Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne te perheelliset matkustatte kesälomalla?

Vierailija
03.04.2023 |

Olemme hyvätuloinen (kummallakin kuukausipalkka päälle 4500 e/kk) kaksilapsinen perhe Helsingistä. Asuntolainaa jäljellä n. 50 000 e, ei muita lainoja. Asumiskulutkin ok emmekä todellakaan elä mitenkään leveästi. Taloudessa mm. vain yksi yli 10v vanha, käytettynä hankittu auto ja teineillä harrastuksia, joiden menot vuositasolla yhteensä noin 3000 euron luokkaa. Syödään harvoin ulkona, päivittäistavaroihin kuluu sellainen 800-1000 euroa kuussa, mikä näillä hinnoilla on mielestäni ihan hyvä suoritus kun tavoite on syödä monipuolisesti ja esim. vihanneksista säästämättä.

No, nyt kun olen muutamana iltana surffaillut netissä ja yrittänyt suunnitella kivoja kesälomamatkavaihtoehtoja, niin joudun toteamaan, että meillä ei taida olla varaa mihinkään ulkomaan reissuun. Visaa en todellakaan aio lomamatkaa varten vinguttaa!

Lennot melkein mihin vaan neljältä nousevat pariin tonniin ja majoitukset siihen päälle viikoksi maksavat ok majoituksella toiset pari tonnia. Tähän kun lisää ulkona syömiset, huvipuistot ja muut lomaviihdykkeet, niin viikon reissun kokonaiskustannus on 5000-6000 euroa. Eli aivan liikaa!!

Minkälaisia lomasuunnitelmia teillä muilla lapsiperheillä on ensi kesäksi? Ja onko joku oikeasti ostanut esim. Aurinkomatkojen viikon matkapaketin vaikka Kreikkaan/Kanarille alkukesästä ja maksanut siitä 6000-7000 euroa? Nuo hinnat ovat oikeasti jotain ihan käsittämätöntä, kenellä noihin on varaa?

Kommentit (315)

Vierailija
61/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja neljä lasta kokoonpanolla ollaan reissattu. Kerran vuodessa ollaan tehty noin viikon matka. Rahaa on mennyt n. 5000 euroa. Ollaan otettu matkapaketti, siis lennot ja hotellit ja usein vielä joku opastettu retkikin siihen lisäksi. Ollaan käyty Madeiralla, Espanjassa, Teneriffalla, Roomassa, Norjan kiertomatkalla, Korfulla jne. Tänä kesänä mennään Islantiin. Nyt kaksi lapsista jo yli 18 ja hinnat nousseet, mutta olen muuten aika säästäväinen. Pihistelen sitten muusta turhasta ja maksan mielelläni elämyksistä.

Vierailija
62/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menemme ikiomalle mökille, kaikin mukavuuksin, meren rannalla. Suomesta ei kannata matkustaa kesälllä minnekään lomarannalöe, kun paremmat rannat on täällä. Lapset pääsevät ratsastamaan ja hoitamaan hevosia. Tämä oli lasten valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ganariffalla oltiin koko poppoo vko.12.

Vierailija
64/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu kannattaa tehdä talvisin.

Vierailija
65/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkopakko menne kalleimpaan aikaan eli kesällä?

Mutta...

Vielä saa kohtuuhintaisia asuntoja/taloja/villoja esim. viikoksi. Omalla Uima-altaalla , niin ei tarvi kalliita vesipuistolippuja

Syönti onnistuu asunnolla

Miksi ihmeessä ollenkaan matkustaa, jos aikoo vaan syödä kämpillä?!

Halvempaa pysyä kotonaan syömässä hienoimpia asioita reissussa on ruoka ja ravintolat ja syödä jonkun muun valmistamaa ruokaa.

Mä olen se villalomailija koka kirjoitti aiemmin. Me syödään aamiainen ja illallinen yleensä villalla, lounas jossain muualla. On ihana tehdä ostoksia paikallisilla toreilla, erikoisliikkeissä ja supermarketeissa ja kokata superhyvistä raaka-aineista paikallisia herkkuja. Mutta me ollaankin ruokaihmisiä, eikä se kokkausvuoro osu kohdalle kuin max kahdesti viikon aikana.

Meillä samanlaista, kauppahallit ja torit ovat ulkomailla ihania kierrettäviä! Pidämme yhdessä kokkailusta ja villa hienolla pihalla uima-altaineen ja kauniine maisemineen on sitä parasta lomailua meille. Teinitkin ovat kovin innostuneita ruoanlaitosta, erityisesti kun on vähän eksoottisempia aineksia ja käytettävissä.

Välillä pulahdus altaaseen ja grilli kuumaksi!

66/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika samat tulot kuin teillä, mutta yksi teini. Lisäksi rintamamiestalo johon menee paljon rahaa. Ei ole kyllä varaa mennä etelään, mutta onneksi mieheni vanhemmilla on mökki Itä-Suomessa, saamme käyttää mökkiä ihan vapaasti. Se on ihana paikka, mielellämme vietämme kaikki lomat siellä. :) 

Vierailija
67/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnekähän sen perseensä jaksaisi raahata lomalle...

Vierailija
68/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne hinnat vasta hirvittää kun lapset on isompia, mulla on 17 ja 19 v ja haluisin tehdä etelän reissun ennen kuin isompi muuttaa kesän lopulla kotoa. Hinnat on kauheita!

Vierailija
69/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelu kannattaa tehdä talvisin.

Minä tykkään kuumasta säästä ja talvella pitäisi lentää kauas varman auringon ja lämpimien uimavesien perässä. Mieluummin 4h lennot kesällä tietäen, että aurinko paistaa jokaikinen päivä. Talvella voi lillua täällä vaikka kylpylässä tai mennä risteilylle.

Vierailija
70/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpisjärvelle mennään. Sieltä vuokrataan mökki ellei pystytä majoittumaan tutun mökissä. Autolla mennään, koirat mukana. Nautitaan patikoinnista koko perhe, lapset on 5v ja 8v ja ovat kyselleet jo jonkin aikaa että milloin mennään taas tunturiin.

Vierailija
71/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä yleensä Italiaan koko perhe ja siellä saaret, Rooma, Toscana. Muuten kyllä nautitaan omalla saaristomökillä. Talvella jonnekin eksoottiseen maahan, lämmöstä kun tykätään. Rahaa palaa matkusteluun todella paljon, mutta se on meidän perheen valinta. Onpahan jotain mitä muistella sitten ja eri tavalla tulee keskityttyä reissuissa yhdessä oloon, arki kun on muuten niin pirun hektistä harrastuksineen ja kotitöineen. Joskus toki lähdetään erikseenkin reissuun, viime kesänä olin pelkästään toisen lapsen kanssa reissussa ja oli ihanaa yhdessä oloa! 

Vierailija
72/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällähän Suomi on parhaimmillaan! Miksi lähteä käristymään jonnekin paahtohelteisiin? Meillä mennään mökille kuten ennenkin.

Jos ei olisi mökkiä, vuokraisin sellaisen kultturellilta pikkupaikkakunnalta.

Vierailija
73/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on kiva talo, voitte säästää vaihtamalla taloja lomapaikkakunnan perheen kanssa. Järjestöjä on monia, esim. Home link.

Vierailija
74/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajakaa omalla henkilöautolla Saksan laivaan ja sillä Saksaan, josta vuokraatte etukäteen hulppean matkailuauton puolella Suomen hinnoista ja ajelette sillä viiden tähden leirintäalueille Italiaan. Ovat lomaparatiiseja uima-altaineen ja ravintoloineen, ja paikasta riippuen voi vuokrata mitä vaan mopoista veneisiin, ravintolassa voi syödä joka päivä. Ja teinitkin uskaltaa päästää yksin iltarientoihin, kun alueilla on vain omia asukkeja. Kustannuksiltaan halvempaa kuin lennättää koko porukka altaalle.

Miksi oma auto pitää ottaa laivamatkalle mukaan, jos vuokraa sieltä matkailuauton?

Tavaran kuljetusta varten ja koska on helpompaa siirtyä rahtilaivaan ja rahtilaivasta vaikkapa Hampuriin, jossa vuokra-auto odottaa. Muuten joutuu Vuosaaressa kantamaan kaikki nyssykkänsä bussiin ja sillä laivaan ja sama Saksan päässä uudestaan. Rahtilaivaan ei kävellä.

Vierailija
75/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on Suomen kesätkin ajaneet meidät jonnekin karkuun viileyttä ja hyttysiä, nyt on ehkä ollut jo mukavan lämmin täälläkin kesällä, mutta ne hyttyset ja kylmät uimavedet. Etelämpään Europpaan on karattu, rahaa menee kyllä aina. Katsotaan, mitä ensi kesänä keksitään.

Vierailija
76/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähtö 9.5. Rodokselle. Kaksi aikuista ja kaksi aikuista lasta. 5 tähden hotelli, aikuisten alue. All inclusive kansainvälisillä juomilla. Hinta hieman päälle 5000 euroa. Toki matka ostettu jo marraskuussa, mutta joo. Vanhemmat tienataan hieman yli 4000 euroa bruttona kumpikin, eikä mitään hankaluuksia maksaa matkaa.

Vierailija
77/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa ulkomaille kesällä? Mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä.

Talvella me matkustetaan kun Suomessa on pimeetä ja kylmää.

Vierailija
78/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa ulkomaille kesällä? Mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä.

Talvella me matkustetaan kun Suomessa on pimeetä ja kylmää.

Haluaisin matkustaa molempina. Talvi on loputon synkkä jakso, en nauti siitä yhtään. Mutta kesälläkin on vain lyhyen hetken hienoa, normaalisti on liikaa hyttysiä ja liian kylmiä vesiä. Eikä oikein mitään nähtävää enää, muissa maissa lomat perustuvat osalta maisemiin.

Vierailija
79/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällähän Suomi on parhaimmillaan! Miksi lähteä käristymään jonnekin paahtohelteisiin? Meillä mennään mökille kuten ennenkin.

Jos ei olisi mökkiä, vuokraisin sellaisen kultturellilta pikkupaikkakunnalta.

Me ihmiset ollaan erilaisia. Minä kestän todella hyvin kuumaa. Palelen Suomessa kesälläkin. Kesä-Suomi on paras Suomi, mutta en mökkeile ikinä ja kotimaanmatkailukin on vuosikymmenten saatossa aika lailla nähty (siis se, mikä kiinnostaa). Helsingissä asun ja täällä on paljon kaikkea kivaa kesätekemistä, mutta ei se etelänmatkoja voita.

Minulla riittää ymmärrystä mökkeilijöille ja niille, jotka tykkäävät Suomen vaihtelevasta säästä. Meitä helteiden ystäviä ei tunnu ymmärtävän kukaan. Minä saan lämmöstä virtaa, se ei todellakaan lamaa minua. Kylmä sen tekee.

Vierailija
80/315 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ne hinnat vasta hirvittää kun lapset on isompia, mulla on 17 ja 19 v ja haluisin tehdä etelän reissun ennen kuin isompi muuttaa kesän lopulla kotoa. Hinnat on kauheita!

Mikäs noissa hinnoissa nyt erityisesti hirvittää? Johan 12-vuotiaasta joutuu maksamaan aikuisen hinnan. Mieluummin minä ison lapsen kanssa reissaan. Paljon enemmän yhteisiä intressejä eikä tarvitse juosta missään lastenjutuissa.

18-vuotiaasta lähtien olen kyllä itse maksanut matkani enkä olisi vanhempieni kanssa edes lähtenyt enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme