Irtisanoin vuokra-asunnon ja omistaja haluaa päästä katsomaan remppamiehen kanssa, mitä hän aikoo sille tehdä ennen uutta vuokralaista
Niin kuinka pitkä varoitusaika tällaisessa pitäisi olla? Laittoi juuri nyt tekstiviestin, että tulisi jo huomenna. Tässä nyt vain on se, että olen tämän pääsiäisviikon lomalla ja sen takia poissa paikkakunnalta joten tämä vaatisi erityisjärjestelyjä.
Niin eikö tämä mene niin, että minun pitää kyllä päästää hänet asuntoon, mutta vain itselleni sopivana aikana. Ja alle vuorokauden varoitusaika on mielestäni asiatonta.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä.tässä on se oikea ongelma?
Vuokralainen muuttaa pois. Vuokranantaja haluaa tsekata mitä pitää remontoida/maalata/fiksata. Ja sen suunnittelu vie aikaa. Miksi sinne asuntoon ei voisi vartiksi-puoleksi tunniksi mennä?Voi tietenkin, mutta sellaisena ajankohtana, mikä vuokralaiselle sopii. Syy, miksi vuokranantajan ehdottama ajankohta ei käy, voi olla mikä tahansa... Vuokralainen ei ehkä ole kotona, ja asunnossa on sotkuista, tai siellä voi olla esillä henkilökohtaisia tavaroita, joita hän ei halua ulkopuolisten näkevän. Tai hänellä on muita suunnitelmia sille päivälle, vaikka seurustelukumppani tulossa kylään, tai on tulossa muita vieraita. Tai hänellä on vaikka tulossa tentti tai on jokin haastava työtehtävä ja haluaa keskittyä siihen keskeytyksettä. Syitä voi olla monia, ja vaikka vuokranantajan näkökulmasta olisi "ihan ok" että vuokralaisen intiimit asiat tulevat hänen tietoonsa, tai jos seurustelukumppani on siellä, olisi vuokranantajan kannalta "ihan ok" tulla keskeyttämään heidän kahdenkeskistä aikaansa, tai vaikka vuokranantajan mielestä olisi "ihan ok" vaikka paikalla olisikin vuokralaisen synttärijuhlat, ja vaikka vuokranantajan mielestä olisi "ihan ok" vaikka vuokralainen yrittää keskittyä omiin töihinsä, niin arvatkaapa mitä - se, että tämä kaikki on vuokranantajalle ihan ok, on pelkkää arroganttia asennetta, ja vuokralaisen ei todellakaan tarvitse joustaa tässä ollenkaan.
Kyllä. Ota kuitenkin huomioon, että tässä tapauksessa vuokranantaja ei tiedä ettei aika muka sovi vuokralaiselle.
Tätä ketjua lukiessa olen entistä tyytyväisempi siitä, että tein periaatepäätöksen, etten ikinä vuokraa keneltäkään yksityishenkilöltä asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen muuttaa pois. Vuokranantaja haluaa tsekata mitä pitää remontoida/maalata/fiksata. Ja sen suunnittelu vie aikaa. Miksi sinne asuntoon ei voisi vartiksi-puoleksi tunniksi mennä?Voi tietenkin, mutta sellaisena ajankohtana, mikä vuokralaiselle sopii. Syy, miksi vuokranantajan ehdottama ajankohta ei käy, voi olla mikä tahansa... Vuokralainen ei ehkä ole kotona, ja asunnossa on sotkuista, tai siellä voi olla esillä henkilökohtaisia tavaroita, joita hän ei halua ulkopuolisten näkevän. Tai hänellä on muita suunnitelmia sille päivälle, vaikka seurustelukumppani tulossa kylään, tai on tulossa muita vieraita. Tai hänellä on vaikka tulossa tentti tai on jokin haastava työtehtävä ja haluaa keskittyä siihen keskeytyksettä. Syitä voi olla monia, ja vaikka vuokranantajan näkökulmasta olisi "ihan ok" että vuokralaisen intiimit asiat tulevat hänen tietoonsa, tai jos seurustelukumppani on siellä, olisi vuokranantajan kannalta "ihan ok" tulla keskeyttämään heidän kahdenkeskistä aikaansa, tai vaikka vuokranantajan mielestä olisi "ihan ok" vaikka paikalla olisikin vuokralaisen synttärijuhlat, ja vaikka vuokranantajan mielestä olisi "ihan ok" vaikka vuokralainen yrittää keskittyä omiin töihinsä, niin arvatkaapa mitä - se, että tämä kaikki on vuokranantajalle ihan ok, on pelkkää arroganttia asennetta, ja vuokralaisen ei todellakaan tarvitse joustaa tässä ollenkaan.
Kyllä. Ota kuitenkin huomioon, että tässä tapauksessa vuokranantaja ei tiedä ettei aika muka sovi vuokralaiselle.
No se toki kannattaisi ilmoittaa jo tämän päivän aikana - siitä olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se toki kannattaisi ilmoittaa jo tämän päivän aikana - siitä olen samaa mieltä.
Miksi ihmeessä? Ei kukaan voi olettaa, että joku päivystää sunnuntai-iltana puhelimen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen muuttaa pois. Vuokranantaja haluaa tsekata mitä pitää remontoida/maalata/fiksata. Ja sen suunnittelu vie aikaa. Miksi sinne asuntoon ei voisi vartiksi-puoleksi tunniksi mennä?Tietysti voi mennä. Mutta vuokranantaja vaimoineen nyt on omassa rahapulassaan yrittänyt jo lukemattomia epäasiallisia tapoja saada minulta ekstrarahaa ja käyttäytynyt tosi epäasiallisen aggressiivisesti kun en ole suostunut. Niin nyt vain ei ole mitään hyvä fiiliksiä tuota eläkeläispariskuntaa kohtaan kun on joutunut vääntämään aivan järjesttömistä asioista ja kuuntelemaan heidän mussutustaan siitä miten tarvitsevat rahaa. Joten jos tuota taustaa ei olisi, ja jos olisivat edes viestineet normaalisti tuosta käynnistä, niin ei olisi mitään ongelmaa. Esimerkiksi ehdottaneet ajankohtia ja kysyneet, mikä sopisi minulle. Eikä tuollaista että "tulen huomenna klo 17".
Jos asunnon omistaa vanha ihminen, joka joutuu käyttää älykännyä, niin on mahdollista, ettei viestiminen ole vahvuus. Esim oma vanha isäni lähettää muutaman sanan tekstareita, joskus töksähtäviä, tyyliin tulen puolen tunnin päästä. Kun ei jaksa naputella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Ei kukaan voi olettaa, että joku päivystää sunnuntai-iltana puhelimen ääressä.
Tämä. Ap on aivan liian kiireinen kun pitää kirjoitella soopaa vauvapalstalle, niin kiireinen että unohtaa jo itsekin mitä satuili ekalla sivulla ;)
En löytänyt mistään aloittajan kertomaa 1-2 viikon varoajasta.
Onhan yleistä jos asuntoa ollaan vuokraamassa eteenpäin sinne tuodaan katsojia vain parin päivän ilmoitusajalla.
Muuten sinne ei löydettäisi ketään uutta, kun kuukaudessa saataisiin sinne kahden viikon välein kaksi tarjokasta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa olen entistä tyytyväisempi siitä, että tein periaatepäätöksen, etten ikinä vuokraa keneltäkään yksityishenkilöltä asuntoa.
Ja minä taas siihen että sijoitin ihan muualle kuin asunto-osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä antasin mennä omilla avaimilla, kun en jaksaisi mitään ylimääräsiä järkkäilyä.
En todellakaan anna kenenkään mennä kotiini ilman että olen siellä paikalla.
No mitä luulet että ne siellä tekee muka? Varastaa sulta jotain vai, vaikka selkeästihän tämä vuokranantajasi on sua varakkaampi kun hän kerran omistaa sen asunnon? Ja sitä myöten hän periaatteessa voisi sulle todeta, että koska hän _omistaa_ kyseisen asunnon, hänellä on kyllä kaikki oikeus sinne myös tulla (varoitusajalla joo, mutta kuitenkin, se on HÄNEN asuntonsa jota sinä olet vain lainannut tämän ajan!)
Löysää nyt vähän pipoa, tuskin niitä kiinnostaa tuon taivaallista sun hieman sekainen asunto ja sun lähinnä tunnearvokkaat tavarat.
Tutustu lakiin, ei ole oikeutta päästä asuntoon ilman vuokralaisen lupaa.
Ja on tuomassa jonkun epämääräisen remppamiehen.
Sori nyt vain, laki on tässä minun puolellani ja päätös on vain siitä, kuinka vittumainen päätän olla.
Lakihan lähtee siitä että näytön on sovittava vuokranantajalle ja vuokralaiselle yhteisesti sovittavana ajankohtana.
On tapauksia, jossa vuokralainen käytännössä ilmoittaa, ettei mikään ajankohta käy. Tai että esim 2 viikon päästä tms, tällöin esim uuden vuokra-asunnon hakija ei voi jäädä, odottamaan, eli löytää toisen.
Juuri tälläisiä vemputtajia varten, on etukäteen sovittava käytäntö, eli vuokrasopimukseen kirjoitettava ehto, esim irtisanomisajalla, on vuokranantajalla oikeus näyttää asuntoa arkisin klo 15-18 välillä. Näytöstä ilmoitetaan tekstiviestitse vaik vähintään 36 tuntia etukäteen.
Minua harmittaisi kovasti, jos tänne minun kämppääni tulisi ventovieraita ihmisiä pällistelemään. Kai he riisuisivat kengät eteiseen? Availevatko he likaisin käsin vaatekaappien ja ruokakaappien ovia. Tuleva vuokralainen voi olla epäsiisti ihminen, ei voi tietää, millainen henkilö tulee. En kyllä jättäisi mitään arvotavaraa pöydälle. Koko kauan odotettu pääsiäisloma menisi pilalle "vieraista".
Tää on provo, koko ketju.
Ei oikeasti ole ketään noin hankalaa ku AP
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt mistään aloittajan kertomaa 1-2 viikon varoajasta.
Onhan yleistä jos asuntoa ollaan vuokraamassa eteenpäin sinne tuodaan katsojia vain parin päivän ilmoitusajalla.
Muuten sinne ei löydettäisi ketään uutta, kun kuukaudessa saataisiin sinne kahden viikon välein kaksi tarjokasta.
Se onkin vedätys.
Siksi pitää vuokrasopimuspohjassa olla näytöt sovittu mahdollisiksi klo 15-18 arkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietysti voikaan. Lähinnä ehkä minäkin ajattelin sitä, että vuokranantaja ei voi sitten muka esittää, ettei saanut viestiä, ja sitten toisaalta olisi itse hoitanut asian eikä tarvitsisi sitä enää miettiä. Toki, jos ovi on takalukossa, sillä ei ole mitään väliä. Ja on vuokranantajan oma ongelma, jos menee lukittua ovea rynkyttämään.
Käynnistä on hyvä ilmoittaa viikkoa tai kahta aikaisemmin, jotta vuokralaisella on aikaa reagoida ilmoitukseen.
https://vuokranantajat.fi/lehdet/vuokra-asunnossa-kaymisesta-taytyy-sop…
Maailman vanhimmasta ammatista lienee kyse. Samaan seikkaan viittaa työnantajan levällään olevat salaisuudet. Asunnon korkea vuokra yhdistettynä huonoon ja joustamattomaan käytökseen viittaa myös samaan suuntaan.
Eräs kommentoija kertoi, kuinka asia on lain suhteen.
Käytännössä vuokra-asuntoon saatetaan tulla yleisavaimella etukäteen ilmoittamatta. Saattavat etsiä vesivuotoa tai jotain muuta vikaa, jonka etsimisen viivyttely aiheuttaisi lisävahinkoa. Käytännössä saattavat pistää minne tahansa talon seinälle lapun, jossa kertovat, että tulevat yleisavaimilla asuntoihin. Kiirettömien huoltotoimien yhteydessä pitäisi asiasta ilmoittaa hyvissä ajoin, mutta käytännössä voivat tulla lyhyelläkin varoitusajalla, koska ajankohta yleensä riippuu myös yrityksestä, jolta palvelu ostetaan.
Remonttien aikana remontoivan yrityksen työntekijät voivat olla niin vastuuttomia, että asunnon ovi jätetään levälleen ja poistutaan paikalta, jolloin kuka tahansa voi tulla asuntoon etsimään rahaa, lääkeitä tai muuta viemisen arvoista tavaraa. Remontoivan yrityksen työntekijät voivat olla pitkäkyntisiä, koska he tekevät töitä nollatuntisopimuksella, huonosti toimeentulevina alihankintayrittäjiä, ...
Koijaamolla yleensä ilmoituksen yhteyteen oli laitettu kovat ukaasit, kuinka paljon asukkaalta veloitetaan, jos asukas ei ole siirellyt käskyjen mukaisesti tavaroitaan edestä pois tai päästä ilmoitettuna ajankohtana asuntoon.
Oma talo on ainoa, jossa murtomiehiä lukuunottamatta voi itse päättää, kuka asuntoon tulee ja milloin.
Jos vuokranantaja menee asuntoon ilman lupaa tai ennakkoon lähetettyä käynti-ilmoitusta, kyse on kotirauhan rikkomisesta. Pahimmillaan luvattomasta käynnistä voi seurata sakko tai enintään kuusi kuukautta vankeutta.
https://vuokranantajat.fi/lehdet/vuokra-asunnossa-kaymisesta-taytyy-sop…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä antasin mennä omilla avaimilla, kun en jaksaisi mitään ylimääräsiä järkkäilyä.
No mitä luulet että ne siellä tekee muka? Varastaa sulta jotain vai, vaikka selkeästihän tämä vuokranantajasi on sua varakkaampi kun hän kerran omistaa sen asunnon? Ja sitä myöten hän periaatteessa voisi sulle todeta, että koska hän _omistaa_ kyseisen asunnon, hänellä on kyllä kaikki oikeus sinne myös tulla (varoitusajalla joo, mutta kuitenkin, se on HÄNEN asuntonsa jota sinä olet vain lainannut tämän ajan!)
Löysää nyt vähän pipoa, tuskin niitä kiinnostaa tuon taivaallista sun hieman sekainen asunto ja sun lähinnä tunnearvokkaat tavarat.
Sori nyt vain, laki on tässä minun puolellani ja päätös on vain siitä, kuinka vittumainen päätän olla.
Lakihan lähtee siitä että näytön on sovittava vuokranantajalle ja vuokralaiselle yhteisesti sovittavana ajankohtana.
On tapauksia, jossa vuokralainen käytännössä ilmoittaa, ettei mikään ajankohta käy. Tai että esim 2 viikon päästä tms, tällöin esim uuden vuokra-asunnon hakija ei voi jäädä, odottamaan, eli löytää toisen.
Juuri tälläisiä vemputtajia varten, on etukäteen sovittava käytäntö, eli vuokrasopimukseen kirjoitettava ehto, esim irtisanomisajalla, on vuokranantajalla oikeus näyttää asuntoa arkisin klo 15-18 välillä. Näytöstä ilmoitetaan tekstiviestitse vaik vähintään 36 tuntia etukäteen.
Eli käytännössä ajattelet, että koko viimeisen kuukauden vuokranantaja saa yksipuolisesti päättää näyttöjen ajankohdista noiden kellonaikojen puitteissa ja tuoda vaikka joka päivä katsojia asuntoon? Ei kuule taitaisi mennä läpi noin ylimielinen ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä taas siihen että sijoitin ihan muualle kuin asunto-osakkeisiin.
Niin, tämähän on win-win-tilanne. Ei se oikein ole toimivaa, että ykstyishenkilöiden välillä on asunnonvuokraussopimuksia. Fiksumpaa olisi, että asuminen järjestettäisiin jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä ajattelet, että koko viimeisen kuukauden vuokranantaja saa yksipuolisesti päättää näyttöjen ajankohdista noiden kellonaikojen puitteissa ja tuoda vaikka joka päivä katsojia asuntoon? Ei kuule taitaisi mennä läpi noin ylimielinen ehdotus.
Niinpä, tuollaisilla ehdoila voi vain haaveilla vuokralaisista.
Tietysti voi mennä. Mutta vuokranantaja vaimoineen nyt on omassa rahapulassaan yrittänyt jo lukemattomia epäasiallisia tapoja saada minulta ekstrarahaa ja käyttäytynyt tosi epäasiallisen aggressiivisesti kun en ole suostunut. Niin nyt vain ei ole mitään hyvä fiiliksiä tuota eläkeläispariskuntaa kohtaan kun on joutunut vääntämään aivan järjesttömistä asioista ja kuuntelemaan heidän mussutustaan siitä miten tarvitsevat rahaa. Joten jos tuota taustaa ei olisi, ja jos olisivat edes viestineet normaalisti tuosta käynnistä, niin ei olisi mitään ongelmaa. Esimerkiksi ehdottaneet ajankohtia ja kysyneet, mikä sopisi minulle. Eikä tuollaista että "tulen huomenna klo 17".