Kaverisuhteista asiaa
Koulussa 3 hengen porukka. Poika A on "johtaja" poika B ja C haluaa kumpikin olla tämän poika An kanssa paras kaveri.
Välillä poika A on poika Bn kanssa ja jättävät poika Cm joukosta pois. Välillä poika A on poika Cm kanssa ja jättävät poika Bn joukosta pois.
Poika A ei ole koskaan yksin.
Näillä kolmella on koko ajan riitaa ja poika A tuntuu aina valikoivan päivästä riippuen kumman kaveri on.
Olen poika Bn äiti ja ehdotin, että nämä kolme nyt erotettaisi hetkeksi toisistaan koska riitoja on niin paljon. Olisi hyvä jos jokainen vuorollaan etsisi muitakin kavereita.
Noh, tänä ei käynyt muiden vanhemmille kun pitää kuulemma vaan yrittää puhua pojille. Poika An äiti ei halua eristää poikaansa. Hän on joukon pomo ja ei koskaan joudu etsimään muuta seuraa. Yritin tuolle äidille sanoa, että se tekee hyvää myös hänelle olla se joka välillä jää yksin ja joutuu etsimään muuta seuraa, mutta ei käynyt tälle äidille koska pojalle voi tulla paha mieli.
Yritän opettaa omalle lapselleen että yhtä ei kannata ylentää joukon johtajaksi. Jos he molemmat poika Cn kanssa etsivät hetkeksi muuta seuraa, niin poika A ei voi enää olla pomo koko ajan.
Näillä kolmella on siis koko ajan riitaa keskenään. Miten itse toimisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (3)
Poika B ja C leikkii joskus keskenään, mutta useimmiten eivät tuu toimeen. Joskus nämä kolme leikkivät keskenään.
Juu, sanoin jo lapselleni että etsii muuta seuraa, mutta nyt nämä poika A ja C härnää mun poikaa.
Tosi hankala tilanne. En usko, että A:n johtajuudelle voi enää mitään, porukoissa on tietty dynamiikka eri luonteiden takia ja se on okei. A vaan ei ole hirveän hyvä johtaja kun ei ota kaikkia huomioon, mutta lapset on lapsia.
Olin lapsena koulussa aina se, kuka jäi vähän ulkopuolelle. Kellään ei ollut mitään minua vastaan, mutta kaikilla oli myös parempia kavereita. Äiti tutustutti mut silloin yhden työkaverinsa tyttäreen, joka oli silloin aikanaan tosi hyvä ystävä mulle.
Se taas oli nöyryyttävää, kun äiti otti mun opettajaan yhteyttä, joka sitten puhutteli kaikkia luokan tyttöjä siitä, että kaikki pitää ottaa mukaan.
Voi olla hankalaa olla sekaantumatta, mutta jos poikasi ei voi hirveän huonosti, ehkä voit tutustuttaa sen johonkin tutun lapseen tai uuteen harrastukseen, ja antaa sen hoitaa tuon koulutilanteen omalla tavallaan.
Nämä B ja C eivät siis ole koskaan pelkästään kesnenään, vaan aina vain A ja B tai A ja C tai sitten kolmestaan riidellen?
Neuvoisin omaa lastani etsimään myös muita kavereita välillä. Ei siitä tarvitse muille vanhemmille sen kummemmin enää avautua, kun kerran yritit jo.