Onko normaalia että anestesialääkäri laskee raskaanaolevan BMI:n?
Minulla oli synnytystapa-arvio. Ane tuli käymään, merkitsi kantaan myös pituuuden ja painon ja laski BMI:n!! Siis miksi raskaanaolevalta mitataan se?!
Tokihan se meni lihavuuden puolelle, koska painoa on tullu yli 12 kg!!!
Kommentit (49)
Niin, läskille ottaa aina koville ja menee tunteisiin kun painoa ja siihen liittyviä asioita käsitellään.
Että voivat antaa hevoslääkityksen. Parempi sekin kun neulalla sörkitään ja ihmetellään oho nyt ei oikein mennyt... Ei ku uudestaan.
Jos sinut pitää rauhoittaa / nukuttaa, niin luuletko, että anestesialääkäri osaa summamutikassa antaa sinulle oikean määrän rauhoittavia.
Onkohan tuossa tosiaan kyse aivan muusta kuin lihavuudesta, eli painon määrittämisestä lääkitystä varten? Mutta eikö siihen riitä pelkästään kilot?
Ihmettelen mihin painoindeksiä tarvitsee? Vaikuttaako nimenomaan se BMI jonkun lääkkeen annosteluun? Eikö riitä pelkkä paino?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen mihin painoindeksiä tarvitsee? Vaikuttaako nimenomaan se BMI jonkun lääkkeen annosteluun? Eikö riitä pelkkä paino?
Ei riitä pelkkä paino koska samanpainoiseet 150 cm:n ja 180 cm:n pituiset henkilöt tarvii eri määrät.
Minulla on kokemusta, kun raskausaikana tarvitsin yhtä lääkitystä, niin lääkäri laski painoindeksin ja sanoi, että lievästi ylipainoa. Terveydenhoitaja tästä repesi nauruun, että olipas siinä lääkäri. Ja en siis tosiaan ollut mikään lihava raskausaikana. En siis tosiaan tiedä mihin hän sitä BMI:tä tarvitsi? :D
70-kiloinen 160 senttinen esim voi olla selvästi ylipainoinen ja 185-senttinen jopa hoikka. Kai se rasvakerros sitten vaikuttaa lääkityksen määrään.
Miksi asia häiritsee noin paljon?
Sun ja vauvan hyväksi ne noita mittaa.
En nyt kyllä ymmärrä, miksi tuo BMI;n määrittäminen millään tavalla ottaisi hermoon. Pelätäänkö, että se lukema tatuoidaan otsaan.
Yksi äiti ei päästänyt miestään mukaan sektioon koska hän pelkäsi että leikkauspöytä näyttää automaattisesti painon (niin näyttääkin).
Kaikenlaisia 🤦
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta, kun raskausaikana tarvitsin yhtä lääkitystä, niin lääkäri laski painoindeksin ja sanoi, että lievästi ylipainoa. Terveydenhoitaja tästä repesi nauruun, että olipas siinä lääkäri. Ja en siis tosiaan ollut mikään lihava raskausaikana. En siis tosiaan tiedä mihin hän sitä BMI:tä tarvitsi? :D
Ehkä sillä BMI:llä oli merkityksensä, mutta tuo toteamus lievästä ylipainosta turha.
Kuulostaa vähän oudolta. Luulisi, että paino riittää.
Otetaanko anestesiassa muuten huomioon, että synnytyksessä paino tipahtaa muutamassa minuutissa helposti lähemmäs 6-7 kg. Ulos kun tulee 4 kg vauva, lapsivesi 1 kg, istukka 500g ja verta.
Itse olen hoikka, joten voisi helposti mennä yliannoksen puolelle.
Kai siinä nyt sille lapselle ja muille ylimääräisille roippeille lasketaan joku paino sentään? Eihän noiden paino ole äidin painoa.
Tietääkö joku?