Oletko ajatellut päivittää sukunimesi?
Nythän se olisi lain mukaan ihan mahdollista. Itse olen ajatellut jotain romanttista nimeä kuten Linnantorni tai vastaavaa. Mites itse, houkuttaako vaihtaa se tavallinen Nieminen tai Virtanen omannäköiseksesi?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisin harkita. Haluaisin olla Lehmus-jotain.
Minulla tulee lehmuksesta mieleen lehmä.
Ai olisi kuin peiliin katsoisit?
Silverpatron ei ole sotilasnimi, vaan todennäköisesti nykyaikaistettu versio vanhan (ja jo sammuneen) aatelissuvun nimestä Silfverpatron.
Olin ajatellut sukunimeni vaihtamista sellaiseen jota muilla ei Suomessa ole. Mielessäni oli tietty nimi. Olin aiemmin katsellut Väestörekisterin sukunimipalvelusta että nollaa näyttää, kellään muulla ei tätä vielä ole! Nyt äskettäin tilanne on päivittynyt ja tuo mun ajattelemani sukunimi onkin väestörekisterin mukaan käytössä alle viidellä ihmisellä Suomessa...
Tarkoittaako tämä nyt oikeasti sitä että mun peli on menetetty, joku muu nappasi tuon käyttöönsä ja nyt en itse saa tuota sukunimeä koska se on nyt varattu sukunimi? :( (vaikkakin sitten alle viidellä henkilöllä)
Vierailija kirjoitti:
Olin ajatellut sukunimeni vaihtamista sellaiseen jota muilla ei Suomessa ole. Mielessäni oli tietty nimi. Olin aiemmin katsellut Väestörekisterin sukunimipalvelusta että nollaa näyttää, kellään muulla ei tätä vielä ole! Nyt äskettäin tilanne on päivittynyt ja tuo mun ajattelemani sukunimi onkin väestörekisterin mukaan käytössä alle viidellä ihmisellä Suomessa...
Tarkoittaako tämä nyt oikeasti sitä että mun peli on menetetty, joku muu nappasi tuon käyttöönsä ja nyt en itse saa tuota sukunimeä koska se on nyt varattu sukunimi? :( (vaikkakin sitten alle viidellä henkilöllä)
Tähän viestiin jatkoksi, että haaveilemani uusi sukunimi on sekä suomalaisen että ulkomaalaisen tyylinen (saman tyylinen kuin vaikka Marin tai Selin) joten on mahdollista, että nyt nuo alle viisi sukunimen haltijaa eivät ole alun perin Suomesta vaan ovat tänne muuttaneet asumaan ja heidät on rekisteröity Suomen väestötietojärjestelmään, jonka yhteydessä he ovat saaneet suomalaisen henkilötunnuksen. NÄIN OLLEN: Jos he muuttavat Suomesta pois (no olivat sitten kantasuomalaisia tai eivät) niin poistuvatko he rekisteristä niin että nimi olisi taas vapaata riistaa?
KIITOS, jos joku hallitsee lakipykälät tämän asian suhteen :D
Voisin ottaa nimekseni Pihlajalinna. Romanttinen ja maineikas nimi jota ei varmaan ole vielä kenelläkään sukunimenä.
jos löytyisi nykyistä parempi, niin miksei
Oma sukunimeni ei enää menisi nimilautakunnassa läpi, joten en vaihda mihinkään Takametsänmaahiseen tai Matoarkkuun.
Coolio...vois olla ihan relevantti.
No ei huvita, en halua olla joku Jutta Virtanen, ent. Jussila, Gustafsberg, jne.jne. En tajua tommosta. Sain tosi ruman ( mielestäni, muttei oo ainakaan yleinen 🙄) nimen avioituessani, mutta mieluummin pidän sen, kuin että alkaisin jotain hemmetin fairytaylia elämään..
No miksei? Kun on Suomalaisia, Ruotsalaisia, Virolaisia, Tanskalaisia jne., niin hyvesignaloinnin nimissä voisi vaihtaa sukunimeksi vaikka Ukrainalaisen.
Mietin joskus isoäitini tyttönimeä, mutta pidän nykyisen nimeni.
På engelska kirjoitti:
Ihan kun noita annettas. Pitää olla suomenkilelinen. Itse keksitty ns."junttinimi" muutenhan kaikki olisi Van der Hoffeja
Jotku luulee että saisivat komealta kalskahtavia kansainvälisiä nimiä
Luin noita uusia sukunimiä. Hyviä yhdistelmiä tulisi esim. Jästi-Kenius, Test-Taattu. Taidan kuitenkin pitää tämän vanhan.
Haluaisin a:lla alkavan sukunimen. Oma sukunimeni alkaa aakkosten loppupäässä olevalla kirjaimella ja se on aina ärsyttänyt. Onko kukaan koskaan miettinyt miten syrjivää sukunimien laittaminen aakkosjärjestykseen esim. kouluissa ja muutenkin on? Parempi olisi jokin täysin satunnainen ja vaikka arvottu järjestys. Olen ainakin itse kärsinyt kovastikin siitä, että sukunimeni alkaa väärällä kirjaimella.
Vierailija kirjoitti:
På engelska kirjoitti:
Ihan kun noita annettas. Pitää olla suomenkilelinen. Itse keksitty ns."junttinimi" muutenhan kaikki olisi Van der Hoffeja
Jotku luulee että saisivat komealta kalskahtavia kansainvälisiä nimiä
En tiedä miten suhtautuisivat suoraan käännökseen (suomi-englanti).
Vierailija kirjoitti:
Æksi ajattelin, meneekö läpi?
ei tietenkään. jotku luulee että tuolla jotain kansainvälisiä erikoisia ja hienoja puollettaisiin.
Suomen kielen kirjoitusasun mukainen ja suomenkielinen
tyyliin: Linnankorpi, Kukonkiekaisu yms.
Voisin kyllä vaihtaa sukunimeni. Pitääkin alkaa miettimään, mikä nimi tuntuisi enemmin omalle.
Minulla tulee lehmuksesta mieleen lehmä.