Onko työtön mielestäsi itsekäs jos ei halua töihin hoitoalalle
Hoitoalalla, ja etenkin vanhustenhoidossa, olisi runsaasti töitä tarjolla, joten onko mielestäsi itsekästä jos työtön ei hakeudu noihin töihin (Syynä se, että kyseinen työtön ei katso olevansa luonteeltaan sopiva hoitoalalle)
Kommentit (135)
Minä olin vuosia omaishoitajana ja paloin niin pahasti loppuun, että mieluummin t*pan itseni kuin menen hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo. Menisitkö itse johonki mikä ei oo kutsumukses ? En lähtis hoitoalalle. Oikeusoppineet haastaa oikeuteen jos hoidokit ei oo saanu mielekästää hoitoo. Ilmapiiri,vuorotyö,eritteet jne.
Kyl jokaisella on oikeus valita kutsumustyönsä elämässä.
Jokaisella on oikeus valita työnsä ja velvollisuus elättää itsensä. Jos laistaa velvollisuuksista, ei ole myöskään oikeuksia. Eli kunhan valkkaa jotain mistä rahaa saa niin sitten vapaasti valitsemaan. Muuten sitten sinne minne käsketään.
Minun mielestäni hoitoalan opinnoissa pitäisi olla sen vetran tiukat seulat, ettei sinne sopimattomat edes pääsisi opiskelemaan kyseistä alaa. Sen verran tärkeää työtä, ettei sitä soisi puupäitten tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko niihin hommiin vanhoja äijiä?
Ei oteta.
Olen uudelleenkouluttautunut hoitoalalle. Työn ja palkan perässä siis, kutsumuksesta ei ole tietoakaan. En ole empaattinen, en liioin pidä ihmisistä. Työ on minulle pelkkää työtä. Jos tulee parempi työ vastaan, siirryn sinne.
Meillä on töissä kaksi päälle 60 vuotiasta, jotka ovat äskettäin valmistuneet ammattiin. Avoimin ja iloisin mielin ovat töissä. Tällä alalla voi tehdä töitä eläkkeelläkin ja valita ne parhaat vuorot itselleen.
Kokoomuksen kannattaisi säätää kuntouttavan työtoiminnan pakko ja siellä tehtäisiin elämänpituinen ura jos ei muuten työllisty ja rangaistuna olisi kaikkien tukien poisto.
Mielestäni on paremminkin vastuutonta hakeutua sellaiseen työhön, jossa tietää olevansa huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole pakko mennä hoitoalalle. On monia aloja missä tarvitaan suorittavan tason työntekijöitä, mutta tulijoita ei ole. Ei ole itsekästä olla haluamatta hoitoalalle, mutta jos ei halua mihinkään näistä vaan odottaa että joku tarjoaa juuri sitä mielihommaa hyvällä palkalla tai ei suostu töihin, niin siinä on se ongelmatapaus.
Suorittava työ huonommallakin palkalla on tilapäisesti okei, jos vie ammatillisesti siihen suuntaan johon on kouluttautunut tai aikeissa muutoinkin hakeutua. Apukäsiksi raksalle meneminen tuskin hyödyttäisi työllistymistä kulttuurialalle tai akateemisesti kouluttautunutta. Se, että pohditaan aina yhteiskunnan kannalta unohtaen yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentuvan sille, että myös yksilö voi hyvin, johtaa juuri siihen ettei työhön tai ammattiin sitouduta, koska jo lähtökohtaisesti ei olla mietitty mikä motivoi ja millainen on ihmisenä. Myös se, että sanotaan: on aloja joissa tarvitaan suorittavan tason työntekijöitä? Oletko sinä valmis menemään suorittavaan työhön vai suositteletko vain, koska kyseisillä aloilla on pula työvoimasta? Näiden alojen vetovoima kasvaisi, jos palkkaus ja arvostus laitettaisiin kuntoon. Suorittava taso on usein siinä mielin rutiininomaista ja mielenkiinnotonta, että palkan korjaus antaisi edes pienen bonuksen työhön käytetystä ajasta, joka ei kehitä tai muutoin ole mielekästä.
Nyt unohdat sen että "niin kauan kuin on ollut ihmisiä on yhteiskunta ollut lähtökohdiltaan markkivetoinen" (Max Webber) ei yksilö- ja hyvinvointikeskeinen.
Markkinavetoinen tai ei, mutta yksilöiden olosuhteiden ja elämään tyytyväisyyden lasku on johtanut kautta maailmanhistorian kapinoihin ja vallankumouksiin. En väitä, että Suomessa kävisi näin tai oltaisiin lähelläkään kapinointia. Eletään kuitenkin demokratiassa eikä diktatuurissa.
Suuressa mittakaavassa tuottavuus ja tehokkuus yms. ovat olennaisia mittareita, mutta henkilökohtaisella tasolla ja henkilökohtaisissa tragedioissa jokainen harkitsee myös mikä on hänelle hyväksi ja hänen läheisilleen hyväksi. Yhteiskunta tai markkinatalous ei kuitenkaan ole hän, jonka kainaloon käpertyy illalla tai jonka kanssa jakaa elämänsä. Ei markkinatalous myöskään kuolemanhetkellä kiitä tai arvosta riippumatta siitä olipa työskennellyt intohimo/kutsumus ammatissasi vai miettinyt yhteiskunnan tarvetta ja naama nutturalla marttyroitunut ylevässä auttamistehtävässä, ollen niin katkera ja väsynyt, ettei edes ollut mahdollisuutta löytää ketään, jonka kainaloon käpertyä työpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä kaksi päälle 60 vuotiasta, jotka ovat äskettäin valmistuneet ammattiin. Avoimin ja iloisin mielin ovat töissä. Tällä alalla voi tehdä töitä eläkkeelläkin ja valita ne parhaat vuorot itselleen.
Olette siis valmistuneet hoiva-avustajiksi ?
Kukas se tekee ne huonommat vuorot, jos te teette ne "parhaat"? Vakihenkilöstökö. ?!
Älä usko. Sairalomien sijaisina voitte kylläkin valita niitä vuoroja, joita jää. Teillä ei ole sananvaltaa vakkariwn vuoroihin.
Ap:lle tiedoksi: hoitoalalle menemistä suunnitteleva joutuu ensin soveltuvuustestiin ja jos ala on hänelle sopiva niin sitten alkaa opiskelu. Kaikki eivät alalle sovellu, se on vaan fakta. Olen käynyt soveltuvuustestissä kahdesti, ja tulos on en vaan ole sopiva alalle. Ei se tee minusta sen huonompaa ihmistä. Olen kaupallisella alalla ikäni töitä tehnyt. Nyt olen työtön ( jäin työttömäksi sairaalasihteerin tehtävistä) ei ketään voi noin vain " heittää" jonnekin töihin kun on pulaa tekijöistä. Onko ap:llä vi_kaa päässä? Ärsyttää jatkuva syyllistäminen ja jatkuva höpötys " Työtön sinne ja tänne roskia keräämään jne."
Olen hoitoalalla koska vuokra pitää maksaa.
Mutta jos olet ilkeä tyyppi, niin älä mene.
Mene mäkkäriin, heseen, ajaan metroa, bussia, Woltille, kaupan kassalle tai huvipuistoon.
Ei musta olis vanhuksien vaippoja vaihtamaan. Kylmät väreet... Yöööök.
Missään ei kouluteta 62 vuotiaita lähäreiksi. Joku kuusikymppinen pikakurssilla hoiva-avustaksi koulutettava voi ollakkin. Älytöntä kyllä sekin, ottaa ikääntyneitä, raihnaita työttömiä koulutukseen.
Johan tuossa iässä on mahdollista päästä eläkeputkeen, mikä onkin järkevää.
Toki useimmissa paikoissa on yli kuusikymppisiä hoitajia, mutta eivät he ole vastavalmistuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko niihin hommiin vanhoja äijiä?
Ei oteta.
Erittäin mielellään otetaan.
Ei oo. Menisitkö itse johonki mikä ei oo kutsumukses ? En lähtis hoitoalalle. Oikeusoppineet haastaa oikeuteen jos hoidokit ei oo saanu mielekästää hoitoo. Ilmapiiri,vuorotyö,eritteet jne.
Kyl jokaisella on oikeus valita kutsumustyönsä elämässä.