Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin asiakkaaksi syksyllä

Vierailija
03.04.2023 |

Miten kaikki muuttunut? Viimeksi ollut työttömänä v. 2020. Tuleeko edelleen postissa työpaikkailmoituksia johon pitää hakea. Kerran myös minut esiteltiin jollekin työnantajalle ja jouduin väkisin haastatteluun ja menin töihin. En kestänyt kuin 2vk siellä.

Millaista nyt kaikki?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 hakemusta kuukaudessa

Ei mene noin, määrä sovitaan asiakaskohtaisesti.

95% STI menee. Lähtökohta on aina 4 hakemusta/kk. Pakko haku. Karenssia jos on jotain epäselvyyksiä.

Vierailija
22/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alun jälkeen aika helppoa. Omaohjaaja soittaa kolmen kuukauden välein ja hänelle täytyy sanoa, että jatkaa edelleen työnhakua. Ilmeisesti siinä alkaa käytöntö, että ohjaaja lähettää etukäteen tekstiviestillä tiedon siitä, milloin soittaa. Neljää työpaikkaa täytyy hakea kuukaudessa ja kirjoittaa niiden tiedot ylös omaan asiointiin. Se ei ole paljoa ja jos löytyy sopivia paikkoja, työpaikkojen hakemisen voi tehdä vaikka yhden päivän aikana. Tietysti parempi jos vähän porrastaa niitä hakemisia, mutta yksi viikossa siis riittää.

Minulle osunut omaohjaaja on todella leppoisa ja asiallinen. Pääasia on sanoa selvästi puhelimessa, että jatkaa edelleen työnhakua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aikaa löytää uusi työ nyt. Ei kannata odottaa. Max 3 kuukautta kannattaa olla asiakkaana, tai sen jälkeen et saa enää töitä, koska työttömyys on pitkittynyt.

Vierailija
24/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää on muistaa, että työkkäritouhu on pelkkää teatteria tai eräänlaista peliä sekä työttömän että työkkärivirkailijan puolelta.

Työttömän tavoite on maksimoida saamansa työttömyyskorvaus ja virkailijan tavoite taas on saada niin isoa palkkaa kuin mahdollista. Tämän eteen pitää sitten toteuttaa eräänlaisia rituaaleja jotka määrittyvät tiettyjen sääntöjen perusteella. Säännöt on hyvä tuntea tarkkaan, jotta pärjää pelissä ja saa mahdollisimman hyvät edut eikä tule vastapuolen harhauttamaksi.

Se on juuri näin! Pätkätyöläisenä sekä työkkärin toiminta että siihen tulleet muutokset ovat tulleet tutuiksi. Joku tänne jo postasikin, miten uuden mallin mukaan pitäisi toimia. Käytännössä lista on täyttä pazkaa. Ensinnäkään virkailijat eivät mitenkään ehdi ottaa kaikkiin työttömäksi ilmoittautuneisiin yhteyttä viidessä arkipäivässä, omalla kohdallani aika tuplaantui. Tapaamisia ei myöskään tehdä kasvokkain, vaan puhelinsoitolla. Se riittää mun puolesta mainiosti, sillä en saisi mitään lisäarvoa toimistolla juttelemisesta. Tapaamisia ja soittoja ei todellakaan tehdä joka toinen viikko. Työllistymissuunnitelma sisältää käytännössä nuo työnhakuvelvoitteet kolmelle seuraavalle kuukaudelle.

Kun sitten sattuu saamaan sen kuuluisan, juuri ja juuri yli kaksi viikkoa kaestävän työpätkän, on virkailija suunnilleen hoomoilasena, että mitäs näille työnhakuvelvollisuuksille nyt pitäisi tehdä, kuntyönhaku kuitenkin jatkuu. Työnhakuvelvollisuutta ei voi täyttää esimerkiksi muutaman päivän sijaisuuksia tai osa-aikatöitä saamalla ja tekemällä, koska tavoitteena pitää olla kokoaikatyöhön työllistyminen. Virkailija tarjoaa tukeaan kysymällä, milloin vakituisia paikkoja tulee hakuun. No, jos sen tietäisin, en juoksisi pätkien perässä. Olen myös kuullut sen jo täälläkin mainitun legendan, että menneinä vuosikymmeninä niitä vakitöitä saattoi löytää ihan sieltä työkkäristä. Uudessa mallissa tarjottu tuki ainakin vaikuttaa lähinnä kettuilulta.

Vierailija
25/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pakotetaanko hakemaan kouluihin?

Mäki haen peruskouluun, kunhan korvaukset tuplaantuu, jään sieltä sitten korotetulle eläkkeelle.

Eli syksyllä tosiaan tullaan, kun Palmia irtisanoo ja lomauttaa melkein kaikki.

Vierailija
26/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä vaan

voiko hakea mitä töitä vain, F1 kuljettajan paikkaa, Rock tähden paikkaa, Pääministerin paikkaa, tai kuten työssä yhdellä "tärkeällä" luki tittelin kohdalla "palkkion nostaja", tuota voisi kyllä hakea?????

Vierailija
27/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä haen vain aikuisviiteeseen liittyviä töitä, sais kerrankin oikein kunnolla, kun ei ne naiset muutoin heruta

Vierailija
28/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvin kattavista tiedoista. En nyt ala tähän erittelemään miksi syksyllä olen työttömänä, teen tietysti koko ajan asian eteen töitä, jotta syksyni olisi mukavampi. Se vaan ei oo ihan niin , että uuteen paikkaan kävellään töihin . . .

Vielä sitä mietin, että saako itse valita minne hakee töitä, vai lähettääkö ne edelleen niitä kamalia lappuja postiluukusta kasapäin... Sain niitä viimeksi 1kk työttömyysjakson aikana varmaan 8 ...

Vierailija
29/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitellaan välillä. Mut ei oo vieläkään pakotettu hakemaan minnekään väkisin. Työtön jo vuoden

Vierailija
30/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää on muistaa, että työkkäritouhu on pelkkää teatteria tai eräänlaista peliä sekä työttömän että työkkärivirkailijan puolelta.

Työttömän tavoite on maksimoida saamansa työttömyyskorvaus ja virkailijan tavoite taas on saada niin isoa palkkaa kuin mahdollista. Tämän eteen pitää sitten toteuttaa eräänlaisia rituaaleja jotka määrittyvät tiettyjen sääntöjen perusteella. Säännöt on hyvä tuntea tarkkaan, jotta pärjää pelissä ja saa mahdollisimman hyvät edut eikä tule vastapuolen harhauttamaksi.

Se on juuri näin! Pätkätyöläisenä sekä työkkärin toiminta että siihen tulleet muutokset ovat tulleet tutuiksi. Joku tänne jo postasikin, miten uuden mallin mukaan pitäisi toimia. Käytännössä lista on täyttä pazkaa. Ensinnäkään virkailijat eivät mitenkään ehdi ottaa kaikkiin työttömäksi ilmoittautuneisiin yhteyttä viidessä arkipäivässä, omalla kohdallani aika tuplaantui. Tapaamisia ei myöskään tehdä kasvokkain, vaan puhelinsoitolla. Se riittää mun puolesta mainiosti, sillä en saisi mitään lisäarvoa toimistolla juttelemisesta. Tapaamisia ja soittoja ei todellakaan tehdä joka toinen viikko. Työllistymissuunnitelma sisältää käytännössä nuo työnhakuvelvoitteet kolmelle seuraavalle kuukaudelle.

Kun sitten sattuu saamaan sen kuuluisan, juuri ja juuri yli kaksi viikkoa kaestävän työpätkän, on virkailija suunnilleen hoomoilasena, että mitäs näille työnhakuvelvollisuuksille nyt pitäisi tehdä, kuntyönhaku kuitenkin jatkuu. Työnhakuvelvollisuutta ei voi täyttää esimerkiksi muutaman päivän sijaisuuksia tai osa-aikatöitä saamalla ja tekemällä, koska tavoitteena pitää olla kokoaikatyöhön työllistyminen. Virkailija tarjoaa tukeaan kysymällä, milloin vakituisia paikkoja tulee hakuun. No, jos sen tietäisin, en juoksisi pätkien perässä. Olen myös kuullut sen jo täälläkin mainitun legendan, että menneinä vuosikymmeninä niitä vakitöitä saattoi löytää ihan sieltä työkkäristä. Uudessa mallissa tarjottu tuki ainakin vaikuttaa lähinnä kettuilulta.

Tämä on ihan naurettavaa touhua... Mun alan työt on nykyään jotain vuokrafirman kautta tarjottuja keikkoja. Tollanenko pitäs ottaa vastaan työkkärin kautta oikeasti? Lisäksi mulle työkkäri laittanut myös osa-aikatöitä pakkohakuun

Vierailija
31/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työehdotukset tulevat nettiin te-palveluun eli kirjaudut pankkitunnuksilla katsomaan parin viikon välein. Kannattaa katsoa, tuleeko ehdotuksia vai velvotteita. Mun just täysikäistynyt lapsi ei antanut lupaa lähettää tietojaan työnantajille vaan hakee itse paikkoja. Sulle tehdään lausunto, jonka mukaan pitää toimia. Ja sitä rahaa haetaan kelan palvelusta netissä. Eli kahteen paikkaan pitää täytellä lomakkeita. Uusista ilmoituksista ei tule sähköpostiin tietoa vaan on pitänyt itse älytä kirjautua noille sivuille tarpeeksi usein.

Vierailija
32/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työehdotukset tulevat nettiin te-palveluun eli kirjaudut pankkitunnuksilla katsomaan parin viikon välein. Kannattaa katsoa, tuleeko ehdotuksia vai velvotteita. Mun just täysikäistynyt lapsi ei antanut lupaa lähettää tietojaan työnantajille vaan hakee itse paikkoja. Sulle tehdään lausunto, jonka mukaan pitää toimia. Ja sitä rahaa haetaan kelan palvelusta netissä. Eli kahteen paikkaan pitää täytellä lomakkeita. Uusista ilmoituksista ei tule sähköpostiin tietoa vaan on pitänyt itse älytä kirjautua noille sivuille tarpeeksi usein.

Lisään vielä, että työpaikkoja piti hakea 4/kk, vaikka hän ei edes saanut työttömyyskorvausta puoleen vuoteen ns. odotusajan vuoksi.

Vierailija
33/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse työttömänä 4kk ja sinä aikana soitettiin kerran ja kävin myös työpsykologilla

Työpsykologi ei taida olla työkkärin palvelu.

Vierailija
34/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suomi.fi -palvelu on käytössä, saat tiedot sinne, muussa tapauksessa työtarjoukset tulevat perinteisenä paperipostina.

Vierailija
35/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä saa enää mitään osoituksia minnekään, eivätkä tiedä muutenkaan mistään mitään. Itsehän olisin toivonut, että joku palkkatukipaikka vain osoitettaisiin haettavaksi, kuten edellisellä kerralla kun olin työtön.

Nyt soittelevat vaan vähän väliä, että miten menee työnhaku. Edes työvoimakoulutuksista eivät osaa sanoa mitään. Ei ainakaan oma virkailijani.

Vierailija
36/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakuvelvollisuus täytyy hakemalla yli 2 vko kestävään työsuhteeseen, ei ole pakko olla kokoaikatyö. Tuo on työttömien omituinen kuvitelma. Meillä on nyt työ- ja elinkeinotoimisto, se vanha oli työnvälitystoimisto, kaksi aivan erilaista asiaa ja kaksi aivan erilaista virastoa.

Vierailija
37/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä palkka ei ole sidottu suoritteeseen, joten se suurene eikä pienene, työllistyi väki tai ei.

Vierailija
38/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakuvelvollisuus täytyy hakemalla yli 2 vko kestävään työsuhteeseen, ei ole pakko olla kokoaikatyö. Tuo on työttömien omituinen kuvitelma. Meillä on nyt työ- ja elinkeinotoimisto, se vanha oli työnvälitystoimisto, kaksi aivan erilaista asiaa ja kaksi aivan erilaista virastoa.

Sori vaan, mutta ei ole kuvitelmaa. Virkailija nimenomaan kertoi minulle, etteivät työnhakuvelvollisuuden täyttämiseen kelpaa osa-aikatöiden haku tai lyhyet keikat, vaan ainoastaan yli 2 viikkoa kestävän kokoaikatyön hakeminen. Lisäksi voi tehdä sitten profiilin Työmarkkinatorille tai LinkedIniin tai ilmoittautua sijaisrekistereihin, mutta niitä voi käyttää velvollisuuden täyttämiseen vain kerran kutakin. Osa-aikatyötä tai keikkoja voi hakea ja tehdäkin, mutta työkkärin näkökulmasta niiden arvo on uudessa palvelumallissa nolla. Pidemmästä osa-aikatyöstä saisi kai jonkinlaisen vähennyksen hakuvelvollisuuteen, mutta lyhyestä ei sitäkään. Koska minkä tahansa tilapäisen työsuhteen hakeminen vaikuttaa olevan työkkärin näkökulmasta tavalla tai toisella väärin tehty (väärän pituinen, väärä tuntimäärä, jopa väärään aikaan kuusta sijoittunut, riippuen siitä missä seuraava tarkastelujakso alkaa), pitäydyn niiden vakituisten kokoaikatöiden hakemisessa.

Vierailija
39/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva pidempi osa-aikatyö auttaa sen verran ettei tarvitse hakea kuin 1 paikka/3 kk. Eli soittelujen välillä yhteen kokoaikaiseen täytyy hakea. Riittää myös että kysyy lisää tunteja sieltä töistä. Sillä ei ole merkitystä saako niitä tai vaikka tietäisi ettei saa. Se vastaa yhtä hakua.

Vierailija
40/65 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni työkkärillä ei ole mitään resursseja tarkistaa, että onko työtön oikeasti hakenut niitä paikkoja mitä väittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme