Minne te perheelliset matkustatte kesälomalla?
Olemme hyvätuloinen (kummallakin kuukausipalkka päälle 4500 e/kk) kaksilapsinen perhe Helsingistä. Asuntolainaa jäljellä n. 50 000 e, ei muita lainoja. Asumiskulutkin ok emmekä todellakaan elä mitenkään leveästi. Taloudessa mm. vain yksi yli 10v vanha, käytettynä hankittu auto ja teineillä harrastuksia, joiden menot vuositasolla yhteensä noin 3000 euron luokkaa. Syödään harvoin ulkona, päivittäistavaroihin kuluu sellainen 800-1000 euroa kuussa, mikä näillä hinnoilla on mielestäni ihan hyvä suoritus kun tavoite on syödä monipuolisesti ja esim. vihanneksista säästämättä.
No, nyt kun olen muutamana iltana surffaillut netissä ja yrittänyt suunnitella kivoja kesälomamatkavaihtoehtoja, niin joudun toteamaan, että meillä ei taida olla varaa mihinkään ulkomaan reissuun. Visaa en todellakaan aio lomamatkaa varten vinguttaa!
Lennot melkein mihin vaan neljältä nousevat pariin tonniin ja majoitukset siihen päälle viikoksi maksavat ok majoituksella toiset pari tonnia. Tähän kun lisää ulkona syömiset, huvipuistot ja muut lomaviihdykkeet, niin viikon reissun kokonaiskustannus on 5000-6000 euroa. Eli aivan liikaa!!
Minkälaisia lomasuunnitelmia teillä muilla lapsiperheillä on ensi kesäksi? Ja onko joku oikeasti ostanut esim. Aurinkomatkojen viikon matkapaketin vaikka Kreikkaan/Kanarille alkukesästä ja maksanut siitä 6000-7000 euroa? Nuo hinnat ovat oikeasti jotain ihan käsittämätöntä, kenellä noihin on varaa?
Kommentit (315)
Tehfään joku kaupunkiloma Eurooppaan ja viikonloppureissu kotimaassa. Ja sitten mennään minun vanhempieni mökille. Pienituloinen olen itse, ja ihmettelen jos minua parempituloiset eivät muka pysty matkustamaan.
No me (2 aikuista, 2 kouluikäistä lasta) ostetaan myös noita kalliita matkoja, kun ei jakseta käyttää liikaa aikaa suunnitteluun,niin ei auta kun maksaa.
Nyt tosin kesäksi varattu iso villa Kreikasta usean ystäväperheen kesken. Oli kallis, noin 5000e viikko, mutta kun jakaa usealle perheelle, niin hinta tosi kohtuullinen. Lennot siihen päälle, niin ollaan kyllä edelleen paljon halvemmissa hinnoissa kun pakettimatkoissa ja saatiin tosi hyvä ja mieluinen majoitus.
Vierailija kirjoitti:
Tehfään joku kaupunkiloma Eurooppaan ja viikonloppureissu kotimaassa. Ja sitten mennään minun vanhempieni mökille. Pienituloinen olen itse, ja ihmettelen jos minua parempituloiset eivät muka pysty matkustamaan.
Kysehän ei ole pystymisestä läheskään kaikkien kohdalla. Ennemmin että yhä useampi miettii että onko millään järkevää tasolla kuluttaa 5000 - 7000 euroa esimerkiksii viikossa siihen matkaan. Vai tekeekö sillä jo jotain aivan muuta ja kuluttaa matkoihin huomattavasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei ole pystymisestä läheskään kaikkien kohdalla. Ennemmin että yhä useampi miettii että onko millään järkevää tasolla kuluttaa 5000 - 7000 euroa esimerkiksii viikossa siihen matkaan. Vai tekeekö sillä jo jotain aivan muuta ja kuluttaa matkoihin huomattavasti vähemmän.
Jes, tajusit täsmälleen pointtini! Kun tosiaan miettii, mitä kaikkea 5000 eurolla saa, niin omat matkustushalut kummasti laimenevat. Samoin
sitä miettii toki matkustamisen (tai ainakin turismin) turhuutta ja vastuuttomuuutta yhä enemmän. Ovatko lomamatkat ylipäätään jotain sellaista, johon lapsia kannattaa tutustuttaa? Viime kesänä käytimme lomabudjetin lähes kokonaan lähimatkailuun eli käytännössä kävimme esim. hyvissä ravintoloissa syömässä joka päivä ja hankimme kotiin erilaisia mukavuuksia. Jonkinlainen korona-moodi on ehkä jäänyt päälle, mutta se ei liene pelkästään huono asia. Ap
Minä ja teini-ikäinen lapseni lähdemme Costa del solille. Omatoimimatka, hyvätasoinen, vain aikuisille tarkoitettu hotelli. 7vrk lennot+hotelli 2400€. Jos mies olisi lähtenyt mukaan, niin hintaa olisi tullut lisää 500-2000€.
Valmismatkat on hinnoittelultaan sekavia. Tuon meidän matkan olisi saanut valmismatkana, mutta se olisi tullut kalliimmaksi ja lähtöpäivät oli vain kerran viikossa. Itse valitsemillamme lennoilla saimme sopivamman lähtöpäivän ja varsin edulliset lennot.
Kotimaassa vain matkustusta.
Vanhempien lomat ovat pääosin eri aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla palkalla on kulutuksessa tarkistettavaa jos ei matkalle pääse.
Matkalle toki pääsee, mutta eri asia millaiselle? Oletko oikeasti sitä mieltä, että esim. 3000 euroa Finnairin suorista lennoista Roomaan neljälle hengelle on kohtuullinen hinta?
Niin. Hintojen nousu näkyy kaikkialla. Tuo on nykymaailmassa kohtuullista pidit sinä siitä tai et.
750 €/hlö Rooman-lennoista ei ole kohtuullinen hinta. Paljon halvemmallakin lentoja saa. Tein nyt nopean haun niin esimerkiksi heinäkuussa Finnairin Rooman lennot 4-henkiseltä perheeltä 1164 €. Muilla yhtiöillä on vielä halvempia lentoja.
Vierailija kirjoitti:
Espanjaan mennään, lähes 7000€/viikko kaksi aikuista, yksi lapsi. Hinnat nousseet kovasti.
Asutaan tuolla rahalla reilu kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla palkalla on kulutuksessa tarkistettavaa jos ei matkalle pääse.
Matkalle toki pääsee, mutta eri asia millaiselle? Oletko oikeasti sitä mieltä, että esim. 3000 euroa Finnairin suorista lennoista Roomaan neljälle hengelle on kohtuullinen hinta?
Mikset osta niitä noin 400 euron meno-paluulippuja, joita Finnairin sivusto tällä hetkellä tarjoaa?
Wtf! Tollaset tulot eikä varaa matkustaa? Minä tienaan pskaduunistani 1900 e/kk ja teen vuodessa 2-3 matkaa yksin. Joka vuosi kaksi halvempaa ja yksi kallis usan reissu josta maksan yksin matkustavana vieläpä ekstraa n. 5000 e kahdesta viikosta sis lennot, hotelli ja käyttörahat.
Meillä kylpyläloma ja pari huvipuistoa, laivalle ja muu aika kesämökillä. Ei ole varaa, mutta ei kyllä pienten lasten kanssa haluakaan lähteä muualle. Joskus vähemmän on enemmän
Harvoin matkataan, viimeksi kummitädin luokse etelä-ranskaan.
Mökille, 8 ja 12 v menee varmaan kesäleirille. Ehkä käydään sukulaisiakin kattomassa.
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Tyyppi kirjoitti:
Mökille, 8 ja 12 v menee varmaan kesäleirille. Ehkä käydään sukulaisiakin kattomassa.
Nii, ja lähellä olevaan tivoliin.
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Neljän hengen lentoihin saattaakin hujahtaa pari tonnia. Halvemmalla saa lippuja, jotka eivät jousta ja lasten kanssa on parempi ollakin joustovaraa.
Majoituksessa sen sijaan on valinnanvaraa. Airbnb on erittäin varteenotettava vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkopakko menne kalleimpaan aikaan eli kesällä?
Mutta...
Vielä saa kohtuuhintaisia asuntoja/taloja/villoja esim. viikoksi. Omalla Uima-altaalla , niin ei tarvi kalliita vesipuistolippuja
Syönti onnistuu asunnollaMiksi ihmeessä ollenkaan matkustaa, jos aikoo vaan syödä kämpillä?!
Halvempaa pysyä kotonaan syömässä hienoimpia asioita reissussa on ruoka ja ravintolat ja syödä jonkun muun valmistamaa ruokaa.Mä olen se villalomailija koka kirjoitti aiemmin. Me syödään aamiainen ja illallinen yleensä villalla, lounas jossain muualla. On ihana tehdä ostoksia paikallisilla toreilla, erikoisliikkeissä ja supermarketeissa ja kokata superhyvistä raaka-aineista paikallisia herkkuja. Mutta me ollaankin ruokaihmisiä, eikä se kokkausvuoro osu kohdalle kuin max kahdesti viikon aikana.
Näimpå. Ei me haluttas syödä joka ainoa kerta ravintolassa ja kellon mukaan. Kiva ostella itse aineksia ja tehdä majapaikassakin. Teinit eivät myöskään kuole siihen että huvitusta saa matkarahojen puitteissa, pakko ei ole päästä moneen kohteeseen viikon aikana.
Kotimaassa matkustetaan. Kaikilta kysytään toiveita ja niiden +budjetin +aikuisten lomien pohjalta tehdään reissu. Jokaiselle jotakin mitä haluaisi.
Meillä on tyypillinen kolmen hengen perhe. Kaksi aikuista ja kolme alaikäistä lasta. Lomille perheen kanssa mennään tietenkin silloin, kun koulusta on vapaata. Kesällä todennäköisesti Kroatiaan tai Espanjaan. Sitten ehkä käydään Tukholmassa ja Lontoossa. Olemme yrittäneet järjestää lapsille ainakin kolme ulkomaan lomaa vuodessa. Talvella laskettelemaan, kesällä etelään ja syksyllä yleensä sitten Thaimaaseen.
Niin. Hintojen nousu näkyy kaikkialla. Tuo on nykymaailmassa kohtuullista pidit sinä siitä tai et.