Miten tuette opiskelevaa nuorta?
Siis rahallisesti, tarkoitan. Meillä tyttö on muuttamassa omilleen ja ajatuksena oli jatkaa mm. puhelinlaskun maksamista ja ottaa jotain muitakin laskuja maksettavaksi, mm. vakuutukset. Kotona saa käydä syömässä aina kun haluaa jne.
Kommentit (105)
Maksetaan puhelinlasku, junaliput, ruokaa, jäsenmaksuja, vaatteita jne.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinlasku maksetaan kanssa edelleen, lisäksi jos pyytää/tarvitsee rahaa niin kyllä autetaan. Syömään saa kyllä kanssa tulla aina kun haluaa.
Autetaan mielellämme, opiskelu on tärkein asia mitä nuori ihminen voi tehdä.
Näin minäkin ajattelen ja jotenkin kaamea ajatus että lapseni joutuisi näkemään nälkää kun ei rahat riitä opiskelijana. Aina saa pyytää rahaa jos on sitä vailla. Ja varmasti tungen itseni ruokakassien kanssa hänen luo kylään monesti. Itselläni ei mitään tällaista tukea ollut joten ihanaa pystyä nyt auttamaan omaa lasta. Ap
Maksamme osan vuokrasta niin, että pojalle jää opintotukisumma kokonaan käyttöönsä+hieman extraa päälle. Maksamme YTHS-laskut. Tilaamme aika ajoin kotiovelle ruoka ym tuotteita, keskiverto summa tilaukselle on ollut aina sen 120-160€.
On sovittu, että maksamme kalliimmat hankinnat, jos niitä tulee ja esim.lääkäriasioinnit yksityisellä, jos ei YTHS toimi.
Puhelinlasku menee meiltä.
Olemme myös tietysti henkisesti tukena ja "olemassa".
Kotoa kun muutti niin kustansimme ns kaiken asuntoonsa.
Maksamme junaliput, kun käy kotona, on aina tervetullut, sitä ei tarvitse "erikseen kysellä".
Nämä on kunnia-asioita itselleni, en saanut mitään tukea enkä apua aikanaan itse, omani saavat keskittyä pääasian eli opiskeluun ilman murheita päivittäisestä selviämisestä ja siitä mitä laittaisi leivän päälle.
Poika opiskelee nyt 2.vuotta yliopistossa, 3-4v vielä jäljellä, opintolainaa ei ole tarvinnut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinlasku maksetaan kanssa edelleen, lisäksi jos pyytää/tarvitsee rahaa niin kyllä autetaan. Syömään saa kyllä kanssa tulla aina kun haluaa.
Näin minäkin ajattelen ja jotenkin kaamea ajatus että lapseni joutuisi näkemään nälkää kun ei rahat riitä opiskelijana. Aina saa pyytää rahaa jos on sitä vailla. Ja varmasti tungen itseni ruokakassien kanssa hänen luo kylään monesti. Itselläni ei mitään tällaista tukea ollut joten ihanaa pystyä nyt auttamaan omaa lasta. Ap
Et sinä voi toisen kotiin tunkea, anna hänen olla rauhassa ja itsenäistyä. Menet käymään kassiesi kanssa niin, että asiasta sovittu hänen kanssaan, tietystikin, aikuinen omillaan asuva lapsesi hän on eikä mikään vauva.
Lapsi menee töihin tienaaman elantonsa. Tuen häntä auttamalla työsopimusasioissa jne.
Ollaan maksettu puhelinlaskun ja vakuutukset. Kotimatkoille annettu rahaa. Nyt tulee kesätöihin kotiseudulle ja asuu kotona ja saa myös ruuat.
Rahallisesti en juurikaan pysty tukemaan, mutta olen "auttavan puhelimena" käytettävissä 24/7. Aina saa soittaa ja kysyä mitä vain. Muutenkin toki saa soittaa. Ja kotiin saa aina tulla.
Tuota ei tarvinnut miettiä kun ei pystynyt tukemaan taloudellisesti. Onneksi molemmat lapseni ovat pärjänneet mainiosti ilman meidän vanhempien rahallista tukea. Olen heistä ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi mitään nälkää näe, jos osaa käyttää rahat oikein eikä ryyppää kaikkea. Kuulostaa ahdistavalta tuollainen väkisin tunkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuota ei tarvinnut miettiä kun ei pystynyt tukemaan taloudellisesti. Onneksi molemmat lapseni ovat pärjänneet mainiosti ilman meidän vanhempien rahallista tukea. Olen heistä ylpeä.
Opiskelijalle iso apu vaikka 50 euroa kuukaudessa tai kuukausittaiset ruokaostokset omaan kotiinsa. Kai nyt kaikilla sen verran varaa on lastaan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijalle iso apu vaikka 50 euroa kuukaudessa tai kuukausittaiset ruokaostokset omaan kotiinsa. Kai nyt kaikilla sen verran varaa on lastaan tukea.
Ei ole. Emme elä satukirjassa.
Täällä tunnutaan olevan kovasti demaria eikä oman onnen seppää ollenkaan. Miten tuli äänestettyä?
Maksetaan vuokra ja muita juoksevia kuluja.
Junaliput kotiin maksetaan myös ja jos jotain isompaa hankintaa tarvii, niin ne myös hankitaan.
Omat vanhempani maksoivat minun ja veljeni vuokrat opiskeluaikana ja se oli kyllä ihanaa. Haluan saman tehdä omille lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€ saa helposti tienattua tekemällä yhden sunnuntaivuoron töissä. Työkokemus on hyödyllistä muutenkin.
Maksetaan junaliput, puhelin, vakuutukset. Ostettiin muuttaessa kaikki, edelleen ostetaan vaatteita, tilataan ruokaa, ostetaan muuta tarpeellista ja vähän tarpeetontakin. Joka kuukausi myös vähän rahaa. Auto ilmaiseksi käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi mitään nälkää näe, jos osaa käyttää rahat oikein eikä ryyppää kaikkea. Kuulostaa ahdistavalta tuollainen väkisin tunkeminen.
Ota huomioon, että joillain on erilainen vanhempi-lapsisuhde. Itse olisin varmaan ollut opiskelujana onnellinen, jos äiti olisi ilmaantunut tuomaan kassillisen ruokaa minulle. Vaikka sitten varoittamattakin. Ei kaikilla ole niin etäiset välit.
Ja niinkö todella luulet? Opiskelijat saavat vähemmän rahaa kuin työttömät. Sun logiikallasi kaikkien työttömienkin pitäisi tulla vallan hyvin toimeen, joten tuista on siis varaa leikata!
Ei ihme, että vastavalmistuneet ovat niin kädettömiä, kun mamma passaa kaiken valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tunnutaan olevan kovasti demaria eikä oman onnen seppää ollenkaan. Miten tuli äänestettyä?
Jos minä tuen lastani rahallisesti niin ainoa, jolta se raha pois olen minä itse. Se ei ole pois yhteiskunnalta. Sitä paitsi opiskelu on satsausta tulevaisuuteen. Lapsistamme tulevaisuudessa tulee oman onnensa seppiä. Onko pikkaisen eri asia tukea opiskelijoita, kuin elämäntapatyöttömiä valtion kassasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon, että joillain on erilainen vanhempi-lapsisuhde. Itse olisin varmaan ollut opiskelujana onnellinen, jos äiti olisi ilmaantunut tuomaan kassillisen ruokaa minulle. Vaikka sitten varoittamattakin. Ei kaikilla ole niin etäiset välit.
Ja niinkö todella luulet? Opiskelijat saavat vähemmän rahaa kuin työttömät. Sun logiikallasi kaikkien työttömienkin pitäisi tulla vallan hyvin toimeen, joten tuista on siis varaa leikata!
Ei kyse ole välien etäisyydestä, vaan aikuisen lapsen oikeudesta yksityisyyteen. Äidin pitää osata antaa tilaa ja päästää nuori elämään omaa elämäänsä. Ja mitä tuohon nälkään tulee niin en ainostaan luule, vaan jopa omasta kokemuksesta tiedän, että opiskelija saa sosiaalietuuksia sen verran, että niillä saa helposti tarpeeksi ruokaa ostettua, kun osaa a) olla taloudellinen, b) tehdä ruokaa. Lukutaitoisethan huomasivat, että puhuttiin siitä näkeekö opiskelija nälkää eikä kukaan puhunut mistään leikkaamisista.