Kuntosalilla käynti antakaa vinkkejä pullukalle
Olen siis pullukka ja kiinnostaisi aloittaa uusi liikuntaharrastus, vaikka se sali. Mua nolottaa jo nyt se että kaikki tulee katsomaan mua siellä teknisissä urheiluvaatteista. Vinkkejä?
Kommentit (207)
Elämä on kuin pelikortit et tiedä mitä seuraavaksi saat.
Kuntien saleilla käy monenlaisia. Ei ehkä ihan nakinkuori vaatetusta. Ensin aerobista sitten jotain lihaksia. Löydät itsellesi sopivan treenin.
Vaatetus voi olla väljää ja peittävääkin ja toimia kuitenkin ihan tarkoituksenmukaisesti.
Jos kuntoiluinnostuksen taustavoimana on halu laihtua niin suosittelen lisäksi myös pätkäpaastoa ja terveellistä keto-ruokavaliota jossa on riittävästi mukana vihreää.
Mä olen kyllä sitä mieltä, että cardion voi unohtaa. Mieluummin keveät miinuskalorit ja lihastreeniä. Miinuskaloreilla keho koettaa ottaa energian ihan ekana lihaksista ja jos vaan vetää aerobista monta kertaa viikossa ja vain yhden lihaskuntotreenin, niin joo varmaan laihtuu, mutta ensin niistä lihaksista. Painon pudottamisessa tärkein asia on joka tapauksessa ruokavalio.
Useimmilta saleilta saa liittyessä joko ilmaisen tai edullisen kuntosaliohjelman ja sen ohjauksen. Ei siis ole välttämätöntä ottaa kallista pt:tä - joku ohjaus kuitenkin on aloittelijalle hyvä! Ja jos on rahaa, niin pt auttaa kyllä sinua pääsemään tavoitteeseesi. Ensinnäkin tilivelvollisuus toimii; et halua tuottaa pettymystä valmentajalle. Toisekseen siinä on rahaa kiinni niin paljon, että se lisää motivaatiota treenata ja onnistua. Kolmanneksi yhteiset treenit ovat tehokkaita sillä aloittelijat ovat usein "ujoja" treenaamaan, eivätkä uskalla haastaa itseään.
Mitä tulee aerobiseen treeniin, niin sitäkin tietysti tarvitaan monipuolisen ja hyvän kunnon varmistamiseksi, mutta aloita ihmeessä salista. Pullukka aloittelija saa enemmän tehoja itsestään irti ja nopeampia muutoksia olossa ja kropassa tekemällä lihakuntoa. Parantunut lihaskunto auttaa myös tekemään tehokkaasti aerobista, koska hyvät lihakset parantavat asentoa esim. juostessa ja suojelevat rasitusvammoilta. Ja salillakin voit hyvin aloittaa aerobisen kunnon kohentamista alkulämppien ja loppuverkan muodossa.
Aloittelijalle salitreeni on huikea valinta, koska siinä voi saada niin nopeasti tuntuvia tuloksia: esim. erilaiset niska- ja selkäkivut voivat loppua nopeastikin, kun lihakset vahvistuvat, ryhti paranee (mikä vaikuttaa myös ulkonäköön!), rasva palaa (kyllä, myös salilla syke nousee ja kalorit kuluvat). Kroppa muokkaantuu monen mielestä kivempaan suuntaan kun saa lihaksia vs. pelkkä laihdutus aerobisella. Ja ihan älytön vaikutus on sillä, että kun tekniikat ovat hallussa ja uskaltaa lisätä painoja riittävän usein, voimatasot nousevat häkellyttävää vauhtia. Siitä tulee niin hyvä ja pystyvä olo, että uusi harrastus motivoi ja vie mukanaan, mistä seuraa entistäkin parempia tuloksia.
Paljon tsemppiä siis AP ja muut aloittelijat, rohkeasti salille ja ottakaa jonkinasteinen saliohjaus harrastuksen alkuun!
Pari viikkoa ihan vain totuttelet niihin laitteisiin. Katsot miten joku tekee ja teet sitten seuraavaksi. Ei salilla kukaan kyylää pullukkaa tai lihavaa. Itse ainakin ajattelen positiivisesti, että lähtenyt salille kuntoilemaan 👍
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa ihan vain totuttelet niihin laitteisiin. Katsot miten joku tekee ja teet sitten seuraavaksi. Ei salilla kukaan kyylää pullukkaa tai lihavaa. Itse ainakin ajattelen positiivisesti, että lähtenyt salille kuntoilemaan 👍
Ajatteletko samoin myös hoikista positiivisesti? Onko pullukan treenaaminen positiivisempaa kuin hoikan?
Saa häirintään puuttua, oli sitten millaista tahansa, esimerkiksi äänen korottaminen torpedoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei oo pakko laittaa tiukkoja teknisiä vaatteita? ellet tietenkin halua kuitenkin huomiota kuten kaikki muutkin naiset.
Miksi nolottaisi käyttää teknisiä urheiluvaatteita salilla? Eikö juuri salilla pitäisi käyttää sellaisia vaatteita?
Ei oo pakko ja ympärilleen kun katsoo niin löytyy sellaisista shortseihin ja verkkareihin. Itse käytän verkkareita ja t-paitaa. Jollakulla on huppari. Naisilla ja miehillä.
"Ota PT, ota PT" tulet kuulemaan alussa hyvin usein. Sitten otat. Se laatii sulle ohjelman, missä hitkutat kahvakuulaa sinne ja tänne. Hän neuvoo. Kun olet sitä kahvakuulaa muutaman kuukauden hitkuttanut, huomaat että kropassa ei silti näy muutoksia. Motivaatio menee ja lopetat. Tämä on se tyypillinen stoori.
Todellisuudessa kun painoa, eli rasvaa on kropassa liikaa, on voimaharjoittelu yllättävän huono sitä pois polttamaan. Myöskään lihaskehitys ei näy peilissä, koska lihakset ovat rasvakerroksen alla. Tärkeintä alussa tulisikin olla rasvanpoltto. Ja se tapahtuu parhaiten yhdistämällä oikea ruokavalio ja cardio-liikunta. Sen tyyppinen liikunta on alussa usein aika raskasta, mutta aloita kävelyllä ja siitä pikku hiljaa sitten juoksuksi. Tähän et tarvitse personal traineria lainkaan. Säästä ne rahat ja käy Inbody -mittauksessa. Seuraa rasvamassan vähenemistä. Kun rasvaprosentti on siellä about 30% (naiselle), niin voit muuttaa treenin painopistettä voimaharjoitteluun. Eli vasta siinä kohtaa alat tekemään sitä mitä PT laittaisi tekemään heti alusta pitäen.
Minä ja mies ollaan pullukoita ja otettiin salijäsenyys kun sattui olemaan virikerahoja. Kyllä siellä näkyy monenlaisia vartaloita ja ei tunnu että kukaan arvostelisi. Mies keskittyy selkänsä kuntouttamiseen ja minä tällähetkellä ylipäätään toimintakyvyn palautukseen sairaskohtauksen jäljiltä. Viihdyn juoksumatolla ja pyörän selässä. Samalla tietysti hyödyttää liikkeelle lähtö painonpudotusta ajatellen. Reippaasti mukaan ap . Mihinkään teknisiin kuteisiin ei ole varaa, hyvin pärjää verkkareissa. Vain sisäkengät piti ostaa.
Ei kukaan tule salille katsomaan toisia ihmisiä vaan ne treenaa siellä. Olin läski kun aloin käymään salilla. Laihduin kyllä 30 kg ja jopa yks nainen pyysi treffeille.
Vierailija kirjoitti:
Se treenaaminen vaatii keskittymistä kun laskee toistoja ja miettii tekniikkaa. Ei sillon ole aikaa eikä mielenkiintoa katella onko toiset läskejä vai laihoja tai jotain siltä väliltä.
Näin on. Korkeintaan sarjatauolla ehtii silmäillä ja silloinkaan en ketään tuijota ja arvostele. Matoillakin katsotaan seinää tai telkkaria, ei näe muita. Pyörät ovat vähän sivussa, sieltäkään ei voi kyylätä salipuolelle.
Johtuu... ihan vaan... siitä kun kirjottelee...pisteitä tekstin sekaaan....niin ... naiset kaikkoo...
Jotkut yllä väittävät, ettei salilla laihdu... Yhden lihaskilon kasvattamiseen menee (lähteestä riippuen) 6000 - 8000 kcal. Sama määrä kaloreita varastoituu yhteen kiloon läskiä. Tämä tekee salitreenistä melkoisen tehokkaan tavan laihtua; vaakalukemasta viis, ero olossa ja ulkomuodossa on aikamoinen kun hukkaat viisi kiloa löllöä ja tilalle versoo viisi kiloa muskelia.
Aloitin oman kuntokuurini silloin kun kaikki muutkin, eli 2020 alkupuolella. Painoa lähtenyt 13kg, lihasta tullut reilusti, olo aika hiton hyvä.
Tuli syrran kaa jotai biiffii ku frendi oli nyysiny sen rintsikat.
Ups.