ajattelee piiloviestinä, että on painoa tullut kun kuntoilua ehdottaa. Ap on vaikea jos tuttavakaan ei osaa lukea ihmistä, mitä hän toivoisi kuulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mariset asioista jotka eivät oikeasti ole ongelmia?
Eli siis tuollainen ajatustenjako koetaan marinana? No tietääpähän jatkossa olla marisematta. Ap
Mitä se sinusta on?
Ajatustenvaihtoa ja normaalia keskustelua asioista, joita on mielessä pyörinyt. Ehkä joissaintapauksissa myötätunnon hakemista. Kyllä minulle sopii että toinen kertoo minulle myös ne valituksen aiheet, en yritä alkaa ratkaista niitä ellei toinen kysy neuvoa. Enkä siis ole mikään valittaja, kirjoitinhan tuonne alkuun että pääasiassa kaikki on hyvin ja kerron myös niistä. Jos kaveri sanoo jonkun haasteen, minkä on työssään kohdannut, niin pitäisikö minun vastata että kannattaa miettiä onkohan se työpaikka sopiva sinulle, jos alkaisit etsiä muita töitä, kyllä niitä varmasti on". Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta 😳 Haluaako joku ihan _oikeasti_ että asioitaan päivitellään ja vetvotaan ihan vain ajanhukaksi, mutta missään tapauksessa ei saa ehdottaa ratkaisua? Mitä helvettiä nyt taas!
tässä sen taas näkee miten erilaisia persoonia on. He, jotka ehdottavat ratkaisuja, ovat ratkaisukeskeisiä ja panostavat henkilökohtaiseen kehitykseen: jos on ongelma, se on ratkaistava ja sille löytyy ratkaisu. Usein se on itsensä kehittämistä. Kun kehittää itseään, tulee koko ajan paremmaksi (siis paremmin toimivaksi, tehokkaammaksi jne. Elämänlaatu paranee). Toiset ovat päivittelijöitä. Mitä he siitä saavat, on täysi mysteeri ratkaisukeskeisille ihmisille. He ovat ratkaisukeskisten ihmisten näkökulmasta jämähtäneet ongelmista kärsimiseen.
Ja sureva ei saa surra vaan käsketään unohtaa. Voiko tyhmempää neuvoa olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sitä monen ihmisen kanssa teen, töissä tai muiden ihmisten kesken, näyttääpä vielä tulevan ihan luonnostaan ihmisiltä tuollainen jutustelu ja päivittely, paitsi tältä yhdeltä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Taisi kalikka kalahtaa monen kohdalla näistä vastauksista päätellen :D
Voihan se jonkun mielestä olla kiusallista näytellä empatiaa jos ei koe että haluaa rakentaa läheisempää ystävyyttä, siinä kulkee se raja ja toisen pitäisi ymmärtää pysytellä silloin tuttavuuden tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä sen taas näkee miten erilaisia persoonia on. He, jotka ehdottavat ratkaisuja, ovat ratkaisukeskeisiä ja panostavat henkilökohtaiseen kehitykseen: jos on ongelma, se on ratkaistava ja sille löytyy ratkaisu. Usein se on itsensä kehittämistä. Kun kehittää itseään, tulee koko ajan paremmaksi (siis paremmin toimivaksi, tehokkaammaksi jne. Elämänlaatu paranee). Toiset ovat päivittelijöitä. Mitä he siitä saavat, on täysi mysteeri ratkaisukeskeisille ihmisille. He ovat ratkaisukeskisten ihmisten näkökulmasta jämähtäneet ongelmista kärsimiseen.
Olen huomannut tämän polarisaation. Koska olen ratkaisukeskeinen, olen neuvonut itseäni vähentämään kanssakäymistä päivittelijöiden ja muiden energiavampyyrien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tuossa on outo "keskustelija". Eli sun mielestä hyvää keskustelua on, että toinen puhuu ja toinen vaan hokee väliin "joopa joo", "no jopas", "niinpä" yms?
No minulle riittäisi toiselta vastaukseksi tuohon sääasiaan vaikka että "no onneksi ei montaa viikkoa en niin kevät taas koittaa" tai sitten että "minusta taas talvi on ihanaa aikaa ja pidän talvilajeista", johon voisin itse vastata että "oppisimpa minäkin pitämään talvesta, pitääkin ensi talvena kokeilla vaikka hiihtoa monen vuoden tauon jälkeen". Ap
Enemmän kai tuo on itsestäänselvyys ja sinun tyhmänä pitämistä, jos sulle kertoo että kohta tulee kevät. Ihan kuin et itse kalenterista näkisi.
Heikkoa, että vastaajat ei edes tiedä mitä päivitellä tarkoittaa, eivätkä ymmärrä sellaista keskustelua ja ajatusten vaihtoa ollenkaan.
Oletteko suomalaisia ja suomenkielen taitoisia lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää mitä ap yleensä tekee.
Niinkuin mitä tekee ja missä? Töissä, kotona, keskustellessa vai missä? :D Ap
Aina kun olen nähnyt ihmisen pulassa, en ole auttanut tai tarjonnut ratkaisua vaan olen mennyt siihen viereen vaan päivittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sureva ei saa surra vaan käsketään unohtaa. Voiko tyhmempää neuvoa olla.
sureva voi sanoa, että nyt hän kertoo jotain, joka painaa mieltä, please: älä tarjoa ratkaisuja, haluan, vain, että joku kuuntelee. Suremisen jakaminen on varmasti ratkaisukeskeisillekin normaalia, mutta vaikeampi ymmärtää jotain päivittelyä tai töissä tapahtuneiden asioiden vatvomista. Ne selvitetään töissä ja ratkaistaan siellä. Työasiat jätetään työpaikalle
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaisi varmaan kirjoittaa itse nämä keskustelunsa. Tai chattailla tekoälyn kanssa, kunhan sille aluksi kertoo, miten pitää vastailla takaisin.
Hyvin sanottu.
Taisi kalikka kalahtaa monen kohdalla näistä vastauksista päätellen :D